آشنایی با انواع کلاهبرداری‌های رایج اینترنتی
آشنایی با انواع کلاهبرداری‌های رایج اینترنتی

آی‌سی‌تی نیوز – برخی روانشناسان پس از بررسی شخصیت کلاهبرداران اینترنتی متوجه شدند بعضی از آنها نسبت به افراد عادی از هوش بسیار بالاتری برخوردار بوده و همین امر سبب می‌شود به فکر خلق راه‌های جدید و پیچیده‌ای برای کلاهبرداری بیفتند. به گزارش تسنیم؛ امروزه به دلیل پیشرفت‌های سریع فناری و کمتر شدن میزان حمل […]

آی‌سی‌تی نیوز – برخی روانشناسان پس از بررسی شخصیت کلاهبرداران اینترنتی متوجه شدند بعضی از آنها نسبت به افراد عادی از هوش بسیار بالاتری برخوردار بوده و همین امر سبب می‌شود به فکر خلق راه‌های جدید و پیچیده‌ای برای کلاهبرداری بیفتند.
به گزارش تسنیم؛ امروزه به دلیل پیشرفت‌های سریع فناری و کمتر شدن میزان حمل پول نقد توسط مردم، مجرمان بستر فعالیت‌های خود را به فضای مجازی منتقل کرده‌اند و سعی می‌کنند برای در امان ماندن از افشای هویت خود و دستگیری توسط پلیس، از طریق اینترنت اقدام به کلاهبرداری کنند.

این مجرمان از روش‌های متفاوتی نسبت به کلاهبرداران قدیمی استفاده می‌کنند، جالب است بدانید که برخی از روانشناسان پس از برسی این افراد متوجه شدند که کلاهبرداران نسبت به افراد عادی از هوش بسیار بالاتری برخوردار بوده و همین امر سبب می‌شود به فکر خلق راه‌های جدید و پیچیده‌ای برای کلاهبرداری بیفتند.

برخی از معروف‌ترین و رایج‌ترین روش‌های کلاهبرداری اینترنتی که توسط کلاهبرداران حرفه‌ای استفاده می شود به شرح زیر است:

کلاهبرداری نیجریه‌ای

کلاهبرداری هویتی

کلاهبرداری با استفاده از قرعه کشی

فیشینگ

کلاهبرداری “چارلز پانزی”

کلاهبرداری با جعل اسناد خانه بی‌مالک

کلاهبرداری از راه پیشنهاد کاری

در متن زیر توضیحات کوتاهی درباره چگونگی انجام این کلاهبرداری‌های اینترنتی آمده است:

 

روش کلاهبرداری نیجریه‌ای

یکی از مرسوم‌ترین و اولین روش‌ها برای کلاهبرداری در فضای اینترنت، کلاهبردی نیجریه‌ای بوده است. سال‌هاست کلاهبرداران از این روش برای فریب افراد استفاده می‌کنند.

روش نیجریه‌ای معمولا با ارسال یک ایمیل از فردی ناشناس شروع می‌شود، در متن این ایمیل نوشته شده که شخصی قصد دارد مقدار بسیار زیادی پول را از کشوری که در آن زندگی می‌کند خارج کند و برای این کار به کمک شخص دیگری نیاز دارد، در این روش معمولا کشور مبدأ نیجریه بوده و به همین دلیل نام آن را “روش نیجریه‌ای” گذاشته‌اند.

در ادامه متن ایمیل گفته شده که اگر به او کمک کنید مبلغی را برای تشکر به شما می‌دهد. اگر قربانی به این ایمیل پاسخ مثبت دهد، شخص کلاهبردار از او می‌خواهد که مبلغ ۱۰۰۰ دلار را برای هزینه‌ها و کارهای بانکی، ارسال کند، پس از واریز پول شخص کلاهبردار ناپدید شده و قربانی تازه متوجه می‌شود که چه اتفاقی افتاده است.

 

روش کلاهبرداری هویتی

در این روش، افراد زمانی که مردم در سایت‌ها از ایمیل خود استفاده یا اطلاعات هویتی خود را در بخشی از ایمیل ذخیره می‌کنند، کلاهبرداران به طور مستقیم ایمیل افراد را مورد حمله قرار می‌دهند.

