اما و اگر‌های طرح توسعه فیبر نوری
اما و اگر‌های طرح توسعه فیبر نوری

آی‌سی‌تی نیوز – وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در نخستین نشست خبری خود در آذرماه پارسال وعده داد تا سه سال و نیم آینده ۲۰ میلیون پورت فیبر نوری تا درب منازل و کسب‌وکار‌ها کشیده شود. به گزارش خبرگزاری صداوسیما، اجرا و تحقق این وعده به نظر بسیاری از کارشناسان، کاری جهادی می‌خواهد و درعین‌حال […]

آی‌سی‌تی نیوز – وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در نخستین نشست خبری خود در آذرماه پارسال وعده داد تا سه سال و نیم آینده ۲۰ میلیون پورت فیبر نوری تا درب منازل و کسب‌وکار‌ها کشیده شود.

به گزارش خبرگزاری صداوسیما، اجرا و تحقق این وعده به نظر بسیاری از کارشناسان، کاری جهادی می‌خواهد و درعین‌حال برخی‌ها درباره اجرای آن، اما و اگر‌هایی دارند.

فرامرز رستگار دبیر سندیکای صنعت مخابرات ایران در این باره می‌گوید: آن همت لازم در دولت و کارگزاران اجرایی که اپراتور‌ها باشند هنوز دیده نمی‌شود.

عباس آسوشه معاون سابق مرکز ملی فضای مجازی هم معتقد است: این کار کمتر از ۴ سال هم انجام می‌شود و در زمان کمتری هم می‌توان فیبر نوری را مانند زوج سیم‌هایی که اکنون در منازلمان است و از طریق آن خط تلفن می‌گیریم در اختیارمان قرار گیرد، اما مهم‌تر از فیبر، خدمتی است که باید روی آن در اختیار مردم قرار گیرد.

بااین‌حال سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی به‌عنوان متولی طرح ادعا می‌کند با برنامه وارد شده است.

صادق عباسی شاهکوه رئیس این سازمان می‌گوید: تلاش می‌کنیم تقسیم کاری میان اپراتور‌های موجود صورت گیرد و هرچند استان را به یک اپراتور واگذار کنیم تا کار به‌صورت موازی پیش برود.

این طرح، نیازمند تعامل شهرداری‌ها و بسیاری از دستگاه‌هاست، اما بازیگران اصلی هم برای اجرا، شرط و شروطی دارند و یاسر رضاخواه مدیرعامل شرکت رایتل در این باره معتقد است: با تعرفه‌های فعلی واقعاً هزینه این طرح‌ها درنمی‌آید و کسب‌وکار اقتصادی به‌صرفه‌ای نخواهد بود.

مجید سلطانی مدیرعامل شرکت مخابرات ایران نیز می‌گوید: اگر منابعی که پیش‌بینی‌شده و حمایتی که وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات هدف‌گذاری کرده است به‌موقع تخصیص پیدا کند و حمایت‌ها عملی شود شرکت مخابرات ایران آمادگی دارد.

بیژن عباسی آرند مدیرعامل شرکت ایرانسل هم در این باره می‌گوید: برآورد وزارت ارتباطات این است که هر بازیگری از سه تا ۴ و نیم‌میلیون پورت را می‌تواند در ظرف سه سال و نیم انجام دهد و این متناسب با شرایط اقتصادی و تجاری هر اپراتور باید باشد.

برخی هم معتقدند باز انحصار اجازه نمی‌دهد این طرح با موفقیت پیش برود و عباس آسوشه معاون سابق مرکز ملی فضای مجازی در این باره می‌گوید: تا زمانی که شرکت مخابرات ایران تنها بازیگر در همه نقاط کشور است هیچ اتفاق جدیدی نمی‌افتد.

اما محمدرضا بیدخام سخنگوی شرکت مخابرات ایران هرگونه انحصار مخابرات در این باره را رد می‌کند و می‌گوید: شرکت مخابرات آماده هرگونه همکاری و ارائه تسهیلات به همه اپراتور‌ها و متقاضیان در حوزه ارتباطات ثابت و تلفن همراه است.

به‌هرحال باتوجه‌به افزایش بار ارتباطات همراه و کندی‌ها و اختلالات رو به افزایش آن به‌ویژه در ماه‌های اخیر، هیچ چاره‌ای جز توسعه ارتباطات ثابت نداریم.