http://www.ictnews.ir/
http://ictnews.ir
سه شنبه 8 خرداد 1397
رمزگشايي از سامانه جدید طرح ترافيک تهران
رمزگشايي از سامانه جدید طرح ترافيک تهران

طرح جديد ترافيک تهران در ماه‌هاي اخير بحث‌ها وزهاي فراواني را به‌وجود آورده و با وجود آنکه اين طرح به اجرا گذاشته شده

نادر نینوایی– علی شمیرانی
طرح جديد ترافيک تهران در ماه‌هاي اخير بحث‌ها و سروصداهاي فراواني را به‌وجود آورده و با وجود آنکه اين طرح به اجرا گذاشته شده، اما به دليل پيچيدگي‌هايي که دارد همچنان بسياري از مردم در جریان چند و چون عملکرد آن قرار ندارند؛ موضوعی که متولیان اجرای طرح نیز آن را قبول داشته و معتقدند اطلاع‌رسانی در این خصوص به مقدار لازم و کافی نبوده است.
این ابهامات در حدی بود که حتی دارندگان سهمیه طرح ترافیک نیز به‌درستی نمی‌دانند این سامانه چگونه عمل می‌کند. به همین منظور براي اطلاع از نحوه کار و شيوه محاسبه هزينه طرح جديد ترافيک پايتخت از يک‌سو و نيز براي آشنا کردن مردم با ابعاد فني اين طرح جديد، با عبدالرضا زرسازي، مسوول سامانه‌هاي خودرويي سازمان فناوري اطلاعات شهرداري تهران، به‌عنوان مسوول فنی سامانه جدید طرح ترافیک گفت‌وگویی انجام داديم.
زرسازي در صحبت‌هاي خود از طرح ترافيک جديد تهران رمزگشايي مي‌کند، از جمله اینکه مدت زمان ماندن در طرح در محاسبه شارژ روزانه شما هيچ تاثيري نداشته بلکه صرفا زمان تردد خودرو در ساعات شلوغ و غيرشلوغ است که اهميت دارد. اگرچه همچنان انتقادهاي زیادی به طرح جدید ترافیک وارد می‌شود، اما وي معتقد است که طرح جديد باعث کاهش شديد ترافيک در مناطق طرح شده است و اين طرح را بسيار موفق ارزيابي مي‌کند.
زرسازي با اشاره به اينکه بيش از 11 سامانه روزانه بالغ بر 5 ميليون عکس گرفته‌شده از سراسر پايتخت را تحليل کرده و ورود و خروج به منطقه طرح را به‌دقت رصد مي‌کنند، می‌گوید ساخت صفر تا صد سامانه‌ها و نرم‌افزارهاي مرتبط با طرح ترافيک توسط متخصصان داخلي انجام شده است.
در نهایت آنکه نگاهي به شيوه محاسبه هزينه طرح مشخص مي‌کند که تاکسي‌هاي اينترنتي در واقع برنده اصلي طرح ترافيک جديد پايتخت هستند؛ آنچه خود زرسازي نيز آن را تایید می‌کند.
گفت‌وگو با عبدالرضا زرسازي، مسوول سامانه‌هاي خودرويي سازمان فناوري اطلاعات شهرداري تهران که در آن بسياري از نکات درباره طرح ترافيک پايتخت براي نخستين بار مطرح شده در پي مي‌آيد.
*از چه زماني کار تغيير و طراحي سامانه جديد طرح ترافيک کليد خورد؟
تقريبا از دو سال پيش در سامانه قديم طرح ترافيک تغييراتي را اعمال کرديم؛ چراکه سيستم قبلي يک مقداري غيرعادلانه بود و تغيير خاصي هم در ترافيک شهر ايجاد نمي‌کرد و تخصيص سهميه‌هاي آن نيز غيرعادلانه بود.
وقتي که اعلام شد مي‌خواهند در طرح ترافيک تغييراتي اعمال کنند، همکاران ما رفتند و مجموعه‌اي از سيستم‌ها را در کل دنيا بررسي کردند تا ببينند در سایر شهرهای دنیا چگونه عمل مي‌شود و پيش‌تحقيقاتي نيز شروع شد.
