وزیر ارتباطات: فرسودگی زیرساخت غیرقابل کتمان است
وزیر ارتباطات: فرسودگی زیرساخت غیرقابل کتمان است
آی سی تی نیوز -وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با بیان اینکه نگاه دولت سیزدهم به حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات یک نگاه ایجابی است تاکید کرد که در این دولت برای نوسازی و توسعه شبکه ارتباطی، سرمایه گذاری بی‌سابقه‌ای انجام گرفته است.

به گزارش مرکز روابط‌عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، عیسی زارع‌پور، وزیر ارتباطات، در هفته دولت، با فعالان بخش خصوصی حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات دیدار کرد.

وزیر ارتباطات با تاکید بر اینکه وقتی گفته می شود زیر ساخت شبکه ارتباطی کشور فرسوده و نیازمند نوسازی است یک امر بدیهی و غیر قابل کتمان است گفت: همانطور که مطلع هستید شبکه ارتباطی کشور از چهار لایه دسترسی، لایه شبکه داخل شهرها و استان ها که لایه تجمیع گفته می‌شود، لایه بین استانها که در اختیار شرکت ارتباطات زیرساخت است و در نهایت دروازه‌های اینترنت تشکیل شده است.
وی افزود: در گذشته در لایه دسترسی، صرفا در حوزه شبکه ارتباطی همراه، اقدامات خوبی انجام گرفته است که جای تقدیر و تشکر دارد. ولی در همین لایه دسترسی و در حوزه ثابت به دلیل عدم توسعه متوازن وضعیت بسیار بدی داریم و در هر رتبه بندی، کشورمان در این حوزه از رتبه خوبی برخوردار نیست.
زارع پور ادامه داد: همچنین در ده سال گذشته در لایه تجمیع اتفاق ویژه‌ای را شاهد نبوده‌ایم. در این لایه خود متولی اصلی یعنی شرکت مخابرات ایران، معترف به این مسئله است که در برخی از استان‌ها وضعیت به مرز بحران رسیده. چرا که در سال‌های گذشته در لایه تجمیع به غیر از دو سه استان، سرمایه گذاری برای نوسازی و توسعه رخ نداده و این مسئله غیر قابل کتمان است.
وزیر ارتباطات با بیان اینکه در حال حاضر در مخابرات برخی از استان ها از سوئیچ هایی استفاده می شود که عمر آن از ۲۰ سال هم گذشته است گفت: اگر ما لایه دسترسی را هر چقدر توسعه دهیم یا ظرفیت دروازه ورودی اینترنت کشور را ده برابر هم افزایش دهیم تا زمانی که برای لایه انتقال ظرفیت سازی نکنیم، توسعه شکل گرفته هیچ اثر و فایده‌ای ندارد.
وی افزود: بنابراین توسعه نامتوازنی که در گذشته شکل گرفته و یا عدم نوسازی و توسعه در لایه‌های مختلف باعث شده است که امروز با برخی مشکلات در شبکه اینترنت کشور مواجه شویم. بنده اصلا چنین اخلاقی ندارم که از گذشته انتقاد کنم. در نخستین مصاحبه خودم هم در بدو ورود به وزارت ارتباطات از برخی اقدامات انجام گرفته در گذشته هم تعریف کردم ولی قرار نیست که چشممان را روی واقعیت‌ها یا نقاط ضعف گذشته ببندیم. همین امر باعث می شود که برخی دوستان طلب‌کار شوند و بعد از سخنان رئیس جمهوری در نشست خبری این ادعا را مطرح کنند که اساسا ما وزارت ارتباطات را گل و بلبل تحویل داده‌ایم.
وزیر ارتباطات در ادامه با تاکید بر اینکه در این دولت برای رسیدن به یک شبکه پرسرعت و پایدار برای همه لایه‌های شبکه ارتباطی تدبیر می کنیم تا رضایت مشترک نهایی را جلب کنیم گفت: جدا از توسعه و نوسازی لایه انتقال، لایه دسترسی را هم با پروژه ملی فیبر نوری منازل و کسب کارها دنبال می کنیم و همزمان افزایش ۷۰ درصدی ظرفیت شبکه مادر مخابراتی کشور را تا پایان سال در دستور کار داریم. همچنین همزمان توسعه دسترسی روستایی در این دولت در دستور کار قرار گرفته است و ظرف ده ماه گذشته بیش از دو هزار روستای جدید به شبکه ملی اطلاعات متصل شده اند و در هفته دولت هم نزدیک به ۴۰۰ روستای جدید متصل می شوند و همانطور که قول داده‌ایم تا پایان شهریور ماه سال آینده همه روستاهای بالای ۲۰ خانوار را به شبکه ارتباطی متصل می‌کنیم.
زارع‌پور در این دیدار با بیان اینکه در این دولت برای نوسازی و توسعه شبکه ارتباطی، سرمایه گذاری بی سابقه‌ای انجام شده است گفت: آقای رئیس جمهور هم در نشست خبری خود به این مسئله اشاره کردند که غیر از بودجه سنواتی وزارت ارتباطات، تا پایان دولت فقط برای طرح فیبرنوری منازل و کسب و کارها FTTx  بیست هزار میلیارد تومان در نظر گرفته است.
وی افزود: همچنین برای خدمات USO (طرح خدمات عمومی اجباری ارتباطات ) هم چیزی حدود ۱۰ هزار میلیارد تومان تا پایان دولت پیش بینی شده است. با در نظر گرفتن اعتبارات وزارت ارتباطات در بودجه سنواتی، بنابراین سر جمع، در این دولت برای نوسازی و توسعه زیرساخت شبکه ارتباطی کشور، بیش از ۵۰ هزار میلیارد تومان در نظر گرفته شده است که امیدواریم با این اعتبارات و تلاش همه اعضای خانواده ارتباطات کشور، توسعه لازم در زیرساختهای ارتباطی کشور متناسب با نیازهای آینده کشور صورت گیرد.
در ابتدای این جلسه، تمامی حاضران و فعالان بخش خصوصی حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات به بیان نقطه‌نظرات، پیشنهاد‌ها و انتقادات خود نسبت به عملکرد یک‌ساله وزرات ارتباطات پرداختند و در ادامه معاونان وزیر به برخی ابهامات و سوالات پاسخ گفتند.