http://www.ictnews.ir/
http://ictnews.ir
سه شنبه 27 بهمن 1394
تشکیل کمیسیون فاوا در مجلس؛ چرا و چگونه؟
تشکیل کمیسیون فاوا در مجلس؛ چرا و چگونه؟

هنوز یک کمیسیون تخصصی متمرکز بر مسايل فناوری اطلاعات و ارتباطات در مجلس شورای اسلامی وجود ندارد؛

آن هم بیست سال پس از ورود گفتمان «فناوری اطلاعات و ارتباطات» به رسانه‌های کشور، 10 سال پس از تشکیل وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در قوه مجریه و پنج سال پس از طرح ماده واحده 46 درباره راه‌اندازی دولت الکترونیکی در کمیسیون صنایع(!)، ولی اکنون کاظم جلالی، ريیس مرکز پژوهش‌های مجلس، مایل است این خلاء را با تشکیل کمیسیون مستقلی به نام «کمیسیون تخصصی فناوری اطلاعات و ارتباطات» برطرف کند.
در نبود کمیسیون تخصصی فناوری اطلاعات و ارتباطات در مجلس شورای اسلامی، طرح‌ها و لوایح دوران‌ساز مرتبط با فاوا، موضوعا منفک و تجزیه می‌شوند و هر موضوع به کمیسیونی از کمیسیون‌های مجلس مثل: اقتصاد، فرهنگ، آموزش، بهداشت، صنعت، عمران، کشاورزی یا امور اجتماعی برای بررسی ارسال می‌شود. ِاشکال این تفکیک و بررسی جداگانه، هنگامی به روشنی نمایان می‌شود که مجلس بخواهد طرح‌ها و لوایح اقتصادی، فرهنگی، آموزشی، بهداشتی، صنعتی، عمرانی، قضایی، یا اجتماعی مربوط به دولت الکترونیکی و به‌خصوص دولت‌مداری الکترونیکی (e-Governance)  را بررسی کند، درحالی که کمیسیونی را ندارد که موضوع کاری‌اش فاوا باشد.
باید توجه داشت که دولتمداری الکترونیکی، جامع همه بخش‌های کشور، دربرگیرنده تمام مباحث فناوری اطلاعات و ارتباطات و پوشش‌دهنده مراودات هزاران دستگاه دولتی و خصوصی کشور و شامل تمام خدمات متعامل میان دولت و کسب‌و‌کارها به علاوه دولت و مردم است. لذا پیش از آن که تک‌تک کمیسیون‌های مجلس، درگیر موضوعات متنوع دولتمداری الکترونیکی شوند، همه موضوعات در ابتدا باید در یک کمیسیون تخصصی واحد، تجمیع و یکپارچه شود؛ و این کمیسیون واحد: "کمیسیون تخصصی فناوری اطلاعات و ارتباطات" است و درنهایت نیز وقتی که تک‌تک کمیسیون‌های مجلس بررسی خود را انجام دادند، این کمیسیون تخصصی فناوری اطلاعات و ارتباطات است که باید طرح یا لایحه مربوط به فاوا را تصویب کند و به صحن علنی مجلس ببرد.

 دلایل اساسی تشکیل کمیسیون تخصصی فاوا
اهمیت تشکیل کمیسیون تخصصی فناوری اطلاعات و ارتباطات از متن اصل ۸۵ قانون اساسی برمی‌آید که تصریح می‌کند: مجلس نمی‌تواند اختیار قانونگذاری را به شخص یا هیاتی واگذار کند، ولی در موارد ضروری می‌تواند اختیار وضع بعضی از قوانین را با رعایت اصل هفتاد و دوم قانون اساسی به کمیسیون‌های داخلی مجلس تفویض کند، در این صورت، قوانینی که توسط یک کمیسیون تصویب می‌شود، در مدتی که مجلس تعیین می‌کند، به صورت آزمایشی اجرا می‌شوند و تصویب نهایی آنها به عهده نمایندگان در صحن علنی مجلس خواهد بود.
همچنین مجلس شورای اسلامی می‌تواند تصویب دایمی اساسنامه سازمان‌ها، شرکت‌ها، موسسات دولتی یا وابسته به دولت را با رعایت اصل هفتاد و دوم به کمیسیون‌های ذی‌ربط در مجلس واگذار کند و یا اجازه تصویب آنها را به دولت بدهد.
درهرحال، معمولا طرح‌ها و لوایح مجلس ابتدا در کمیسیون‌های مربوط مورد بررسی کارشناسی قرار می‌گیرند و در هنگام طرح در صحن علنی مجلس، نظر نهایی کمیسیون پرسیده و اعلام می‌شود.