این روش امروز برای کلاهبرداران بسیار ساده بوده و در موارد متعددی کاربرد دارد، پس بهتر است که برای امنیت هرچه بیشتر ایمیل خود، موارد امنیتی لازم مانند تأیید هویت دو مرحله‌ای را فعال کنید.

 

روش کلاهبرداری بدون کارت

یکی از متداول‌ترین چیزهایی که این روزها به صورت آنلاین استفاده می‌شود، اطلاعات حساب کارت اعتباری شما است. برای خریدها، از بلیط‌های پرواز گرفته تا مواد غذایی از این اطلاعات استفاده می‌شود. هکرها و دزدها منتظر لحظه‌ای هستند تا خرید‌هایی را برای خود انجام دهند و هزینه‌اش را از حساب شما بپردازند. بعضی مواقع فقط به اطلاعات نوشته شده روی کارت شما نیاز دارند تا تراکنش خود را تأیید کنند. کاری که به آن کلاهبرداری بدون استفاده از کارت گفته می‌شود.

 

کلاهبرداری از طریق خرید آنلاین

از دیگر گونه‌های کلاهبرداری که اواخر محبوبیت بسار زیادی کسب کرده است، کلاهبرداری در خرید آنلاین است. این امر زمانی اتفاق می‌افتد که شخصی با جعل اطلاعات پرداخت شخص دیگری، برای تأیید اعتبار معاملات خود بدون اطلاع آن شخص استفاده کند. از این موارد کلاهبرداری ممکن است برای پرداخت از طریق کارت‌هایی که با مبالغ بالایی شارژ می‌شوند در آینده استفاده شوند.

 

روش کلاهبرداری با قرعه‌کشی

همه ما بارها پیامکی تحت عنوان “شما برنده مسابقه ما شده‌اید” دریافت کرده‌ایم، بسیاری از این پیام‌ها توسط کلاهبرداران اینترنتی ارسال می‌شود. در این روش مانند روش نیجریه‌ای از شما می‌خواهند مبلغی را برای ارسال جایزه واریز کنید، اما پس از واریز خبری از جایزه نیست. برخی مواقع از این روش تحت عنوان “شما برنده لاتاری شده‌اید” نیز استفاده می‌کنند، در این مدل شما ایمیلی را دریافت کرده که در متن آن گفته شده با پرداخت مبلغی مشخص می‌توانید برنده لاتاری یا همان گرین کارت آمریکا شوید و زمانی که شما پول را پرداخت کنید، خبری از گرین کارت نیست.

 

کلاهبرداری از طریق فیشینگ

کاربران اینترنت بارها کلمه فیشینگ را شنیده‌اند؛ به طور کلی سرقت اطلاعات امنیتی شما مانند رمز عبور، شماره کارت بانکی و رمز آن از طریق طراحی صفحات وب، مشابه نسخه اصلی را فیشینگ می نامند، به عنوان مثال در این روش کلاهبردار صفحه‌ای را دقیقا مشابه درگاه پرداخت یک بانک طراحی کرده و شما را برای خرید کالا یا خدماتی که غیر واقعی است به این صفحه می‌کشاند و پس از وارد کردن شماره کارت و رمز دوم هیچ پرداختی انجام نمی‌شود اما اطلاعات بانکی شما کپی شده و شخص کلاهبردار حساب شما را خالی می‌کند.

در عمل به صورت کپی دقیق رابط گرافیکی یک وبگاه معتبر مانند بانک‌های آنلاین انجام می‌شود. ابتدا کاربر از طریق ایمیل یا آگهی‌های تبلیغاتی سایت‌های دیگر، به این صفحه قلابی راهنمایی می‌شود. سپس از کاربر درخواست می‌شود تا اطلاعاتی را که می‌تواند مانند مهم و حساس باشد آنجا وارد کند. در صورت گمراه شدن کاربر و وارد کردن اطلاعات خود، فیشرها به اطلاعات شخص دسترسی کاربر پیدا می‌کنند. دستکاری و تقلب در لینک ادرس ها: یکی دیگر از شیوه های متداول و رایج در فیشینگ است که با ارسال لینک ها و آدرس های متعلق به سازمانهای غیر واقعی و جعلی از طریق ایمیل می توانند. آدرس هایی که تنها تفاوت آنها با آدرس اصلی یک یا دو حرف است یا از دامین های فرعی گمراه کننده استفاده می کنند.

