<span style='color:#787878;font-size:12px;'>اطلاعاتی که بزرگترین جست‌وجوگر دنیا از ما به خارجی‌ها می‌دهد</span><br/>ایران از نگاه گوگل
<span style='color:#787878;font-size:12px;'>اطلاعاتی که بزرگترین جست‌وجوگر دنیا از ما به خارجی‌ها می‌دهد</span><br/>ایران از نگاه گوگل
آی سی تی نیوز -آی سی تی نیوز - سمیه مهدوی‌پیام - اینکه بدانیم خارجی‌ها از ایران چه می‌دانند و چه تصوری راجع به مردم کشور ما دارند و مهمترین سوالات آنها درباره ایرانی‌ها چیست، همواره برایمان جالب است.

به خصوص که کشور ما دارای قوانینی گاه کاملا متفاوت از دنیاست و همین خارجی‌ها را درباره ایران بیشتر کنجکاو می‌کند تا بدانند شرایط سفر و گردش در یکی از متفاوت‌ترین کشورهای دنیا چیست و چگونه است.
رسانه‌های دنیا به ویژه در غرب، اما عمدتا چهره‌ای خشن و تاریک از کشور گزارش می‌کنند و این عمدتا اخبار منفی هستند که در این رسانه‌ها بازتاب داده می‌شود.
فضای مجازی اما تا حد زیادی سیطره ارایه اطلاعات یکسویه از سوی امپراتوری رسانه‌های غربی را از بین برد. چراکه حالا از ایرانیان درون کشور تا توریست‌هایی که به ایران سفر کرده‌اند و از قضا برخی از آنها دارای دنباله‌روهای زیادی هم هستند، می‌توانند تجربیات شیرین خود را از سفر به ایران با دیگران به اشتراک بگذارند.
به عبارت دیگر حالا توریست‌ها و بسیاری از مردم دنیا نیز دریافته‌اند که رسانه‌ها چندان منبع بی‌طرف و قابل اعتمادی برای شناخت یک کشور نیستند و برای درک بهتر آنچه در دل یک جامعه می‌گذرد، شبکه‌های اجتماعی، پیام‌رسان‌ها و سایت‌های زیادی وجود دارند که از طریق آنها می‌توان به اطلاعات بیشتر، دقیق‌تر و در بسیاری مواقع واقعی‌تر را پیدا کرد.
اما اینکه بزرگترین جست‌وجوگر دنیا یعنی گوگل در مورد ایرانی‌ها به خارجی‌ها چه می‌گوید هم موضوع مهمی‌است. چراکه هنوز هم کم نیستند کاربرانی که برای یافتن اطلاعات ابتدا به گوگل مراجعه می‌کنند.
از این جهت اطلاعاتی که گوگل به مخاطبان می‌دهد دارای اهمیت می‌شود. نکته جالبتر آنکه ظاهرا گوگل به واسطه چینش اطلاعات و پاسخ به سوالات رایج درباره ایران، نگاه منفی به کشورمان ندارد. این را می‌توان از سوالات رایج مردم و پاسخ‌هایی که گوگل به آنها داده یافت.
اگر کلمه ایران را به انگلیسی در گوگل وارد کنید، به شکل خودکار تعدادی از سوالات رایج مردم دنیا درباره ایران به همراه پاسخ‌های کوتاه و مشروح گوگل به آنها را می‌توانید پیدا کنید.
برخی از این سوالات و جواب‌ها بسیار جالب و خواندنی هستند در متن حاضر به ترتیب بیشترین و مهترین‌ها تعدادی از سوالات پرسیده شده درباره ایران به همراه جواب گوگل را برای شما گردآوری کرده‌ایم. (با این توضیح که همچنان کم نیستند پاسخ‌هایی که مبتنی بر واقعیت‌های کشورمان نیست، اما به هر تقدیر این اطلاعاتی است که گوگل درباره ایران، بر اساس منابع خود در اختیار خارجی‌ها می‌گذارد.)

 

۱- ایران به چه معروف است؟
معروف ترین و بی نظیرترین سوغاتی‌های ایران، شیرینی، آجیل و ادویه جات ترشی جات. ایرانی‌ها به داشتن شیرینی معروف هستند. …گیوه نوعی کفش تابستانی است که معمولاً سبک، بادوام و مناسب برای پیاده روی‌های طولانی به خصوص برای مردان روستایی است. میناکاری. فرش و قالیچه. خاتم کاری. سفال و سرامیک. قلم زنی. ست‌های چای.

