۵ پدیده نوظهور اقتصاد دیجیتال
۵ پدیده نوظهور اقتصاد دیجیتال

آی‌سی‌تی نیوز – مدرس دانشگاه و آینده پژوه اقتصاد فضای مجازی از بروز ۵ محور و پدیده نوظهور در نظام اقتصاد دیجیتال و فضای مجازی کشور خبر داد. به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه فضای مجازی، محسن رضایی صدرآبادی در نشست حکمرانی اقتصاد فضای مجازی که دومین نشست از مجموعه نشست های هفته حکمرانی فضای مجازی […]

آی‌سی‌تی نیوز – مدرس دانشگاه و آینده پژوه اقتصاد فضای مجازی از بروز ۵ محور و پدیده نوظهور در نظام اقتصاد دیجیتال و فضای مجازی کشور خبر داد.

به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه فضای مجازی، محسن رضایی صدرآبادی در نشست حکمرانی اقتصاد فضای مجازی که دومین نشست از مجموعه نشست های هفته حکمرانی فضای مجازی است، با بیان این مطلب افزود: در حالی اقتصاد فضای مجازی یا اقتصاد دیجیتال شامل پدیده های جدید و نویی در نظام اقتصادی می شود که این پدیده ها پیش از این وجود نداشته و لازم است مورد بررسی و ساماندهی قرار گیرند.

وی با تاکید بر این که در حکمرانی دولت ها و حکومت ها باید اقدامات مواجهه با این پدیده ها و راهبردهایی که برای ایجاد پدیده های جدید است را در دستور کار قرار دهند، افزود: این اقدامات می تواند حکمرانی این حوزه ها را تثبیت کند بر این اساس دولت ها باید با این پدیده ها مواجه و نسبت به تعیین اولویت ها اقدام کنند.

رضایی صدرآبادی ادامه داد: در بررسی پدیده های جدید در نظام اقتصادی، این پدیده ها در ۵ محور ظهور پیدا می کنند که اولویت نخست که رشد بیشتری نیز داشته نظام پولی و بانکی مجازی است که ارزهای دیجیتال، کریپتوکرانسی ها و بانکداری باز را شامل می شود این در حالیست که رابطه این نظام بانکی با فین تک ها روز به روز در کشور گسترش می یابد و تهدید هایی که متصور می شد هم اکنون در حال بروز است و در عین حال نیز فرصت ها در حال از دست رفتن است.

وی اولویت دوم را ساختار دولت و شفافیت اطلاعات و مباحث بخش عمومی اقتصاد عنوان و تصریح کرد: در این حوزه شاهد دولت مجازی و منسوخ شدن دولت الکترونیک هستیم.

مدرس دانشگاه و آینده پژوه اقتصاد فضای مجازی با تاکید بر این که سومین اولویت، نظام مالی، بورس و فناوری مالی است که فین تک ها و سازوکارهای این حوزه را شامل می شود، اظهار کرد: نظام کسب و کارهای مجازی چهارمین اولویت این حوزه به شمار می رود که این نظام شامل کسب و کارهای اینترنتی است که امروزه به شدت گسترده شده و اقتصاد گیگ و اقتصاد اشتراکی به شدت در این نقطه بروز و ظهور می کند.

رضایی صدرآبادی محور حکمرانی و مدیریت اقتصاد که شامل سیاست گذاری و تعیین خط و مشی این حوزه را شامل می شود را پنجمین اولویت در بروز پدیده های جدید دانست و گفت: نخستین دغدغه کشور در این ۵ محور، نظام پولی و بانکی در آینده خواهد بود و سپس نظام مالی مجازی فین تک ها و سروسامان دادن آن ها با نظام پولی و در نهایت ادغام مواردی است که در آینده مشاهده خواهد شد.

وی با اشاره به از دست رفتن فرصت های دنیای متاورس و جدی شدن تهدیدهای این حوزه از سوی اقتصاد گیگ تصریح کرد: در این شرایط نیروی کار و نظام کسب و کار در بستر خارجی رشد و گسترش می یابد و این بستر و پلتفرم خارجی می تواند نسبت به مسدودسازی، تحریم، قانونگذاری و دریافت مالیات از کسب و کارها اقدام کند که منجر به از دست دادن این قدرت می شود و در نهایت با روند سازوکار فعلی مدیریت حکمرانی کشور و نادیده گرفتن سند تحول دولت روز به روز شاهد ضعف بیشتر حکمرانی خواهیم بود.