آی‌سی‌تی نیوز – در پنجاه و هشتمین نشست علمی فنی کمیته استفاده صلح‌آمیز از فضای ماورای جو سازمان ملل متحد، ایران با قرائت بیانیه ای خواستار دسترسی عادلانه کشورها به مدار ماهواره ای زمین ثابت شد. به گزارش خبرگزاری مهر، پنجاه و هشتمین نشست کمیته علمی – فنی کوپوس (کمیته استفاده صلح‌آمیز از فضای ماورای […]

آی‌سی‌تی نیوز – در پنجاه و هشتمین نشست علمی فنی کمیته استفاده صلح‌آمیز از فضای ماورای جو سازمان ملل متحد، ایران با قرائت بیانیه ای خواستار دسترسی عادلانه کشورها به مدار ماهواره ای زمین ثابت شد.

به گزارش خبرگزاری مهر، پنجاه و هشتمین نشست کمیته علمی – فنی کوپوس (کمیته استفاده صلح‌آمیز از فضای ماورای جو سازمان ملل متحد)، به میزبانی دفتر فضای ماورای جو سازمان ملل متحد در وین به صورت مجازی در حال برگزاری است.

در این نشست، بیانیه رسمی جمهوری اسلامی ایران قرائت شد.

در این بیانیه بر مسئولیت ذاتی کوپوس مبنی بر ایجاد مسیری برای انتقال علم، دانش و فناوری بدون تبعیض بین کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه تاکید شد.

همچنین در این بیانیه به اقدام دولت آمریکا در سال ۲۰۱۹ و تحریم نهادهای فضایی جمهوری اسلامی ایران اشاره شد و ایران این اقدام را غیرقانونی و در تضاد با موازین حقوق بین الملل از جمله دسترسی آزاد همه کشورها به فضا دانست.

در ادامه این بیانیه تاکید کرد: افزایش تعداد پسماندهای فضایی و افزایش تعداد منظومه‌های ماهواره‌ای می‌تواند به چالشی کلیدی در حوزه استفاده پایدار از فضا تبدیل شود. بدیهی است که تمامی کشورها در این حوزه مسئولیت مشترک اما متفاوت دارند بنابراین بحث‌های محیط زیستی منظومه‌های ماهواره‌ای باید با اولویت در دستور کار کوپوس قرار گیرد.

مد نظر قرار دادن منافع تمامی کشورها در سند پایداری بلند مدت فعالیت‌های فضایی از دیگر موارد مهمی بود که در بیانیه جمهوری اسلامی ایران بر آن تاکید شد. در این بیانیه همچنین گزارشی از توانمندی‌ها و قابلیت‌های ماهواره «پارس ۱» و آزمایش ماهواره برهای «ذوالجناح» و «قاصد» ارائه شد.

جمهوری اسلامی ایران در بیانیه خود به اقدامات انجام شده برای توسعه کاربردهای فناوری فضایی در جامعه اشاره و گزارشی از فعالیت‌های علمی و ترویجی در حوزه فضایی را ارائه داد.

اعتراض به اقدامات یکجانبه برخی کشورها که در تعارض با چند جانبه گرایی است و اعلام برگزاری کارگاه آموزشی بین المللی مدیریت بحران در ایران با همکاری دفتر امور فضای ماورای جو سازمان ملل متحد در آینده‌ای نزدیک، از دیگر نکاتی بود که در این بیانیه به آن اشاره شد.

هم چنین در این روز تحت دستور کار شماره ۱۶ این نشست، جمهوری اسلامی ایران در خصوص موضوعات مربوط به استفاده از مدار ماهواره‌ای زمین ثابت بیانیه ای قرائت کرد.

در این بیانیه ضمن اشاره به نبود دسترسی عادلانه بین کشورهای جهان به این مدار، ایران از این زیرکمیته خواست تا به جای ثبت ابراز نگرانی‌های متعددی که از سوی کشورهای مختلف جهان و در جلسات مختلف اتفاق می‌افتد، اقداماتی جدی در جهت یافتن راه حل های عملی برای این موضوع در پیش گیرد.

در نهایت جمهوری اسلامی ایران پیشنهاد خود را برای ایجاد یک زیر شاخه ذیل دستور کار شماره ۱۶ مطرح کرد که به طور خاص به بررسی نواقص موجود در رژیم حاکم بر استفاده از این مدار بپردازد تا از این طریق کشورهای در حال توسعه بتوانند عواملی که در بروز این مشکل نقش دارند را بررسی کرده و راه حل های پیشنهادی خود را برای رفع آن در جلسات آتی زیر کمیته مطرح نمایند.

در همین حال بیانیه رسمی انجمن هفته جهانی فضا توسط دبیر اجرایی این اتحادیه خانم ماروسکا آسترا در پنجاه و هشتمین نشست کمیته علمی فنی کوپوس قرائت شد. وی در این بیانیه ی از فعالیت‌های جمهوری اسلامی ایران، عربستان، پاکستان، ایرلند و برزیل بابت برگزاری بیشترین رویداد در این هفته تقدیر و تشکر کرد.

امسال دومین سال پیاپی است که از فعالیت‌های جمهوری اسلامی ایران در هفته جهانی فضا توسط انجمن هفته جهانی فضا تقدیر می‌شود. در هفته جهانی فضا سال ۹۹، سازمان فضایی ایران با کمک و همراهی نهادهای مختلف در سراسر کشور، ۱۸۵ رویداد علمی و ترویجی به ثبت رساند و جمهوری اسلامی ایران به عنوان سومین کشور از نظر تعداد برگزاری رویداد در این هفته شناخته شد.

به گفته ماروسکا آسترا در سال ۲۰۲۰ بیش از ۸۰۰۰ رویداد در ۹۶ کشور جهان در طول هفته جهانی فضا برگزار شد.