http://www.ictnews.ir/
http://ictnews.ir
سه شنبه 28 فروردين 1397
در حالی‌که عرضه پول دیجیتال از سوی تلگرام عامل تهدید عنوان می‌شود
در حالی‌که عرضه پول دیجیتال از سوی تلگرام عامل تهدید عنوان می‌شود

موضع رسمی بانک مرکزی؛ سکوت

بدون ترديد جنجالي‌ترين خبر روزهاي نخست سال 97 در حوزه فناوري ارتباطات و اطلاعات، اخبار مربوط به فيلترينگ پيام‌رسان‌هاي خارجي و توسعه پيام‌رسان‌هاي داخلي تحت نظر و با حمايت حاکميت بوده است؛ خبري که با واکنش‌هاي عمدتا منفي از سوي کاربران همراه بوده و آن را نوعي محدوديت و حتي اجبار در استفاده از اين زيرساخت مهم ارتباطي مي‌دانند؛ زيرساختي که علاوه بر استفاده‌هاي معمول يا حتي فانتزي براي تبادل پيام‌هاي چندرسانه‌اي ميان کاربران، امروزه به‌عنوان يک بستر با دسترس‌پذيري بالا براي بسياري از کسب‌وکارهاي خانگي، کوچک و متوسط و بالاخص رسانه‌ها تبديل شده است.
پديده اپليکيشن‌هاي پيام‌رسان که با ظهور و گسترش نسل سوم مخابرات رونق گرفته‌اند، به‌دليل امکانات مختلفي که به‌صورت متني و چندرسانه‌اي با قيمت ارزان و کيفيت و سرعت بالا در اختيار کاربران قرار مي‌دهد، با سرعتي خيره‌کننده مرزهاي جغرافيايي را درنورديده و در جهان فراگير شده‌اند. ديگر مانند گذشته اين دولت‌ها نيستند که نبض ارتباطات ميان مردم را در دست دارند، بلکه حاکميت تنها در نقش فراهم‌آورنده زيرساخت‌هاي اينترنتي فعاليت مي‌کنند. در اين نظم نوين، شرکت‌هاي بزرگ فناوري اطلاعات مانند گوگل[1]، فيس‌بوک[2]، واتس‌اپ[3]، وي‌چت[4] و غيره سرويس‌هاي مختلف پيام‌رساني را ارايه مي‌کنند. مساله به نقش پيام‌رساني اين اپليکيشن‌ها ختم نمي‌شود، زيرا با ظهور تکنولوژي زنجيره بلوک[5] بسياري از اين شرکت‌ها به سراغ ايجاد ارزهاي رمزنگاري‌شده[6] مختص خود رفته و عملا وارد فضاي توليد پول مجازي و اقتصاد شده‌اند.
در چنين فضايي مشکل اصلي از آنجا شروع مي‌شود که ميان مسووليت و اختيار فاصله ايجاد مي‌شود، به اين معنا که مسووليت شاخص‌هاي اقتصادي کشور، امنيت ملي و سرزميني، حريم خصوصي مردم، حقوق شهروندي و ارزش‌هاي يک جامعه بر عهده حاکميت و دولت‌ها است، درحالي‌که اختيار بخش عمده‌ای از زيرساخت‌هاي ارتباطي و اقتصادي در دست کمپاني‌هاي فناوري اطلاعات است. از اين رو دراين يادداشت با نگاهي 360 درجه‌ای تلاش شده تا به مساله فيلترينگ پيام‌رسان‌هاي خارجي رايج در کشور و توسعه پيام‌رسان‌هاي بومي پرداخته شود.
پديده‌اي به اسم پيام‌رسان
از سال 2007 با معرفي اولين آيفون[7] و رونمايي از سيستم‌عامل اندرويد[8] توسط شرکت گوگل، و در عين حال پيشرفت‌هايي که در زمنيه ارتباطات سيار و مبتني بر IP حاصل شد، استفاده از گوشي‌هاي هوشمند در ميان کاربران رواج يافت و تعداد کاربران اينترنت که از درگاه گوشي‌هاي هوشمند به اينترنت دسترسي داشتند، به سرعت افزايش يافت. با بستري که دو سيستم‌عامل آي‌اواس [9]و اندرويد براي برنامه‌نويسان فراهم کردند، پلتفرم‌هاي پيام‌رسان از کامپيوترهاي روميزي (مانند yahoo messenger)‌ به موبايل‌ آمدند و امکانات بسيار جذابي هم در اختيار کاربران موبايل قرار دادند.
