http://www.ictnews.ir/
http://ictnews.ir
يكشنبه 26 فروردين 1397
دیجیتالی شدن بانک ملی استارت خورد
دیجیتالی شدن بانک ملی استارت خورد

بانک ملي ايران در آستانه ورود به دوران جديد بانکداري ديجيتالي است، دوراني که در آن با بهره‌‌گيري از فرصت‌ها و توان حداکثري، مي‌توان زنجيره خلق ارزش در نظام بانکداري و اقتصادي کشور را تکميل کرد.

بانک ملي ايران در آستانه ورود به دوران جديد بانکداري ديجيتالي است، دوراني که در آن با بهره‌‌گيري از فرصت‌ها و توان حداکثري، مي‌توان زنجيره خلق ارزش در نظام بانکداري و اقتصادي کشور را تکميل کرد.
برنامه‌محوري توام با پويايي و خلاقيت از مدت‌ها پيش براي تحول در بانک ملي ايران نهادينه شده است. يکي از اولويت‌ها و برنامه‌هاي اصلي پيش روي بانک، تکميل سبد خدمات مالي و محصولات جديد و نوين با هدف تامين نيازهاي مالي بنگاه‌هاي اقتصادي و افزايش رضايت مشتريان در راستاي ارزش‌آفريني است. از دو سال پيش تاکنون روز به روز محصولات و خدمات مالي بانک با خلاقيت، نوآوري و پويايي کامل‌تر شده و اکنون بانک مي‌تواند سطح گسترده‌اي از خدمات حضوري و غيرحضوري خود را به مشتريان ارایه دهد. بانک ملي ايران در اين مدت با برنامه‌ريزي‌هاي صورت گرفته در مسير تحقق سياست‌ها و راهبردهاي توسعه کشور، گام‌هاي مهمي برداشته و در اين زمينه با ارایه خدمات متنوع و معرفي محصولات نوين و روزآمد به مشتريان خود در سال اقتصاد مقاومتي، اقدامات، تحولات و دستاوردهاي مهمي به دست آورد.
اين اظهارات، بخشي از سخنان محمدرضاحسين‌زاده، مديرعامل بانک ملي ايران بود که مشروح آن را در ادامه مي‌خوانيد.
 

  • همانطور که می‌دانید حرکت به سمت بانکداري نوين از مسير بانکداري الکترونيکی مي‌گذرد. آيا بانکداري الکترونيکی براي بانک ملي ايران فرصت‌هاي جهاني شدن را ايجاد کرده است؟
امروزه بانکداري مدرن و نوين براي موفقيت در جلب مشتريان، نيازمند توسعه خدمات در حوزه بانکداري الکترونيکی است. پاسخگويي به نياز الکترونيکي مشتريان و فعاليت‌هاي آنها، امروز يک راهبرد اساسي و مهم در نظام بانکداري است. براي توسعه تجارت و ورود به بازارهاي جهاني، داشتن نظام بانکي کارآمد و الکترونيک از الزامات اساسي به‌شمار مي‌آيد و استفاده از فناوري ارتباطات و اطلاعات در جهت ايجاد و توسعه بانکداري الکترونيکی در نظام بانکي کشور حائز اهميت است. طي سال‌ها برخي از روش‌هاي ارایه خدمات بانکداري نوين با وجود فين‌تک‌ها در نظام بانکي کشور مورد استفاده قرار گرفته است، اما به‌کارگيري اين تکنولوژي‌ها کافي نيست، چرا که نياز مشتريان متنوع و روزبه‌روز در حال افزايش است.
بنا داريم امسال براي توسعه و گسترش مناسب بانکداري ديجيتال و تجارت الکترونيکي در کشور بسترهاي مناسب را فراهم کنيم. بانک ملي ايران توانسته است با برنامه‌ريزي‌هاي لازم در مسير اهداف و برنامه‌هاي راهبردي در حوزه بانکداري الکترونيکی حرکت کند و خوشبختانه اقدامات مناسبي در حوزه زيرساختي انجام داده است. کارکنان خلاق و نوآور بانک در سال ۹۶ با توليد و ارایه محصولات متنوعي نظير سامانه بام، پيام‌رسان بله و بانک‌آفيسر در اين مسير گام‌هاي مطلوب و مناسبي برداشته‌اند. ارایه خدمات مختلف در بازار الکترونيکي و سهولت دستيابي به اطلاعات موردنياز، زمينه‌ساز اصلي بانکداري الکترونيکی است و توسعه سريع در بانکداري الکترونيکي اگر به‌طور مناسب و به‌موقع باشد، به توسعه اقتصاد کشور کمک خواهد کرد.
 
