اقدامات انگلیس برای امنیت آنلاین کودکان
اقدامات انگلیس برای امنیت آنلاین کودکان
انگلیس سال گذشته قانونی برای محافظت از کودکان در فضای آنلاین اجرا کرد. این قانون شرکت های بزرگ فناوری را مجبور به تغییر رویه و ایجاد قابلیت هایی برای امنیت آنلاین کودکان کرده است.

به گزارش خبرنگار مهر، انگلیس یکی از کشورهای پیشرو در زمینه حفظ حقوق کودکان در فضای مجازی است. در یکی دو سال اخیر این کشور سعی کرده با فشار بر شرکت‌های فناوری بزرگ و همچنین وضع قوانین جدید از کودکان در فضای مجازی محافظت کند. در همین راستا انگلیس سال گذشته قانون «طرح سن مناسب» با هدف نظارت بر عملکرد سرویس‌های آنلاین در خصوص داده‌های کودکان را اجرا کرد که با استقبال زیادی روبرو شد.

شرکت‌ها برای اجتناب از اجرای این قانون باید ثابت کنند کودکان از سرویس‌هایشان اصلاً استفاده نمی‌کنند. در غیراینصورت باید سرویس‌های خود را به طور کامل منطبق بر قوانین ارائه یا آنکه تلاش کنند کاربران جوان را شناسایی و با احتیاط در قبال آنها برخورد کنند.

این قانون از شرکت‌ها می‌خواهد حداقل داده‌ها درباره کودکان را جمع آوری کنند. همچنین طبق قانون آنها ملزم هستند تا گزینه‌هایی به طور پیش فرض در اختیار کودکان قرار دهند تا حداکثر امنیت آنها حفظ شود.

۱۵ استاندارد برای حفاظت از کودکان

قانون «طرح سن مناسب» در سال ۲۰۱۸ میلادی به عنوان بخشی از قانون حفاظت از اطلاعات (نسخه انگلیس از مقررات عمومی حفاظت از اطلاعات اتحادیه اروپا) نوشته شده است. طبق آن وب سایت‌ها و اپ ها باید منافع کودکان را در نظر بگیرند در غیر این صورت آنها با جریمه ای تا ۴ درصد درآمد جهانی خود در سال روبرو می‌شوند.

این قوانین شامل استانداردهایی ۱۵ گانه است که شرکت‌های بزرگ موظف به رعایت آن هستند.

قانون مذکور اپلیکیشن‌ها، وب سایت‌ها، بازی‌های ویدئویی، شبکه‌های اجتماعی، اسباب بازی‌های متصل به اینترنت را هدف گرفته است.

این ۱۵ استاندارد به شرح زیر هستند:

۱. در نظر گرفتن منافع کودک: طراحی و توسعه وب باید به گونه‌ای باشد که منافع کودکان را در نظر داشته باشد.

۲. ارزیابی تأثیر حفاظت از داده‌ها: ارزیابی و کاهش خطراتی که واسطه پردازش داده‌ها، متوجه حقوق و آزادی کودکان متقاضی بهره مندی از سرویس‌ها می‌شود. این بخش با توجه به سن، ظرفیت و نیازهای موجود در نظر گرفته می‌شود.

۳. برنامه سنی مناسب: رویکردی ریسک محور را برای تعیین سن تک تک کاربران و اطمینان از اعمال دقیق استانداردها برای کودکان را شامل می‌شود. سرویس دهندگان بر این اساس باید از روش‌های تعیین سن کاربران استفاده کنند یا در غیر این صورت، استانداردهای کودکان را برای همه کاربران اعمال نمایند.

۴. شفافیت: بر اساس این بند، اطلاعات و توضیحات سرویس دهندگان در خصوص شرایط حریم خصوصی برنامه یا سرویسشان، باید برای گروه سنی کودکان ساده و قابل درک باشد. هدف این بخش، اطمینان از درک کودکان از میزان و نوع اطلاعاتی است که شرکت‌ها و پلتفرم مورد استفاده قرار می‌دهند.

۵. استفاده مخرب از داده‌ها: پلتفرم‌ها ملزم هستند که از داده‌های شخصی کودکان به گونه‌ای استفاده کنند که برای آن‌ها تهدید و مضراتی نداشته باشد و با سایر مقررات دولتی نیز در تضاد نباشد.

۶. سیاست‌ها و استانداردهای جامعه: پلتفرم‌ها باید از خط مشی‌ها، سیاست‌ها و استانداردهای اجتماعی مانند محدودیت‌های سنی و اصول محتوایی، پیروی کنید.

۷. تنظیمات پیش فرض: تنظیمات و طراحی پیش فرض وب سایت‌ها و اپلیکیشن‌ها، مگر در موارد بسیار نادر و منطقی، باید بر حفظ حداکثری حریم خصوصی مبتنی باشد.