۲- آیا ایران برای گردشگران خوب است؟
وزارت خارجه آمریکا خطاب به آمریکایی‌ها: ایران – سطح ۴: سفر نکنید. به دلیل خطر آدم ربایی و دستگیری و بازداشت خودسرانه شهروندان آمریکایی به ایران سفر نکنید.

۳- آیا ایران کشوری امن است؟
ایران به طور کلی کشوری امن است. به گفته هزاران مسافری که از این کشور دیدن کرده اند، این کشور یکی از امن ترین مقاصد سفری است که آنها به آن سفر کرده اند. نرخ جرم و جنایت در ایران بسیار کمتر از اکثر کشورهای آفریقایی و آمریکای جنوبی است و مردم از مهربان ترین‌هایی هستند که می‌توانید پیدا کنید.

۴- آیا آمریکایی‌ها می‌توانند به ایران سفر کنند؟
شهروندان آمریکایی که به ایران سفر می‌کنند در هنگام ورود انگشت نگاری می‌شوند. پاسپورت‌های آمریکا برای سفر به ایران معتبر است. با این حال، دولت ایران تابعیت مضاعف را به رسمیت نمی‌شناسد و با شهروندان دوتابعیتی آمریکایی-ایرانی صرفاً به عنوان شهروند ایرانی رفتار خواهد کرد.

۵- زبان ایران چیست؟
پرشین/ایران / زبان رسمی. زبان پرشین که با نام فارسی آن نیز شناخته می‌شود، یک زبان ایرانی غربی است که متعلق به شاخه ایرانی زیرشاخه هند و ایرانی زبان‌های هند و اروپایی است.

۶- دین ایران چیست؟
قانون اساسی کشور را به عنوان جمهوری اسلامی‌تعریف می‌کند و مذهب شیعه دوازده امامی‌جعفری را به عنوان مذهب رسمی‌دولتی مشخص می‌کند.

۷- آیا رقصیدن در ایران غیرقانونی است؟
بر اساس قانون مجازات اسلامی‌ایران، آواز خواندن و رقصیدن غیرقانونی نیست، اما در صورتی که مقامات این اعمال را «ناشایست» یا «غیر اخلاقی» تشخیص دهند، قابل تعقیب هستند.

۸- آیا موسیقی در ایران غیرقانونی است؟
نوعی موسیقی غیرقانونی در ایران که مرجع آن تعیین می‌کند، جزو موارد ممنوعه در ایران است. مسلمانان معتقدند برخی صداها و آلات موسیقی برای روح مضر هستند، به ویژه قطعات موسیقی که برای همراهی با رقص ساخته می‌شوند. بنابراین رسانه‌های رسمی ‌ایران از پخش این نوع موسیقی‌ها منع شده اند.

۹- آیا می‌توان در ایران الکل مصرف کرد؟
از آوردن یا نوشیدن الکل خودداری کنید. الکل در ایران ممنوع است و در حالی که ممکن است آن را پشت درهای بسته ببینید، سعی نکنید آن را وارد کشور کنید. و در طول مدت اقامت شما، هیچ نوشیدنی در ملاء عام وجود ندارد.

۱۰ – آیا ایران کشور جهان سومی ‌است؟
«جهان سوم» ریشه سیاسی خود را از دست داد و به کشورهای فقیر اقتصادی و غیر صنعتی و نیز کشورهای تازه صنعتی اطلاق می‌شد.

۱۱- آیا شهروندان ایرانی می‌توانند ایران را ترک کنند؟
شهروندان ایرانی که به خارج از کشور سفر می‌کنند ملزم به دریافت ویزای خروج برای تمامی‌مقاصد هستند. دو نوع ویزای خروج وجود دارد: یکی برای اتباع ایرانی مقیم ایران و دیگری برای اتباع ایرانی مقیم خارج از کشور. شهروندان ایرانی مقیم ایران می‌توانند ویزای خروج را از اداره گذرنامه محلی دریافت کنند.

