گام نخست جشنواره ایده تا محصول صنعت ارتباطات برای حمایت از دانش‌بنیان‌ها
گام نخست جشنواره ایده تا محصول صنعت ارتباطات برای حمایت از دانش‌بنیان‌ها

آی‌سی‌تی نیوز – نشست شورای سیاستگذاری جشنواره ایده تا محصول صنعت ارتباطات امروز با حضور قائم‌مقام همراه اول، مدیران مرکز تحقیق‌وتوسعه همراه اول، اعضای هیأت‌مدیره سندیکای مخابرات و شرکت‌های بزرگ فناور در صنعت ارتباطات برگزار شد. به گزارش اداره کل ارتباطات شرکت ارتباطات سیار ایران، نشست شورای سیاستگذاری «جشنواره ایده تا محصول صنعت ارتباطات» عصر […]

آی‌سی‌تی نیوز – نشست شورای سیاستگذاری جشنواره ایده تا محصول صنعت ارتباطات امروز با حضور قائم‌مقام همراه اول، مدیران مرکز تحقیق‌وتوسعه همراه اول، اعضای هیأت‌مدیره سندیکای مخابرات و شرکت‌های بزرگ فناور در صنعت ارتباطات برگزار شد.

به گزارش اداره کل ارتباطات شرکت ارتباطات سیار ایران، نشست شورای سیاستگذاری «جشنواره ایده تا محصول صنعت ارتباطات» عصر روز سه‌شنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۱ با حضور جمعی از مسئولان برگزاری کنفرانس بین المللی مهندسی برق، مدیران مرکز تحقیق و توسعه همراه اول، سندیکای مخابرات و تعدادی از مدیران شرکت های فناور در برج همراه به منظور سیاست‌گذاری برای حمایت از شرکت های دانش بنیان برگزار شد.

مرکز تحقیق و توسعه همراه اول طی ابتکاری در نظر دارد جشنواره ایده تا محصول صنعت ارتباطات را همزمان با سی امین کنفرانس بین المللی مهندسی برق را با مشارکت شرکت های بزرگ فناور طرف تقاضای فناوری برگزار کند تا از این طریق حمایت همه جانبه خود از شرکت های دانش بنیان، شرکت های نوپا، نخبگان و فعالان این صنعت را نشان دهد.

در این جلسه مدیران شرکت های بزرگ حوزه ارتباطات کشور بر اهمیت و ضرورت چنین حمایت هایی تأکید و از ابتکار عمل همراه اول تقدیر کردند؛ فعالان صنعت نیز که همواره دغدغه مسائل دانشی و اقتصادی را دارند، بر نحوه و ساختار حمایتگری نخستین و بزرگترین اپراتور تلفن همراه کشور تأکید کردند.

 

*همراه اول به دنبال پرورش ایده‌ها و حمایت از دانش‌بنیان‌ها
حمید بهروزی، قائم مقام مدیرعامل همراه اول برای شفاف سازی بیشتر رسالت برگزاری جشنواره ایده تا محصول اظهار کرد: همراه اول توسط بازوی مرکز تحقیق و توسعه خود در نظر دارد، از طریق برگزاری این جشنواره، این نوید را به شرکت های دانش بنیان بدهد که در فناوری های تقاضامند آنها سرمایه گذاری کند.

وی ادامه داد: اگر شرکت های دانش بنیان، فناوری مرتبط با صنعت ارتباطات را توسعه داده باشند و متقاضی آن نیز در بازار وجود داشته باشد، همراه اول می تواند تا نیمی از سرمایه گذاری لازم برای تجاری سازی آن فناوری را انجام دهد و متقاضی آن فناوری نیز نیم دیگر را متقبل شود.

قائم مقام مدیرعامل همراه اول با تأکید بر اینکه دنبال پرورش ایده ها، سرمایه گذاری رو نخبگان و ممانعت از فرار مغزها هستیم، تصریح کرد: شاید توانایی سرمایه گذاری ۱۰۰ درصدی هم در مواجهه با برخی فناوری ها داشته باشیم، اما در این مدل هدفمان این است که صندوقی شکل بگیرد تا شرکت های فناوری هم در توسعه فناوری ها سهیم شوند.

 

*رفع نیازهای تحقیق و توسعه شرکت‌های فناوری با مشارکت در صندوق ایده تا محصول
در ادامه وحید شاه منصوری، رئیس مرکز تحقیق و توسعه همراه اول نیز به تشریح بیشتر این ایده در قالب برگزاری جشنواره پرداخت و این اطمینان را به مدیران شرکت های فناروی حاضر در جلسه داد که با مشارکت شان در این صندوق، بخش قابل توجهی از نیازهای مربوط به تحقیق و توسعه شان مرتفع می شود.

مدیران شرکت های فناور نیز ضمن بیان دغدغه های ناشی از مشارکت در چنین مدلی، از ابتکارعمل همراه اول برای ورود جسورانه به این حوزه تقدیر و تشکر کردند؛ از اینکه حمایت مشارکتی از ایده های فناورانه می تواند بخش مهمی از مشکلات و موانع پیش پای فعالیت های شرکت هایشان را بردارد، نکته قابل توجه شان بود و در ادامه نیز میزان آمادگی خود برای حضور در این مدل حمایتی را به شکل مکتوب اعلام کردند.

مسئولان انجمن علوم مهندسی برق ایران نیز که در این نشست حضور داشتند و قرار است سی امین دوره کنفرانس بین المللی مهندسی برق را اردیبهشت ماه سال جاری با حمایت مرکز تحقیق و توسعه همراه اول، برگزار کنند، ایده برگزاری جشنواره ایده تا محصول صنعت ارتباطات را از جمله اتفاقات خوبی دانستند که خروجی آن می تواند پاسخگوی نیازهای اپراتورها و شرکت های فناور باشد و در کل نیز ارتباط واقعی بین صنعت و دانشگاه برقرار کند.

گفتنی است، پیش از این مرکز تحقیق و توسعه همراه اول اعلام کرده بود که همزمان با برگزاری سی امین کنفرانس بین المللی مهندسی برق و با همکاری انجمن علوم مهندسی برق ایران، جایزه همراه اول با عنوان «جایزه رساله برتر مهندسی برق و فناوری ارتباطات» را برگزار می کند.

هدف این رویداد شناسایی و تقدیر از رساله های دکتری برتر در حوزه مهندسی برق با تاکید بر فناوری ارتباطات و گسترش تعامل دو سویه با دانش آموختگان برتر این حوزه است و پس از داوری رساله سال حوزه مهندسی برق و فناوری ارتباطات کشور انتخاب می شود.