http://www.ictnews.ir/
http://ictnews.ir
دوشنبه 11 دي 1396
نتايج پژوهش کميسيون ICT اتاق بازرگاني ايران نشان داد:
نتايج پژوهش کميسيون ICT اتاق بازرگاني ايران نشان داد:

«مداخله دولتي و تفکر محلی» عامل کندی توسعه صنعت ICT

گزارش پژوهشي کميسيون ICT اتاق بازرگاني در مورد نقش فناوري اطلاعات در توسعه اقتصاد روز سه‌شنبه پنجم دي ماه در جلسه‌اي در اتاق بازرگاني ايران ارايه شد.
به گزارش روابط عمومي فدراسيون ICT اتاق بازرگاني، در اين جلسه اعضاي کميسيونICT اتاق بازرگاني، نمايندگاني از مرکز ملي فضاي مجازي، سازمان توسعه تجارت وزارت صمت، نماينده‌اي از وزارت ارتباطات و برخي ديگر از فعالان حوزه فناوري اطلاعات کشور حضور داشتند.
در اين جلسه محمدرضا طلايي، رييس کميسيون ICT اتاق بازرگاني ايران در خصوص پژوهشي که به درخواست کميسيون فناوري اطلاعات اتاق بازرگاني انجام شده، گفت: اميدواريم با طرح پژوهشي که ارايه مي‌شود بتوانيم نگاه ويژه‌تري به حوزه ICT در کشور به وجود آوريم.
وي افزود: ايران در زمينه کالاهاي سنتي مثل فرش و گردشگري صاحب‌نام است در برخي صنايع ديگر هم در بخش داخلي و خارجي جايگاه ويژه‌اي براي خود دارد اما در حوزه فناوري اطلاعات هنوز جايگاه ما در داخل کشور قابل قبول نيست و در خارج کشور هم در اين زمينه صاحب نام و برند نيستيم.
رييس کميسيون ICT اتاق بازرگاني همچنين ابراز داشت: شرايط اقتصادي کشور از مرز بحران گذشته است و در اين شرايط ما معتقديم حوزه فناوري اطلاعات مي‌تواند براي حل مشکلات کنوني راهگشا باشد.
طلايي ادامه داد: در کميسيون ICT اتاق بازرگاني طرحي داريم تا نشان دهيم که فناوري اطلاعات در زمينه توسعه اقتصاد، افزايش بهره‌وري و حتي در زمينه استفاده بهينه در مصرف آب و حل مشکل خشکسالي نيز مي‌تواند راهگشا باشد. سعي ما اين است که با کمک پژوهشي که ارايه مي‌دهيم طرح بهتري را براي توسعه ICT کشور از طريق اتاق بازرگاني ايران ارايه دهيم.
خالقي پژوهشگر و عضو هيات علمي دانشگاه تهران که کار انجام پژوهش نقش ICT در توسعه اقتصاد را به سفارش کميسيون ICT  اتاق بازرگاني انجام داده در ادامه اين جلسه به ارايه پژوهش خود پرداخت.
وي در زمينه تجربه‌هاي موفق سياست‌گذاري در حوزه فاوا گفت: اکوسيستم فناوري يک نقش حمايتي دارد و در سياست‌گذاري‌ها مي‌شنويم که بايد اکوسيستم نوآوري و فناوري را ايجاد کنيم. در بحث اکوسيستم هم پروژه و طراحی آن مورد نظر نيست بلکه محيط و شرايطي که مي‌بايست ايجاد شود اهميت فراوان دارد. در يک اکوسيستم مطلوب نقش دولت بايد حداقلي بوده و دولت بيشتر و بيشتر از دخالت در بازار دور شود و حداقل در زمينه فناوري مسووليت‌ها را به بازار بسپارد و خود نقش حاشيه‌اي داشته باشد.
