وزارت ارتباطات به کندی اینترنت نظارت کند
وزارت ارتباطات به کندی اینترنت نظارت کند
کاربران فارس من با انتقاد از کاهش سرعت اینترنت، شائبه کم‌فروشی را مطرح می‌کنند و می‌گویند: گویا پس از افزایش قیمت اینترنت، برخی از شرکت‌ها با ترفندهایی، از کیفیت سرویس کم کرده‌اند و سرعت‌ کمتر از قرارداد به کاربران ارائه می‌دهند.

به گزارش فارس، اگرچه کیفیت موضوعی نسبی است اما این روزها صحبت از کاهش کیفیت و سرعت سرویس اینترنت زیاد شنیده می شود.

برخی از کاربران از کاهش سرعت اینترنت انتقاد می کنند و می گویند احساس کندی در اینترنت برایشان ملموس است؛ اما در مقابل مسوولان با استناد به آمارهای رسمی کاهش سرعت اینترنت را رد می کنند.

به همین دلیل بحث موافقان و مخالفان این موضوع برای اثبات کاهش سرعت اینترنت یا ثابت ماندن سرعت یا حتی افزایش سرعت نسبت به قبل بی نتیجه مانده است.

*کاربران: برخی از شرکت‌های اینترنتی سرعت سرویس را کم کرده اند

برخی از کاربران سامانه فارس من هم رد موافقت با کاهش سرعت اینترنت، با ثبت سوژه در این سامانه خواستار طرح سؤال از وزیر ارتباطات درباره سرعت پایین اینترنت شده اند.

خبرنگار فارس برای اطلاع از جزئیات این مطالبه با سردبیر سوژه تماس گرفت.

ملکی، کاربر ۴۶ ساله سامانه فارس من به خبرنگار فارس، توضیح داد: در تبریز در شرکتی کار می کنیم که از یکی از شرکت های ارائه دهنده اینترنت ثابت، سرویس اینترنت دریافت می کند.

وی ادامه داد: در این شرکت بیمه نامه صادر می کنیم و کارمان با اینترنت است.

به گفته ملکی، در حالی که سال پیش هم از همین شرکت اینترنتی سرویس گرفته بودیم و همین کار را با اینترنت انجام می دادیم اما امسال شرایط متفاوت شده است و کندی محسوسی در سرویس اینترنت مشاهده می شود؛ به طوری که استفاده از سرویس سابق غیرممکن شده است و به ناچار مودمی از یکی از شرکت های موبایلی خریداری کردیم و از اینترنت همراه استفاده می کنیم.

این کاربر سامانه فارس گفت: با توجه به اینکه تغییری در سرویس اینترنت ثابت نداده ایم اما کاهش سرعت محسوس است، معتقدم که این شرکت کم فروشی می کند و درخواست داریم که وزارت ارتباطات به کم فروشی شرکت های اینترنتی رسیدگی جدی کند.

وی اضافه کرد: به نظر می رسد در شرایط فعلی که به گفته شرکت ها فروش اینترنت با قیمت قبلی برایشان صرفه نداشت و قیمت اینترنت گران شده است، برخی از شرکت ها با توسل به ترفندهایی سرعت های کمتری را به کاربرانشان ارائه می دهند و از کیفیت سرویس کم کرده اند تا باز هم برایشان صرفه بیشتری داشته باشد.

وی اضافه کرد: وزیر ارتباطات باید به این سوال پاسخ دهد که اگر می گوید سرعت اینترنت در کشور کم نشده است پس چرا سرعتی که امسال از شرکتی دریافت می کنیم کمتر از سال گذشته است؟ آیا این به معنی کاهش کیفیت و سرعت اینترنت نیست؟ اگر سرعت کمتر نشده و شرکتی تخلف می کند و اینترنت بی کیفیت به مردم می فروشد وزارت ارتباطات باید متخلفان را معرفی کند تا تکلیف معلوم شود.

*باوجود افزایش مصرف پنهان، کیفیت ثابت مانده است

اکبرزاده کاربر دیگر اینترنت است که نظر مخالفی نسبت به این موضوع دارد و معتقد است: احساس کم فروشی در سرویس به دلیل افزایش پنهان مصرف اینترنت و حجیم شدن فایل ها در عین افزایش نیافتن سرعت یا ثابت ماندن سرعت است که شائبه بی کیفیت شدن اینترنت را ایجاد می کند.

او که مشترک یک شرکت اینترنت ثابت بوده است و از اوایل امسال با افزایش تعرفه های اینترنت، دیگر اشتراک سرویس خود را تمدید نکرده است، به خبرنگار فارس، گفت: همیشه از طرح های جشنواره شرکت استفاده می کردم و یکباره قیمت طرح های جشنواره با همان سرعت قبلی به ۲ برابر افزایش یافت که دیگر تمایلی برای ادامه سرویس نداشتم.

اما این کاربر هم از وضعیت اینترنت انتقاد کرد و گفت: همچنان که مصرف من هر روز بیشتر می شود و فایل هایی که به صورت روزانه با آنها سر و کار دارم حجیم تر می شوند و در نتیجه نیاز به سرویس باکیفیت تری داشتم اما کیفیت سرویس و سرعت افزایش نیافته بود.

این کاربر ادامه داد: در واقع شرکت کمتر از تعهد به من سرویس نمی داد که بتوانم شکایت کنم. شرکت پیش از این سرعت بیشتری نسبت به تعهد خود را ارائه می داد که این اواخر دیگر از سرعت بیشتر از تعهد خبری نبود و سرعت سرویس به کف تعیین شده در قرارداد رسیده بود.

این کاربر ادامه داد: وقتی هم که به شرکت اعتراض کردیم یکباره قیمت ها را به دو برابر افزایش دادند که کیفیت را بیشتر کنند.

سوال از وزیر ارتباطات درباره کاهش سرعت اینترنت و پاسخ وزیر

در حالی که برخی از کاربران می گویند کیفیت سرویس اینترنت کاهش پیدا کرده است یا حداقل افزایش نیافته است، اما وزیر ارتباطات با استناد به آمار این گفته را رد می کند.

زارع پور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات می گوید: داشبورد های جهانی و آمار داخلی از بهتر شدن سرعت اینترنت در کشور نسبت به گذشته حکایت دارند.

وی تاکید کرد: حداقل در یک سال گذشته سرعت اینترنت پایین تر نیامده است. البته با این حال توسعه اینترنت متناسب با افزایش نیاز مردم نبوده است.

وی درباره نظارت بر کیفیت سرعت در شرکت های ارائه دهنده اینترنت ثابت هم، گفت: مشترکان سرویس اینترنت ثابت می توانند از طریق سامانه نت سنج سرعت سرعت خود را اندازه بگیرند و از بابت دریافت سرعت استاندارد مطمئن شوند.

*اطمینان از سرعت سرویس اینترنت با سامانه نت سنج چگونه است؟

وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات که مسئول نظارت بر عملکرد اپراتورها است سامانه ای به نام نت سنج دارد که از طریق سایت رگولاتوری در این آدرس (https://www.cra.ir/InternetSpeed) در دسترس است.

در این سامانه لینک هایی قرار دارد که شاخص های کیفیت سرویس اینترنت از جمله latency، packet loss یا تاخیر، سرعت دانلود و سرعت آپلود را محاسبه و به مشترک اعلام می کند.

مشترکین برای اطلاع دقیق و مورد پذیرش از وضعیت سرویس خود می توانند با استفاده از این امکان، شاخص های سرویس خود از جمله سرعت را بسنجند و اگر مطابق با مفاد قرارداد نبود به اپراتور و رگولاتوری شکایت کنند.