تجارت ۸میلیارد دلاری ایران با رمزارزها
تجارت ۸میلیارد دلاری ایران با رمزارزها
رویترز طی گزارشی تأییدنشده نوشت شرکت بایننس ۸میلیارد دلار تجارت ارز مجازی ایران را از ۲۰۱۸ علی‌رغم تحریم‌های آمریکا پردازش کرده است.

به‌گزارش تسنیم، رویترز طی گزارشی تأییدنشده نوشت شرکت بایننس، بزرگ‌ترین صرافی ارز دیجیتال در دنیا، ۸ میلیارد دلار تجارت ارز مجازی ایران را از ۲۰۱۸ علی‌رغم تحریم‌های آمریکا پردازش کرده است. هدف از این تحریم‌ها قطع ارتباط ایران با سیستم مالی دنیاست.

اطلاعات بلاک‌چین نشان می‌دهد ۷٫۸ میلیارد دلار از این نقل‌وانتقال بین شرکت بایننس و شرکت نوبیتکس به‌عنوان بزرگ‌ترین صرافی ارز دیجیتال ایران صورت گرفته است. نوبیتکس در وب‌سایت خود پیشنهادهایی برای دور زدن تحریم‌ها ارائه می‌دهد.

سه‌چهارم نقل‌وانتقال منابع مالی ایران که از شرکت بایننس گذشته توسط ارز مجازی ترون صورت گرفته است که امکان پنهان کردن هویت معامله‌کنندگان را فراهم می‌کند. نوبیتکس در سال گذشته مشتریان خود را به استفاده از ترون تشویق کرده بود تا سرمایه‌های آن‌ها را از تحریم‌های آمریکا دور نگه دارد.

این اطلاعات جدید به‌دنبال بررسی‌های وزارت دادگستری آمریکا در مورد تخلفات احتمالی و پولشویی شرکت بایننس به‌دست آمده است. این شرکت با بیش‌از ۱۲۰ میلیون کاربر، بر صنعت ۱ تریلیون دلاری ارز مجازی تسلط دارد.

سخنگوی شرکت بایننس طی بیانیه‌ای گفت: «بایننس به‌خلاف سایر پلت‌فرم‌هایی که با نهادهای تحریم‌شده آمریکا مواجه هستند، یک شرکت آمریکایی نیست. ما اقداماتی برای محدود کردن ارتباط خود با بازار ایران در پیش گرفته‌ایم».

شرکت بایننس در اوت سال گذشته میلادی اعلام کرد مشتریانش نمی‌توانند بدون هویت حساب باز کنند و از خدمات آن استفاده کنند، اما از آن زمان حدود ۱٫۰۵ میلیارد دلار معامله مستقیم با نوبیتکس و سایر صرافی‌های ایران ثبت شده که تا نوامبر سال جاری میلادی ادامه داشته است.

این اطلاعات نشان می‌دهد ۲٫۹۵ میلیارد دلار ارز مجازی از ۲۰۱۸ بین صرافی‌های ایران و بایننس منتقل شده است.

۵ میلیارد دلار دیگر هم از طریق واسطه‌ها بین ایران و بایننس ردوبدل شده است. کاربران ارز مجازی اغلب با استفاده از شیوه‌های پیچیده برای ایجاد زنجیره‌هایی از نقل و انتقال‌ ارز مجازی تلاش می‌کنند ردپای خود را بپوشانند.

شرکت نوبیتکس به ۴ میلیون مشتری خود پیشنهاد می‌کند از انتقال مستقیم ارز مجازی بین پلت‌فرم‌های ایرانی و خارجی بپرهیزند تا امنیت آن‌ها حفظ شود.

علاوه‌بر ارز مجازی ترون، سایر نقل‌وانتقال‌های ایران با ارزهای مجازی بزرگی مثل بیت‌کوین، اتر، تتر، XRP و همچنین ارز مجازی کوچک‌تر لایت‌کوین صورت گرفته است.

بایننس بزرگ‌ترین بازار تجارت ترون است. بسیاری از صرافی‌های بزرگ دیگر از جمله کوین بیس و جمینی که متعلق به آمریکا هستند، از این ارز مجازی استفاده نمی‌کنند.