 
شکل 1. دسته‌بندي کشورها بر اساس پيام‌رسان‌هاي پرطرفدار
علاوه بر اين، هر سال امنيت اپليکيشن‌هاي پيام‌رسان بيشتر مي‌شود که اين موضوع مسلما در انتخاب کاربران بي‌تاثير نيست. اما به‌نظر مي‌رسد مهم‌ترين عامل روي‌آوردن شرکت‌ها و کاربران به اپليکيشن‌هاي موبايل پيام‌رسان، دسترسي‌ بيشتر کاربران به گوشي‌ هوشمند است. ماهيت اپليکيشن‌هاي پيام‌رسان به‌گونه‌اي است که کاربراني با زبان و فرهنگ مشترک و همچنين اشتراکات تجاري و فيزيکي، بر بستر يکي از اين اپليکيشن‌ها ارتباطات خود را گسترش مي‌دهند. بنابراين هر اپليکيشن توانسته است مناطقي از جهان را تحت پوشش خود درآورد. اين همان چيزي است که در نقشه شکل1 مشاهده مي‌شود. در گزارش سايت Similarweb و برپايه اطلاعات به‌دست‌آمده از سيستم‌عامل اندرويد در 187 کشور مختلف دنيا، محبوب‌ترين پيام‌رسان‌هاي اينترنتي در هر کشور مورد بررسي قرار گرفته است. بر اين اساس، واتس‌اپ با محبوبيت در 109کشور يا 6/‌55 درصد جهان، پيشتاز اين رقابت است. کشورهايي مانند برزيل، مکزيک، هند، روسيه و برخي کشورهاي ديگر در آمريکاي جنوبي، اروپا، آفريقا، آسيا و اقيانوسيه بيشترين استفاده از واتس‌اپ را دارند. اين در حالي است که پيام‌رسان فيس‌بوک با محبوبيت در 49 کشور جهان از جمله استراليا، کانادا و ايالات متحده آمريکا در مکان بعدي قرار گرفته است. پس از مسنجر فيس‌بوک، وايبر تنها پيام‌رساني است که محبوبيت در 10 (يا بيشتر) کشور‌هاي جهان را به‌دست آورده است. اين نرم‌افزار در اروپاي شرقي محبوبيت زيادي به دست آورده و در کشورهايي مانند بلاروس، مولداوي و اوکراين پيشتاز بازار است. بد نيست بدانيد بر مبناي بررسي انجام‌شده در آوريل 2016 ميلادي، نرم‌افزار وايبر روي 65 درصد از دستگاه‌هاي اندرويدي فعال در کشور اوکراين نصب شده و به طور متوسط 16 دقيقه در روز توسط کاربران اين کشور مورد استفاده قرارگرفته است. محبوبيت وايبر به ديگر نقاط جهان و کشورهايي مانند عراق، ليبي و سريلانکا نيز مي‌رسد.
