شما یک جاسوس چینی هستید!
شما یک جاسوس چینی هستید!
مرکز امنیت ملی سایبری لیتوانی در هشداری جدی از شهروندان این کشور خواسته تا گوشی‌های چینی را نخرند، استفاده نکنند و آن‌ها را دور بی‌اندازند. این نهاد، به شکل خاص‌تر گوشی‌های می۱۰تی شیائومی، پی۴۰ هواوی و و ۸تی وان‌پلاس را در بلک‌لیست خود قرار داده است. هر سه گوشی،‌ پرچم‌دارانِ سه برند اصلی چینی هستند که مهم‌ترین سازندگان موبایل‌های چینی، یا به بیان دقیق‌تر جاسوس‌های همراه‌اند.

به گزارش کلیک حکومت کمونیستی چین با ابزارهای جاسوسی که در دست شماست، قادر به کنترل تمامی اطلاعات شماست، علاقه‌ها، سلیقه‌ها، دوستان و اعضای خانواده‌تان را به خوبی می‌شناسد، حساب بانکی و دارایی‌های‌تان را کنترل می‌کند و کارهای قانونی و غیرقانونی هر کسی که یک گوشی چینی دارد را می‌داند. هوآوی و شیائومی و وان‌پلاس هم ندارد، تمام‌شان در حال جاسوسی از شما و دزدیدن اطلاعاتند و شاید از نظر شما این اطلاعات چیز خاصی نباشد اما اگر در مقیاس میلیارد نفری که از گوشی‌های چینی استفاده می‌کنند، ضرب کنید، آن‌گاه می‌فهمید که حزب کمونیست چین چه گنج‌ گران‌قیمتی را برای کنترل دنیا در اختیار دارد.

اکنون گزارش سازمان ملی امنیت سایبری لیتوانی تاییدکننده‌ همان چیزی‌ست که پیش‌تر نوشته بودم. آن‌ها در بخشی از این گزارش تایید کرده‌اند که گوشی‌های شیائومی (و قطعن دیگر‌ گوشی‌های چینی) داده‌های رمزگذاری‌شده استفاده از موبایل را به سرورهایی در سنگاپور ارسال می‌کند که در اختیار چین است و در نمونه‌ای دیگر، یک باگ امنیتی در هواوی، انتقال اطلاعات کاربر را به بیرون ممکن می‌کند.

برای آن‌که بدانید چین چگونه با یک موبایل چینی بدون آن‌که حتا بفهمید، شما را کنترل می‌کند، شاید این بخش گزارش سازمان ملی امنیت ملی سایبری لیتوانی کافی باشد؛ آن‌ها بررسی کرده‌اند که موبایل‌های چینی، تا به امروز ۴۹۹ واژه‌ی کلیدی ضد حزب کمونیست چین را فیلتر کرده‌اند و اگر در مقاله‌ای واژه‌هایی مانند “استقلال تایوان”، “تبت آزاد”، “جنبش دموکراسی‌خواهی چین” و … وجود داشته باشد، از دیده‌ی شما پنهان می‌شود یا اگر سرچ کنید، نتیجه‌های بی‌ربطی با موضوع را دریافت می‌کنید! فاجعه‌ی سانسور سیستماتیک به همین‌جا ختم نمی‌شود؛ کلیدواژه‌های فیلترشده‌ی گوشی‌های چینی به روز می‌شود و هر زمانی حکومت چین بخواهد، واژه‌ی جدیدی را به این مجموعه می‌افزاید!

خیلی دور نیست آن زمانی که با یک گوشی چینی سرچ کنید؛ “منشا ویروس کرونا” و پاسخی به این مضمون دریافت کنید:
“کشورهای غربی و امپریالیسم آمریکا برای گرفتن انتقام از پیش‌رفت‌های خارق‌العاده‌ی خلق کمونیستی چین، ویروس کوید۱۹ را در ووهان منتشر کردند اما اقدام قاطعانه و قدرتمند رهبری و حزب کمونیست چین سبب شکست توطئه‌ی دشمنان شد و خودشان را گرفتار کرد!”
(برخی گفته‌اند که گوگل و اپل و سامسونگ هم اطلاعات کاربران را جمع می‌کنند. بله، می‌کنند اما استفاده از این اطلاعات در اختیار شرکت‌هاست، نه دولت‌ها و جز با موارد قضایی معتبر نادر، دولت به آن‌ها دسترسی ندارد‌. ‏تنها کافی‌ست مقاومت تاریخی اپل برای نشکستن پسورد اپل فاروق را به یاد آورید که در نهایت هم اف‌بی‌آی نتوانست اپل را مجبور به همکاری علیه یک تروریست کند! چنین قوانینی که از شما محافظت می‌کند را می‌توانید با وضعیت چین مقایسه کنید؛ آن‌گاه خودتان به نتیجه می‌رسید.