پاسکاری مشکلات نسخه الکترونیکی بین بیمه‌ها و داروخانه‌ها
پاسکاری مشکلات نسخه الکترونیکی بین بیمه‌ها و داروخانه‌ها
مدیر عامل سازمان بیمه خدمات درمانی نیروهای مسلح با بیان اینکه نسخه‌نویسی و نسخه‌پیچی الکترونیک در مراکز طرف قرارداد این سازمان اجرا می‌شود؛ گفت‌: بودجه اختصاص یافته به بیمه نیروهای مسلح در قالب طرح دارویار معادل یک‌چهارم بودجه مورد نیاز بوده است.

امیر نوروزی، مدیرعامل سازمان بیمه خدمات درمانی نیروهای مسلح در گفت‌وگو با تسنیم با بیان این‌که نسخه‌نویسی و نسخه‌پیچی الکترونیک در مراکز طرف قرارداد این سازمان اجرا می‌شود؛ اظهار کرد: سازمان بیمه خدمات درمانی نیروهای مسلح برابر الزام قانون بودجه ۱۴۰۱ بند “ط ” تبصره ۱۷ مکلف است سامانه نسخه‌نویسی و نسخه‌پیچی الکترونیک داشته باشد که از ابتدای اردیبهشت ماه سال جاری نسخه‌نویسی و نسخه‌پیچی الکترونیک به صورت پایلوت در تهران آغاز شد و در خردادماه به صورت گسترده‌تر در چند استان انجام شد و ‌ از آبان سال جاری اعلام کرده‌ایم که همه مراکز طرف قرارداد، نسخه‌نویسی و نسخه‌پیچی را به صورت الکترونیکی انجام دهند.

امکان حذف دفترچه‌های کاغذی فراهم شده است

وی افزود:‌ در حال حاضر امکان حذف دفترچه‌های کاغذی را نیز داریم اما برای آن که برخی بیماران دغدغه‌ای برای مراجعه به مراکز درمانی و دریافت نسخه نداشته باشند، دفترچه‌های کاغذی هنوز اعتبار دارند و داروخانه‌های طرف قرارداد می‌توانند به راحتی نسخ کاغذی سازمان را به نسخ الکترونیک تبدیل کرده و داروهای تجویز شده را تحویل بیمار دهند.

نوروزی تاکید کرد: برای تعامل بیشتر با چهار داروخانه بزرگ تهران، (داروخانه‌های ۲۹فروردین، ۱۳ آبان، هلال احمر و سوم خرداد) که بیشترین نسخ نیروهای مسلح به آنها ارجاع داده می‌شود، چهار نفر از زبده‌ترین کارکنان سازمان بیمه خدمات درمانی نیروهای مسلح در آن داروخانه‌ها مستقر شده‌اند که اکر نسخ کاغذی تحویل این داروخانه‌ها شد این افراد نسخ کاغذی را سریع به نسخ الکترونیک تبدیل کنند تا بیمه شده نیروهای مسلح هیچ مشکلی برای تهیه دارو نداشته باشد.

وی اضافه کرد:‌ میزان اجرای نسخه‌نویسی الکترونیک به بیش از ۹۸ درصد در استان‌های مختلف کشور رسیده است اما در استان تهران این میزان کمتر و در حدود ۷۰ درصد است.

کاهش ۶۰ هزار عددی چاپ دفترچه‌‌های بیمه نیروهای مسلح

مدیرعامل سازمان بیمه خدمات درمانی نیروهای مسلح با بیان این‌که نسخه‌پیچی نیز به صورت الکترونیک انجام می‌شود، بیان کرد:‌ آمارهای ما نشان می‌دهد که در سال جاری ۶۰ هزار دفترچه بیمه نیروهای مسلح کمتر چاپ شده است که نشاندهنده کاهش نیاز مردم به دفترچه‌های کاغذی با اجرای نسخ الکترونیک است.

اختصاص یک چهارم بودجه موردنیاز برای اجرای طرح دارویار

وی با بیان این‌که میزان پوشش افزایش قیمت داروها در بیمه نیروهای مسلح به صد درصد رسیده است؛ گفت:‌ پس از اجرای طرح دارویار (اصلاح سیاست‌های ارزی دارو) میزان بودجه اختصاص یافته به بیمه نیروهای مسلح برای پوشش افزایش قیمت داروها ۳۰۰ میلیارد تومان و معادل یک چهارم بودجه موردنیاز بوده است که این مشکل باید مرتفع شود.

بیمه نیروهای مسلح؛ بهترین بیمه برای حمایت از بیماران

به گفته وی، بیمه نیروهای مسلح تنها بیمه‌ای است که در آن سهم پرداخت از جیب بیمه شدگان نیروهای مسلح (فرانشیز) در تامین سرپایی اقلام دارویی از داروخانه های طرف قرارداد ۱۵ درصد است؛ همچنین داروی بسیاری بیماران صعب‌العلاج نیز به طور رایگان در اختیار بیماران قرار می‌گیرد و ۸۵ درصد دیگر سهم سازمان است که با توجه به افزایش قیمت دارو و برنامه‌ریزی‌های انجام شده در سازمان این مبالغ در ظرف مدت حدوداً یک ماه به داروخانه‌ها پرداخت می‌شود.

بهانه‌جویی برخی داروخانه‌ها برای دریافت پول نقد

مدیرعامل سازمان بیمه خدمات درمانی نیروهای مسلح گفت: متاسفانه تعداد معدودی از داروخانه‌ها به علت افزایش قیمت دارو و سهم ۸۵ درصدی سازمان ترجیح می‌دهند که پول نقد دریافت کنند و به خاطر همین موضوع قطعی سیستم و یا اینکه دفترچه اعتبار ندارد را مطرح می‌کنند، در صورتی همین دیروز ۲۴۰ هزار نسخه را به صورت الکترونیک ثبت سیستمی کردیم و چطور ممکن است سامانه‌ای که این حجم از نسخ را ثبت سیستمی میکند قطعی داشته باشد.