۱۲- آیا ایران برای زندگی ارزان است؟
مهاجرانی که به ایران مهاجرت می‌کنند، متوجه می‌شوند که هزینه زندگی در این کشور نسبتاً پایین است. بزرگترین هزینه برای اکثر مردم مسکن خواهد بود. هزینه‌های مدارس بین المللی که بالا هستند، یکی دیگر از هزینه‌های عمده برای والدین مهاجر خواهد بود. حمل و نقل به طور کلی ارزان است، مانند بسیاری از هزینه‌های روزمره دیگر.

۱۳- آیا در ایران انگلیسی صحبت می‌شود؟
بسیاری از ایرانیان نیز به زبان‌های دوم مانند انگلیسی و فرانسوی آموزش می‌بینند. ایرانی‌های جوان‌تر احتمالاً انگلیسی صحبت می‌کنند و نسل‌های قدیمی‌تر احتمالاً برخی از توانایی‌های فرانسوی را دارند، زیرا این زبان تا دهه ۱۹۵۰ دومین زبان رسمی ‌ایران بود.

۱۴- یادگیری زبان فارسی سخت است؟
در مقایسه با دیگر زبان‌های اصلی خاورمیانه و برخی از زبان‌های اروپایی، یادگیری زبان فارسی برای انگلیسی‌زبان نسبتاً آسان است و شنیدن آن بسیار زیبا و دلنشین است. زبان فارسی از نظر دستور زبان رسمی ‌بسیار ساده است.

۱۵- آیا زبان فارسی زیباست؟
فارسی زبانی نرم و شاعرانه است و از آن به عنوان یکی از زیباترین زبان‌های جهان یاد شده است. تلفظ برخی از کلمات فارسی برای انگلیسی زبانان کمی‌چالش برانگیز است.

۱۶- چه تعداد مسیحی به ایران رفته‌اند؟
مسیحیان ایرانی نقش مهمی‌ در رسالت تاریخی مسیحیت داشته اند: در حال حاضر حداقل ۶۰۰۰ کلیسا و ۳۸۰ هزار تا یک میلیون و ۵۰۰هزار مسیحی در ایران وجود دارد.

۱۷- آیا کتاب مقدس مسیحیان در ایران قانونی است؟
هیچ مجازاتی برای قاچاق کتاب مقدس مسیحیان به ایران وجود ندارد. در واقع، نسخه‌هایی از کتاب مقدس، و دیگر کتاب‌های مسیحی، در ایران فروخته می‌شود و در بازار آزاد برای خرید موجود است.

۱۸- آیا مسلمانان کریسمس را جشن می‌گیرند؟
اسلام احترام به ارزش‌ها و فرهنگ دیگران را آموزش می‌دهد. ما به عنوان مسلمان، کریسمس را جشن نمی‌گیریم، اما به عنوان عضوی از جامعه مسلمانان احمدیه، به مردم کمک می‌کنیم تا در مراسم کلیسا شرکت کنند، در مراسم غذا خوردن شرکت کنند و سعی کنیم کمک کنیم و در شادی آن دسته از افرادی که به تنهایی جشن می‌گیرند، نقش داشته باشیم.

۱۹- در ایران چند زن می‌توانید داشته باشید؟
چهار همسر. قوانین ایران در حال حاضر به مردان مسلمان اجازه می‌دهد تا چهار زن داشته باشند، اما تنها پس از اخذ حکم دادگاه مبنی بر اجازه همسر اول و توانایی او برای رفتار یکسان با همه آنها.

۲۰- آیا خالکوبی در ایران غیرقانونی است؟
هیچ قانون خاصی در مورد خالکوبی در ایران وجود ندارد، بنابراین آنها به طور رسمی‌فعالیت مجرمانه محسوب نمی‌شوند. تعدادی از مراجع برجسته شیعه – منابع تقلید اسلامی‌- گفته اند که خالکوبی توسط قوانین اسلامی‌”حرام” یا ممنوع نیست، مگر اینکه تصاویر “زشت” را به تصویر بکشد.

۲۱- آیا می‌توان در ایران خوانندگی کرد؟
یک خواننده باید سال‌ها آموزش ببیند و تمرین مستمر داشته باشد تا به سطحی برسد که بتواند روی صحنه اجرا کند. پس از سال‌ها تلاش، اگر یک خواننده زن حرفه ای که در خوانندگی استاد است بخواهد در ایران اجرا داشته باشد، برای گرفتن مجوز باید از سایر خوانندگان زن و مرد دعوت شود تا او را همراهی کنند.