تلگرام: پيام‌رسان محبوب ايراني‌ها
حدود چهار سال پيش در آگوست 2013 برادران دوروف[10] روسي اپليکيشن پيام‌رساني به نام تلگرام را معرفي کردند که امکانات و ويژگي‌هاي خاصي داشت. تلگرام يک پيام‌رسان چند متن‌باز[11]، سکويي و مبتني بر رايانش ابري[12] است. به گزارش منابع تخصصي، اپليکيشن تلگرام به توجه به رمزنگاري انتها به انتها (end2end) که در کانال‌هاي خود انجام مي‌دهد، امن‌ترين پيام‌رسان جهان است. تعداد کاربران تلگرام به‌سرعت افزايش يافت، به‌گونه‌اي که اکنون ماهانه بيش از 200 ميليون کاربر در سطح جهان دارد. هرچند تلگرام در رده‌بندي پيام‌رسان‌هاي محبوب دنيا جايي بين 10 اپليکيشن برتر ندارد ولي نکته مهم در مورد تلگرام اين است که بين 20 تا 25 درصد (بيش از چهل ميليون کاربر) از کاربران اين پيام‌رسان، ايراني هستند. آمارهاي به‌دست آمده در پژوهشگاه فضاي مجازي نشان‌دهنده ميزان نفوذ بالاي اين پيام‌رسان نزد کاربران ايراني است. اين بررسي‌ها نشان مي‌دهد که **در طول يک هفته حدود ۱۲ هزار کانال، به تعداد کانال‌هاي فارسي افزوده شده است و آخرين آمار از وجود حدود 600 هزار کانال تلگرامي با محتواي فارسي خبر مي‌دهد. تعداد کل مطالب انتشاريافته در طول يک روز حدود سه و نيم ميليون مطلب است و تعداد کل بازديد از کانال‌هاي تلگرام در يک روز به دو ميليارد مي‌رسد. **
بنا بر اين آمار و ارقام به‌جرات مي‌توان گفت که بخش عمده فضاي ارتباطي کشور در اختيار يک پيام‌رسان خارجي است. اين امر به‌طور مسلم تهديداتي براي کشور به همراه دارد. مهم‌ترين اين تهديدات عبارتند از: تحليل داده کاربران ايراني و تاثير تلگرام در فضاي پولي و مالي کشور.
تحليل داده کاربران ايراني
تلگرام امن‌ترين اپليکيشن پيام‌رسان جهان است، ولي ‌اين امر به معناي آن نيست که شرکت تلگرام به اطلاعات کاربران ايراني دسترسي ندارد. حداقل اطلاعاتي که تلگرام بدون تحليل‌هاي پيچيده مي‌تواند از کاربران در اختيار داشته باشد شامل: نام افراد، شماره تلفن، افراد مرتبط و دوستان و موقعيت مکاني کاربران است. علاوه بر اين، تلگرام مي‌تواند با بهره‌‌گيري از تکنيک‌هاي داده‌کاوي، به اطلاعات ارزشمندي مانند علايق تجاري، گرايش‌هاي سياسي، تردد افراد، شغل کاربران و بسياري ديگر از اطلاعاتي که در اختيار داشتن آن مي‌تواند به صورت بالقوه تهديد براي امنيت ملي و عمومي کشور باشد، دسترسي پيدا کند. نمونه اخير آن نقش فيس‌بوک، بزرگ‌ترين رسانه اجتماعي جهان در دخالت روسيه در انتخابات سال 2016 آمريکا است.
اين يک حقيقت است که داده، نفت آينده است و شرکت‌هايي مانند گوگل، فيس‌بوک، واتس‌اپ و تلگرام اين مساله را به‌خوبي درک کرده‌اند، بنابراين خدمات خود را به‌صورت رايگان در اختيار کاربران قرار مي‌دهند و در ازاي اين خدمات رايگان اطلاعات مشتري را جمع‌آوري و پردازش مي‌کنند. اين اطلاعات خام به‌مثابه نفت خام است. پردازش اين اطلاعات به ارزش افزوده زيادي براي اين شرکت‌ها در آينده منجر خواهد شد و استفاده‌هاي تجاري، امنيتي و حتي سياسي فراواني در انتظار اين اطلاعات است. بنابراين پشت پرده خدمات رايگان شرکتي مانند تلگرام، مدل‌هاي کسب‌وکار پيچيده‌تري است و عملا بيزنس تلگرام به صورت B2G[13] و B2B[14] است تا B2C[15].
