آی‌سی‌تی نیوز – دبیر شورای صنفی دانشجویان دانشگاه صنعتی اصفهان گفت: در سال گذشته ۶۰ گیگ اینترنت به دانشجویان برای ۲ ترم اختصاص پیدا کرد. اما میزان این اینترنت در ترم مهر به دلیل حضوری شدن کلاس‌ها به ۳۰ گیگ کاهش پیدا کرد. با توجه به مجازی بودن بسیاری از کلاس‌های آموزشی دانشگاه‌ها از وزارت […]

آی‌سی‌تی نیوز – دبیر شورای صنفی دانشجویان دانشگاه صنعتی اصفهان گفت: در سال گذشته ۶۰ گیگ اینترنت به دانشجویان برای ۲ ترم اختصاص پیدا کرد. اما میزان این اینترنت در ترم مهر به دلیل حضوری شدن کلاس‌ها به ۳۰ گیگ کاهش پیدا کرد. با توجه به مجازی بودن بسیاری از کلاس‌های آموزشی دانشگاه‌ها از وزارت ارتباطات می‌خواهیم حداقل ۳۰ گیگ اینترنت به دانشجویان ارائه دهد.

امیرحسین حکیمیان در گفت‌وگو با ایسکانیوز با بیان اینکه از ۲ سال گذشته که دروس دانشجویان به دلیل شیوع کرونا مجازی شد اظهار کرد: بسیاری از دانشگاه‌ها به دلیل کمبود امکانات زیر ساختی با مشکل مواجه شدند. دانشجویی که از طریق صفحه کامپیوتر با اساتید و دانشجویان ارتباط می‌گیرد. طبیعتا در چنین شرایطی آمار افسردگی، خستگی، ترک تحصیل، درخواست مرخصی تحصیلی و میهمانی افزایش پیدا خواهد کرد. از طرفی اساتید دانشگاه‌ها نیز از ارتباط یک‌طرفه با دانشجویان در کلاس مجازی گلایه دارند و اعلام کرده‌اند بسیاری از دانشجویان در کلاس‌های آنلاین میکروفن را وصل نمی‌کنند.

 

دانشجویان کشش شرکت در کلاس‌های خشک و رخوت‌زده آنلاین را ندارند
وی ادامه داد: باید هر چه سریع‌تر به سمت بازگشایی دانشگاه‌ها حرکت کنیم، دانشجویان کشش شرکت در کلاس‌های خشک و رخوت‌زده آنلاین را ندارند. در ترم جاری بسیاری از دانشجویان ورودی ۹۹ و ۱۴۰۰ دانشگاه صنعتی اصفهان به دلیل جو افسرده‌کننده آموزش مجازی می‌خواستند از مرخصی تحصیلی استفاده کنند. اکثریت دانشجویان دانشگاه ما خواهان برگزاری حضوری کلاس‌های آموزشی هستند، به شرطی که پروتکل‌های بهشتی در دانشگاه رعایت شود. به عنوان مثال تعداد اتوبوس‌ها و وسایل نقلیه دانشگاه باید دو برابر شود همچنین فاصله‌گذاری اجتماعی رعایت شود و تعداد مشخصی از دانشجویان در اتاق‌های خوابگا حضور داشته باشند.

دبیر شورای صنفی دانشجویان دانشگاه صنعتی اصفهان درباره عملکرد اخیر شوراهای صنفی کشور گفت: متاسفانه در سال‌های اخیر شورای صنفی دانشگاه‌های کشور مسیر انحلال را در پیش گرفته‌اند و در حال از بین رفتن هستند. بخشی از این معضل به دلیل جهت‌گیری‌های نادرست به خود شورایهای صنفی برمی‌گردد. از طرفی وزارت علوم توجه چندانی به شورای صنفی نمی‌کند؛ چندی پیش مسئولان این وزارتخانه با انجمن‌های علمی جلسه‌ای برگزار کرد اما هنوز در راستای برگزاری جلسه با شوراهای صنفی اقدامی انجام نداده است. این درحالی است که مسئولان می‌توانند در زمینه بازگشایی، دغدغه دانشجویان و مسائلی که در دانشگاه‌ها از شورای صنفی کمک بگیرند. چنین مواردی منجر به کناره‌گیری شوراهای صنفی و کاهش قدرت عملکردشان در دانشگاه شده است.

 

وزارت ارتباطات ۳۰ گیگ اینترنت به دانشجویان ارائه دهد
وی با اشاره به تخصیص اینترنت به دانشجویان بیان کرد: اخیرا شوراهای صنفی ۲۲ دانشگاه کشور با همکاری یکدیگر نامه‌ای در زمینه‌ اینترنت دانشجویی به وزیر ارتباطات نوشته و خواهان تخصیص بسته اینترنتی به دانشجویان شدند. در سال گذشته ۶۰ گیگ اینترنت به دانشجویان برای ۲ ترم اختصاص پیدا کرد. درنیمسال اول تحصیلی ۱۴۰۱-۱۴۰۰، ۳۰ گیگ اینترنت به دانشجویان اختصاص پیدا کرد و پس از اعتراض دانشجویان مشخص شد ۳۰ گیگ اینترنت در ترم مهر به دلیل اینکه امکان حضوری شدن کلاس‌ها در ترم بهمن به دانشجویان تخصیص پیدا کرده است.

حکیمیان افزود: باتوجه به شیوع امیکرون، کلاس‌های آموزشی بسیاری از دانشگاه‌ها به صورت غیرحضوری پیگیری می‌شود. به همین منظور شوراهای صنفی در نامه‌ای به وزیر ارتباطات تمدید اینترنت دانشجویی را مطرح کردند. کاهش سرعت اینترنت و افزایش هزینه‌ها منجر به بروز مشکل برای بسیاری از دانشجویان شده است. از طرفی بسیاری از اساتید نیز بخش عمده‌ای از نمرات پایان‌ترم دانشجویان را به انجام تحقیق و پروژه اختصاص داده‌اند. شوراهای صنفی دانشگاه‌های کشور از وزارت ارتباطات می‌خواهند حداقل ۳۰ گیگ اینترنت به دانشجویان اختصاص یابد. هر چند این میزان اینترنت با توجه به سطح دانشگاه‌ها، برای انجام تکالیف و پروژه‌های دانشجویان کافی نیست و ضرورت دارد میزان آن افزایش پیدا کند.