۲۲- آیا می‌توانید در ایران سیگار بکشید؟
استعمال دخانیات در ایران از سال ۲۰۰۷ در تمام اماکن عمومی ‌ممنوع شده است. این شامل تمام ارگان‌های دولتی و هتل‌ها می‌شود. ممنوعیت استعمال دخانیات برای همه رانندگان خودرو در سراسر کشور در مارس ۲۰۰۶ اجرا شد، و اگرچه متخلفان ممکن است با جریمه روبرو شوند، این ممنوعیت به طور گسترده نادیده گرفته شده است.

۲۳- آیا دوستیابی در ایران غیرقانونی است؟
اپلیکیشن‌های دوست یابی در ایران محبوب هستند اما از این پس فقط «همدم» قانونی خواهد بود. قوانین ایران همچنین روابط جنسی توافقی خارج از ازدواج را جرم انگاری می‌کند. به گفته سایت همدام، کاربران باید قبل از شروع به جستجوی شریک، هویت خود را تأیید کنند و تحت آزمایش روانشناسی قرار گیرند.

۲۴- آشنایی با یک پسر ایرانی چگونه است؟
اگر مرد پارسی کسی را دوست داشته باشد، برای او هر کاری می‌کنند. از خرید هدایای گران قیمت و جواهرات زیبا گرفته تا قرار گذاشتن در یک رستوران شیک. مردان ایرانی به شدت پرشور و احساساتی هستند. آنها شما را می‌پرستند و مانند یک ملکه با شما رفتار می‌کنند.

۲۵- آیا در ایران باید حجاب داشته باشم؟
در ایران از انقلاب اسلامی‌۱۹۷۹ حجاب اجباری شده است. همه زنان ملزم به پوشیدن لباس‌های گشاد و روسری در مکان‌های عمومی‌هستند.

۲۶- آیا ایران از هند ثروتمند است؟
هند با تولید ناخالص داخلی ۲٫۷ تریلیون دلاری هفتمین اقتصاد بزرگ جهان و ایران با ۴۵۴ میلیارد دلار در رتبه بیست و نهم قرار دارند. هند و ایران بر اساس میانگین رشد ۵ ساله تولید ناخالص داخلی و تولید ناخالص داخلی سرانه، به ترتیب در رتبه ۶ در مقابل ۱۰۲ و ۱۵۰ در مقابل ۱۰۵ قرار گرفتند.

۲۷- آیا گوشت خوک در ایران مجاز است؟
به گفته یکی از اساتید دانشگاه جورج میسون که در ایران تخصص دارد، در حالی که گوشت خوک بر اساس قوانین اسلامی‌ممنوع است، سیاست در ایران این است که ادیان اقلیت را به حال خود رها کنیم.

۲۸- آیا خارجی‌ها می‌توانند در ایران ملک بخرند؟
اتباع خارجی می‌توانند در ایران دارایی یا اجاره کنند مشروط بر اینکه این اموال برای استفاده تجاری یا صنعتی یا برای سکونت شخصی باشد. اتباع خارجی ممکن است مالک زمین‌های کشاورزی نباشند.

۲۹- آیا فارسی شبیه عربی است؟
از آنجایی که فارسی یک زبان هند و اروپایی است، از نظر زبانی با عربی ارتباطی ندارد. کشورهایی که فارسی صحبت می‌کنند، مانند ایران، ویژگی‌های فرهنگی زیادی با جهان عرب زبان مشترک دارند. تشخیص زبان فارسی چالش برانگیزتر است زیرا هر دو ویژگی کردی و عربی را در خود جای داده است.

۳۰- آیا در ایران زبان عربی تدریس می‌شود؟
گویش محلی عربی که در ایران صحبت می‌شود عربی خوزستانی است، یک لهجه عربی عراقی است، اما انواع عربی که در سراسر ایران به دانش آموزان در مدارس متوسطه آموزش داده می‌شود، صرف نظر از پیشینه قومی‌یا زبانی آنها، عربی استاندارد مدرن و عربی کلاسیک است. زبان دینی اسلام.