گرام: ارز رمزنگاري‌شده بر بستر تلگرام
با ظهور تکنولوژي زنجيره بلوک، ديگر به بانک‌هاي مرکزي براي ايجاد پشتوانه براي پول ملي نيازي نيست و اين شبکه است که مي‌تواند يک معامله مبتني بر ارزهاي رمزنگاري شده را تضمين کند. پيام‌رسان تلگرام نيز از برنامه خود براي توسعه يک ارز رمزنگاري شده با نام «گرام» خبر داده است. به‌منظور دستيابي به اين هدف، «شبکه باز تلگرام» يا به اختصار TON[16] راه‌اندازي شده تا امکان خريد و فروش «درون‌برنامه‌اي» مهيا شود. در صورتي که اين شبکه با موفقيت راه‌اندازي شود، زمينه براي تحقق برنامه‌هاي بعدي کليد خواهد خورد. ارز ديجيتالي منحصر به شبکه باز تلگرام براي خرید و فروش در دسترس کاربران قرار خواهد گرفت و هيچ ارگاني قادر نخواهد بود، اين شبکه را از دسترس کاربران خارج سازد. در واقع **گردانندگان اين اپليکيشن مي‌خواهند يک محيط کاربري غيرقابل نفوذ و غيرقابل فيلتر با تکيه بر ارز ديجيتالي منحصر به همين شبکه توليد کنند. با توجه به تعداد بالاي کاربران اين پيام‌رسان، برخي از مديران تلگرام از هدف ۵۰۰ ميليون دلاري نيز پا را فراتر گذاشته و از ارایه نامحدود ارز ديجيتالي تا ارزش نزديک به پنج ميليارد دلار خبر مي‌دهند. قرار است تمام قابليت‌هاي ارز ديجيتال گرام و کيف پول تلگرام در ابتداي سال 2019 قابل استفاده براي کاربران باشد.** بنابراين شبيه آنچه در بيت‌کوين شاهدش هستيم، گرام مي‌تواند بدون نظارت نهادهايي مانند بانک مرکزي، مبادلات مالي بين‌المللي را پوشش دهد. پيش‌بيني مي‌شود تعداد نامشخصي از گرام‌ها به ارزش ۲۰ ميليون دلار به سرمايه‌گذاران حقوقي اختصاص يابد. در فاز بعدي گرام، سرمايه‌گذاران خرد قادر به خريد اين ارز خواهند شد که در اين زمان امکان خريد و فروش درون‌شبکه‌اي فعال خواهد بود. طبق قاعده ثبت‌‌شده براي اين شبکه، دو درصد از گرام‌ها براي خود شرکت ذخيره خواهند شد و ۵۲ درصد از آن براي جلوگيري از سفته‌بازي تحت کنترل قرار خواهد گرفت.
نگراني‌هاي بانک مرکزي
در ماه‌هاي گذشته نهادهايي مانند کميسيون اقتصادي مجلس شوراي اسلامي و بانک مرکزي نگراني‌هاي خود را در خصوص گسترش نفوذ ارزهاي رمزنگاري‌شده بيان کرده‌اند. با اين وجود مسوولان بانک مرکزي و فعالان صنعت بانکداري و پرداخت از اظهار نظر رسمي و قاطع در مورد گرام خودداري کرده‌اند. با توجه به نفوذ بسيار بالاي تلگرام در ارتباطات کاربران ايراني احتمالا بزرگ‌ترين بازار هدف گرام ايران خواهد بود.
در نگاه اول اين‌طور به نظر مي‌رسد که کنترل بانک مرکزي بر بخشي از فضاي پرداخت از بين خواهد رفت که اين مساله مي‌تواند مشکلاتي را در زمينه پولشويي، ماليات و نظارت بر فعاليت‌هاي اقتصادي پديد آورد. ولي بايد به اين نکته توجه کرد که هر پديده نو ظهوري در بدو ورودش به جامعه همواره نگراني‌هاي زيادي براي حاکميت به وجود آورده است. مي‌توان به مثال‌هايي از ورود تلگراف در زمان عين‌الدوله تا ماهواره، تلفن همراه و اينترنت در عصر حاضر اشاره کرد. ولي نگراني‌ها مربوط به کوتاه‌مدت است و رويارويي ما با پديده‌هاي نوين اين نگراني‌ها را براي ما پديد آورده است و در نهايت اين دولت‌ها بودند که به‌عنوان بزرگ‌ترين مشتري و کاربر اين ابزارها تبديل شده‌اند. در خصوص گرام نيز همين امر مي‌تواند صادق باشد. برخي از اصلي‌ترين نگراني‌هاي نهادهاي نظارتي و قانون‌گذار در حوزه گرام به شرح زير است:
- خروج منابع ريالي و ارزي از کشور
- کاهش قدرت نظارت نهادهاي نظارتي از جمله بانک مرکزي، سازمان مالياتي و وزارت اقتصاد و دارايي بر فعاليت کاربران و مواردي مانند پولشويي، کلاهبرداري و فرار مالياتي
- از دست رفتن قدرت بانک مرکزي در حفظ تعادل و تنظيم بازار
- هدايت سرمايه از توليد به سمت خدمات
هرکدام از اين مسايل قابل بررسي دقيق و موشکافانه است ولي آن‌طور که به‌نظر مي‌رسد هيچ‌کدام سبب نمي‌شود که بتوان در مقابل اين پديده ايستادگي کرد و بايد به‌دنبال راه‌حل‌هاي منطقي و پايدار براي آن بود. در پاسخ به اين نگراني‌ها بايد به نکات زير توجه شود.
