ماهواره «ظفر ۲» به‌زودی پرتاب می‌شود
ماهواره «ظفر ۲» به‌زودی پرتاب می‌شود
رئیس دانشگاه علم و صنعت با اشاره به تلاش‌های پژوهشگران این دانشگاه در عرصه فناوری‌های ساخت ماهواره گفت: ماهواره ظفر ۲ به‌زودی پرتاب می‌شود.

هوافضا به عنوان فناوری که امروزه در زندگی مردم اهمیت بسیاری یافته و دستاوردهای آن به شکل ملموسی استفاده می‌شود، در سال ۲۰۲۰ اقتصاد ۴۲۴ میلیارد دلاری را به خود اختصاص داد و نسبت به یک دهه قبل ۷۰ درصد رشد کرد. ساخت و پرتاب ماهواره به عنوان بخش مهمی از اقتصاد این صنعت و ۷۰ درصد از آن را به خود اختصاص می‌دهد.

ایران نیز از اواسط دهه ۷۰ خورشیدی فعالیت تحقیقاتی در این زمینه را آغاز کرد و با ساخت و پرتاب ماهواره‌های مختلفی ادامه داد. ماهواره ملی امید با ماهواره بر بومی سفیر ۲ بهمن ۸۷ به فضا پرتاب شد و به این شکل ایران به هشتمین کشوری تبدیل شد که توانست ماهواره‌ای را در مدار زمین با فناوری داخلی خود قرار دهد. ماهواره‌های نوید (بهمن ۸۸) و فجر (بهمن ۹۳) نیز تلاش‌های دیگر ایران برای فعالیت در این زمینه بودند که هر کدام برای مدتی ماموریت های تحقیقاتی را انجام دادند. این تلاش ها اخیرا به پرتاب ماهواره خیام از پایگاه فضایی بایکونور قزاقستان منجر شد.

منصور انبیا در گفت وگو با ایرنا افزود: تا کنون ۴ ماهواره در دانشگاه علم و صنعت ساخته شده است؛ نوید اولین ماهواره بوده و در سال ۹۰ ساخته و پرتاب شد. ماهواره دوم در سال ۹۲ به نام مبین، ماهواره سوم به نام ظفر ۱ در سال ۹۸ و ماهواره چهارم ظفر ۲ است.

رئیس دانشگاه علم و صنعت ادامه داد: برای ساخت ماهواره حدود ۶۴ قطعه استفاده می شود. یک امتیاز ویژه دانشگاه علم و صنعت ایران برای ساخت ماهواره این است که صاحب فناوری مختلف هستیم و تقریبا می توانیم نیاز کشور را در این زمینه پاسخ دهیم.

انتقال فناوری به کشورهای دیگر

انبیا افزود: پیشرو یعنی اینکه اولین نفر برای ساخت ماهواره هستیم و پیشبر هم یعنی اینکه در مرکز تحقیقات ماهواره دانشگاه از وجود شخصیت های علمی استفاده می کنیم که در کسوت استاد و دانشجوی تحصیلات تکمیلی هستند و بر این اساس نیروی انسانی تربیت می‌شود، این اشخاص علمی در سایر دانشگاه ها و مراکز در حوزه ماهواره هم فعالیت دارند.

ماهواره ظفر ۲ به‌زودی  پرتاب می شود. پس از پرتاب این ماهواره برای ساخت ماهواره های دیگر اقدام خواهیم کرد

استاد گروه شیمی تجزیه این دانشگاه گفت: برای انتقال بین المللی فناوری صحبت هایی شده تا آن را به کشورهای دیگر عرضه کنیم. اکنون ایران در حوزه ساخت ماهواره با توجه به پیشرفتی که داشته، با انتقال و تبادل فناوری می تواند بیش از پیش توسعه پیدا کند.

رئیس دانشگاه علم و صنعت تاکیدکرد: شرایط موجود طوری است که کشورهای توسعه یافته برای خرید محصولات و دانش ایرانی با کشورهای همسان ما رقابت می کنند. اما با توجه به پیشرفت اخیر دانشگاه های ایران، کشورهای دیگر چاره ای جز استفاده از دانش فنی ما ندارند.

دانشگاه‌ها چاره‌ای جز توسعه شرکت‌های دانش‌بنیان ندارند

وی در پاسخ به سوالی در مورد میزان اشتغال فارغ التحصیلان در شرکت های دانش بنیان گفت: دانشگاه ها امروزه خیزِ خوبی به سمت جامع محور و چالش محور و کارآفرین بودن برداشته اند. آموزش عالی و دانشگاه ها چاره ای جز توسعه شرکت های دانش بنیان ندارند. تمام دانشگاه های بزرگ این روند را انجام می دهند و دارای مراکز رشد و پارک های علم و فناوری هستند.

دانشگاه علم و صنعت گام به سمت فعالیت در شرکت های دانش بنیان برداشته و۸۰ درصد دانش آموختگان دانشگاه علم و صنعت ایران جذب بازار کار شده اند.

انبیا بیان کرد: دانشگاه علم و صنعت یک دانشگاه صنعتی است. در دانشگاه ۱۳ دانشکده داریم که ۱۰ دانشکده آن در حوزه فنی و مهندسی در تمام رشته ها مثل مکانیک و غیره فعال است. ۳ دانشکده انحصاری در ۳ حوزه داریم که مختص به ماست و در کشور و خاورمیانه وجود ندارند، برخی از این گروه‌های آموزشی مثل دانشکده راه آهن، مهندسی خودرو و دانشکده مدیریت، اقتصاد و مهندسی پیشرفت در هیج جای دنیا وجود ندارد و با الهام از منویات مقام معظم رهبری در سال های اخیر، این دانشکده ها را تاسیس کردیم.

رئیس دانشگاه علم و صنعت افزود: در حال برنامه ریزی برای تربیت حکمران در دانشگاه علم و صنعت برای کشور هستیم و در حوزه اقتصاد اسلامی هم ورود پیدا می کنیم تا مأموریت های مهم را انجام دهیم. به صورت مداوم رشته گرایش های مختلفی به دانشگاه علم و صنعت اضافه می شود و دانشگاه پویا و کارآفرین باید در همین راستا حرکت کرده و به دنبال رشته های چند بعدی و چند وجهی برود.