 

روش کلاهبرداری چارلز پانزی

همه ما حداقل یک بار نام شرکت‌های هرمی را شنیده‌ایم یا با افرادی که در این شرکت‌ها کار می‌کنند صحبت کرده‌ایم، این روش کلاهبردی در واقع همان طرح اصلی شرکت‌های هرمی بوده و نام آن از اولین شخصی که این طرح را ارائه داد، گرفته شده است.

در سال‌های گذشته کلاهبرداران بسیاری از این روش برای رسیدن به اهداف خود استفاده کرده‌اند، طرح هرمی به سرعت مورد استقبال قرار گرفت و در تمام نقاط دنیا و همچنین فضای اینترنت پخش شد.

بهتراست در هنگام مواجه شدن با همچین طرح هایی به سرعت خود را کنار بکشید و در این گونه کار ها شرکت نکنید. ترفند پانزی یک عملیات سرمایه‌گذاری کلاهبردارانه‌است که عایدی‌هایی را از همان پول سرمایه‌گذاری شده یا پولی که بوسیله سرمایه‌گذاران بعدی پرداخت شده‌است، به سرمایه‌گذاران خودش پرداخت می‌کند به‌جای اینکه عایدی را از هر سود واقعی حاصل شده توسط شخص یا سازمانی که عملیات را اجرا می‌کند پرداخت نماید.

ترفند پانزی معمولاً سرمایه‌گذاران جدید را با ارائه عایدی‌هایی که دیگر سرمایه‌گذاری‌ها نمی‌توانند تضمین کنند اغواء می‌کند. این عایدی‌ها سودهای به‌طور غیرعادی بالا در کوتاه مدت یا به‌طور غیرعادی ثابت و با دوام هستند. دائمی بودن عایدی‌هایی که یک ترفند پانزی تبلیغ و پرداخت می‌کند نیازمند یک جریان پول همیشه در حال افزایش از جانب سرمایه‌گذاران است تا سیستم را در حال کار نگه دارد.

سرنوشت این سیستم فروپاشی است زیرا سودهای واقعی آن (اگر اصلاً سودی در کار باشد) کمتر از مقدار پرداخت به سرمایه‌گذاران است. معمولاً این سیستم قبل از آنکه دچار فروپاشی شود بوسیله مراجع قانونی برهم زده می‌شود زیرا چنین سیستمی مورد سوءظن قرار گرفته یا مروج آن اسناد اعتباری ثبت نشده می‌فروشد. همچنان که سرمایه‌گذاران بیشتری درگیر می‌شوند، احتمال اینکه توجه مراجع قانونی به آن جلب شود بیشتر می‌شود

 

روش کلاهبرداری از طریق جعل اسناد

خانه‌های بدون مالک و فراموش شده یکی از مواردی است که کلاهبرداران را به طمع انداخته و با استفاده از آن پول خوبی به جیب می‌زنند. این افراد وقت خود را صرف پیدا کردن چنین خانه‌هایی کرده و سپس با جعل سند، خانه‌های بدون مالک را در اینترنت به خریداران با قیمتی بسیار ارزان پیشنهاد داده تا آن‌ها را متقاعد به خرید کنند.

 

روش کلاهبرداری از راه پیشنهاد کار در خارج از کشور

پیشنهاد کاری در فضای اینترنت به اشخاص جویای کار، یکی دیگر از روش‌های کلاهبرداری محسوب می‌شود. در این روش شخص کلاهبردار خود را به عنوان رئیس یک شرکت که در کشور دیگری نسبت به محل زندگی فرد قربانی است، معرفی کرده و به افراد پیشنهاد کار در کشور خودش را می‌دهد.

