برگزاری نشست امنیت سایبری شورای همکاری خلیج‌فارس
برگزاری نشست امنیت سایبری شورای همکاری خلیج‌فارس
امارات در نشست امنیت سایبری کمیته وزیران شورای همکاری خلیج‌فارس در ریاض شرکت کرد.

به گزارش سایبربان؛ محمد حمد الکویتی، رئیس امنیت سایبری دولت امارات، در اولین نشست امنیت سایبری کمیته وزیران شورای همکاری خلیج‌فارس (GCC) که دیروز در مقر دبیرخانه شورای همکاری خلیج‌فارس در ریاض برگزار شد، شرکت کرد.

یکی از نکات حائز اهمیت استفاده از نام جعلی خلیج ع رب ی به جای خلیج‌فارس در پوسترهای تبلیغاتی و زمینه‌ای این نشست بوده است.

در این نشست که به میزبانی عربستان سعودی برگزار شد، کمیته وزیران در مورد اسناد کاری ارائه‌شده توسط کشورهای شورای همکاری خلیج‌فارس با هدف افزایش همکاری در زمینه‌های امنیت سایبری در سطح شورای همکاری خلیج‌فارس از طریق چندین پیشنهاد مرتبط با توسعه بخش امنیت سایبری بحث و تبادل نظر کردند.

دکتر الکویتی در سخنرانی خود قبل از این نشست بر اهمیت این نشست تأکید کرده است که نشان‌دهنده شروعی جدید برای تقویت همکاری‌ها و یکپارچگی کشورهای حوزه خلیج‌فارس و منطقه‌ای و حمایت از تلاش‌های ملی در زمینه امنیت سایبری با توجه به پیشرفت‌های سریع فناوری و چالش‌های ژئوپلیتیکی است که جهان امروز شاهد آن است.

الکویتی مدعی است پیشنهاد‌هایی را ارائه کرده که می‌تواند اقدام مشترک خلیج‌فارس در امنیت سایبری را ارتقا دهد. ازجمله آن‌ها می‌توان به ایجاد یک مرکز امنیت سایبری برای کشورهای شورای همکاری خلیج‌فارس، ارائه چشم‌انداز روشن برای شناسایی تهدیدات سایبری، حمایت از فرصت‌ها برای اتخاذ روش‌شناسی چند سطحی برای پاسخگویی به چالش‌های سایبری و افزایش سود کشورهای شورای همکاری خلیج‌فارس از توسعه محیط کسب‌وکار دیجیتالی نوآورانه، اشاره کرد.

روسای نهادهای امنیت سایبری همچنین چندین موضوع ازجمله اجرای رزمایش‌های امنیت سایبری مشترک در کشورهای شورای همکاری خلیج‌فارس برای تقویت تبادل اطلاعات و تخصص امنیت سایبری و کمک به توسعه بخش امنیت سایبری، مورد بحث و بررسی قرار دادند.

اولین نشست کمیته وزیران شورای همکاری خلیج‌فارس در حوزه امنیت سایبری در ریاض به ریاست ماجد بن محمد المازید، عضو شورای همکاری خلیج‌فارس و با حضور تعدادی از مقامات ارشد شورای همکاری خلیج‌فارس برگزار شد.

در این نشست موضوعات مربوط به جنبه‌های مشترک همکاری بین کشورهای شورای همکاری خلیج‌فارس در امنیت سایبری ازجمله توسعه چارچوب‌ها، سیاست‌ها و رویه‌های مشترک برای مقابله با تهدیدات سایبری مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

همچنین در مورد همسویی اقدامات میان کشورهای شورای همکاری خلیج‌فارس در بخش‌های مختلف، ارتقای سطح همکاری‌های بین‌المللی با کشورها و سازمان‌های مربوطه و ارتقا و توسعه صنعت امنیت سایبری در کشورهای شورای همکاری خلیج‌فارس بحث و تبادل نظر شد.

این نشست به دنبال تبادل دانش، تجربیات و مطالعات مرتبط با امنیت سایبری برای ایجاد یک محیط فضای سایبری ایمن برای محافظت از کشورهای شورای همکاری خلیج‌فارس در برابر تهدیدات سایبری می‌باشد.

در این نشست، اولین اقدام امنیت سایبری خلیج‌فارس برای تقویت ارتباطات و اشتراک اطلاعات بین کشورهای شورای همکاری خلیج‌فارس نیز انجام شد.

این امر شامل تبادل تجربیات بین کادرهای ملی متخصص در امنیت سایبری، ارتقای سطح آمادگی سایبری برای مقابله با تهدیدات سایبری و یافتن راه‌حل‌های نوآورانه برای مقابله با چالش‌ها و تهدیدات سایبری بوده است.