اختصاص۲۰ هزار میلیارد تومان برای توسعه زیرساخت‌های ارتباطی
اختصاص۲۰ هزار میلیارد تومان برای توسعه زیرساخت‌های ارتباطی
آی سی تی نیوز -وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت:دولت به جز حمایت های حقوقی و زیر ساختی برای توسعه زیر ساخت های ارتباطی ۲۰ هزار میلیارد تومان در سه سال آینده اختصاص داده است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، «عیسی زارع پور» در نشست با فعالان اقتصادی در منطقه ویژه اقتصادی و فرودگاه بین المللی پیام استان البرز افزود: براین اساس  هشت درصد از درآمد دولت از اپراتورهای تلفن همراه به علاوه سه درصدی که اپراتورهای ارایه دهنده خدمات ثابت به دولت پرداخت می کنند  را برای توسعه زیر ساخت های ارتباطاتی در کنار سایر منابع بودجه ای که از قبل وجود داشته اختصاص داده است.

وی با اشاره به توجه دولت سیزدهم به حوزه دانش بنیان و ارتباطات و فناوری اظهار داشت: نگاه ما در دولت این است که حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات یک حوزه راهبردی است و می تواند خیلی از مشکلات کشور را حتی مسایل اقتصادی حل کند.

زارع پور گفت : این در حالی است که بسیاری از کشورهای پیشرفته ۳۰ تا ۴۰ درصد اقتصادشان در حوزه اقتصاد دیجیتال است؛  این مهم نشان دهنده این است که اگر ما به آن توجه و فضا را برای فعالان اقتصادی در بخش خصوصی فراهم کنیم به طور قطع دولت می تواند حتی مشکلات اقتصادیش را از این منظر برطرف کند.

وی با بیان اینکه لایه سوم اقتصاد دیجیتال به تمام حوزه ها از جمله فرهنگی و آموزشی باز می گردد خاطر نشان کرد: به عنوان مثال آی.سی.تی در بخش هایی از جمله کشاورزی و دامپروریِ، انرژی و سلامت  در افزایش بهره وری و ارتقای سطح کار بسیار مفید خواهد بود.

زارع پور ادامه داد: دولت  سیزدهم این اهمیت را درک  و بر همین اساس به دنبال این است که حداکثر استفاده را از این فناوری برای ارتقای کشور داشته باشد و  با پیگیری های انجام شده سیاست های کلی برنامه هفتم توسعه در مجمع تشخیص مصلحت نظام تصویب و همین بند در خصوص بهره برداری از اقتصاد دیجیتال به عنوان یک سیاست کلی تصویب که پس از تایید رهبر معظم انقلاب تبدیل به یک برنامه برای پنج سال آینده کشور  می شود.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات خاطر نشان کرد: بهره گیری حداکثری از فناوری ارتباطات و اطلاعات برای ایجاد تحول دیجیتال و توسعه اقتصاد دیجیتال و ارتقای بخش های گوناگون کشور یک نگاه راهبردی است که در این حد نگاه نهادینه شده که تبدیل به سیاست کلی برنامه هفتم توسعه تبدیل شده است.

زارع پور گفت: بر همین اساس طبیعی است که دولت باید فضا را فراهم کند بدین معنی که برطرف کردن موانع، فراهم کردن زیر ساخت ها و بخشی دیگر نیز ممکن است تزریق منابع  باشد که در تمام این حوزه ها ما سعی کردیم فضا را فراهم کرده تا یک حرکت جهشی در توسعه ارتباطات و فناوری اطلاعات در کشور و کاربردهای آن داشته باشیم.

وی ادامه داد: به عنوان مثال برای طرح فیبر نوری منازل و کسب و کار که به عقیده بنده زیر ساختی حیاتی و اساسی برای توسعه آی.سی.تی و اقتصاد دیجیتال در کشور است  در صورت داشتن زیر ساختی پر سرعت به طور قطع تمام حوزه ها متحول خواهد شد و در آینده نیز به چنین زیر ساختی نیاز داریم.

زارع پور تصریح کرد: این در حالی است که در اوایل دهه ۹۰ و تا قبل از آمدن ۳Gکسی نمی توانست تصور اپلیکیشن های امروز که نیاز به سرعت های بالا دارند را داشته باشند اما با آمدن نسل سوم تلفن همراه و سرعت های بالا  اکوسیستمی جدید شکل گرفت و بسیاری از این اپلیکیشن هایی که الان به راحتی در قابل استفاده است با زیر ساخت های قبلی قابل استفاده نبود اما با آمدن فیبر نوری و سرعت های بالا به طور قطع مشاغل جدیدی شکل خواهد گرفت که تا پیش از این به آن فکر نیز نکرده بودیم.

وی افزود: برای این پروژه نیز دولت غیر از اینکه زیر ساخت ها و حمایت های حقوقی را فراهم کرده و از نظر اعتباری نیز هزینه کرده و ۲۰ هزار میلیارد تومان در سه سال آینده برای برای این حوزه اختصاص داده است.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه برای اجرایی ساختن این نگاه راهبردی منابع اعتباری نیز در نظر گرفته شده است،  گفت: با این هدف ما که بتوانیم مسایل کشور را مبتنی بر فناوری اطلاعات و ارتباطات حل کرده که به اعتقاد بنده حتی مسایل اجتماعی و فرهنگی ما راهکارهای فناورانه دارد تا مسایل اقتصادی بدین معنی که بتوانیم مسایل اشتغال را در کشور حل کرده و از سوی دیگر حتی بتوانیم جایگاهی ویژه در سطح بین المللی پیدا کنیم.