*دقيقا از زمان کدام شهردار اين تغييرات شروع شد؛ از زمان نجفي يا قاليباف؟
**ما از زماني که قاليباف شهردار تهران بود، تصميم داشتيم تغييراتي در طرح ترافيک ايجاد کنيم، اما اصل آن چيزي که براي مطالعات انجام شد در زمان آقاي نجفي شروع شد.** پيشنهاد طرح فعلي و شکل فعلي پياده‌سازي دقيقا شش ماه پيش مطرح شده و با حمایت مستقیم معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران شروع به پیاده‌سازی آن کرديم. البته پيشنهاد اوليه خيلي کامل‌تر و به نظر من بهتر بود، اما به‌دليل ملاحظاتي که شورای‌عالی ترافیک تهران و شوراي شهر داشتند باعث شد بخش‌هايی از طرح جدید اجرا شده و بخش‌هايي از آن اجرا نشود.
*لطفا دقيق‌تر توضيح دهيد که اين طرح در ابتدا چه بود و مشخصا چه تغیيراتي در آن اعمال شد؟
سيستم مطالعاتي قبلي بر اساس زون‌بندي (تقسيم‌بندي محدوده‌ای) بود که ما در آن دو زون (محدوده) اعمال کرده بوديم، يعني ما دو محدوده مجزا براي طرح ترافيک و زوج و فرد را در نظر داشتيم و درصدد بوديم دو محدوده ترافيکي شامل زون يک و زون دو در نظر بگيريم که در این مدل سنجش براساس هزينه، ضريب زماني و ضريب مکاني انجام مي‌گرفت؛ يعني مي‌گفتيم اگر شما وارد زوج و فرد شديد، ضريب يک مي‌بايست برايتان اعمال شود و اگر وارد طرح ترافيک يا زون 2 شديد، ضريب يک و نيم برايتان محاسبه شود. با اين روش ضريب مکاني هم در نظر گرفته مي‌شد، يعني شما اگر با پلاک زوج يا فرد وارد مي‌شديد مشکلي نبود و در هر روزي مي‌توانستيد تردد داشته باشيد، اما مبلغ ورود به زوج و فرد خيلي کم بود. با اين شيوه عمل اگر شما معاينه فني برتر داشتيد، مبلغ کمي براي تردد در منطقه زوج و فرد در هنگامي که روزتان نبود در نظر گرفته مي‌شد.
در شيوه فعلي اجراي طرح اما شوراي شهر گفته که کسي که روزش با پلاکش يکي نيست قوانين طرح ترافيک برايش اعمال شود، يعني وقتي که روز شما با پلاکتان يکي نيست طرح زوج وفرد به طرح ترافیک تبدیل می‌شود؛ روزي هم که يکي است اين زون به طرح ترافيک کوچک مي‌شود.
**توجه کنيد که در اين طرح و در زمان‌بندي فقط زمان تردد است که اهميت دارد، يعني اينکه تردد در ساعت شلوغي و در ساعت غيرشلوغ براي ما معيار است، اما اينکه چند ساعت در طرح بمانيد اهميتي ندارد. ممکن است شما خودرويتان را پارک کنيد و تا شب در طرح بمانيد. اين از نظر ما اهميتي ندارد و تراکنشي ايجاد نمي‌کند اما تردد شما در ساعت شلوغي براي ما مساله است.**
*اگر بخواهيد کمي فني‌تر صحبت کنيد، براي راه‌اندازي سامانه جديد وقت کم نياورديد و کار طراحي و ايجاد core سيستم داخلي بوده يا از مشاوران یا نمونه‌هاي خارجي کمک گرفتيد؟
سيستم طراحي و مطالعاتش که به پایان رسید، ساخت آن از ابتدا تا انتها با خودمان بوده است و به غير از برخي سيستم‌ها اين سيستم خودش از 11 سيستم و زیرسيستم سرويس مي‌گيرد که سيستم آژانس‌ها، سيستم بارانه که براي وانتي‌ها طراحي کرديم و چند سيستم ديگر از آن جمله‌اند.
