آی‌سی‌تی نیوز – رئیس دانشگاه صنعتی امیرکبیر گفت: ساخت ماهواره «پیام ۲» به دلیل ساختار و مختصات فنی پیچیده، حدود ۵ سال زمان می برد و هم اکنون در فاز مطالعاتی و اولیه طراحی قرار دارد. احمد معتمدی در گفتگو با خبرنگار مهر، در پاسخ به این سوال که با گذشت بیش از یک سال […]

آی‌سی‌تی نیوز – رئیس دانشگاه صنعتی امیرکبیر گفت: ساخت ماهواره «پیام ۲» به دلیل ساختار و مختصات فنی پیچیده، حدود ۵ سال زمان می برد و هم اکنون در فاز مطالعاتی و اولیه طراحی قرار دارد.

احمد معتمدی در گفتگو با خبرنگار مهر، در پاسخ به این سوال که با گذشت بیش از یک سال از ابلاغ ساخت ماهواره «پیام ۲» از سوی سازمان فضایی ایران به دانشگاه امیرکبیر، این پروژه هم اکنون در چه وضعیتی است، گفت: ماهواره «پیام ۲» یک ماهواره با تکنولوژی های‌تک است که با توجه به مختصات فنی و ساختار و ویژگی‌های پیچیده‌ای که دارد، هنوز مراحل اولیه ساخت را می‌گذراند.

وی با بیان اینکه فاز مطالعاتی این پروژه در حال انجام است، افزود: مدت زمان ساخت این ماهواره حدود ۴ تا ۵ سال در نظر گرفته شده است و مطابق با قراردادی که دانشگاه امیرکبیر با سازمان فضایی ایران دارد، این پروژه طبق برنامه زمان بندی پیش می‌رود.

معتمدی با اشاره به اینکه این ماهواره از نوع سنجشی بوده و قرار است با دقت تصویربرداری یک متر ساخته شود، ادامه داد: ماهواره «پیام ۱» با قدرت تصویربرداری ۴۵ متر ساخته شده بود و از این حیث ماهواره «پیام ۲» بسیار پیشرفته‌تر است. در همین حال «پیام ۲» قرار است در مدار بالای ۵۰۰ کیلومتر زمین قرار گیرد و یک ماهواره عملیاتی محسوب می‌شود. اما اینکه دقیقاً چه زمانی ساخت آن به اتمام می‌رسد و وارد مرحله پرتاب می‌شود، مشخص نیست.

به گزارش مهر، طراحی نسخه جدید ماهواره پیام (پیام ۲) بهمن ماه ۹۸ در سازمان فضایی ایران تأیید و مشخصات آن نهایی شد. ساخت این ماهواره توسط مرتضی براری رئیس سازمان فضایی ایران به دانشگاه صنعتی امیرکبیر ابلاغ شد.

ماهواره «پیام ۱» دی ماه ۱۳۹۷، با استفاده از ماهواره‌بر سیمرغ به فضا پرتاب شد اما در مدار زمین قرار نگرفت.