شبکه ملی اطلاعات دسترسی به اینترنت را امن می‌کند
شبکه ملی اطلاعات دسترسی به اینترنت را امن می‌کند
معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات و رییس سازمان فناوری اطلاعات ایران گفت: شبکه ملی اطلاعات با توجه به الزاماتی که در تعریف این شبکه وجود دارد می تواند به خدمت پایدار و امن به مردم کمک کند تا آنها برای دریافت خدمات مورد نیاز با امنیت و اطمینان به اینترنت مراجعه کنند.

به گزارش ایرنا، محمد خوانساری در حاشیه مراسم رونمایی از گواهینامه مشهد نخستین شهر هوشمند کشور از اتحادیه بین المللی مخابرات و همچنین رونمایی از تفاهمنامه اجرای پروژه توسعه شبکه دسترسی مبتنی بر فیبرنوری در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: خدماتی که در داخل کشور به مردم ارائه می‌شود باید به شکل امن و همراه با ملاحظات امنیتی از سوی پدافند غیر عامل باشد تا از سوی دشمنان مورد حمله سایبری قرار نگیریم.

وی همچنین با اشاره به تاکید دولت بر ایجاد پنجره یکپارچه دولت به صورت هوشمند ادامه داد: بر مبنای تبصره هفت بند “و” قانون بودجه سال جاری، تمام دستگاه های اجرایی کشور و از جمله شهرداری‌ها باید بتوانند حداقل ۳۰ درصد خدمات پرکاربرد خود را تا شهریور ماه ایجاد کنند.

رییس سازمان فناوری اطلاعات ایران گفت: در پنجره خدمات، احراز هویت مردم در مراجعه به سازمان های دولتی به صورت واحد صورت می‌گیرد و فرد با یک بار احزار هویت تمام خدمات مورد نیاز را خواهد گرفت.

خوانساری افزود: قانون این اجازه را داده است که تا شهریور ماه زیر ساخت لازم برای این موضوع فراهم شود و بر همین اساس ۲۰ دستگاه کلیدی در اردیبهشت ماه سال جاری به این سامانه متصل شدند.

وی ادامه داد:هم اکنون در حال هماهنگی با سایر ارگانها برای پیوستن به این درگاه هستیم و شورای عالی فناوری اطلاعات آئین نامه لازم را نیز تهیه و تدوین کرده است و دستگاه‌ها در حال آماده شدن برای اجرای این قانون هستند و تصور ما این است که زودتر از تاریخ مشخص شده بتوانیم خواسته رییس جمهور و وزیران در ارائه خدمات فراهم شود.

رییس سازمان فناوری اطلاعات در خصوص جایگاه هوش مصنوعی در کشورمان نیز گفت: با وجود این که در توسعه علمی و تهیه مقاله های دانشی و پژوهشی در دنیا جایگاه ویژه ای در اختیار داریم ولی در حوزه بهره برداری از آن برای ارائه خدمت به مردم در ابتدای مسیر هستیم.

خوانساری افزود: در حوزه هوشمند سازی و دسترسی به اطلاعات برای ارائه خدمات، باید زیر ساخت و قوانین لازم، ایجاد شود که این زیر ساخت‌ها پردازشی است و به سرورهای خاص خود در حوزه هوش مصنوعی نیاز دارد و برای ارائه خدمت به مردم در دستگاه‌ها و سازمان‌ها، باید در چهارچوب قانونی با لحاظ محرمانگی برای ذی‌نفعان آن خدمت هوشمند باشد.

وی ادامه داد:هم اکنون قوانین این حوزه مراحل نهایی شدن خود را بین مجلس شورای اسلامی و شورای نگهبان را می‌گذراند تا ضمن حفظ حقوق مردم و دسترسی به داده ها، امکان ارائه خدمت وجود داشته باشد.

مدیرعامل سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری مشهد نیز در این آیین گفت: امروز همزمان با روز فناوری ارتباطات، سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری مشهد از ۲ دستاورد مهم خود رونمایی می‌کند که یکی از آنها گواهی بین المللی «ای. تی. یو» به عنوان یک نهاد معتبر بین المللی است که به حوزه فاوای شهرداری مشهد تعلق گرفته است که در آن شهرهای جهان بر اساس شاخص های هوشمندی ارزیابی می شوند.

مهدی بدیع افزود: بر اساس ارزیابی های این نهاد بین المللی، شهر مشهد به عنوان نخستین شهر هوشمند کشور و سومین شهر هوشمند خاورمیانه شناخته شده است .

وی ادامه داد: رونمایی دوم هم مشارکت با یکی از اپراتورهاست که در یک طرح بزرگ ملی تحت عنوان «اف. تی. تی. ایکس» قرار است طی یک افق چهار ساله ۲۰میلیون پورت اینترنت ثابت پر سرعت به در منازل و کسب و کارها برسد.

مدیرعامل سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری مشهد گفت: این بستر بر پایه شبکه فیبر نوری و زیرساختهای شهرداری ایجاد می شود و اگر کار به خوبی پیش رود در مرحله اول تا پایان سال آینده نزدیک به ۲۰۰ هزار پورت پر سرعت در اختیار مردم قرار می‌گیرد که ایده آل ما پوشش کل شهر مشهد است.

همچنین شهردار مشهد نیز در این مراسم گفت: باید سال ها قبل به عرصه فناوری اطلاعات وارد می شدیم و آنچه که امروز مورد تاکید است رسیدن به بلوغ فعالیت های مبتنی بر فناوری اطلاعات و ارتباطات است که البته دوران رشد آن نیز سپری شده است.

سیدعبدالله ارجائی افزود: چالش اصلی در این حوزه موضوع امنیت در فناوری ارتباطات است و این انتظار وجود دارد که در این خصوص هیچ کوتاهی صورت نگیرد. همچنین موضوع تجاری سازی و تغییر سبک زندگی مردم نیز دارای اهمیت است زیرا فضای مجازی نوع دیگری از زندگی را برای مردم ایجاد کرده است.

وی اضافه کرد: فضای مجازی این فرصت را فراهم آورده است که مردم سبک زندگی خود را تغییر دهند و آیا ما برای این مدل زندگی مردم آماده هستیم که به شهروند مجازی و حقیقی ارائه خدمات کنیم؟

شهردار مشهد گفت: از رهگذر فناوری ارتباطات تمی توان به مردم تمامی خدمات با ایجاد اشتغال چندین برابری همراه با کیفیت تحویل داد.