آی‌سی‌تی نیوز – دومین نشست هم‌اندیشی توسعه زیرساخت‌های ارتباطی پهن باند ثابت با تاکید بر توسعه فیبر نوری (FTTx) با حضور رئیس و معاونین رگولاتوری و مدیران اپراتورهای ثابت برگزار شد. مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت ارتباطات، در دومین نشست هم‌اندیشی توسعه زیرساخت‌های ارتباطی پهن باند ثابت صادق عباسی شاهکوه در تشریح سیاست‌های […]

آی‌سی‌تی نیوز – دومین نشست هم‌اندیشی توسعه زیرساخت‌های ارتباطی پهن باند ثابت با تاکید بر توسعه فیبر نوری (FTTx) با حضور رئیس و معاونین رگولاتوری و مدیران اپراتورهای ثابت برگزار شد.

مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت ارتباطات، در دومین نشست هم‌اندیشی توسعه زیرساخت‌های ارتباطی پهن باند ثابت صادق عباسی شاهکوه در تشریح سیاست‌های حمایتی دولت از توسعه فیبر نوری، گفت: در حال حاضر براساس مصوبه هیات وزیران اپراتورهای FCP به جای ۳ درصد و شرکت مخابرات ایران به جای ۵ درصد برای ارائه خدمات فیبر نوری، یک‌دهم درصد حق‌السهم پرداخت می‌کنند، البته به شرطی که از ابتدای سال ۱۴۰۱ درآمد خرده‌فروشی در حوزه FTTP در صورت‌های مالی حسابرسی شده آنها تفکیک شده باشد.

رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیوئی، تصریح کرد: حوزه عمده‌فروشی خدمات FTTP نیز براساس این مصوبه به طور کلی مشمول حق‌السهم نمی‌شود و این موضوع می‌تواند شرایط خوبی برای شرکت مخابرات ایران برای ارائه خدمات عمده‌فروشی فراهم کند.

وی با اشاره به تصویب بند پیشنهادی وزارت ارتباطات در قانون بودجه ۱۴۰۱ مبنی بر استفاده از امکانات زیرساختی سایر دستگاه‌ها، افزود: براساس قانون بودجه، استفاده از امکانات سایر دستگاه‌ها بایستی با تعرفه‌های مصوب کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات باشد. پیش‌نویس این مصوبه با مشارکت‌ دارندگان پروانه ارتباطات ثابت باید به نحوی تدوین شود که هم تعرفه‌ها منطقی و منصفانه باشد و هم مانعی برای ارائه امکانات مازاد دستگاه‌ها ایجاد نشود.

عباسی شاهکوه با اشاره به بازنگری مصوبه CNSP تاکید کرد: اصلاحات مصوبه CNSP نیز با هدف اینکه پروژه FTTx به نحو مناسبی اجرایی شده و منابع مالی آن تامین شود، با مشارکت دارندگان پروانه ارتباطات ثابت و سیار انجام شده و در حال نهایی شدن است.

وی افزود: در بازنگری این مصوبه، چارچوب‌های پوشش اپراتورها به گونه‌ای تغییر کرده است تا هزینه‌ها کاهش یافته و بتوانیم به صورت اقتصادی به هدف مصوب دسترسی ۸۰ درصد خانوارها به فیبر نوری برسیم. ضمن اینکه در کنار دسترسی تا شعاع ۵۰۰ متری خانوارها، برای اتصال کاربران به این خدمات، یارانه‌ای پیش‌بینی شده است تا اتصال حداقل ۳۰ درصدی کاربران به فیبر نوری، در پایان پروژه نیز محقق شود.
نحوه تقسیم کار بین اپراتورها برای پوشش فیبر نوری در مناطق مختلف کشور، تخصیص منابع مالی، استفاده از یارانه‌های پیش‌بینی شده، تعامل با شهرداری و توانیر برای اجرای قانون استفاده از امکانات و زیرساخت‌های موجود از موضوعاتی بود که در این نشست مطرح و نظرها و دیدگاه‌های اپراتورها بررسی شد.