اين پژوهشگر افزود: تحقيقات ما نشان مي‌دهد که در زمينه ICT تمامی فعالان و اجزاي فعال همچون اپراتورهاي شبکه توليدکنندگان تجهيزات و توليدکنندگان محتوا بايد گرد هم بيايند و به يک تصميم نهايي و جمع‌بندي برسند. قوانين زياد و دولت مداخله‌گر در حوزه فاوا باعث مي‌شود ايده‌هاي نوآورانه در نطفه خفه شوند پس لازم است که در اين حوزه دخالت دولتي در حداقل باقي بماند.
خالقي ادامه داد: افق فاوا و افق فناوري اطلاعات جهاني است و در چنين عرصه‌اي محلي و ملي فکر کردن آفت محسوب مي‌شود پس بايد با يک نگرش جهاني حوزه‌هاي موفق را شناخته، تثبيت کرده و جهاني کنيم. در زمينه تخصيص منابع از دولت نيز اگرچه اغلب در کشور ما مي‌گويند که منابع مالي بايد از طريق دولت تامين شود اما نتيجه پژوهشي که در آمريکا انجام شده نشان مي‌دهد که اتفاقا افراد از منابع شخصي مالي براي انجام پروژه‌هاي فاوا استفاده کرده‌اند و منابع مالي دولتي و بانکي نقش مهم و غالبي که مطرح مي‌شود را ندارند.
باتوجه به پژوهش انجام شده در کميسيونICT اتاق بازرگاني ايران وجود کارآفرينان موفق (منتورها)، پژوهش‌هاي دولتي و دانشگاهي و جذابيت محل براي ايجاد و توسعه پروژه‌هاي فاوا از جمله موارد با اهميت شمرده مي‌شوند و لازم است که مورد توجه قرار گيرند. همچنين ارايه معافيت‌هاي مالياتي براي استارت‌آپ‌ها راه‌حلي بهتر نسبت به ارايه وام است.
از نظر خالقي نکته ديگر اما ايجاد ارتباط بيشتر و جلسات بيشتر بين بخش دولتي و خصوصي است. با نظر به اينکه دولت نيز در بخش تامين بودجه با مشکلاتي روبه‌رو است و نمي‌تواند در زمينه تامين مالي کار خاصي انجام دهد به نظر مي‌رسد که بهتر است به بخش خصوصي اعتماد کرده و تعامل بهتري با آن داشته و امور را به آن واگذار کند.
خسرو سلجوقي عضو هيات عامل وزارت ارتباطات و عضو کميسيون ICT اتاق بازرگاني نيز در اين جلسه گفت: يکي از خلاهاي ما در کشور نبود تسهيل‌گران (منتورها) در مراکز رشد و در کل حوزه فاوا است. همچنين موضوع کارآفريني بايد بيشتر مورد توجه قرار گيرد و قانون حمايت از کارآفريني بايد زنده شود؛ مشارکت‌هاي دولتي و خصوصي‌ها نيز بايد بيشتر مورد توجه قرار گرفته و اتاق بازرگاني نيز مي‌تواند جلساتي را برگزار کرده و دوره‌هاي آموزشي را با حضور بخش دولتي و خصوصي بگذارد تا اين دو با هم همراه شوند.
سلجوقي افزود: علاوه بر اين‌ مسايل به موضوع خوشه اقتصادي در کشور ما به معناي صحيح آن توجه نشده است. در کشورهاي ديگر در قالب خوشه اقتصادي شرکت‌هاي کوچک و رقيب با هم در زمينه تحقيق و توسعه و برندينگ فعاليت مي‌کنند که اين موضوع در کشور ما مغفول مانده است.

 


مطالب مرتبط
نظرات کاربران

ارسال نظر در مورد این مطلب:
نام شما : *
آدرس ایمیل : *
متن نظر : *
کد امنیتی :
Refresh Code

لطفا عبارت درج شده در تصویر بالا را در کادر زیر بنویسید

*
 


کليه حقوق اين سایت متعلق به ICTNEWS است.
انتشار مطالب با ذکر منبع و لینک به سایت مجاز است.
تماس با ما: 88946450  فرم تماس با ما
این پرتال قدرت گرفته از :
سیستم مدیریت پرتال و خبرگزاری دیاسافت
ارتباط با ما : 1000030200