نشست زندگی معنادار در عصر فضای مجازی برگزار می‌شود
نشست زندگی معنادار در عصر فضای مجازی برگزار می‌شود

آی‌سی‌تی نیوز – سلسله پیش‌نشست‌های همایش زندگی معنادار در عصر فضای مجازی توسط گروه مطالعات اخلاقی پژوهشگاه فضای مجازی و گروه فلسفه علم دانشگاه شریف برگزار می‌ شود. به گزارش پژوهشگاه فضای مجازی، گروه مطالعات اخلاقی این پژوهشگاه و گروه فلسفه علم دانشگاه شریف در راستای روشن‌تر شدن موضوع همایش زندگی معنادار در عصر فضای […]

آی‌سی‌تی نیوز – سلسله پیش‌نشست‌های همایش زندگی معنادار در عصر فضای مجازی توسط گروه مطالعات اخلاقی پژوهشگاه فضای مجازی و گروه فلسفه علم دانشگاه شریف برگزار می‌ شود.

به گزارش پژوهشگاه فضای مجازی، گروه مطالعات اخلاقی این پژوهشگاه و گروه فلسفه علم دانشگاه شریف در راستای روشن‌تر شدن موضوع همایش زندگی معنادار در عصر فضای مجازی در نظر دارد سلسله پیش‌نشست‌هایی را برگزار کند.

پیش نشست نخست ۲۴ فروردین ماه با حضور محمد سبحان جلیلیان دانش‌آموخته فلسفه علم دانشگاه صنعتی شریف، پژوهشگر فلسفه اندیشکده جامعیت و دبیر علمی همایش برگزار خواهد شد.

پس از بحثی مختصر در باب پرسش از معنای زندگی و نظریات معناداری، در مورد نظریه‌های اخلاقی، فلسفه و اخلاق فناوری و بحران معنا در عصر فضای مجازی گفتگویی اجمالی انجام شده و سؤالاتی برای پژوهش‌های آینده طرح می‌شود.

پیش‌نشست دوم با عنوان «سلوک اخلاقی در عصر اینترنت» در روز ۳۱ فروردین ماه توسط مهدی خلیلی دکتری فلسفه علم و فناوری دانشگاه VU آمستردام ارائه خواهد شد.

در این جلسه به ارتباط بین استفاده از اینترنت و توانایی توجه در انسان از منظر فلسفه و اخلاق فناوری پرداخته شده و نشان داده می‌شود استفاده از اینترنت چگونه سلوک اخلاقی و معنوی را با چالش مواجه می‌کند. سپس راه‌حل‌هایی برای مواجهه با معضل کاهش توجه ناشی از استفاده از اینترنت ارائه می‌شود.

پیش‌نشست سوم نیز با عنوان «نقش طراحی حساس به ارزش در معناداری زندگی» ۷ اردیبهشت ماه توسط علیرضا کاظمی پژوهشگر پسادکتری پژوهشگاه IPM برگزار خواهد شد.

در این جلسه پس از توضیح اینکه چگونه فناوری‌های فضای مجازی می‌توانند در مقام طراحی به اشاعه یا سرکوب ارزش‌های اصیل زندگی انسانی و حمایت یا لطمه زدن به معنای زندگی بیانجامند، استدلال می‌شود که تلاشی آگاهانه و همگانی برای گنجاندن ارزش‌های اصیل انسانی در مقام طراحی مصنوعات تکنیکی تنها راه مقابله با این وضعیت است. زمان برگزاری این پیش‌نشست ها ساعت ۱۰ صبح بوده و به صورت آنلاین نیز پخش خواهد شد.

همایش ملی زندگی معنادار در عصر فضای مجازی هفتم تیرماه برگزار می‌شود.