خاصيت سيستم فعلي اين است که مجموع اين ديتابيس‌ها را تجميع کرده و يک نوع از هوش مصنوعي به شبکه‌ دوربين‌هاي شهر تزريق مي‌کند و به اين ترتيب **شما از دوربين که رد مي‌شويد، علاوه بر اينکه تشخيص داده مي‌شود نوع خودرويتان چيست، آلايندگي‌تان چه ميزان است، ضريب زماني‌ ترددتان چگونه بوده، آژانس بوده‌ايد يا شخصي و کاربري‌تان چه بوده همه بررسي مي‌شوند** و بر همين اساس يک صورتحساب صادر مي‌شود و خود سيستم مبلغ را از حساب شما کسر کرده و ريز تراکنش را به شما نمايش مي‌دهد. اين يکي از اولين سيستم‌هاي شهرداري است که در زمينه شهر هوشمند ارايه شده و متولي آن هم سازمان فناوري اطلاعات شهرداري بوده است.
*کيفيت و استاندارد اين محصولي که طراحي کرده‌ايد در چه سطحي است؟
اين سيستم از آخرين تکنولوژي‌هاي UI بهره‌مند است، يعني ما سيستم را طوري طراحي کرده‌ايم که به‌شدت به رايانه کاربر وابسته است؛ در نتيجه تمام پردازش هم سمت کاربر انجام مي‌شود و اين مساله به ما کمک مي‌کند مواقعي که رشد انفجاري کاربر داشتيم هيچ اتفاقي در سيستم‌هاي ما نيفتد و هيچ قطعي نداشته باشيم. قطعي‌هاي موضعي که داشتيم هم غالبا از سيستم‌هاي سرويس‌دهنده بوده است.
*مواقعي که نوسان داشته باشيد، مشکلي براي مردم به وجود نمي‌آيد يا توانايي دوربين‌ها در ثبت تصاوير از دست نمي‌رود؟
روش کار اين‌گونه است که دوربين‌ها سيستمي مجزا دارند و ما چيزي به‌عنوان خاموش شدن دوربين نداريم و دوربين‌هاي ما در تمام ساعات دارند عکس مي‌گيرند.
با وجود آنکه ما زمان خارج از سرويس بودن نداشتيم، اما زماني که نسخه‌اي روي سرور براي کار جديد مي‌گذاريم، يک لحظه کوتاه همه شهروندان با قطعي مواجه مي‌شوند که البته ما اين کار را در ساعات پاياني شب انجام مي‌دهيم. همچنين زماني که ديتابيس‌هايمان را بهبود مي‌بخشيم، ممکن است يک مقدار کندي بروز کند، اما اين مسايل در کارکرد دوربين‌ها هيچ اثري ندارد چراکه دوربين سيستمش جدا است.
*‌انتقادي وجود دارد که مي‌گويند اين سيستم جديد روي همه دوربين‌های محدوده طرح ترافیک اجرايي نشده است. آيا اين موضوع را تاييد مي‌‌کنيد؟
خير، ما تمام دوربين‌هايمان صددرصد به سامانه جدید طرح ترافیک وصل است و هر دوربيني که کار مي‌کند در سطح شهر به اين سيستم متصل است، مگر آنکه خود دوربين به علت قطعي فيبر مشکل پيدا کرده باشد.
*انتقاد ديگري که مطرح مي‌شود، اين است که اگر به هر علت ورود ثبت نشود، خروج را چگونه اين سيستم تشخيص مي‌دهد؟
**سامانه به ورود و خروج از طرح کاري ندارد و مدت زماني که در محدوده طرح هستيد مهم نيست، بلکه زمان تردد شما اهميت دارد. براي ما فقط مهم است که در ساعات شلوغ صبح، ساعات خلوت يا ساعات شلوغ بعد از ظهر تردد داشته‌ايد يا خير و اينکه چه ساعتي وارد شديد و چقدر در طرح مانديد براي ما مهم نيست و روي شارژ شدن شما تاثيري ندارد.**
فرض کنيد شما امروز صبح در ساعت شلوغي (پیک) وارد طرح شديد و فردا ساعت 3 بعد از ظهر از طرح خارج شويد. در اين شرايط يک شارژ براي ورود در ساعت شلوغ امروز حدود 24 هزار تومان محاسبه مي‌شود و فردا چون در ساعت غيرشلوغ عبور مي‌کنيد، تردد غيرشلوغ اخذ مي‌شود که احتمالا هزينه آن حدود 13 هزار تومان خواهد بود.
