گوشی‌های میان‌رده در صدر تقاضای ایرانی‌ها
گوشی‌های میان‌رده در صدر تقاضای ایرانی‌ها
رصد بازار تلفن همراه نشان می‌دهد این روزها گوشی‌های میان‌رده اندرویدی به واسطه قیمت ارزان و امکان نصب برنامه‌های مختلف، بیشترین میزان تقاضا از سوی کاربران تلفن همراه را دارند.

به گزارش ایرنا، طی ۳ سال گذشته و با آغاز سال تحصیلی که به دلیل شیوع کرونا به صورت مجازی برگزار می‌شد، تقاضا برای خرید تلفن همراه و تبلت از سوی کاربران افزایش می‌یافت. آمارهایی که همتا و انجمن صنفی واردکنندگان تلفن همراه ارائه می‌کردند نیز حکایت از افزایش تقاضا برای خرید بود.

«محسن بهنامی» یکی از فروشندگان تلفن همراه که سال‌هاست در یکی از بازارهای بزرگ تهران فعالیت می‌کند، درباره وضعیت فروش تلفن همراه در یک ماه اخیر گفت: به طور کلی کاربران نسبت به سال گذشته درخواست بیشترین برای خرید تبلت داشتند، اما امسال عرضه این کالا کمتر از قبل شده است.

وی درباره علت کاهش عرضه این کالا بیان کرد: از آنجایی که قانون عدم تخصیص ارز برای کالای ۶۰۰ دلار درخصوص تبلت نیز اعمال می‌شود، عرضه آن با کاهش رو به رو شده اما دانش‌آموزان، دانشجویان و اغلب شرکت‌ها درخواست تبلت دارند. این مسئله باعث شده رابطه بین عرضه و تقاضا نامتناسب شود.

این فعال بازار تلفن همراه درباره پرفروش‌ترین گوشی‌هایی که اکنون در بازار موجود است، گفت: خریداران معمولا متقاضی خرید گوشی‌های میان رده شیائومی و سامسونگ هستند که قیمت و کارایی مناسبی دارند. سری A گوشی‌های سامسونگ بیشترین متقاضی را دارد. تا قبل از عرضه گوشی A۱۳، مدل A۱۱ پر فروش‌تر بود، اما کنون این مدل گوشی متقاضی بیشتری دارد.

بهنامی درباره وضعیت تقاضای تلفن همراه برند اپل گفت: به دلیل تخصیص نیافتن ارز به گوشی‌هایی با قیمت بالای ۶۰۰ دلار، تقاضای این گوشی کمتر است. در گذشته می‌شد یک گوشی آیفون SE را به قیمت ۱۵ میلیون تومان خریداری کرد، اما اکنون قیمت این گوشی نیز به حدود ۲۰ میلیون تومان رسیده است.

وی در خصوص تقاضا برای تعویض و تعمیر گوشی دست دوم، گفت: تقاضا برای گوشی دست دوم نیز زیاد است و مردم عموما برای اینکه قدرت خرید خود را بالا ببرند، گوشی قدیمی خود را می‌فروشند و با میزان پولی که دارند گوشی جدید خریداری می‌کنند.

این فروشندگان تلفن همراه  تاکید کرد: با توجه به اینکه نصب برنامه‌های مختلف روی سیستم عامل IOS کار راحتی نیست، کسانی که این گوشی را دارند، عموما یک گوشی اندرویدی ارزان قیمت خریداری می‌کنند تا برنامه‌های مورد نیاز خود را روی آن وصل کنند.

۲ برابر نیاز بازار، تبلت وارد کشور شد

به گزارش ایرنا، یکی از واردکنندگان تلفن همراه و تبلت که در دیگر بازار بزرگ تهران مشغول فعالیت است، عدم عرضه تبلت در بازار را به ۲ عامل مربوط می‌داند.

به گفته این فعال در حوزه تلفن همراه یکی از عواملی که باعث کاهش عرضه تبلت شده، این است که سال گذشته زمانی که طرح رجیستری تبلت آغاز شد و ثبت سفارش بدون درنظر گرفتن سقف سابقه انجام می‌شد، واردکنندگان تعداد زیادی تبلت وارد کردند و این مسئله باعث شد تقریبا ۲ برابر نیاز بازار، تبلت وارد کشور شود. به همین دلیل بازرگانان بابت واردات بیش از نیاز تبلت ضرر و زیان زیادی دادند و مجبور شدند کالای خود را با قیمت کم بفروشند.

به گفته فعال بازار تلفن همراه، بخش زیادی از خللی که در واردات تبلت ایجاد شد، بخاطر تست‌هایی بود که باید روی آن صورت می‌گرفت و بعد وارد بازار می‌شد. تبلت‌ها برای ایران تولید نمی‌شوند و نیاز است برای ورود به بازار از نظر تشعشع و مواردی از این دست استانداردسازی شوند که این پروسه عرضه تبلت را کند می‌کند.