آی‌سی‌تی نیوز – ارائه اینترنت رایگان به استادان و دانشجویان که از زمان شیوع کرونا در ایران اتفاق افتاده بود، در آخرین مرحله و برای سال تحصیلی جدید در مهرماه ۱۴۰۰ و به‌مدت شش ماه تکرار شد. به گزارش ایسنا، دو سال کرونایی و فرآیندهای آموزش مجازی، تغییراتی در تحصیل دانش‌آموزان و دانشجویان ایجاد کرد […]

آی‌سی‌تی نیوز – ارائه اینترنت رایگان به استادان و دانشجویان که از زمان شیوع کرونا در ایران اتفاق افتاده بود، در آخرین مرحله و برای سال تحصیلی جدید در مهرماه ۱۴۰۰ و به‌مدت شش ماه تکرار شد.

به گزارش ایسنا، دو سال کرونایی و فرآیندهای آموزش مجازی، تغییراتی در تحصیل دانش‌آموزان و دانشجویان ایجاد کرد و در این مدت به دلیل آنلاین بودن مدارس و دانشگاه‌ها، مسوولان مربوطه با همکاری وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، تصمیم به ارائه اینترنت رایگان گرفتند که این کار در مقاطعی چه در دولت دوازدهم و چه در دولت سیزدهم تکرار شد و در آخرین نوبت، عیسی زارع‌پور -وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات- در روزهای ابتدایی سال تحصیلی ۱۴۰۰-۱۴۰۱ گفته بود که برای استادان دانشگاه‌ها ۶۰ گیگ، برای معلمان ۴۰ گیگ و برای دانشجویان ۳۰ گیگ اینترنت رایگان شش‌ماهه در نظر گرفته شده است.

البته با توجه به بسته‌های اینترنتی ۶۰ گیگابایتی برای دانشجویان در سال ۱۳۹۹، اعتراضاتی هم نسبت به حجم بسته‌های ارائه‌شده وجود داشت که در آن زمان ستار هاشمی – معاون فناوری و نوآوری وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات – درباره این موضوع گفته بود: برای حجم بسته مدنظر مطالعاتی صورت گرفته، اما با توجه به شتاب‌گیری فرآیند واکسیناسیون در کشور، نگاهمان این است که بتوانیم به‌سمت حضوری کردن آموزش حرکت کنیم. ما در وزارت ارتباطات متناسب با نیاز واقعی و امید به اینکه بخشی از آموزش حضوری شود، در ادامه کار در تعامل با بخش آموزش و در کنار نظام تعلیم و تربیت کشور خواهیم بود.

مهلت ثبت‌نام برای بسته‌های اینترنتی رایگان، از روزهای ابتدایی مهر آغاز شده بود و به تدریج فعال‌­سازی بسته برای بخشی از افراد که در روزهای ابتدایی، درخواست خود را در سامانه ثبت کرده بودند، آغاز شد و این فرآیند درنهایت تا ۱۸ مهرماه ۱۴۰۰ ادامه یافت. همچنین امکان ثبت اعتراض برای همه مشمولانی که موفق به ثبت‌نام اینترنت رایگان نشده بودند، فراهم بود تا پس از تأیید نهادهای متولی، بسته اینترنت به ایشان نیز اختصاص یابد.

البته با توجه به فروکش کردن کرونا در روزهای پایانی سال ۱۴۰۰ و اعلام بازگشایی مدارس و دانشگاه‌ها از نیمه فروردین‌ماه، به نظر می‌رسد اینترنت رایگان برای آموزش آنلاین دیگر تکرار نخواهد شد، از طرفی عیسی زارع‌پور هم در اسفندماه سال ۱۴۰۰ به فارس گفته بود که اینترنت رایگان برای دولت هزینه دارد و با وجود تلاش برای تامین منابع مالی برای اختصاص اینترنت، ممکن است دیگر محقق نشود. حال باید دید، با تمام شدن تعطیلات عید و چگونگی وضعیت کرونا، بازگشایی مراکز آموزشی به چه صورت خواهد بود و با توجه به تمام شدن بسته‌های اینترنتی شش‌ماهه، تصمیم وزارت آموزش و پرورش، وزارت علوم و وزارت ارتباطات برای اختصاص یا عدم اختصاص اینترنت رایگان به کجا خواهد رسید.