ژاپن به مرکز سایبری ناتو پیوست
ژاپن به مرکز سایبری ناتو پیوست
ژاپن رسماً به مرکز عالی همکاری های دفاع سایبری ناتو پیوست.

به گزارش سایبربان؛ ژاپن چند سال پس از اعلام علاقمندی نخست‌وزیر سابق این کشور شینزو آبه، رسماً در روز جمعه به مرکز عالی همکاری‌های دفاع سایبری ناتو (CCDCOE) پیوست.

سیچی هامادا، وزیر دفاع ژاپن به خبرنگاران گفت که این اقدام به تقویت روابط وزارت دفاع ژاپن با سایر کشورها کمک می‌کند. حساب توییتری انگلیسی‌زبان وزارت دفاع ژاپن نیز بر ارزش همکاری‌های ژاپن با شرکای بین‌المللی تأکید کرد.

شینزو آبه در اصل قصد ژاپن برای پیوستن به مرکز عالی همکاری‌های دفاع سایبری ناتو را در جریان بازدید سال ۲۰۱۸ از تالین، استونی، جایی که این مرکز در آنجا مستقر است و اجلاس سالانه CyCon خود را میزبانی می‌کند، اعلام کرد.

وزارت دفاع ژاپن در توئیتی نوشت: پس از تکمیل مراحل مشارکت، این وزارتخانه رسماً به فعالیت‌های مرکز عالی همکاری‌های دفاع سایبری ناتو (#CCDCOE) خواهد پیوست. وزارت دفاع ژاپن به همکاری با شرکای بین‌المللی برای پاسخ به تهدیدات در حوزه سایبری ادامه خواهد داد.

این امر به دنبال حضور ژاپن در رزمایش سپر قفل‌شده ناتو (NATO’s Locked Shields) در سال ۲۰۲۱ رخ داد. رزمایشی که شبیه یک بازی جنگ سایبری عظیم بود که در آن کشور خیالی بریلیا با دشمنی روبرو شد که به زیرساخت‌های غیرنظامی و نظامی حیاتی آن حمله می‌کرد.

جیرو مینییر، تحلیلگر سیاست‌های جاسوسی سایبری و امنیت سایبری آسیای شرقی، در همین راستا گفت، اعلام پیوستن رسمی ژاپن به مرکز عالی همکاری‌های دفاع سایبری ناتو تنها یکی از نقاط عطف در طول یک دوره شلوغ برای تلاش‌های امنیت سایبری ژاپن است.

مینییر که به‌عنوان سرپرست تحقیقات و تحلیل اطلاعات تهدید در سازمان Deutsche Cyber-Sicherheits فعالیت می‌کند، در ادامه افزود:

تحولاتی، مانند اعزام کارکنان وزارت دفاع ژاپن به این مرکز و نسبت دادن علنی حملات سایبری، می‌تواند منعکس‌کننده تلاقی این دو تفکر مهم امنیتی ژاپن باشد: یکی اهمیت مشارکت‌های بین‌المللی متنوع در یک محیط دشوار ژئوپلیتیکی و دیگری نیاز به تأمین امنیت سایبری که مربوط به سیاست‌های امنیتی است.