<span style='color:#787878;font-size:12px;'>رونمایی از گزارش سالانه ۱۴۰۰ در رویدادِ فصلِ مشترکِ یکتانت</span><br/>یکتانت و همراهیِ مستمر با رشدِ کسب‌وکارها
<span style='color:#787878;font-size:12px;'>رونمایی از گزارش سالانه ۱۴۰۰ در رویدادِ فصلِ مشترکِ یکتانت</span><br/>یکتانت و همراهیِ مستمر با رشدِ کسب‌وکارها
رویداد فصل مشترک یکتانت در تاریخ 2 مرداد 1401 با حضور مدیران این شرکت، متخصصان دیجیتال مارکتینگ کشور، مدیران برندهای مطرح کشور و اهالی رسانه در ایوان شمس برگزار شد. در این رویداد، گزارشی از وضعیت بازار تبلیغاتِ آنلاین کشور در سال 1400 ارائه و نیز گزارشِ سالانهٔ یکتانت در سال 1400 رونمایی و منتشر شد.

در ابتدای این رویداد، سینا مؤمنی، مدیرعامل یکتانت با اشاره به تاریخچهٔ فعالیت یکتانت اظهار داشت: «ما یکتانت را از بهمن ۱۳۹۵ آغاز کردیم. این برند، در شروع با اسم مای گیرباکس آغاز  به کار کرد و در اردیبهشت ۱۳۹۶ با اسم یکتانت به مسیر خود ادامه داد. در آن زمان، در آمریکا نزدیک به ۵۰% از بودجهٔ مارکتینگ کسب‌وکارها به بخش آنلاین اختصاص داشت. این عدد در آن زمان در ایران کمتر از ۵ درصد بود. یکتانت ایجاد شد تا کسب‌وکارها بتوانند بهترین استفاده را از تبلیغات آنلاین داشته باشند، ناشران و وب‌سایت‌ها بتوانند درآمدزایی منصفانه‌ای داشته باشند و در نهایت کاربران وب محتوای غنی تری بخوانند. کاربران زمانی محتوای غنی‌تری می‌خوانند که ناشران محتوای باکیفیت‌تری تولید کنند. ناشران چه زمانی می‌توانند این کار را بکنند؟ زمانی که درآمدزایی خوبی داشته باشند. این درآمدزایی زمانی ایجاد می‌شود که کسب‌وکارها از تبلیغات آنلاین نتیجه خوبی بگیرند. این چرخه نمی‌چرخد مگر آنکه تمامِ این بخش‌ها درست کار کنند. یکی از مهم‌ترین این بخش‌ها این است که کسب‌وکارها نتیجه بگیرند.»

مدیرعامل یکتانت  با شاره به اهمیت نیروی متخصص خاطرنشان کرد: «امروز در نقطه‌ای هستیم که بیشتر کسب‌وکارهای ایرانی از ابزارهای دیجیتال مارکتینگ استفاده می‌کنند. در گذشته، معیار موفقیت یک وب‌سایت رتبهٔ الکسا بود ولی همهٔ ما می‌دانیم که چقدر این معیار دقیق نیست. هدف ما این بود که معیار سنجش یک وب‌سایت، کیفیت محتوای تولید شدهٔ آن باشد. تمام این اقدامات انجام نمی‌شد مگر به کمک یک تیم قوی. در استارت‌آپ‌ها آدم‌ها هستند که تفاوت ایجاد می‌کنند نه پول و سرمایه. ارزشمندترین دارایی یکتانت افرادی هستند که در داخل آن کار می‌کنند.»

وی در ادامه افزود: «سال ۱۳۹۶ یکتانت یک تیم ۱۲ نفره بود. در خوش‌بینانه‌ترین حالت تصور می‌کردیم در سال سوم یک تیم ۷۰ نفره باشیم اما چیزی که در واقعیت رخ داد این بود که در پایان سال سوم یک تیم ۱۵۰ نفره همراه با چندین بیزینس لاین بود که توسعه داده بودیم. امروز فقط در حوزهٔ دیجیتال مارکتینگ، یکتانت ۹ بیزینس لاین مختلف را توسعه داده است. نیاز به تبلیغاتِ بازگشتی، نجوا را ساخت. نیاز به رپورتاژ آگهی و سئو تریبون را ساخت. نیاز به تبلیغات در سوشال، جریان را ساخت. تکه‌های پازل دیجیتال مارکتینگ یکتانت با حضور ادیوری برای تبلیغات درون اپلیکیشن، هارمونی برای آژانس دیجیتال مارکتینگ، فرست ادز برای تبلیغات گوگل، چاوش برای افیلیت مارکتینگ، یک لینک برای مدیریت لینک بایو و در نهایت نووا برای آموزش دیجیتال مارکتینگ کامل‌تر شدند.»

مؤمنی در پایان سخنان خود اظهار داشت: «تمام این بیزینس لاین‌ها حول سه ذی‌نفع قرار دارند. یکتانت با این ۳ ذی‌نفع در ارتباط است. کسب‌وکارها، ناشران وب فارسی و کاربران وب فارسی. هرکدام از بیزینس لاین‌های یکتانت بخشی از نیازهای این ذی‌نفعان را پوشش داده است. ما معتقدیم روزی که رشد هرکدام از این ذی‌نفعان متوقف شود آن روز، روزی است که بقای یکتانت به خطر می‌افتد. در پایان ۱۴۰۰، تیم ۴۱۷ نفرهٔ یکتانت با ۵۵ هزار کسب‌وکار و ۲۳۰۰ سایت نمایش‌دهنده همکاری داشته است.»

داده‌هایی برای توضیحِ مقیاسِ کارِ یکتانت

سینا عطاران، مدیر مهندسی نرم‌افزار یکتانت در ادامهٔ رویداد، به تشریح چالش‌های یکتانت در واحد فنی پرداخت و گفت: «دغدغهٔ ما شامل بهینه‌سازی اهداف تبلیغ‌کنندگان، رضایت کاربران و بهینه‌سازی درآمد ناشران می‌شود. کار مهم هماهنگی بین این سه دسته از ذی‌نفعان یکتانت است. پارامترهای اصلی در حل مسئلهٔ هماهنگ‌سازی این بخش‌ها شامل نرخ کانورژن، بودجه کمپین، قیمت کلیک، مخاطب و نرخ کلیک به نمایش (CTR) است.»

عطاران در خصوص داده‌های در اختیار یکتانت  اظهار داشت: «داده‌های یکتانت به‌طورکلی به ۳ دسته تقسیم می‌شود. داده‌های مربوط به رفتار کاربران وب که از وب‌سایت‌های همکار با یکتانت به دست می‌آید. این دیتا کاملاً ناشناس است. دسته دوم داده‌های محتوای صفحات وب است. یک داده، متنی است که یکتانت سعی می‌کند از نظر کیفی و کمی آن را بیشینه کند تا داده‌های غنی از وب فارسی در دست داشته باشد. دسته سوم داده فیدبک نمایش تبلیغات است. درواقع در سیستم یکتانت یک سری الگوریتم تعریف شده است که تعیین می‌کند چه تبلیغاتی به چه کسانی و در چه زمانی نمایش داده شود. این الگوریتم سعی می‌کند با استفاده از فیدبک خود و الگوریتم‌های یادگیری تقویتی، عملکردش را به‌روز و ارتقا دهد.»