وزیر ارتباطات: دولت به کاربران فیبرنوری یارانه می‌دهد
وزیر ارتباطات: دولت به کاربران فیبرنوری یارانه می‌دهد

آی‌سی‌تی نیوز – وزیر ارتباطات گفت: در راستای هدف دولت برای توسعه اینترنت بر بستر فیبرنوری، وزارت ارتباطات بابت این سرویس به اپراتورها یارانه می‌دهد و کاربران می‌توانند سرویس را به صورت اقساط از اپراتور بگیرند یا یارانه مستقیم به مردم داده می‌شود. به گزارش فارس، عیسی زارع‌پور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در حاشیه […]

آی‌سی‌تی نیوز – وزیر ارتباطات گفت: در راستای هدف دولت برای توسعه اینترنت بر بستر فیبرنوری، وزارت ارتباطات بابت این سرویس به اپراتورها یارانه می‌دهد و کاربران می‌توانند سرویس را به صورت اقساط از اپراتور بگیرند یا یارانه مستقیم به مردم داده می‌شود.

به گزارش فارس، عیسی زارع‌پور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در حاشیه بازدید از نمایشگاه جانبی کنفرانس ظرفیت فیبرنوری در پاسخ به سوال خبرنگار فارس درباره گرانی تجهیزات فیبر نوری که مانعی بر سر راه کاربردی شدن این سرویس است و وعده ارائه یارانه برای استفاده از این سرویس، گفت: موضوع هزینه‌های این سرویس هنوز در دست بررسی است، یک بخش از این بسته حمایتی که مد نظر داریم درباره این است که بخشی از بسته حمایتی دولت در اختیار شرکت FCP یا تلفن همراه قرار گیرد.

وی گفت: اگر اپراتورها پورت روشن به ما تحویل دهند به آنها یارانه تعلق می گیرد یعنی به ازای هر پورت روشن فیبر نوری دولت بابت آن پورت از اپراتور حق السهم نگیرد. این انگیزه‌ ای برای شرکت‌های ارائه کننده خدمات دسترسی ثابت و همراه برای ورود به بازار فیبر نوری خواهد بود تا کار توسعه فیبر نوری در کشور سرعت گیرد.

 

دولت برای خرید اینترنت فیبرنوری یارانه می دهد

زارع پور ادامه داد: همچنین در سمت مردم و کاربر نهایی هم، اگر نیاز باشد باز آمادگی داریم که تسهیلاتی برای کاربر قائل شویم تا مردم هزینه های کابل کشی داخل ساختمان و مودم هزینه را به صورت اقساط پرداخت کنند.

وزیر ارتباطات در پاسخ به سوال خبرنگار فارس که پرسید کمترین هزینه مودم فیبر نوری در این نمایشگاه ۷۰۰ هزار تومان بود، میانگین این سرویس برای مردم چقدر تمام خواهد شد؟ گفت: علاوه بر هزینه مودم، این سرویس نیاز به فیبر کشی داخل ساختمان هم دارد که هزینه فیبر کشی هم به هزینه‌ های سرویس اضافه می‌شود. همچنین در ساختمان باید یک تجهیز فنی دیگر هم نصب شود که آن هم هزینه دارد. پیش بینی این است که در مجموع هزینه تمام شده این سرویس ۳ میلیون تومان باشد که کاربران می‌توانند آن را به صورت اقساطی از اپراتور بگیرند یا وزارت ارتباطات این یارانه را به مردم می دهد و مردم می توانند سرویس را اقساطی تهیه کنند.

 

اپراتورها به بهانه افزایش ۲ درصدی حق‌السهم دولت حق افزایش تعرفه ندارند

زارع پور همچنین درباره احتمال افزایش تعرفه‌های ارتباطی در پی افزایش ۲ درصدی حق‌السهم دولت در اپراتورهای موبایل گفت: کسی به بهانه ۲ درصد افزایش حق‌السهم دولت از اپراتورهای موبایل حق افزایش تعرفه ندارد.

وی ادامه داد: ۲ درصد عددی نیست که بخواهند به بهانه آن قیمت‌ها را افزایش دهند. سال گذشته که افزایش ۱۰ درصدی حق السهم دولت از اپراتورها به تصویب مجلس رسیده بود که البته مشمول اپراتورها نشد و ۲ درصد افزایش حق السهم که بهانه گرانی نمی‌ شود.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: سازمان تنظیم مقررات تعرفه‌ها را اعلام می‌کند و طبق روال معمول، تعرفه‌ها اصلاح خواهد شد نه براساس افزایش ۲ درصدی حق‌السهم.

