رونمایی سازمان رگولاتوری از سامانه ارتباط مردمی «سلام»
رونمایی سازمان رگولاتوری از سامانه ارتباط مردمی «سلام»

آی‌سی‌تی نیوز – سامانه لحظه‌ای ارتباط مردمی سلام با هدف دسترسی آسان‌تر مشترکین به ابزارهای نظارتی در حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات راه‌اندازی شد. به گزارش فارس، سامانه لحظه ارتباطات مردمی سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی با عنوان سلام، امروز به مناسبت دهه فجر افتتاح شد. در این سامانه که از روز شنبه روی […]

آی‌سی‌تی نیوز – سامانه لحظه‌ای ارتباط مردمی سلام با هدف دسترسی آسان‌تر مشترکین به ابزارهای نظارتی در حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات راه‌اندازی شد.

به گزارش فارس، سامانه لحظه ارتباطات مردمی سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی با عنوان سلام، امروز به مناسبت دهه فجر افتتاح شد.

در این سامانه که از روز شنبه روی سایت رسمی این سازمان قرار خواهد گرفت، مردم می‌توانند با گزارش کیفیت خدماتی که از اپراتورها دریافت می‌کنند، رگولاتوری در امر نظارت همراهی کنند. در این سامانه بخش‌هایی از جمله ثبت و پاسخگویی به شکایات، تست سرعت اینترنت، خدمات رجیستری، مشارکت در سنجش، نقشه‌های پوششی، ترابردپذیری، تشعشعات، اخبار، مدیریت پیامک‌های تبلیغاتی و استعلام سرویس‌های مشترکان وجود دارد. این اسامه دو طرفه خواهد بود و علاوه بر اینکه اطلاعات را به مشترکان ارسال می‌کند، اگر مشترک اجازه دسترسی به لوکیشن را داده باشد، می‌تواند اطلاعات را از کاربر هم بگیرد.

برای مثال؛ با استفاده از این سامانه، کاربرها می‌توانند سطح کیفیت اپراتورها در همه نقاط کشور را ببینند و در طول سفری که در پیش دارند، از میزان پوشش و کیفیت اپراتور در مسیر آگاه شوند.

با وجود اینکه سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی سامانه‌های متعددی را دراختیار دارد، اما این سامانه با هدف تسهیل دسترسی شهروندان به همه این سامانه‌ها راه‌اندازی شده است.

در واقع سامانه سلام مثل یک پنجره واحد نظارتی، خدمات جامعی را در حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات دراختیار مشترکین قرار می‌دهد.

هدف اصلی از طراحی این سامانه، افزایش دسترسی و نظارت مردم به خدمات باکیفیت ارتباطی است. براساس اطلاعات دریافتی از مشترکین، به پایداری بازار این خدمات کمک می‌کند.

در این مراسم، صادق عباسی شاهکوه معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به اینکه سامانه لحظه‌ای ارتباطات مردمی سلام که پنجره‌ای برای ساده‌تر شدن نظارت مردم بر خدمات ارتباطی و فناوری اطلاعاتی است، اظهار داشت: یکی از وظایف رگولاتوری نظارت بر خدماتی است که در حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات به مردم ارائه می‌شود.

وی ادامه داد: این نظارت در حوزه‌های قیمت، کیفیت و پوشش است و کیفیت خدمات که به طور شایسته به دست مردم برسند، برنامه‌های متعددی را اجرا کرده‌ایم و سامانه‌های متعددی داریم.

وی گفت: تاکنون با استفاده از سامانه‌ها و ابزارهایی که دراختیار رگولاتوری بود، وضعیت خدمات پایش و نظارت می‌شد و برای این کار از حضور میدانی هم بهره می‌بردیم، اما فکر کردیم که اکنون دیگر باید وظیفه نظارت را دراختیار مردم هم قرار دهیم و از این رو یک سامانه نظارت مردمی راه‌اندازی شده است.

معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: امیدواریم که این سامانه پس از تکمیل به سطحی برسد که هیچ نقطه‌ای در کشور وجود نداشته باشد که اطلاعات دقیقی از وضعیت ارائه خدمات ارتباطات و فناوری اطلاعات در آن را نداشته باشیم.

رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی گفت: این چیزی است که آقای وزیر ارتباطات هم به طور دائم از ما می‌خواهند و به ما تأکید دارند که کیفیت خدمات را افزایش دهیم که یکی از روش‌های کیفیت افزایش خدمات کمک به توسعه بهتر در اپراتورها است.