1- منابعي که از حساب‌هاي ريالي و ارزي خارج مي‌شود در عوض به ارز گرام تبديل خواهد شد. مجموع ارزها (سنتي و ديجيتال) در دنيا پايسته است و عملاً چيزي از بين نمي‌رود. بديهي **در صورت لزوم مي‌توان گرام را به دلار، يورو و يا ريال بازگرداند. يک راه حل بسيار خوب، تعامل با تلگرام براي پذيرش ريال و تبديل آن به گرام است؛ زيرا ريال در کمتر معامله بين‌المللي قابل استفاده است و مي‌توان گرام‌هاي موجود در داخل کشور را با ريال معاوضه کرد. **
2- در شرايط کنوني نيز در مسايل پولشويي و تخلفات مالياتي هيچ نظارتي بر پول کاغذي نمي‌توان داشت (100 دلاري‌هاي کثيف) و در عمل ارزهاي ديجيتال مانند گرام در بدترين حالت مانند اسکناس هستند. درحالي‌که ماهيت ديجيتال آنها سبب مي‌شود که بتوان نظارتي دقيق‌تر اعمال کرد. تکنولوژي زنجيره بلوک به‌گونه‌اي طراحي شده که امکان نظارت تمام کاربران شبکه به تمام تراکنش‌ها را ايجاد مي‌کند. بنابراين اگر فرض کنيم اداره ماليات و بانک مرکزي خود به‌عنوان گره‌هايي از شبکه باشند و يک کيف پول در شبکه داشته باشند، دو اثر مثبت دارد. اول آنکه نهادهاي حاکميتي نيز مي‌توانند بخشي از نقل و انتقالات مالي خود را بر بستر اين تکنولوژي انجام دهند و ثانيا در عمل از همه تراکنش‌هاي شبکه باخبر خواهند بود و امکان نظارت بر همه فعاليت‌هاي مالي را چه‌بسا بيشتر از حالا پيدا خواهند کرد.
3- در فرايند جهاني شدن دنيا به سمت تجارت و اقتصاد آزاد در حرکت است و بسياري از سياست‌هاي منقبض حاکميت ديگر جوابگو نخواهد بود. در عين حال به نظر نمي‌رسد ارزهايي مانند گرام که در آينده در کيف پول کاربران ايراني جايگاهي خواهد داشت بتواند نقش بسيار جدي در صادرات/واردات بازي کند، زيرا در نهايت عمليات صادرات/واردات مبتني بر يک سري فعاليت‌هاي فيزيکي است که از طريق مجاري گمرکي قابل کنترل است.
4- با دقت در سبد توليد ناخالص کشورهاي توسعه‌يافته مشخص مي‌شود که سهم خدمات در اين سبد از توليد سبقت گرفته است. بايد در نظر گرفت که رشد و گسترش خدمات، زيرساختي براي توسعه اقتصادي در بخش‌هاي توليدي خواهد بود. گرام يا هر ارز ديجيتال ديگري مي‌تواند به کسب‌وکارهاي خرد و محلي سرعت و رونق ببخشد. با وجود آنکه تلگرام اعلام کرده است براي خدمات خود در آينده پولي دريافت نخواهد کرد، حتي اگر بر خلاف اين گفته نيز عمل کند، باز هم نقش ارزي مانند گرام در توسعه توليد پررنگ‌تر از نقش آن در پرداخت هزينه خدمات تلگرام خواهد بود.