  • اقدامات و فعاليت‌هاي سال ۹۶ بانک را چگونه ارزيابي مي‌کنيد؟
بانک ملي ايران هم‌اکنون در دوره اوج اعتبار و بر قله اعتماد ايستاده است. در سال ۹۶ فرآيند تقويت و توسعه محصولات و خدمات بانک با هدف نقش‌آفريني براي خلق ارزش به مشتريان در شبکه بانکداري کشور و کسب سود مورد انتظار با قوت ادامه يافت. بانک در يکسال اخير به پشتوانه دولت و با ارایه راهبردها و تدابير مناسب توانست از همه مشکلات و موانع عبور کند و با ارایه تسهيلات، خدمات نوين و محصولات روزآمد و کارآمد به مشتريان در نظام بانکداري، کارنامه درخشان و تلاش‌هاي قابل توجهي را از خود نشان دهد. بانک ملي ايران امروز توانسته بزرگترين سرمايه و دارايي خود را که اعتبار و اعتماد مشتريان است بيش از پيش حفظ کند و اين به عنوان بزرگترين دستاورد، يکي از افتخارات و موفقيت‌هاي بانک به شمار مي‌آيد.
  • بانک چه برنامه‌ها و اهدافي براي سال ۹۷ در اولويت دارد؟
قدم گذاشتن و حرکت در مسير بانکداري ديجيتال، همسو شدن با استانداردهاي منطبق با بانکداري جهاني و سرعت بخشي بر ارایه محصولات خلاق و نوآورانه از مهمترين راهبردها و ماموريت بانک براي سال جاري است. تلاش داريم که با هم‌افزايي و کمک شرکت‌هاي دانش‌بنيان داخلي در نيمه اول سال ۹۷ محصولات و تجهيزات جديد و نوآورانه را در دومين «ملي شو» بانک ملي ايران رونمايي کنيم تا بانک را کارآمدتر و مدرن‌تر از قبل به مردم و مشتريان معرفي کنيم. بانک در سال ۹۷ فرآيند تقويت و توسعه محصولات خود را با هدف خلق زنجيره ارزش به مشتريان و تحصيل سود مورد انتظار همچنان با قوت ادامه خواهد داد.
 
  • با توجه به آنچه که گفتید بانک ملي ايران همواره در سال ۹۶ فعاليت‌هاي خود را در همه زمينه‌ها بسط و گسترش داده است. آيا در سال جديد نگاه حمايتي بانک در تامين مالي طرح‌هاي توليدي، پروژه‌هاي زيربنايي و زيرساخت‌هاي ملي استمرار دارد؟
بدون ترديد يکي از راه‌هاي پيشرفت و رشد اقتصادي در کشور و از اهداف اصلي اقتصاد مقاومتي، توليد ملي و اهميت دادن به آن است. به همين جهت ما اهميت اين موضوع را به خوبي مي‌دانيم و همواره براي بهبود اوضاع توليد داخل و رشد اشتغالزايي تلاش کرده‌ايم. بانک‌ ملي ايران به سبب کارنامه درخشان خود در ارایه تسهيلات و تامين مالي طرح‌هاي توليدي و حمايت از پروژه‌هاي عمراني کشور همواره پيش‌قدم بوده است. بانک ملي ايران که به عنوان بازوي توانمند دولت شناخته شده است آماده ارایه هر نوع خدمات‌ و پرداخت تسهيلات به واحدهاي صنعتي و توليدي، گشايش انواع اعتبارات‌ اسنادي، صدور انواع ضمانتنامه‌هاي ارزي و خدمات مربوط به صادرات کالا و خدمات فني و مهندسي در جهت ارتقاي صادرات و توليد کشور به تمامي صادرکنندگان، توليدکنندگان، سرمايه‌گذاران و مشتريان بانک است که با ارایه اين خدمات زمينه توليد را در کشور محقق ساخته است تا موتور محرکه توليد که همانا نيروهاي متخصص هستند به حرکت درآيد. سال گذشته حوزه اعتبارات بانک با ارایه و تخصيص منابع به بخش‌هاي زيربنايي، عمراني، مسکن، کشاورزي، صادرات و صنعتي کشور توانسته است حمايت‌ها و کمک‌هاي قابل توجهي در زمينه اشتغالزايي در کشور انجام دهد.
 
