جلسه اضطراری کاخ سفید برای حملات باج افزاری
جلسه اضطراری کاخ سفید برای حملات باج افزاری
کاخ سفید میزبان مقامات کشورها و ۱۳ شرکت جهانی در واشنگتن است. هدف از این اجلاس بررسی تهدید فزاینده باج افزارها و دیگر جرائم سایبری از جمله استفاده غیرقانونی از رمزارزها است.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از رویترز، این جلسه در حالی برگزار می‌شود که سال گذشته نخستین اجلاس غیررسمی «پیشگامی مقابله با باج افزار»(Counter-Ransomware Initiative) به طور مجازی برگزار شده بود. همچنین در سال جاری ۷ کشور جدید به اجلاس اضافه شده و گروه‌های مختلفی از بخش خصوصی برای نخستین بار در آن شرکت می‌کنند.

کاخ سفید امیدوار است کشورهای شرکت کننده در این اجلاس مجموعه‌ای از هنجارهای سایبری ایجاد کنند که در سراسر جهان برای مقابله با تهدیدهای باج افزاری به رسمیت شناخته می‌شود.

شرکت کنندگان در اجلاس تصمیم دارند در پایان آن بیانیه‌ای مشترک صادر کنند که شامل تعهد به دوبرابر کردن تلاش‌ها جهت فشار بر روسیه و دیگر کشورهایی است که حمله کنندگان سایبری در آنها اقامت دارند.

یکی از موضوعات اصلی این اجلاس نیز شیوه مختل کردن این حملات، مقابله با تراکنش‌های غیرقانونی رمزارزها و ایجاد مقاومت در برابر چنین حملاتی است.

یکی از مقامات در این باره می‌گوید: در این اجلاس کشورها بیشتر درباره آنکه چگونه می‌توانند فعالیت‌های عاملان باج افزاری را سخت‌تر، پرهزینه تر و پر خطرتر کنند، گفتگو خواهند کرد.

حملات باج افزاری در سال‌های اخیر به شدت افزایش یافته، به طوری که فقط طی ۱۸ ماه گذشته بیش از ۴ هزار حمله در خارج از آمریکا گزارش شده است. البته پیشرفت‌هایی در خصوص دستگیری عاملان این حمله‌ها نیز وجود داشته است.

کشورهای شرکت کننده در این اجلاس عبارتند از: آمریکا، استرالیا، اتریش، بلژیک، برزیل، بلغارستان، کانادا، کرواسی، جمهوری چک، جمهوری دومینیک، استونی، اتحادیه اروپا، فرانسه، آلمان، هند، ایرلند، ایتالیا، ژاپن، کنیا، لیتوانی، مکزیک، هلند، نیوزلند، نیجریه، نروژ، لهستان، کره جنوبی، رومانی، سنگاپور، آفریقای جنوبی، اسپانیا، سوئد، سوئیس، اوکراین، امارات متحده عربی، بحرین، رژیم صهیونیستی.

روسیه، بلاروس و کشورهای دیگری که تصور می‌شود هکرهای سایبری در آنجا اقامت دارند در این اجلاس شرکت نکرده‌اند.

مایکروسافت، زیمنس و تلفونیکا نیز از جمله شرکت‌هایی هستند که در این اجلاس شرکت می‌کنند.