http://www.ictnews.ir/
http://ictnews.ir
دوشنبه 7 اسفند 1396
بررسی وعده‌ای دیگر که واعظی داد
بررسی وعده‌ای دیگر که واعظی داد

پروژه 10 برابر کردن تولید محتوای داخلی با رویکرد کسب و کار دیجیتال در سال 95 به تایید ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی رسید.

وضعیت نامعلوم پروژه ۱۰ برابر کردن محتوای الکترونیکی
سياوش روشني
پروژه 10 برابر کردن تولید محتوای داخلی با رویکرد کسب و کار دیجیتال در سال 95 به تایید ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی رسید.
در آذر ماه سال 1395 پس از ابلاغیه معاون اول ريیس‌جمهور در خصوص پروژه‌های اقتصاد مقاومتی به دستگاه‌های اجرایی، مجموعا هفت پروژه برای وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات پیشنهاد شد که پروژه 10برابر کردن تولید محتوای داخلی با رویکرد کسب و کار دیجیتال با مشارکت حداکثری بخش خصوصی يکي از آنها بود.
براي اجراي اين پروژه در آن زمان ۷۰ پیشنهاد توسط مجري طرح ارايه شد و در نهایت ۱۹ عنوان پروژه در حوزه تولید محتوایی بومی فضای مجازی به تایید رسید و بر همين اساس وزارت ارتباطات اعلام کرد در قالب بسته حمایتی و وام وجوه اداره‌شده از این طرح ها حمایت مي‌کند.
در همين راستا حدود 40 میلیارد تومان به این پروژه اختصاص يافت و قرار شد با توسعه محتوا تاثیر قابل‌توجهی بر حوزه‌های علمی، پژوهشی و اقتصادی کشور گذاشته شود.
خسرو سلجوقی مجری طرح ۱۰ برابر کردن تولید محتوای بومی فضای مجازی در آن مقطع گفته بود: "با توافق با وزارت آموزش‌وپرورش، مجوز ایجاد اپراتور خدمات دانش‌آموزی به کنسرسیومی متشکل از ۲۲ شرکت ایرانی و یک شرکت ژاپنی داده شد که ارايه خدمات دانش‌آموزی مثل رایانامه، شبکه اجتماعی و تولید محتوا را عهده‌دار شده و با راه‌اندازی آن شاهد جهش بزرگی در این خصوص خواهیم بود."
يک سال بعد و در حالي که هيچ خروجي مشخص و هزينه‌کرد روشني از اجرای اين پروژه مطرح نشده بود اعلام شد که پروژه 10 برابر کردن تولید محتوای داخلی با رویکرد کسب‌وکار دیجیتالی که در سال 95 شروع شده، در سال 96 با تغییر عنوان به رييس سازمان فناوري اطلاعات وقت سپرده مي‌شود.
 عنوان پروژه جدید «ایجاد اپراتورها/شرکت‌های ارایه‌کننده خدمات و محتوای الکترونیکی» و «توسعه زیرساخت و محتوای بومی» بود که در آن خبری از 10 برابر کردن محتوا نبود.
آخرين خبرها از اين طرح اما اين است که اجراي آن به‌طور کلي از اولويت‌هاي پروژه اقتصاد مقاومتي خارج شده است و لذا نبايد به تامين بودجه و اجراي آن هم اميد داشت.
نگاهي به وضعيت توليد محتواي کشور گوياي اين است که در دو سال اخير هيچ اتفاق خارق‌العاده‌اي براي کمک به افزايش محتواي ديجيتال و بومي در کشور نيفتاده است. با اين شرايط مي‌توان گفت پروژه 10 برابر کردن محتوا به دلایلی همچون عدم تامین بودجه لازم، عدم ارایه تعاریف اجرایی پروژه و ناهماهنگی دستگاه‌های مسوول به سرنوشت سایر پروژه‌ها و وعده‌های واعظی وزير پيشين ارتباطات دچار شده و قبل از اینکه وارد فاز اجرایی شود، به کل متوقف شده است.

 


مطالب مرتبط
نظرات کاربران

ارسال نظر در مورد این مطلب:
نام شما : *
آدرس ایمیل : *
متن نظر : *
کد امنیتی :
Refresh Code

لطفا عبارت درج شده در تصویر بالا را در کادر زیر بنویسید

*
 


کليه حقوق اين سایت متعلق به ICTNEWS است.
انتشار مطالب با ذکر منبع و لینک به سایت مجاز است.
تماس با ما: 88946450  فرم تماس با ما
این پرتال قدرت گرفته از :
سیستم مدیریت پرتال و خبرگزاری دیاسافت
ارتباط با ما : 1000030200