*نکته ديگري که مطرح مي‌شود، اين است که برخي از کاربران مي‌گويند ورود خود به محدوده طرح را به ساعاتی موکول کرده‌اند که هزینه کمتری برایشان محاسبه شود، اما بعدا متوجه شده‌اند که هزینه زمان پیک برایشان محاسبه شده است. آيا چنين مساله‌اي را تاييد مي‌کنيد؟
خير! **چنين چيزي اصلا شدني نيست و امکان ندارد، اما اگر کسي چنين اعتراضاتي دارد و مثلا مي‌گويد تردد نداشته و برايش ثبت شده، مي‌تواند به سامانه my.tehran رفته و از طريق سامانه پشتيباني، اعتراض يا مشکل خود را مطرح کند. در اين سامانه امکان ثبت درخواست و اعتراض وجود دارد و کارشناسان ما بررسي‌هاي لازم را انجام داده و پاسخ مقتضي را اعلام مي‌کنند. همچنين کاربران مي‌توانند با شماره 137 تماس گرفته و به داخلي 5 متصل شوند و سوال خود را مطرح کنند و ايميل my@tehran.ir نيز يکي ديگر از راه‌هاي ارتباطي ما است. پس اگر هر مساله‌اي در خصوص ميزان شارژ ورود به طرح وجود داشت مي‌بايست از اين روش‌ها پيگيري شود.**
*آيا تصویر ورود به طرح را در اختيار افراد معترض مي‌گذاريد؟
خير. به دلايل امنيتي و مسايل ديگر در حال حاضر اين کار را نمي‌توانيم انجام دهيم، اما در نظر داريم براي شهرونداني که توسط دفاتر ما تاييد مي‌شوند و ما کاملا مطمئن مي‌شويم که فرد صاحب خودرو است، اين اطلاعات را در اختيارشان بگذاريم.
*آيا در صورت ورود به طرح، پيامکي براي مالک خودرو فرستاده مي‌شود تا قبل از جريمه شدن شارژ تهيه کند؟
ببینید، دو دسته افراد هستند؛ يک عده کساني که سهميه‌اي از ارگاني دارند که نياز به ثبت روزانه ندارند و تردد در تمام ايام سال برايشان مجاز است، اما صورتحساب آنها با بقيه شهروندان يکسان است.
براي ساير افراد ما يک سيستم رزرو داريم، يعني کساني که سهميه ندارند مي‌بايست درخواست ورود روزانه خود را از قبل ثبت کنند.
*انتقاد مطرح‌شده اين است که مي‌گويند طرح ايجاد شده که مردم از وسايل حمل‌ونقل عمومي استفاده کنند، اما در مدل جدید طرح ترافیک هرکس که پول بدهد مي‌تواند به طرح وارد شود؛ این یعنی باز گذاشتن دست قشر متمول، چه پاسخي به اين سبک انتقادها داريد؟
توجه کنيد که سهميه نسبت به پارسال حداقل 40 هزار مورد کاهش داشته است. در سال‌هاي قبل کساني بودند که طرح را خريده بودند و به علت آنکه هزينه يک سال را پيش‌پيش داده بودند، حتي در روزي که استفاده از خودرو برايشان لزومي نداشته ترجيح مي‌دادند خودرويشان را بياورند. از سوي ديگر کسي که يک‌بار طرح را گرفته بود سال بعد هم آن را مي‌گرفت و اين باعث مي‌شد که ميزان سهميه‌ها همين‌طور افزايش يابد. برخي هم بودند که قبل از 6.30 صبح مي‌آمدند و در خودرو مي‌خوابيدند تا در ساعت 17 بتوانند بدون مشکل بروند اما الان چون ساعت اتمام طرح 19 شده است، ترجيح مي‌دهند از حمل‌ونقل عمومي استفاده کنند.