زارع پور با بیان اینکه جوانان ما یک سرو گردن از جوانان کشورهای دیگر نه تنها کمتر نبوده بالاتر هستند گفت: همین منطقه ویژه اقتصادی پیام این ظرفیت را دارد که با برنامه ریزی درست تبدیل به قطب اقتصاد دیجیتال کشور شده و نه تنها نیاز کشور را برطرف کرده بلکه بتوانیم نیاز بازار منطقه و حتی در بازارهای جهانی نیز حضور داشته باشیم که این مهم امکان پذیر است.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات خاطر نشان کرد: بر همین اساس با تعاملات صورت گرفته تفاهم نامه و قراردادها با کشورهای مختلف بسته شده تا این مسیر ادامه پیدا کند.

وی در ادامه  سخنان خود با بیان اینکه ظرفیت ما در این حوزه بسیار بیشتر از آن چیزی است که تاکنون نمود پیدا کرده است  افزود: دولت تمام قد پشت حمایت از توسعه فناوری اطلاعات و ارتباطات در کشور و کاربردهای متعدد آن و توسعه اقتصاد دیجیتال ایستاده است که به همین منظور کارگروه ویژه ای در دولت با عضویت ۱۰ نفر تشکیل شده و اختیاراتی از وزیران به آن تفویض شده که ما بتوانیم موانع بر سر راه توسعه اقتصاد دیجیتال در کشور را در قالب اختیاراتی که هیات وزیران دارد  برطرف کنیم که تمام این موارد نشان دهنده این مهم است که اراده ای از سمت دولت جذب تا این ظرفیت هر چه بیشتر فعال شود.

زارع پور اظهار داشت: در کنار فعالیت های دولت از فعالان بخش فناوری اطلاعات و ارتباطات انتظار می رود که از این ظرفیت استفاده کرده که تاآنها را هر چه بیشتر فعال و نشان دهیم که ما می توانیم مشکلات کشور را با این ابزار جدید در تمام حوزه ها نه تنها حل کرده بلکه در سطح بین المللی نیز برای دنیا حرف ومحصول داشته باشیم.

وی ادامه داد: یکی از بخش هایی که می تواند این ایده را محقق کند منطقه ویژه اقتصادی و فرودگاه بین المللی است که با ظرفیت های بی نظیری که  از جمله نزدیکی به پایتخت و تبدیل شدن آن به قطب ارتباطات کشور که در سند شبکه ملی اطلاعات به آن اشاره می باشد در واقع ما به دنبال این هستیم که از طریق پیام اینترنت منطقه را فعال کرده که این ویژگی منحصر به فرد این منطقه و در حال سرمایه گذاری برای محقق شدن آن هستیم.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به وجود بزرگ ترین فرودگاه باری کشور در پیام  البرز گفت: می توان این ظرفیت ها را هر چه بیشتر می توان فعال که آن را تبدیل به منطقه ای که سرآمد در کشور و منطقه است کرده و می تواند نیازهای کشور را در حوزه سخت افزار و نرم افزار و تجهیزات مورد نیاز را نیز تامین و صادرات نیز داشته باشند.

زارع پور تاکید کرد: لازمه رسیدن به این مهم این است که واحدهای دانش بنیان برای بالا بردن سطح کیفی خدمات تلاش کرده و از سوی دیگر ما نیز تلاش خواهیم کرد تا ارتباطات در سطح بین المللی را توسعه داده، بازاریابی کرده و کمک کنیم تا تعاملات این شرکت ها با شرکت های خارجی شکل بگیرد در این بین از منطقه انتظار می رود که موضوع سرمایه گذار خارجی را به شکل جدی تری دنبال کرده چرا که آمدن این سرمایه گذاران مسیر صادرات را تسهیل می کند.

وی با بیان اینکه برنامه ما بر این است که پیام را تبدیل به قطب ویژه اقتصاد دیجیتال بکنیم افزود: به همین منظور برنامه ریزی های زیادی صورت گرفته و بخش زیادی از نیازهایی که برای شبکه ملی اطلاعات داریم مجری این شبکه در حال تعریف کردن در پیام بوده تا به امید خدا این امر محقق شود.

زارع پور در بخش دیگری از سخنان خود گفت: در این بین از پیام نیز انتظار می رود که فضا را برای فناوران تسهیل کرده و درگیر مسایل اجرایی نباشند تا بتوانند تمرکز بر روی کارشان داشته باشند تا کار را قدرت ادامه داده و شاهد تشکیل اکوسیستمی در پیام باشیم.

وی در ادامه تبدیل شدن به هاب اقتصاد دیجیتال را از دیگر تقاضاها در پیام عنوان و افزود: استاندار البرز نیز بیان کردند که تمام قد حمایت خواهند کرد و موضوع تامین زیر ساخت های مورد نیاز به صورت جدی دنیال شود.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در خصوص مشکل مرکز دفن زباله حلقه دره اظهار داشت: به همین منظور باید فراخوانی اعلام تا شرکت های فعال در این بخش راهکاری ارایه دهند که البته استاندار البرز نیز گفته اند که حل می شود.

زارع پور مشکل واگذاری زمین سندها را از دیگر مسایل این منطقه عنوان کرد و گفت: در این خصوص در حال تسهیل سازی هستیم که البته لازمه آن این می باشد که اداره کل ثبت و اسناد و املاک استان همراهی بیشتری کند تا این مهم اجرایی شود.