به هر حال ارزهاي رمزنگاري‌شده آينده فضاي پولي جهان است و کشورها بايد به سمت توليد ارزهاي خود در فضاي سايبري حرکت کنند. اين مساله‌اي اجتناب‌ناپذير است که در آينده بزرگي اقتصاد ديجيتال هر کشور قدرت ارز آن کشور را مشخص خواهد کرد.
پيام‌رسان‌هاي بومي
وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات هشتم آذرماه در توييتر خود اعلام کرد: «بر اساس مصوبه شوراي‌عالي فضاي مجازي، پيام‌رسان‌هاي ايراني مورد حمايت ويژه قرار خواهند گرفت و رفع موانع پيش روي آنها در دستور کار است. اين توييت وزير جوان حاکي از عزم نهادهاي ذي‌ربط براي توسعه پيام‌رسان‌هاي داخلي دارد. خبر مربوط به پيام‌رسان‌هاي داخلي از پرسروصدا‌ترين اخبار اين روزهاي کشور است و بيم و اميد زيادي در بين کاربران فضاي مجازي، اهالي رسانه و صاحبان کسب‌وکارهاي اينترنتي ايجاد کرده است. در مصوبه‌اي به تاريخ 11 مرداد 96 که در شوراي‌عالي فضاي مجازي به‌تصويب رسيد، پيام‌رسان بومي اين‌گونه تعريف شده است: به سامانه‌هاي کاربرمحوري گفته مي‌شود که فراهم‌کننده بستر تعاملات اجتماعي براي برقراري ارتباطات فردي و گروهي از طريق تبادل انواع محتواهاي چندرسانه‌اي هستند، پيام‌رسان اطلاق مي‌‌شود. پيام‌رسانی بومي است که بيش از 50 درصد آن متعلق به شخص يا نهادي ايراني بوده و ميزباني آن در سرورهاي داخل کشور صورت گيرد. اهدافي که در اين مصوبه براي پيام‌رسان‌هاي بومي و حمايت از توسعه و گسترش آنها در نظر گرفته شده به اين شرح است:
- حفظ و صيانت از هويت ملي و ديني
- قابليت پيشگيري از جرايم و مديريت و اعمال قوانين و مقررات کشور
- اعتمادسازي و صيانت از حقوق شهروندي
- حفظ حريم خصوصي افراد
- حفظ امنيت ملي و عمومي کشور
- ذخيره‌سازي و پردازش داده‌هاي عظيم و ممانعت از دسترسي غيرمجاز به آن
- توسعه و تسهيل توليد محتواي داخلي مبتني بر ارزش‌هاي اسلامي- ايراني
عمده توجه محورهاي فوق معطوف به توليد محتواي متناسب با فرهنگ کشور است، در حالي که اساسا توليد محتوا مستقل از ايجاد زيرساخت است. براي مثال بسياري از شبکه‌هاي صداوسيماي جمهوري اسلامي ايران در حال حاضر بر بستر ماهواره‌هايي منتشر مي‌شود که ممکن است ايراني هم نباشند. به همين ترتيب نهادهاي فرهنگي داخلي نيز مي‌توانند محتواهاي خود را بر بستر کانال‌هاي تلگرام و يا هر پيام‌رسان خارجي ديگري منتشر کنند.
در رابطه با استفاده از دادگان عظيمي که در پيام‌رسان‌ها ذخيره مي‌شود نيز بايد نکاتي را در نظر گرفت. نخست آنکه بايد پيام‌رسان‌هاي داخلي از نظر کيفيت سرويس‌دهي آن قدر قوي عمل کنند تا بتوانند کاربران ايراني را مانند تلگرام به خود جذب کنند. در غير اين‌صورت حاکميت مجبور خواهد بود با اعمال محدوديت دسترسي تلگرام يا ايجاد مشوق‌هاي کاذب براي پيام‌رسان‌هاي داخلي، مردم را به استفاده از پيام‌رسان داخلي سوق دهد. ثانيا حفظ حريم خصوصي افراد در کنار کنترل بر محتواهاي توليدشده جمع نقيضين است و بايد آزادي‌هاي سايبري کاربران در اين حوزه را در نظر گرفت.
