عواید حاصل از درآمد اپراتورها به محتوای داخلی می‌رسد
عواید حاصل از درآمد اپراتورها به محتوای داخلی می‌رسد
معاون وزارت ارتباطات با بیان اینکه فقط به دنبال توسعه زیرساخت‌های فنی بخش ارتباطات نیستیم و بحث اقتصاد محتوا و مزیت‌بخشی به محتوای داخلی را دنبال می‌کنیم، گفت: با اصلاح نظام تعرفه و مدل اقتصادی، درآمد اپراتورها را به سایر حوزه‌ها تسری می‌دهیم.

علی اصغر انصاری، معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در گفت وگو با فارس در پاسخ به این سوال که مدتی است که در جریان تصویب بودجه سالانه، مجلس درصدد است که بخشی از درآمدهای وزارت ارتباطات را برای توسعه محتوا اختصاص دهد، چرا این موضوع با مخالفت وزارت ارتباطات مواجه می شود؟ اظهارداشت: در این باره توضیحی نیاز است؛ اینکه در بند ی تبصره ۶ قانون بودجه ۱۴۰۰ اعتبارات دو سقفی بود.

دبیر شورای راهبردی توسعه شبکه ملی اطلاعات توضیح داد: مصارف سقف اول مشخص بود و مصارف سقف دوم این طور مشخص شده بود که با نظارت مرکز ملی فضای مجازی برای پورت های پرسرعت مخابرات و برای تولید محتوای سازمان صدا و سیما و سازمان تبلیغات اسلامی هزینه شود.

وی افزود: وزارت ارتباطات روی این موضوع معترض بود و احساس می کردیم که این اعتبارات هدایت شده هزینه نمی شود.

انصاری گفت: پارسال هم اعتبارات خوبی به برخی سازمان ها ابلاغ شده است اما امکان ارزیابی عملکرد این منابع وجود ندارد. در صورتی که ما هم اعتقاد داشتیم که این منابع در وزارت ارتباطات باقی بماند و ما خودمان با کنترل خودمان این منابع را هزینه کنیم.

مجری تحول دولت در بخش ارتباطات و فناوری اطلاعات تصریح کرد: در قانون بودجه ۱۴۰۱، دیگر موضوعاتی که می گفت اعتبارات وزارت ارتباطات صرف تولید محتوا در سازمان های دیگر شود، به این شکل نیامد؛ اما خودمان به دنبال بحث اقتصاد محتوا هم هستیم. نظام تعرفه و مدل اقتصادی به گونه ای آماده شده است که عملا در کنار توسعه زیرساخت های فنی، به دنبال حمایت و مزیت بخشی به محتوای داخلی هم هستیم.

وی افزود: بنابراین ما به عنوان مجری شبکه ملی اطلاعات به دنبال این هستیم که تا حد امکان عواید حاصل از درآمدهای اپراتورها را با سازوکاری به سایر حوزه ها هم تسری دهیم؛ یعنی فقط به دنبال توسعه بخش ارتباطات و زیرساخت های فنی نیستیم.

معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات اضافه کرد: با مدل قبلی (مدلی که در مجلس هنگام بررسی بودجه پیشنهاد و مصوب شد) موافق نبودیم، زیرا منابع در جاهای دیگر هزینه می شد و امکان کنترل و نظارت در آن نبود.

وی در پاسخ به این سوال که پس وزارت ارتباطات برای تحقق موضوعاتی که در مصوبه مجلس آمده بود و لغو شد، اعتبارات لازم را در اختیار دارد؟ گفت: اگر درآمدهای ما حاصل شود و درصد خوبی از پول های وزارت ارتباطات بازگردد حتما برای آنها برنامه داریم.