از سوي ديگر، **پیش از این شهروند عادي روزانه 41 هزار تومان براي طرح پول مي‌داد، اما اکنون در بدترين حالت هزينه ورود به طرح برايش 36 هزار تومان تمام مي‌شود و اگر معاينه فني برتر بگيرد، اين مبلغ تا 28 هزار تومان کاهش مي‌يابد. پس براي شهروند عادي طرح ارزان شده و براي کساني که طرح سالانه داشتند به‌شدت گران شده است. توجه کنيد کساني که زياد در طرح تردد دارند هم کساني‌ هستند که مشغول جابه‌جايي مسافرند. تاکسي‌هاي اينترنتي از آن جمله‌اند و اجراي اين طرح براي آنها هم خوب بوده است.**
* به لحاظ فني از لحظه‌ای که دوربین‌ها پلاک یک خودرو را ثبت می‌کنند، چه فرایند و اتفاقاتی در پشت صحنه شروع به کار کرده و رخ می‌دهد؟
در يک‌بار ورود خودرويي به طرح شايد پنج دوربين از آن عکس بگيرند، بعد از ساعت 19 که طرح تمام مي‌شود، سامانه دوم ما وارد عمل مي‌شود. عکس‌هايي که دوربين‌هاي ما مي‌گيرند، از درصدي از دقت برخوردارند. وقتي عکس به نوشته تبديل مي‌شود تا براي کامپيوتر قابل محاسبه شود، دقت اين تبديل هم اعلام مي‌شود و مثلا گفته‌ مي‌شود دقت محاسبه 100 درصد است و مطمئنا پلاکي که خوانده‌‌شده درست است يا 70 درصد اطمينان وجود دارد و خيلي مطمئن نيست. بنابراين ما با دو دسته عکس مواجه هستيم؛ يکي آن دسته که مطمئنيم پلاک درست خوانده شده و يکي عکس‌هايي که در خصوص آنها اين اطمينان وجود ندارد. عکس‌هايي که از خوانده شدن شماره آنها مطمئن نيستيم، توسط عامل انساني خوانده مي‌شود که تعداد زيادي از عکس‌ها اين‌گونه‌ هستند و در آنها عکس‌ها با تصوير اصلي مطابقت داده شده و تاييده شده يا ناخوانا اعلام مي‌شود.
وقتي که ديتا خالص شد و از آن مطمئن شديم، سيستم محاسباتي به‌کار مي‌افتد و از سيستم‌هاي ديگر هم ديتاها را جمع مي‌کند؛ يعني اگر خودرو وانت پلاک ع بود حتما مي‌بايست مجوز از شهرداري براي آن صادر شده باشد. اگر مجوز صادر شده باشد تعرفه صفر مي‌شود، اما اگر صادر نشده باشد تعرفه معمول اعمال مي‌شود. سپس سراغ سرويس آژانس‌ها مي‌رود. اگر آژانس بود تعرفه ويژه آن محاسبه مي‌شود و پس از محاسبه تمام اين موارد عددي اوليه استخراج مي‌شود و بعد بررسي مي‌شود که در چه ساعتي ديده شده و اولين و آخرين باري که ديده شده چه زمان بوده است تا ضرايب زماني و مکاني اعمال شده و صورتحساب اعلام شود.
*از زماني که پلاک خودرو خوانده مي‌شود، دقيقا چه سامانه‌هايي آن را بررسي مي‌کنند؟
اگر بخواهم موردي بگويم، **پس از ثبت پلاک خودرو توسط دوربین‌ها و در پایان روز، سامانه دوربين‌ها، سامانه سيمفا، سامانه آژانس‌ها، سامانه بارانه، سامانه mytehran، سامانه دفاتر خدمات الکترونيک شهر (ويژه ساکنان طرح)، سامانه شهرسازي (براي تشخيص محل سکونت فرد)، سيستم چک اپراتوري (ويژه تصحيح پلاک‌ها و بررسي ميزان دقت خوانش آنها)، سيستم تشخيص جرايم، سيستم پيامکي و سيستم بانکي يا حساب شهروندي سامانه‌هايي هستند که وارد عمل شده و بررسي را آغاز مي‌کنند. پس از بررسي و اعمال ضريب‌هاي در نظر گرفته‌شده، به سراغ حساب mytehran فرد مي‌رويم. اگر پول در حسابش بود، بر مي‌داريم و پلاک را مجاز مي‌کنيم اما اگر نبود، 24 ساعت براي شارژ کردن به آن زمان مي‌دهيم.**
توجه کنيد، زماني که عدد صورتحساب هر خودروي وارد طرح‌شده محاسبه شد، کساني هم هستند که در سامانه my.tehran ثبت‌نام نکرده و نيستند. تا امروز (پایان اردیبهشت‌ماه) اين‌گونه بوده که از طريق سيستم پليس يک پيامک ارشادي به وي مي‌داديم که مي‌بايست در my.tehran (تهران من) ثبت‌نام کنيد، در غير اين‌صورت جريمه مي‌شويد.