نکته قابل توجه اين است که **در اين اهداف هيچ اشاره‌اي به توسعه ارزهاي رمزنگاري‌شده و ورود به حوزه‌هاي پولي نشده است، در صورتي که به‌نظر مي‌رسد اصلي‌ترين رسالتي که پيام‌رسان‌ها به‌عنوان يک زيرساخت ارتباطي فراگير مي‌توانند دنبال کنند، کاري است که تلگرام به‌دنبال توسعه آن است، يعني توسعه ارزهاي ديجيتال! **
به‌تازگي شرکت شاپرک وابسته به بانک مرکزي، در فراخواني که منتشر کرده است از فعالان صنعت پرداخت و استارت‌آپي درخواست مشارکت در حوزه قانون‌گذاري ارزهاي رمزنگاري شده کرده است. همچنين بنا به اعلام معاون فناوري‌هاي نوين بانک مرکزي، اين بانک تا نيمه نخست سال 97 (شش ماه آينده) مقررات مربوط به توليد، استخراج و استفاده از ارزهاي رمزنگاري‌شده را منتشر خواهد کرد. بنا بر اطلاعات موجود، برخي از شرکت‌هاي فعال در اين حوزه تلاش‌هايي براي ايجاد ارزهاي بومي کرده‌اند. لذا اين نکته نيز قابل تامل است که مي‌توان مانند پروژه گرام در شرکت تلگرام، حوزه پيام‌رسان بومي و ارزهاي ديجيتال ملي را به هم پيوند داد تا ابزار پيام‌رسان مجهز به امکانات قابل رقابت با اپليکيشن‌هاي رقيب باشد.
حوزه پيام‌رسان‌هاي بومي بين چند نهاد از جمله قوه قضاييه، وزارت ارتباطات، وزارت ارشاد، صداوسيما و بانک مرکزي مشترک است. لذا انتظار مي‌رود با توجه به در اختيار داشتن متخصصان توانمند در حوزه فناوري اطلاعات و همچنين فعالان استارت‌آپي در اين حوزه، با حمايت‌هاي همه‌جانبه بتوان پيام‌رسان‌هاي بومي را از لحاظ کيفيت، امنيت و تنوع در خدمات به‌صورت قابل رقابت با نمونه‌هاي خارجي توسعه داد تا از اين رهگذر علاوه بر تحقق اهداف ملي، نيازهاي کاربران تامين و رضايتشان جلب شود. در عين حال مواردي مانند استفاده از داده‌هاي کاربران توسط شرکت‌هاي خارجي که به‌عنوان يک تهديد براي کشور محسوب مي‌شود، در اپليکيشن‌هاي بومي به‌عنوان يک فرصت براي توسعه رشد اقتصادي و افزايش مشتري‌مداري خواهد بود.

 
[1] Google
[2] Facebook
[3] Whatsapp
[4] Wechat
[5] Blockchain
[6] Cryptocurrency
[7] iPhone
[8] Android
[9] IOS
[10] Durov
[11] Open source
[12] Cloud computing
[13] Business to Government
[14] Business to Business
[15] Business to Customer
[16] Telegram Open Network
منبع:عصر ارتباط


مطالب مرتبط
نظرات کاربران

ارسال نظر در مورد این مطلب:
نام شما : *
آدرس ایمیل : *
متن نظر : *
کد امنیتی :
Refresh Code

لطفا عبارت درج شده در تصویر بالا را در کادر زیر بنویسید

*
 


کليه حقوق اين سایت متعلق به ICTNEWS است.
انتشار مطالب با ذکر منبع و لینک به سایت مجاز است.
تماس با ما: 88946450  فرم تماس با ما
این پرتال قدرت گرفته از :
سیستم مدیریت پرتال و خبرگزاری دیاسافت
ارتباط با ما : 1000030200