حمله سایبری ایران به آلبانی بی‌اساس است
حمله سایبری ایران به آلبانی بی‌اساس است
در پی طرح اتهامات بی‌اساس و دروغین درباره ارتکاب حملات سایبری از سوی ایران به کشور آلبانی، مرکز ملی فضای مجازی اعلام کرد: جمهوری اسلامی ایران، جزء بزرگ‌ترین قربانیان حملات سایبری مخرب بوده که حملات سایبری به شبکه توزیع سوخت، سامانه‌های بنادر و راه‌آهن، صداوسیما، مدیریت شهری و تأسیسات هسته‌ای از جمله آن است.

به گزارش روابط عمومی مرکز ملی فضای مجازی، در پی طرح اتهامات بی اساس و انتساب دروغین حملات سایبری از سوی کشور آلبانی، مرکز ملی فضای مجازی اعلام کرد: جمهوری اسلامی ایران، جزء بزرگ‌ترین قربانیان حملات سایبری مخرب بوده که از جمله آنها می‌توان به مواردی چون حملات سایبری علیه شبکه توزیع سوخت، سامانه‌های بنادر و راه‌آهن، سازمان‌های رسانه‌ای مانند صداوسیما، سامانه‌های مدیریت شهری و حملات سایبری مخاطره آمیز علیه تأسیسات هسته‌ای اشاره کرد.

این حملات تماماً به دنبال ایجاد بی‌ثباتی، تضعیف نظم و امنیت عمومی و اخلال در فرآیند ارائه خدمات عمومی به مردم بوده است.

علی‌رغم اینکه پس از طرح اتهامات بی‌اساس با جوسازی‌های سنگین سیاسی و رسانه‌ای مواجهیم، در خصوص حوادث و حملات سایبری مخرب به زیرساخت‌های حیاتی کشورهای مستقل شاهد سکوت مرگبار مدعیان هستیم.

بدین‌وسیله رفتارهای دوگانه در قبال حملات سایبری به زیرساخت‌های حیاتی کشورها محکوم می‌شود و انتظار می‌رود کشورهای دیگر با واکنش‌های مناسب، این‌گونه اقدامات مخرب را محکوم ‌کنند.

جای تعجب آنکه این هجمه سیاسی و رسانه­ای ازسوی کشورهایی صورت گرفته که خود میزبان مجرمان سایبری و گروه­های تروریستی جنایتکار بوده که علناً با افتخار نقش و مسئولیت خود در اقدامات مخرب سایبری علیه ملت ایران را اعلام کرده‌ و به عهده گرفتند. شواهد و قرائن بیانگر یک سناریوسازی سیاسی بین‌المللی با هدایت و راهبری کشورهایی است که خود دکترین و راهبرد تهاجمی سایبری دارند، برنامه‌های شنود عظیم در مقیاس جهانی تدارک دیده‌اند و امپراتوری هک و نفوذ ایجاد کرده‌، و اولین حمله سایبری را علیه تأسیسات هسته‌ای صلح‌آمیز در سال‌های گذشته رقم‌زده‌اند.

مرکز ملی فضای مجازی این اقدام را در چارچوب سناریوسازی باهدف تخریب وجهه بین‌المللی کشور، اعمال فشار و توجیه و زمینه ساز اقدامات یکجانبه ظالمانه و غیرقانونی ارزیابی می‌کند و این قبیل اقدامات را یک جریان سازی سیاسی مبتنی بر شواهد و ادعاهای ساختگی و جعلی می‌داند و بر این امر تاکید می کند که بر اساس هنجارهای بین المللی، انتساب هر عملی به دیگر کشورها باید بر اساس ادله کافی صورت پذیرد و در صورت بروز حوادث در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات، کشورها باید همه اطلاعات مرتبط از جمله زمینه گسترده رویداد، چالش­های انتساب در محیط فناوری اطلاعات و ماهیت و میزان پیامدها را مد نظر قرار دهند. همچنین طیف گسترده­ای از عوامل باید قبل از تعیین منشا حوادث بررسی شود.

این امر که تا کنون شواهد و ادله فنی و حقوقی کافی و معتبر از سوی کشورهای مدعی ارائه نشده، اعتبار ادعاهای آنها را مخدوش می­سازد. با توجه به اینکه در فضای سایبر این امکان وجود دارد که کشور یا گروه‌های ثالث حملات را به‌صورت ساختگی و با آدرس دهی­ دروغین به گونه­ای صورت دهند که به کشور دیگری منتسب شود و همچنین با عنایت به تجارب گذشته در خصوص سناریوسازی‌های کشورهای متخاصم و گروه‌های معارض تحت حمایت آن‌ها، احتمال دست داشتن گروهک تروریستی منافقین و رژیم صهیونیستی در حملات سایبری وجود دارد.

لذا روایت سازی‌های جعلی مذکور در چارچوب ایران هراسی سایبری و زمینه‌سازی برای اقدامات خصمانه سایبری و غیر سایبری ارزیابی می­شود.

ضمن تأکید بر اینکه جمهوری اسلامی ایران به دنبال پیگیری اهداف و استفاده‌های صلح‌آمیز در فضای سایبر و فناوری اطلاعات و ارتباطات از سوی همه کشورها است، اتهامات بی‌اساس علیه کشور در ارتباط با حملات سایبری ادعایی علیه کشور آلبانی را مردود دانسته، و آمادگی خود را برای هماهنگی در خصوص اعزام هیئت فنی جهت بررسی موضوع و تبادل اطلاعات فنی میان گروه های واکنش به حوادث سایبری (CERT) طرفین را اعلام می‌کند.

این مرکز تشدید روند ایران هراسی سایبری از طریق انتساب‌های ساختگی و اتهامات بی‌اساس را قویاً محکوم می‌کند و از دستگاه‌های ذی‌ربط انتظار دارد با اتخاذ رویکردی فعال و تدابیر مناسب در سطوح سیاسی، حقوقی، فنی و رسانه‌ای با این جریان مقابله کند.