 چرا کمیسیون تخصصی فاوا پیش از این تشکیل نشده بود؟
 سلیمانی، وزیر اسبق  فاوا، پس از ترک وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات با ورود به مجلس در سال 1388و عضویت در کمیسیون صنایع مجلس، می‌توانست و می‌بایست حداقل به تشکیل کمیته تخصصی فناوری اطلاعات و ارتباطات می‌پرداخت؛ ولی وی در مدت وزارتش در وزارتخانه فاوا، گویا آن قدر «فاوا-زده» شده بود که نه به تشکیل کمیته فاوا و نه به ایجاد کمیسیون تخصصی فاوا پرداخت، بلکه موسس کمیته فناوری‌های نوین (مثل نانو و زیست‌فناوری) و کمیته هوافضا درون کمیسیون صنایع مجلس شد. (تا پیش از تشکیل این کمیته، "هوافضا" (از بد حادثه) با "پتروشیمی" در یک کمیته بررسی می‌شد!)
اکنون کاظم جلالی، ريیس کنونی مرکز پژوهش‌های مجلس، اعلام می‌کند که باتوجه به اهمیت سیاست‌های کلی نظام درمورد فناوری اطلاعات و ارتباطات، ایجاد ساختاری منسجم درون مجلس که حوزه کاری‌اش اختصاصا فناوری اطلاعات و ارتباطات و موضوعات مربوط باشد، ضروری است.
او معتقد است: توسعه فناوری اطلاعات و ارتباطات، یکی از اولویت‌های اصلی کشور است که برای بسیاری از چالش‌های پیش‌روی دولت راه‌حل دارد.
کاظم جلالی، نقش نمایندگان در عصر انقلاب فناوری اطلاعات را، تلاش به منظور پرکردن گسل دیجیتالی به عنوان وظیفه کلیدی نمایندگان مردم می‌داند.
رییس مرکز پژوهش‌های مجلس می‌گوید: امروزه حجم زیادی از قوانین و سیاست‌های تصویب شده توسط مجالس قانونگذاری سایر کشورها مربوط به قوانین و مقررات مرتبط با فناوری اطلاعات و ارتباطات است زیرا اکثر تغییرات اجتماعی به‌‌واسطه نفوذ این فناوری شکل می‌گیرد و لذا نمایندگان مجلس شورای اسلامی هم مانند همتایان خود در جهان باید با این تغییرات همراه شوند.
به عقیده کاظم جلالی، در مجالس قانونگذاری کشورهای دیگر، کمیته‌ها و کمیسیون‌های کاری در موضوع فاوا وجود دارند و اکثر کشورهای توسعه‌یافته، استراتژی مشترکی را در سازماندهی کمیته‌های تخصصی مجالس خود در زمینه فناوری اطلاعات و ارتباطات در پیش می‌گیرند.
رییس مرکز پژوهش های مجلس نتیجه می‌گیرد که وجود کمیسیون تخصصی فناوری اطلاعات و ارتباطات در مجلس می‌تواند بسیار مفید باشد.

 کـِی و چه کسی خلاء لابی‌ایسم را برطرف می‌کند؟
با تشکیل کمیسیون تخصصی فناوری اطلاعات و ارتباطات خلاء فقدان آن در قوه مقننه به زودی برای همیشه برطرف می‌شود، اما هنوز خلاء دیگری در فرابخش فاوا مطرح است: خلاء میانجی‌های پل‌ساز میان قوه مجریه و مجلس که به آنها لابی (Lobby) می‌گویند. رسانه‌های تخصصی فاوا-نویس و کنشگران بخش فاوا باید دست به دست هم دهند و بکوشند این خلاء آزاردهنده را هم هرچه زودتر، در اوان آغاز دوران پربرکت پسابرجام، به شکلی سامانمند و سازمان‌یافته پرکنند و البته تشکیل نهادی برای لابی‌گری در کشور، کار آسانی نیست. به درستی که نظام‌های معروف به Limited Access Order برای توسعه، محدودیت‌ساز و مشکل‌آفرین هستند و برای آن که توسعه اتفاق بیفتد، گذار از بسته بودن به گشودگی در تمامی عرصه‌های حیات اجتماعی ضروری است، وضعیتی که رسید به آن، نیازمند ایثارگری، نیکوکاری، بلندنظری، خوش‌فکری، و شفافیت کنشگران جامعه است. پس امیدوار و چشم به راه ظهور دو نهاد در روزها و هفته‌های سرنوشت‌ساز آینده باشیم، دو نهاد لازم برای توسعه پایدار بخش فاوا: یکی کمیسیون تخصصی فاوا در مجلس و دیگری سازمان لابی‌گران مجلس (سلام) در بخش فاوا.  

نویسنده :‌عباس پورخصاليان
هفته نامه عصر ارتباط
 


مطالب مرتبط
نظرات کاربران

ارسال نظر در مورد این مطلب:
نام شما : *
آدرس ایمیل : *
متن نظر : *
کد امنیتی :
Refresh Code

لطفا عبارت درج شده در تصویر بالا را در کادر زیر بنویسید

*
 


کليه حقوق اين سایت متعلق به ICTNEWS است.
انتشار مطالب با ذکر منبع و لینک به سایت مجاز است.
تماس با ما: 88946450  فرم تماس با ما
این پرتال قدرت گرفته از :
سیستم مدیریت پرتال و خبرگزاری دیاسافت
ارتباط با ما : 1000030200