وی اظهار داشت:‌ البته در حال پیگیری هستیم که با نظر شورای نگهبان همین ۲ درصد افزایش حق‌السهم دولت از اپراتورهای موبایل هم حذف شود.

وی با اشاره به نمایشگاه ظرفیت توسعه فیبر نوری و برنامه دولت برای توسعه فیبر نوری در کشور، گفت: در دولت سیزدهم به دنبال راه اندازی شبکه پرسرعت و باکیفیت در سراسر کشور هستیم. برای رسیدن به این هدف هم تنها راه توسعه شبکه فیبر نوری منازل و کسب و کارها است. برای ایجاد ۲۰ میلیون پورت فیبر نوری و تقویت توان تولید داخل برای این تجهیزات این پروژه برنامه ریزی کرده ایم و بر این اساس از تولید تجهیزات بومی که از جمله الزامات این پروژه است حمایت می‌ کنیم.

زارع پور درباره حمایت دولت از تولیدکنندگان این حوزه، گفت: بازارسازی بزرگترین نوع حمایت از تولیدکنندگان تجهیزات است. راه اندازی پورت فیبر نوری باعث به حرکت درآمدن چرخ صنعت در حوزه ارتباطات می شود سپس وقتی تقاضا ایجاد شود تولید هم رونق می‌ گیرد.

 

دولت دیگر سه درصد حق السهم از اپراتورهای ثابت نمی گیرد

وی گفت: برای اینکه تقاضا برای فیبر نوری در کشور ایجاد شود، دولت یک بسته حمایتی پیش بینی کرده است. در جلسه دیروز هیأت دولت اولین قدم برداشته شد و مصوب شد که دولت دیگر سه درصد حق السهم را از اپراتورهای ثابت نگیرد و در عوض این مبلغ صرف توسعه شود. اگر اپراتورها پورت فیبر نوری یا همان FTTH راه اندازی کنند از این معافیت بهره مند می شوند. همچنین بسته حمایتی دیگری هم در دستور کار است که امیدواریم در جلسه چهارشنبه هیات دولت برسد که اگر نرسد سال آینده در دولت مطرح می شود.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: حضور شرکت‌های تولیدکننده در نمایشگاه ظرفیت شبکه ملی اطلاعات، نویدبخش آمادگی تولیدکنندگان برای حضور در پروژه توسعه فیبر نوری است. همه خود را آماده کرده‌اند و تولیدکنندگان این حوزه سرمایه‌گذاری کرده‌ اند که تجهیزات لازم در زنجیره فیبر نوری شامل مودم، تجهیزات پسیو و اکتیو تا حد زیادی در کشور تولید شده است و باز هم نیاز به سرمایه‌گذاری و تحقیق و توسعه است.

وی گفت: وقتی نهضت راه اندازی پورت فیبر نوری در کشور ایجاد شود همه شرکت هایی که در این بخش کار می کنند و البته همه کسانی که در بخش های دیگر در صنعت ارتباطات و فناوری اطلاعات فعالیت می کنند و منتظر هستند که وارد این عرصه شوند تشویق می شوند و در نهایت این هم افزایی باعث می‌ شود که حرکت توسعه فیبر نوری در کشور با سرعت بیشتری انجام شود.

زارع پور درباره نیاز شرکت های فعال در حوزه فیبر نوری به مواد اولیه که بخش زیادی از آنها از داخل تامین می شود، گفت: دبیرخانه ای برای این کار در سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی تشکیل شده است و رئیس این سازمان را مامور این کار کرده‌ ام که هر مشکلی در این زمینه در بخش خصوصی وجود داشت احصا و شناسایی شود. اگر نیاز به مصوبه دولت یا همراهی سایر وزارتخانه‌ ها و دستگاه‌ ها بود همکاری های لازم انجام خواهد شد تا حرکت توسعه فیبر نوری در کشور برای ایجاد ۲۰ میلیون پورت فیبر نوری انشاالله تا پایان دولت اجرایی شود.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات درباره وضعیت IRANFTTX که پیش از این برای اعلام وضعیت پیشرفت پروژه فیبر نوری راه اندازی شد، گفت: سایت IRANFTTX وضعیت پیشرفت پروژه را نشان می‌ دهد. ظرف سه ماه آینده این امکان برای هموطنان فراهم خواهد شد که از وضعیت پیشرفت کار مطلع شوند و بدانند چه زمانی امکان استفاده از پروژه در محل زندگی آنها فراهم می‌ شود.