وی گفت: در چند روز آینده این سامانه به طور آزمایشی راه‌اندازی می‌شود و از شنبه روی سایت سازمان قرار می‌گیرد تا دراختیار عموم مردم باشد.

* سامانه سلام چه می‌کند؟

مجید حقی معاون نظارت بر سرویس‌های ارتباطی سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی در این مراسم با تشریح عملکرد و بخش‌های مختلف سامانه سلام با اشاره به مأموریت‌های نظارتی رگولاتوری گفت: سامانه ۱۹۵ و سامانه نت‌سنج پلاس از جمله سامانه‌هایی بوده که در راستای دسترسی به اطلاعات مدیریت اپراتورها و امکان شکایت مشترکین از خدمات اپراتورها راه اندازی شده و در کنار آن ما به سمت سامانه مستقل رفتیم تا بتوانیم قضاوت مستقل از کیفیت خدمات اپراتورها داشته باشیم.

وی ادامه داد: هم اکنون با راه‌اندازی سامانه سلام، تمامی خدمات اپراتورها را به صورت یکپارچه در این سامانه مانیتور خواهیم کرد و نظارت در این سامانه تجمیع شده است.

وی با اشاره به ارتباط ۲ سویه این سامانه و مخاطبان، گفت: در سامانه سلام از مخاطبان نظرخواهی می کنیم و این نظرات را برای بهبود کیفیت خدمات اپراتوری به اپراتورها هم ارائه می‌دهیم.

حقی افزود: امیدواریم که این سامانه باعث انتخاب بهینه سرویس، پشتیبانی مطلوب از خدمات و نحوه رسیدگی به شکایات شود. همه محصولات ‌و خدمات‌ رگولاتوری، در این سامانه قرار گرفته و مردم می‌توانند از طریق یک پنجره واحد و یک نقطه ارتباطی اصلی پیگیر خدمات اپراتورها باشند.

وی ادامه داد: در بخش پاسخگویی به شکایت کاربران این سامانه به عنوان سامانه همکار، سامانه قدیمی‌تر ۱۹۵ فعالیت می‌کند که کاربران می‌توانند شکایت خود را علاوه بر سامانه ۱۹۵ در مرجع بالاتر هم ثبت و پیگیری کنند.

وی با اشاره به امکان تست سرعت در سامانه سلام گفت: گزینه تست سرعت به کاربران اجازه می‌دهد سرعت دریافت و ارسال دیتای خود را مشاهده کنند که در صورتی که از سرور تست سرعت اپراتور سرویس‌دهنده استفاده کنند، نتیجه تست سرعت مربوط به شبکه داخلی اپراتور است و در غیر این صورت، تست سرعت در شبکه داخلی کشور انجام می‌شود.

وی با اشاره به نقشه‌های پوششی گفت: کاربران در این گزینه می‌توانند وضعیت پوشش اپراتورهای مختلف را در منطقه مورد نظر خود مشاهده کنند و از هر اپراتوری که پوشش بهتری دارد خدمات بگیرند.

حقی درباره تشعشعات اظهار داشت: رگولاتوری از سال ۹۷ سنسورهای اندازه‌گیری تجمعی شدت امواج الکترومغناطیسی را در ۷۰ نقطه در شهر تهران و ۱۸ نقطه در شهر شیراز نصب کرده و میزان تشعشعات تجمعی این دو شهر را از طریق این سنسورها می‌سنجد که نتایج آن از طریق سامانه سلام قابل رؤیت است.

وی درباره مدیریت پیامک‌های تبلیغاتی گفت: کاربران می‌توانند از طریق سامانه سلام این پیامک‌ها را مشاهده و سوابق آنها را رؤیت کنند و تصمیم بگیرند که دریافت پیامک تبلیغاتی را فعال یا غیرفعال کنند.

حقی درباره خدمات رجیستری در سامانه سلام توضیح داد: دسترسی به سیستم همتای رجیستری در سلام فراهم است تا کاربران با سهولت بیشتری اصالت گوشی و تجهیزات خود را استعلام کنند و برای فعال کردن گوشی خود در شبکه اپراتوری اقدام کنند.

معاون نظارت رگولاتوری به بخش مشارکت در سنجش در سامانه سلام اشاره کرد و توضیح داد: این گزینه راهی برای اطلاع مستقیم از نظر کاربران است که افراد می‌توانند برای ارزیابی عملکرد اپراتورها از آن استفاده کنند و میزان رضایت خود را اعلام کنند.