تصاویر ماهواره خیام در مرحله کالیبراسیون است
تصاویر ماهواره خیام در مرحله کالیبراسیون است
رئیس سازمان فضایی ایران با تشریح آخرین وضعیت ماهواره خیام گفت: کالیبراسیون تصاویر خیام با سرعت در حال انجام است.

حسن سالاریه در گفتگو با خبرنگار مهر با تشریح آخرین وضعیت ماهواره خیام گفت: در گام اول تمام زیر سیستم‌های ماهواره خیام تست و تأیید شدند و اکنون زیر سیستم تصویربرداری که مهمترین زیرسیستم است نیز مدتی است که فعال شده و ما هم اکنون در فرایند کالیبراسیون این زیر سیستم قرار گرفته ایم.

به گفته وی معمولاً یک محموله تصویربرداری فضایی وقتی در ارتفاع ۵۰۰ کیلومتری زمین قرار می‌گیرد با توجه به اینکه دسترسی مستقیم در آن وجود ندارد باید مورد کالیبراسیون‌های متعددی در زمین قرار گیرد.

رئیس سازمان فضایی افزود: باید کیفیت عملکرد دوربین به لحاظ هندسی چک شود تا بهم خوردگی‌های تصویر چک و اصلاح شود و همچنین باید به لحاظ رنگ و طیف نیز بررسی‌های لازم صورت گیرد.

وی اظهار داشت: هم اکنون این مرحله در حال انجام است و ما تاکنون مشکلی نداشتیم و با سرعت در حال پیش روی هستیم.

سالاریه گفت: تمام انتظاراتی که از ماهواره خیام داشتیم گام به گام برآورده شده و حتی با توجه به اینکه آماده سازی ماهواره برای ارائه تصویر تا یک ماه طول می‌کشد، سریع‌تر از پیش بینی مان تصاویر ماهواره خیام را دریافت کردیم.

رئیس سازمان فضایی گفت: کالیبراسیون نیز با سرعت منطقی و خوبی پیش می‌رود و مشکل خاصی در فرایند کالیبراسیون مشاهده نشده است.

وی با تاکید بر اینکه در ماهواره‌های سنجشی معمولاً تا ۶ ماه طول می‌کشد که تمام سنجنده ها به اوج کیفیت عملکرد خودشان برسند، گفت: با توجه به روند مثبت مرحله کالیبراسیون امیدواریم زودتر از زمان برنامه ریزی شده این مرحله نیز به پایان برسد.

سالاریه اظهار داشت: هم اکنون در حال توسعه پلتفرمی متناسب با داده‌های ماهواره خیام هستیم تا با بارگزاری داده‌ها و ایجاد بسترهای آنلاین دریافت و پردازش تصاویر در این پلتفرم برای محققین، اساتید و کسب و کارهای بخش خصوصی دسترسی‌هایی بر اساس نیاز ایجاد و در اختیار آنها قرار خواهد گرفت.

وی افزود: همچنین همکاران من در حال تدوین یک برنامه منسجم و راهبردی همه جانبه برای استفاده بهینه و حداکثری و ایجاد ارزش افزوده بر روی این داده‌ها هستند که پس از نهایی شدن اطلاع رسانی خواهد شد.

رئیس سازمان فضایی با اشاره به انتشار تصاویر ماهواره خیام به صورت عمومی گفت: به محض تکمیل فرآیند کالیبراسیون و دریافت تصاویر بصورت کاملاً دقیق و کالیبره شده که با تلاش متخصصان سازمان فضایی این فرآیند در حال انجام است، تصاویر در مرکز داده سازمان فضایی ذخیره و از طریق پرتال مربوطه به نهادهای دولتی و غیر دولتی متقاضی تصاویر طی فرایند مشخصی ارائه می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: پیش از این نیز نمونه‌هایی از تصاویر دریافتی با حذف برخی لایه‌های اطلاعاتی با هدف حفظ اصول کامل امنیتی به صورت عمومی در سایت سازمان فضایی ایران قرار گرفته است. لازم به ذکر است هر تصویر دریافتی از ماهواره حاوی اطلاعات ارزشمندی با توجه به کاربردهای گسترده ماهواره در حوزه‌های محیط زیست، کشاورزی، معدن، منابع آبی و …است که در اختیار دادن آن به صورت عمومی و بدون رعایت اصول امنیتی به هیچ وجه قابل قبول نیست.