**در سيستم جديد اين‌گونه است که يک جريمه به خاطر ورود بدون مجوز به محدوده ترافيکي پليس براي شما صادر مي‌کند و شهرداري هم بابت عوارض ورود به طرح شما را بدهکار مي‌کند که اين بدهکاري در سيستم مي‌ماند و هر وقت خواستيد عوارض خودرو يا معاينه فني را بگيريد، مي‌بايست اين عوارض صاف شود.**
 
*همکاران خبرنگار ما در زمان ثبت‌نام با پيامي مواجه شدند مبنی بر اينکه 100 هزار تومان براي ثبت‌نام و شارژ اوليه مي‌بايست پرداخت کنند؛ چه ميزان از اين 100 هزار تومان براي ثبت‌نام بوده و چه ميزان به شارژ اختصاص مي‌يابد؟
تمام 100 هزار تومان هزينه بابت ثبت خودرو اخذ مي‌شود. فعلا ما اين 100 هزار تومان را برنداشته‌ايم، اما پس از اتمام ثبت‌نام‌ها اين 100 هزار تومان برداشت مي‌شود. اگر از اين مبلغ به‌عنوان شارژ استفاده شود و جايگزين نشود، خود سهميه دچار مشکل شده و ممکن است باطل شود. لذا مي‌بايست براي استفاده از طرح علاوه بر اين 100 هزار تومان مبلغ اضافه‌اي در حساب فرد موجود باشد.
**از سوي ديگر ما سهميه‌اي‌ها را وقتي که بدهکارند جريمه نمي‌کنيم، چون قانون مي‌گويد سهميه‌اي‌ها را نبايد جريمه کنيم، اما اگر مثلا سه بار تردد کردند و حسابشان کماکان خالي بوده و منفي شد، به آنها اطلاع‌رساني‌ شده و سهميه باطل مي‌شود.**
*شهرستاني‌هايي که به تهران مي‌آيند، با چه شرايطي مي‌توانند وارد طرح شوند؟
براي شهرستاني‌ها هم به‌زودي هم ussd و هم اپ موبايلمان فعال مي‌شود و تا آن زمان مي‌توانند از طريق سايتمان اقدام به رزرو کنند. براي آنکه سقف ورود به طرح از آنچه پليس اعلام کرده بيشتر نشود، سهميه شهروند عادي اکنون 40 هزار خودرو شده است. براي آنکه مطمئن شويم از اين سقف بالاتر نمي‌رويم، در حال حاضر رزرو روزانه گذاشته‌ايم، يعني شما مي‌توانيد از روز پنج‌شنبه براي هفته بعد رزرو کنيد که در يک روز خاص وارد طرح شويد. اما اگر شما به هر دليلي بدون رزرو وارد طرح شويد، يعني بدون مجوز وارد طرح شده‌ايد و اهميتي هم ندارد که در حسابتان پول باشد؛ پس اين مجوز بسيار مهم و لازم است.

 


مطالب مرتبط
نظرات کاربران

ارسال نظر در مورد این مطلب:
نام شما : *
آدرس ایمیل : *
متن نظر : *
کد امنیتی :
Refresh Code

لطفا عبارت درج شده در تصویر بالا را در کادر زیر بنویسید

*
 


کليه حقوق اين سایت متعلق به ICTNEWS است.
انتشار مطالب با ذکر منبع و لینک به سایت مجاز است.
تماس با ما: 88946450  فرم تماس با ما
این پرتال قدرت گرفته از :
سیستم مدیریت پرتال و خبرگزاری دیاسافت
ارتباط با ما : 1000030200