تعرفه‌های همراه اول برای حجاج ارزان‌تر از هر روش دیگری است/نیاز به خرید سیمکارت در عربستان نیست
تعرفه‌های همراه اول برای حجاج ارزان‌تر از هر روش دیگری است/نیاز به خرید سیمکارت در عربستان نیست
همزمان با فرارسیدن موسم حج، اپراتورهای ارتباطی کشور اقدام به معرفی بسته‌های ویژه این ایام به منظور کاهش هزینه حجاج و ارتباط ایشان با خانواده‌های‌شان می‌کنند.

به گزارش آی‌تی آنالیز، در این میان اپراتورهای زین و STC کشور میزبان یعنی عربستان سعودی نیز در این ایام اقدام به معرفی سیم‌کارت و بسته‌های ویژه ارتباطی برای حجاج می‌کنند که گاه به دلیل پیچیدگی روش‌های محاسبه، تبدیل به ریال و سایر هزینه‌های پنهان، راهیان خانه خدا را با مشکلاتی جهت انتخاب مقرون به صرفه‌ترین و متنوع‌ترین پیشنهادات مواجه می‌کنند.
لذا هدف از متن حاضر تسهیل کار حجاج، برای انتخاب بهترین روش ارتباطی در ایام حج است و به همین منظور تعرفه‌های چهار اپراتور همراه اول، ایرانسل، زین و STC عربستان مورد بررسی قرار می‌گیرد.

• بسته‌های همراه اول برای حجاج
به زبان ساده، همراه اول با پایین‌ترین نرخ و بیشترین تنوع در ارایه بسته پیشنهادی برای حجاج، در صدر قرار دارد و به همین جهت خانواده‌های حجاج و راهیان خانه خدا بسته به نیاز و شرایط اقتصادی خود، با امکان انتخاب بیشتری مواجه هستند.
بسته ویژه‌ای که از امروز ۲۱ خرداد ۱۴۰۱ با قابلیت یکبار فعالسازی در دسترس حجاج قرار می‌گیرد، ۱.۵ گیگابایت دیتا به قیمت ۱۸۰ هزار تومان با مدت اعتبار ۶۰ روز از زمان فعالسازی است که حتی قبل از سفر هم به راحتی می‌توان از طریق درگاه فروشگاه آنلاین همراه اول خریداری کرد.
همراه اول همچنین ۴ بسته دیگر با مشخصات «۵۰۰ مگابایت دیتا» به مبلغ ۱۴۰ هزار تومان، «۳ گیگابایت دیتا + ۱۰ دقیقه مکالمه هدیه» به مبلغ ۴۴۰هزار تومان، «۱۰ گیگابایت دیتا + ۱۵ دقیقه مکالمه هدیه» به مبلغ یک میلیون و ۱۰۰ هزار تومان و «۳۰ گیگابایت دیتا + ۳۰ دقیقه مکالمه هدیه» به مبلغ ۲میلیون و ۹۴۰هزار تومان نیز طراحی کرده که مشترکان همراه اول می‌توانند با استفاده از هدیه مکالمه با شماره‌های ایران یا عربستان تماس بگیرند و همچنین به تماس‌های از مقصد ایران و کشور عربستان پاسخ دهند.
با استفاده از بسته‌های اینترنت رومینگ بین الملل، همه امکانات ارتباطی از جمله مکالمه و تماس تصویری با پیام‌رسان‌ها، دسترسی امن به پرتال‌های بانکی، درگاه‌های دولتی و اپلیکیشن‌های ایرانی برای حجاج مهیا است.
لازم به ذکراست که مشترکان، شرکت‌ها و سازمان‌ها می‌توانند این بسته‌ها را از ایران برای مسافران یا نمایندگان خود خریداری کنند؛ زیرا با خرید این بسته‌ها، سرویس رومینگ مشترک موردنظر نیز فعال می‌شود.
اپراتور اول همچنین تأکید کرده که روشن کردن گوشی و دریافت پیامک در سرویس رومینگ بین‌الملل هزینه ندارد.
بر این اساس تمامی‌مشترکان دائمی‌ و اعتباری همراه اول از تاریخ ۲۱ خرداد تا ۷ مرداد ۱۴۰۱ که مصادف با ایام تشرف است، می‌توانند برای مدیریت و کاهش هزینه‌های ارتباطی خود، با مراجعه به فروشگاه آنلاین همراه اول یا ‌اپلیکیشن «همراه من» یا شماره‌گیری کد دستوری «ستاره ۱۰ ستاره ۲۹۱۳۴ مربع» ‌اقدام به خرید و فعالسازی بسته‌های ویژه حج کنند.
در نهایت اینکه همراه اول به مشترکانش توصیه کرده که صرفا از سیم‌کارت‌های این اپراتور و نه سیم‌کارت اپراتور کشور میزبان استفاده کنند تا مشمول هزینه‌های کمتر و امکانات بیشتر شوند.

• بسته ایرانسل برای حجاج
اپراتور دوم یعنی ایرانسل اما تنها یک حق انتخاب برای حجاج در نظر گرفته است که شامل ۱.۵ گیگابایت دیتا به قیمت ۱۸۰ هزار تومان با مدت اعتبار ۶۰ روز و با قیمتی مشابه همراه اول است.

• بسته اپراتورهای عربستان برای حجاج
به شکل کلی، توصیه اپراتورهای کشور استفاده از بسته‌های ویژه رومینگ در سفرهای خارجی به منظور رفاه حال مشترکان و کاهش هزینه ایشان است. از طرف دیگر گاه استفاده از سیم‌کارت‌های خارجی فارغ از قیمت بالا، تنوع کم در بسته‌ها، شامل هزینه‌های پنهان می‌شود که مصرف‌کنندگان را با مشکلاتی در پیگیری حقوق خود مواجه می‌کند.
در جدول زیر به منظور امکان قیاس بهتر برای حجاج، ریز بسته‌ها و هزینه‌های ارایه شده از سوی ۲ اپراتور عربستانی یعنی زین و STC ارایه شده است که قیمت بالاتر آنها نسبت به نرخ‌های همراه اول مشهود است. البته با این توضیح که برای مثال در مورد دریافت و استفاده از سیم‌کارت‌های زین، حجاج نیاز به معطلی در دفاتر این اپراتور و انجام امور مربوط به ثبت و رجیستری نیز هستند.

blank

در نهایت اینکه توصیه بر این است که برای پیگیری و دریافت بهتر خدمات، از بسته‌های رومینگ اپراتورهای داخلی استفاده شود و در مورد ایام حج و از میان اپراتورهای داخلی نیز همانطور که ذکر شد، همراه اول به صرفه‌ترین و متنوع‌ترین پیشنهادات را برای حجاج خانه خدا در سال ۱۴۰۱ ارایه کرده است.

( منبع : IT analyze )