توقف ۱ میلیون ربات روسی در اوکراین
توقف ۱ میلیون ربات روسی در اوکراین
پلیس اوکراین مدعی است 1 میلیون بات روس‌ها که برای انتشار اخبار نادرست استفاده می‌شده را از کار انداخته است.

به گزارش سایبربان؛ پلیس سایبری اوکراین (SSU) مدعی شد یک مزرعه بزرگ ربات متشکل از ۱ میلیون ربات که برای انتشار اطلاعات نادرست در شبکه‌های اجتماعی استفاده می‌شد را متوقف کرده است.

اوکراین مدعی است هدف ربات‌های یادشده بی‌اعتبار کردن اطلاعاتی بود که از منابع رسمی دولتی اوکراین منتشر می‌شد، ایجاد بی‌ثباتی اجتماعی و سیاسی در اوکراین و همچنین ایجاد درگیری‌های داخلی بوده است.

پیام‌های منتشرشده توسط این ربات‌ها در راستای تبلیغات روسیه بود، بنابراین گمان می‌رود اپراتورهای آن‌ها از اعضای سرویس‌های ویژه روسیه باشند.

مزرعه رباتی که توسط پلیس سایبری اوکراین برچیده شد در مناطق کیف، خارکیف و وینیتسیا قرار داشت و برای انتشار اطلاعات نادرست به ۱ میلیون ربات متکی بود. برای ایجاد این ارتش آنلاین، عوامل تهدید از ۵ هزار سیم‌کارت برای ثبت حساب‌های جدید در رسانه‌های اجتماعی استفاده کردند.

علاوه بر این، اپراتورها از ۲۰۰ سرور پراکسی استفاده کردند که آدرس‌های IP واقعی را جعل می‌کردند تا از شناسایی و مسدود شدن توسط پلتفرم‌های رسانه‌های اجتماعی جلوگیری کنند.

به گفته پلیس سایبری اوکراین، اپراتورهای مزرعه ربات نرم‌افزار سفارشی را برای مدیریت از راه دور حساب‌های شبکه‌های اجتماعی مستعار توسعه داده و به کار می‌گیرند و آن‌ها را برای ارسال پیام‌های تبلیغاتی موردنیاز هماهنگ می‌کنند.

درواقع، پلیس سایبری اوکراین با انجام این تحقیقات به رهبر این گروه که یک کارشناس سیاسی روسی بود رسید. کارشناسی که در گذشته در کیف زندگی می‌کرد.

در اطلاعیه پلیس سایبری اوکراین آمده: بر اساس تحقیقات انجام‌شده، این فرد اقدام به سازمان‌دهی اطلاعات و فعالیت‌های خرابکارانه می‌کرد که به دستور یکی از نیروهای سیاسی داخلی انجام می‌شد. وی برای هماهنگی با نماینده فعلی مجلس که از اعضای حلقه نزدیک رهبری سابق کشورمان است در تماس بود.

تحقیقات پلیس اوکراین برای کشف سایر شرکت‌کنندگان در این عملیات که به دلیل نقض ماده ۳۶۱٫۲ قانون کیفری این کشور متهم خواهند شد، همچنان ادامه دارد.