۸. به حداقل رساندن جمع آوری داده‌ها: بر اساس این بند، سرویس‌های آنلاین و پلتفرم‌ها، باید حداقل اطلاعات شخصی مورد نیاز برای ارائه خدمات را از کودکان جمع آوری کنند. بر همین اساس، آن‌ها باید از کودکان بپرسند که قصد فعال سازی کدام بخش‌های برنامه را دارند و اساس دریافت اطلاعات را بر آن بگذارند.

۹. اشتراک گذاری داده‌ها: داده‌های کودکان، مگر در موارد خاص و با دلیل قانع کننده، نباید افشا شوند.

۱۰. خاموشی ردیاب مکانی: گزینه‌های مربوط به موقعیت مکانی باید برای کاربران کودک، به صورت پیش فرض خاموش باشد و هنگام روشن بودنش، با یک علامت واضح این امر را به کودک اطلاع دهد. موقعیت مکانی همچنین باید به صورت خودکار پس از هر بار استفاده توسط کودک، مجدداً به صورت خودکار خاموش شود.

۱۱. کنترل والدین: خدمات آنلاین، باید در مورد قابلیت‌های کنترل والدین در هر پلتفرم‌شان، اطلاعات مناسب را در اختیار کودک قرار داده و در زمان تحت نظارت بودن، این امر را با علامتی واضح به کودک اطلاع دهند.

۱۲. عدم ارزیابی و آنالیز حساب کاربری: قابلیت‌های ثبت، آنالیز و تجزیه و تحلیل اطلاعات حساب کاربری کودکان، که عموماً به منظور شخصی سازی پروفایل یا جمع آوری کلان داده‌ها از سوی شرکت‌ها صورت می‌پذیرد، باید به طور پیش فرض غیر فعال باشند و فقط در موارد بسیار ضروری و با دلیل قانع کننده، مورد استفاده قرار گیرند.

۱۳. پرهیز از تکنیک‌های تلنگر: شرکت‌های فناوری باید از اعمال هر گونه روش برای تشویق کودکان به ارائه اطلاعات شخصی غیرضروری در بستر اینترنت، پرهیز کنند.

۱۴. اسباب بازی و وسایل متصل به اینترنت: شرکت‌ها در صورت تولید و عرضه اسباب بازی و دستگاه‌های متصل به اینترنت، باید از مطابقت کامل عملکرد آن‌ها با دستورالعمل‌های سنی کودکان، اطمینان یابند.

۱۵. ابزار آنلاین: باید ابزار مناسبی برای کمک به کودکان در راستای حفظ حریم شخصی و گزارش نگرانی‌ها و مشکلات در اختیار کودکان قرار گیرد.

تغییرات در شبکه‌های اجتماعی در واکنش به قانون جدید

بیبان کیدرون یکی از افرادی که این قانون را ارائه کرده در این باره می‌گوید: این روند نشان می‌دهد شرکت‌های فناوری استثنا نیستند. وضعیت استثنایی که در دهه قبل برای آنها تعریف شد حاکی از تفاوت آنها با بقیه شرکت‌ها بود، اما با توجه به اینکه هم اکنون فعالیت آنها تجاری است، این تمایز از بین رفته است. تجارت باید ایمن و مبتنی بر قانون باشد تا از کاربران ضعیف محافظت کند.

تلاش انگلیس برای امنیت آنلاین کودکان/ محافظت از کودکان کار مجازی

الیزابت دنهام کمیسیونر اطلاعات انگلیس نیز در این باره گفت: از هر ۵ کاربر اینترنت در انگلیس یک نفر کودک است اما آنها از فضایی استفاده می‌کنند که اختصاص آنها طراحی نشده است.

در هر حال این قانون سبب شد شرکت‌های بزرگ برای اجتناب از جریمه‌های سنگین و همچنین پیروی از مقررات انگلیس دست به کار شوند و در هفته‌های منتهی به تصویب این قانون تغییراتی قابل توجه در خصوص کودکان اعمال کنند.

تیک تاک تغییراتی را اعمال کرد که گزینه‌های اشتراک گذاری برای کودکان کمتر از ۱۸ سال را محدود می‌کرد.

در گوگل یک سیاست جدید اجرا شد که به افراد زیر ۱۸ سال یا والدین آنها اجازه می‌داد برای حذف تصاویر از نتایج جستجو درخواستشان را ثبت کنند. همچنین این شرکت به طور کامل تاریخچه موقعیت مکانی برای کودکان را غیر فعال کرد. این سرویس رکوردی از ترددهای کاربر را حفظ می‌کند.