در ادامه رئیس شرکت که همان فرد کلاهبردار است کار را برایتان شرح می‌دهد؛ معمولا گفته می‌شود این شغل نیاز به ۳ تا ۵ ساعت کار در خانه دارد و بسیار ساده است، همچنین حقوق آن را بیش از ۳ هزار دلار در روز اعلام می‌کنند که رقم وسوسه‌کننده‌ای به نظر می‌رسد.

اگر شغل را قبول کنید، اطلاعات حساب بانکی شما را گرفته و مبلغی را برایتان واریز می‌کنند، سپس می‌خواهند از طریق روش‌های مشخصی پول دریافت شده را برای شخصی ناشناس واریز کنید، درواقع شما واسطه کار خلاف خواهید شد و در نهایت پلیس با شما طرف است زیرا هویت اصلی شخصی که به صورت ظاهری رئیس شماست، مشخص نیست.

در نهایت برای اینکه بتوان از کلاهبرداری پیشگیری کرد باید به نکات مطرح شده در ماده ۱ قانون تشدید مجازات مرتکبین ارتشاء، اختلاس و کلاهبرداری توجه ویژه‌ای داشت:

هرکس از راه حیله و تقلب مردم را به وجود شرکتها یا تجارتخانه‌ها یا کارخانه‌ها یا مؤسسات موهوم یا به داشتن اموال و اختیارات واهی فریب دهد یا به امور غیرواقع امیدوار کند یا از حوادث و پیش‌آمدهای غیرواقع بترساند و یا اسم و یا عنوان مجعول اختیار کند و به یکی از وسایل مذکور و یا وسایل تقلبی دیگر وجوه و یا اموال یا اسناد یا حوالجات یا قبوض یا مفاصاحساب و امثال آنها تحصیل کرده و از این راه مال دیگری را ببرد کلاهبردار محسوب و علاوه بر رد اصل مال به صاحبش، به حبس از یک تا ۷ سال و پرداخت جزای نقدی معادل مالی که اخذ کرده است محکوم می‌شود.

در صورتی که شخص مرتکب بر خلاف واقع عنوان یا سمت مأموریت از طرف سازمانها و مؤسسات دولتی یا وابسته به دولت یا شرکتهای دولتی یا شوراها یا شهردار‌ی‌ها یا نهادهای انقلابی و بطور کلی قوای سه گانه و همچنین نیروهای مسلح و نهادها و مؤسسات مأمور به خدمت عمومی اتخاذ کرده یا اینکه جرم با استفاده از تبلیغ عامه از طریق وسایل ارتباط جمعی از قبیل رادیو، تلویزیون، روزنامه و مجله یا نطق در مجامع و یا انتشار آگهی چاپی یا خطی صورت گرفته باشد یا مرتکب از کارکنان دولت یا مؤسسات و سازمانهای دولتی یا وابسته به دولت یا شهرداری‌ها یا نهادهای انقلابی به خدمت عمومی باشد علاوه بر رد اصل مال به صاحبش به حبس از ۲ تا ده سال و انفصال ابد از خدمت دولتی و پرداخت جزای نقدی معادل مالی که اخذ کرده است محکوم می‌شود.

تبصره ۱_ در کلیه موارد مذکور در این ماده در صورت وجود جهات و کیفیات مخففه دادگاه می‌تواند با اعمال ضوابط مربوط به تخفیف، مجازات مرتکب را فقط تا حداقل مجازات مقرر در این ماده (حبس) و انفصال ابد از خدمات دولتی تقلیل دهد ولی نمی‌تواند به تعلیق اجرای کیفر حکم دهد.

تبصره ۲_ مجازات شروع به کلاهبرداری حسب مورد حداقل مجازات مقرر در همان مورد خواهد بود و در صورتی که نفس عمل انجام شده نیز جرم باشد، شروع کننده به مجازات آن جرم نیز محکوم می‌شود. مستخدمان دولتی علاوه بر مجازات مذکور چنانچه در مرتبه مدیرکل یا بالاتر یا هم‌طراز آنها باشند به انفصال دائم از خدمات دولتی و در صورتی که در مراتب پایین‌تر باشند به شش ماه تا سه سال انفصال موقت از خدمات دولتی محکوم می شوند.