  • پس از اجراي توافقات برجام گشايش‌هاي خوبي به منظور توسعه ارتباطات و اطلاعات شبکه بانکي کشور با بانک و موسسات مالي در سطح جهان انجام شد، به نظر شما آيا بانک ملي ايران از اين فرصت به وجود آمده سود برد؟
پيش از برجام، ارتباطات رسمي نظام بانکي با دنيا قطع بود و بانک‏ها با محدوديت‌هاي فراواني براي تبادل و معاملات ارزي در سطح بين‌الملل مواجه بودند، اما بعد از برجام فرصتي ارزشمند براي بانک‌ها از جمله بانک ملي ايران به وجود آمد تا بتواند مجدداً شبکه ارتباطات مالي بين‌الملل رسمي خود را با دنيا برقرار کند. بانک ملي ايران توانست از فرصت ايجاد شده و به دست آمده در دوران پسابرجام در مقوله مبارزه با پولشويي پيشگام و پيشرو باشد و با بيش از ۱۵ واحد بانکي در اقصي ‌نقاط دنيا روابط کارگزاري و مشارکتي برقرار کند. همچنين بانک توانسته خدمات و معاملات بانکي ارزي را به ساير بانک‌هاي داخل از طريق واحد‌هاي بانکي خود در سراسر دنيا ارایه دهد. افزايش چشمگير عملکرد بانک در روابط بين‌الملل در سال ۹۶ نسبت به سال‌هاي قبل، مويد استفاده مطلوب بانک از فرصت پيش‏آمده در پسابرجام است‌؛ به‌گونه‌اي‌که در سال ۹۶ حجم ضمانتنامه‌ها و اعتبارات اسنادي ارزي صادره مطلوب و قابل توجه بوده است.
 
  • چه برنامه‌اي براي حرکت به سوي کسب درآمد و دستيابي به سودآوري بيشتر بانک داريد؟
بنگاه‌هاي اقتصادي و موسسات اعتباري در شرايط کنوني براي رسيدن به سوددهي پايدار به سه عامل مهم رضايت مشتري، رابطه نظام‌مند و بازاريابي قدرتمند نيازمند هستند. بررسي و تحليل ترازنامه بانک و ايجاد حساسيت نسبت به صورت‌هاي مالي براي کارکنان مي‌تواند در نهادينه کردن فرهنگ سودآوري و اجراي دقيق و منسجم طرح‌ها و خدمات بانک مهم و اثرگذار باشد. در برنامه‌ريزي‌هاي صورت گرفته سال ۹۷، کسب درآمد و سودآوري به عنوان دو شاخصه در ارزيابي‌هاي شعب سراسر کشور مطرح است تا شعبي که براي بانک سودآور هستند معرفي شوند چرا که معتقديم شعب بانک ملي ايران در سراسر کشور با وجود داشتن امکانات و تجهيزات مناسب، الگويي براي ساير شعب بانک‌هاي کشور است. با توجه به اين موضوع انتظار داريم با اهداف تعيين شده و توان حداکثري همه شعب و واحدها، با برنامه‌ريزي‌هاي مناسب و بازاريابي مطلوب براي بانک سودآور باشند. ارتقاي سودآوري و بهره‌وري از راهبردهاي اصلي بانک است و همه کارکنان بايد در مسير اهداف تعيين شده براي ارتقاي سودآوري با يک جهش پرشتاب حرکت کنند.
 
  • بانک ملي ايران روزانه ميلياردها تومان به بانک‌هاي کشور به‌ويژه بانک‌هاي خصوصي تسهيلات پرداخت مي‌کند، لطفاً بفرماييد اين حمايت و اقدام با چه هدفي است؟
در سال‌هاي قبل از تحريم، بانک ملي ايران دراوج فعاليت‌هاي خود بود و با همه بانک‌هاي بزرگ دنيا همکاري داشت، اما از زمان آغاز تحريم‌ها همه اين دستاوردها از دست رفت و طي سال‌هاي گذشته با موانع و مشکلاتي مواجه شد، اما از سال ۹۵ تاکنون با برنامه‌ريزي صحيح و دقيق و با ارایه محصولات جديد و جذاب توانست مشتريان بسياري را جذب کند و اين موضوع زمينه جذب منابع مالي ارزان‌قيمت را فراهم کرد. بانک ملي ايران با اين افزايش منابع که در سايه اعتبار و اعتماد مردم کسب کرد به منظور رشد و شکوفايي اقتصاد کشور، در بازار بين بانکي به بانک‌هاي ديگر کشور تسهيلات پرداخت مي‌کند. عمده مشتريان ما بانک‌هاي خصوصي هستند و ما هميشه در کنار اين بانک‌ها بوده‌ايم و خيلي علاقه‌مند هستيم که با بخش خصوصي تبادلات، تعاملات و معاملات بيشتري داشته باشيم. 


مطالب مرتبط
نظرات کاربران

ارسال نظر در مورد این مطلب:
نام شما : *
آدرس ایمیل : *
متن نظر : *
کد امنیتی :
Refresh Code

لطفا عبارت درج شده در تصویر بالا را در کادر زیر بنویسید

*
 


کليه حقوق اين سایت متعلق به ICTNEWS است.
انتشار مطالب با ذکر منبع و لینک به سایت مجاز است.
تماس با ما: 88946450  فرم تماس با ما
این پرتال قدرت گرفته از :
سیستم مدیریت پرتال و خبرگزاری دیاسافت
ارتباط با ما : 1000030200