یوتیوب نیز تنظیمات پیش فرض حریم خصوصی خود را آپدیت و گزینه اتوپلی را برای کاربران ۱۳ تا ۱۷ سال خاموش کرده است.

در فیس بوک تغییراتی ارائه شد تا کاربران زیر ۱۸ سال را در برابر تبلیغات هدفمند محافظت کند، تنظیمات اشتراک گذاری این افراد به طور پیش فرض سختگیرانه تر و در مقابل حساب‌های کاربری مشکوک از آنها مراقبت می‌کند.

فعالساز ابزارهای کنترل حساب اینستاگرام در انگلیس

چند روز قبل نیز اینستاگرام اعلام کرد قابلیت‌های کنترل والدین را بر حساب کاربری نوجوانان در انگلیس و ایرلند اضافه کرده است. والدین با کمک این ابزار می‌توانند بر پروفایل‌های فرزندانشان نظارت کنند، محدودیت‌های روزانه برای استفاده از اپ تعیین کنند و همچنین ببینند چه کسی آنها را فالو می‌کند.

قابلیت‌های مذکور نخستین بار در ماه مارس در آمریکا ارائه شدند و از والدین می‌خواهد با ارسال دعوتنامه ای برای فرزندانشان بر حساب کاربری آنها نظارت کنند. هنگامیکه دعوتنامه تأیید شود، والد می‌تواند محدودیت‌های روزانه برای مدت زمانی که نوجوان در اپ می‌گذراند و بازه‌های استراحتی در ساعاتی خاص را تعیین کند.

همچنین ابزارهای مذکور به والدین اجازه می‌دهد تا کسانی که فرزندشان را فالو می‌کنند و همچنین فالوئرهای آنها را ببینند و به اطلاعاتی درباره آنکه چه زمان نوجوان یک حساب کاربری را گزارش می‌دهد یا پستی در پلتفرم به اشتراک می‌گذارد، دست یابند. در کنار این موارد والدین قادر به مشاهده داشبوردی خواهند بود که عادات روزانه نوجوان در پلتفرم را نشان می‌دهد. به گفته اینستاگرام، زمانی که نوجوان به سن ۱۸ سالگی برسد، قابلیت‌های نظارتی والدین به طور خودکار پایان می‌یابند. این شبکه اجتماعی همچنین مشغول آزمایش یک قابلیت تازه است که به کاربران و به خصوص به نوجوانان کمک می‌کند تا نسبت به شیوه استفاده از شبکه اجتماعی آگاه‌تر عمل کنند.

محافظت از کودکان کار مجازی

از سوی دیگر اجرای این قانون سرآغازی برای وضع قوانین جدیدتر جهت محافظت از کاربران زیر سن قانونی شد. چند ماه پس از اجرای قانون «طرح سنی مناسب» و در پی انتشار گزارش کمیته دیجیتال، فرهنگ، رسانه و ورزش(DCMS) پارلمان انگلیس درباره فرهنگ اینفلوئنسری، از دولت خواسته شده قوانین استخدام و تبلیغ را برای حفاظت از کودکان، تماشاچیان، اینفلوئنسرها و افرادی که به طور آنلاین برنامه دارند تقویت کند.

نمایندگان پارلمان توصیه کردند کودکان، والدین و مدارس باید از توسعه سواد رسانه‌ای پشتیبانی کنند و همچنین قوانین مربوط به تبلیغات برای کودکان باید پررنگ‌تر شود.

ازسوی دیگر قانون کار کودکان در انگلیس نیز باید به روز رسانی شود تا رشد تعداداینفلوئنسرهای کودک را نیز در بر گیرد.

در این گزارش نمایندگان خواهان ایجاد دستورالعملی برای بازاریابی اینفلوئنسری شدند. در کنار این موارد این گزارش از دولت انگلیس خواسته تحقیقاتی درباره اکوسیستم اینفلوئنسری انجام دهد تا همزمان با گسترش آن، بتوان قوانین مناسبی وضع و آنها را مدیریت کرد.

همچنین رگولاتورهای تبلیغات باید اختیارات بیشتری بیابند تا قوانین مربوط به تبلیغات را اجرا کنند و شکاف‌های مربوطه را برطرف کنند.

براساس این گزارش، موج وضع قوانین و اعمال فشار بر شرکت‌های بزرگ فناوری در انگلیس شدت گرفته تا به این ترتیب نسل جوان خود را از خطرات آنلاین دور کند. از این رو به نظر می‌رسد قوانین و سخت گیری ها در آینده علاوه بر فشار بر شبکه‌های اجتماعی و شرکت‌های فناوری بزرگ، فضای آنلاین این کشور را به محیطی امن تر برای کاربران زیر سن قانونی تبدیل و از سوی دیگر روش‌های سواستفاده از این نسل را نیز محدودتر می‌کند.