حمله سایبری روسیه اقتصاد انگلیس را نابود می‌کند
حمله سایبری روسیه اقتصاد انگلیس را نابود می‌کند
یک کارشناس امنیت سایبری از توانایی روسیه و آسیب‌پذیری انگلیس در دنیای سایبری می‌گوید.

ه گزارش سایبربان؛ کشورهای غربی سال‌هاست که روسیه را متهم به حملات سایبری می‌کنند، اتهاماتی که همواره از سوی مسکو رد شده است. در جدیدترین مورد مرکز ملی امنیت سایبری انگلیس مدعی شده حمله سایبری روسیه به انگلیس قریب‌الوقوع است، حمله‌ای که می‌تواند به‌طور بالقوه میلیون‌ها نفر را تحت تأثیر قرار دهد و منجر به از دست رفتن پول و اطلاعات حساس شود.

پروفسور آلن وودوارد (Alan Woodward) کارشناس امنیت سایبری دانشگاه سری (Surrey) در اظهاراتی توضیح داد:هکرها به‌طور فزاینده‌ای به دنبال نفوذ به نرم‌افزارهای مورداستفاده در سازمان‌های انگلستان هستند.

حملات سایبری زنجیره تأمین که نرم‌افزارها را هدف قرار می‌دهند، می‌توانند باعث هرج‌ومرج شده و با از دست رفتن میلیاردها پوند اقتصاد انگلستان را نابود کنند.

پروفسور وودوارد در مصاحبه خود به پایگاه اکسپرس (Express) گفت:شما یک نرم‌افزار در حال استفاده در یک سازمان را زیر و رو می‌کنید و برای مثال در به‌روزرسانی این نرم‌افزار با یک نرم‌افزار مخرب مواجه می‌شوید. این همان چیزی است که در اوکراین رخ داد. تمام شرکت‌هایی که با اوکراین کار می‌کردند مجبور شدند از یک نرم‌افزار حسابداری استفاده کنند که حاوی باج افزار بود و میلیاردها دلار خسارت به بار آورد.

به گفته مرکز ملی امنیت سایبری انگلیس، حملات سایبری زنجیره تأمین این قابلیت را دارند که به هکرها اجازه دهند کنترل سیستم‌هایی را که به آن‌ها دسترسی دارند، در دست بگیرند.

این می‌تواند به این معنا باشد که سایت‌های حاوی اطلاعات محرمانه، مانند سیستم‌های دولتی، ممکن است مورد حمله سایبری قرار بگیرند و توسط کشورهای متخاصم یا افرادی که از طرف آن‌ها عمل می‌کنند، تصرف شوند.

پروفسور وودوارد توضیح داد:بزرگ‌ترین مشکل حملات در فضای سایبری، پیدا کردن منشأ این حملات است. چه کسی این حملات را انجام می‌دهد؟ برای رسیدن به پاسخ، این سؤال واضح مطرح می‌شود که چه کسی از این حملات سود می‌برد؟

وی افزود:متأسفانه، اوضاع فضای سایبری به‌خوبی کنترل نشده است و تنش‌ها در این فضا می‌تواند به‌سرعت تشدید شود. ازاین‌رو، بسیاری حکمت حملات سایبری متقابل را زیر سؤال می‌برند.

این کارشناس امنیت سایبری خاطرنشان کرد:حملات سایبری از طریق خدمات جرم به‌عنوان سرویس (CaaS) در سال‌های اخیر روند روآی سی تی نیوز – به رشدی داشته است. هکرها در این حملات می‌توانند نرم‌افزار و زیرساخت مخربی برای اجرای آن داشته باشند. به‌این‌ترتیب حملات سایبری به هیچ نهاد دولتی نسبت داده نمی‌شود.

این بدان معناست که ممکن است روسیه یک حمله سایبری علیه انگلیس انجام دهد که هرگز به این کشور نسبت داده نشود و انگلیس هم نتواند تقصیر را به گردن کسی بیندازد.