۳۱- آیا فارس‌ها عرب هستند؟
اعراب مردمانی هستند که در جهان عرب یعنی شمال آفریقا و غرب آسیا ساکن هستند. از سوی دیگر، پارسیان مردمانی هستند که در قاره فرهنگی ایران از فلات ایران تا رود سند پاکستان در شرق تا ترکیه در غرب امتداد دارند.

۳۲- آیا فارسی عاشقانه است؟
فارسی یکی از قدیمی‌ترین زبان‌های هند و اروپایی در جهان است. صدایی نرم، رمانتیک و پر از اشتیاق دارد. برای ایرانیان، شعر نقش مهمی‌در فرهنگ آنها دارد و از دوران کودکی در مدرسه آن را به عنوان بخشی از برنامه درسی مطالعه می‌کنند.

۳۳- آیا فارسی از عربی قدیمی‌تر است؟
در مورد این سوال که کدام یک از آنها قدیمی‌تر است، اگر تاریخچه نسخه اولیه آن را نیز لحاظ کنیم، فارسی جایزه می‌گیرد. فارسی باستان از ۵۵۰ تا ۳۳۰ قبل از میلاد وجود داشت تا اینکه در سال ۲۲۴ پس از میلاد به نسخه میانه این زبان تبدیل شد. از سوی دیگر، عربی قدیم در قرن اول میلادی پدیدار شد.

۳۴- آیا می‌توانم با یک دختر ایرانی ازدواج کنم؟
آیا یک خارجی می‌تواند با یک ایرانی ازدواج کند؟ پاسخ این پرسش “بلی” است! ازدواج ایرانی با شخصی که دارای پاسپورت و تابعیت دیگر باشد امکان پذیر است.

۳۵- در ایران چه سنی می‌توان ازدواج کرد؟
طبق قانون مدنی جمهوری اسلامی‌، سن قانونی ازدواج در ایران برای دختران ۱۳ سال و برای پسران ۱۵ سال تعیین شده است. با این حال، همان قانون اجازه می‌دهد تا دختران زیر ۱۳ سال و پسران زیر ۱۵ سال ازدواج کنند اما مشروط به رضایت پدر و اجازه قاضی دادگاه.

۳۶- چه نوع موسیقی در ایران رایج است؟
علاوه بر ژانرهای سنتی سنتی و کلاسیک، شامل سبک‌های پاپ و مشهور بین المللی مانند جاز، راک و هیپ‌هاپ نیز می‌شود.

۳۷- چه چیزی در ایران ممنوع است؟
دیش‌های ماهواره و بسیاری از سی دی‌ها و فیلم‌های غربی غیرقانونی هستند. واردات، فروش، ساخت و مصرف مشروبات الکلی در ایران به دلایل مذهبی اکیدا ممنوع است، به استثنای برخی اقلیت‌های مذهبی ایرانی به رسمیت شناخته شده (و نه خارجی‌ها). مجازات‌ها می‌تواند شدید باشد.

۳۸- آیا می‌توانید در ایران شلوارک بپوشید؟
لباس ایرانی برای مردان بسیار ساده است. هر نوع لباسی به جز پیراهن‌های بدون آستین و شورت مجاز است.

۳۹- فرهنگ ایرانی به چه چیز معروف است؟
پیش از پایه گذاری اسلام در ایران، ایرانیان به دلیل گسترش یکی از قدیمی‌ترین ادیان توحیدی، زرتشتی، مورد توجه بوده اند. فرهنگ ایرانی یکی از قدیمی‌ترین فرهنگ‌های جهان است و فرهنگ‌هایی مانند ایتالیا، مقدونیه، یونان، روسیه، شبه جزیره عربستان و بخش‌هایی از آسیا را تحت تأثیر قرار داده است.

۴۰- مجازات بی حجابی در ایران چیست؟
در سال ۱۹۸۳، مجلس تصمیم گرفت که زنانی که موهای خود را در اماکن عمومی ‌نپوشانند به ۷۴ ضربه شلاق مجازات خواهند شد. از سال ۱۹۹۵، زنان بدحجاب تا ۶۰ روز نیز می‌توانند زندانی شوند. حجاب اجباری به دلیل تمایل به برقراری نظم اجتماعی ضدغربی در ایران بود. (منبع:عصرارتباط)