http://www.ictnews.ir/
http://ictnews.ir
دوشنبه 27 آذر 1396
بحران آموزش در حوزه ICT ایران
بحران آموزش در حوزه ICT ایران

آموزشگاه داریم، اما نیازها پابرجاست

فرشید رضایی
چند سالی می‌شود که در سایت شرکت‌های بزرگ، متوسط و حتی کوچک در حوزه ICT کشور، یک لینک ثابت ایجاد شده که با عناوینی همچون «فرصت‌های همکاری»، «فرصت‌های شغلی»، «پیوستن به ما» و عناوین مشابه دیگر به‌دنبال جذب نیرو و استخدام هستند.
اگرچه آموزشگاه‌های عالی و دانشگاه‌های مرتبط با حوزه ICT همه ساله انبوهی از فارغ‌التحصیلان را با در دست داشتن مدارک و گواهی‌نامه‌های تحصیلی راهی بازار کار می‌کنند، اما نتایج یک تحقیق نشان می‌دهد که بالغ بر 80 درصد فارغ‌التحصیلان و دارندگان مدارک متعدد، باز هم از جذب در بازار کار باز می‌مانند.
نکته قابل توجه آنکه 20 درصد از فارغ‌التحصیلانی که جذب بازار کار می‌شوند نیز به واسطه فعالیت‌ها و تلاش‌های شخصی خود که به موازات دوره‌های آموزشی پشت سر گذاشته‌اند، توانایی لازم را به دست آورده‌اند.
این موضوع گویای فاصله گسترده محتوای آموزشی با نیاز واقعی بازار کار است. به همین دليل است که بسیاری از شرکت‌های بزرگ ناچار به ایجاد کلاس‌های دايمی و یا سفارش برگزاری دوره‌های خاص به نهادهای آموزشی شده‌اند تا به این ترتیب قادر به تربیت و جذب نیروهای مورد نظر خود باشند.
مشکل دیگر این است که با توجه به پیشرفت‌های روزافزون فناوری اطلاعات و ارتباطات، نهادهای ذی‌ربط در حوزه آموزش اصولا توانایی علمی و لجستیکی برای به‌روزرسانی محتوای آموزشی و توانایی پر کردن این خلا همیشگی را ندارند.
نکته دیگر آنکه این مساله صرفا منحصر به ایران نیست. با توجه به ماهیت سیار و تغییرات لحظه‌به‌لحظه در دنیای فناوری، حتی ابرغول‌های دنیای فناوری نیز با چالشی به نام آموزش کارکنان و مشتریان خود مواجه هستند.
 
طرح یک میلیارد دلاری «رشد گوگل»
ساندرا پیچای، مدیر اجرایی گوگل برنامه جدید یک میلیارد دلاری این شرکت به نام «رشد با گوگل» را معرفی کرده که هدف از تهیه آن، ارايه خدمات آموزشی به افرادی است که به دنبال شغل هستند.
در این طرح، کارمندان داوطلب این شرکت در مجموع بیش از یک میلیون ساعت از زمان خود را صرف آموزش به سازمان‌هایی که مشکلاتی در زمینه استفاده از فناوری دارند، می‌کنند. یکی دیگر از بخش‌هایی که گوگل از این یک میلیارد دلار در آن هزینه می‌کند،‌ حمایت از موسسه‌های غیر‌انتفاعی است که قصد به‌کارگیری سیستم‌های یادگیری دیجیتال برای دانش‌آموزان را دارند.
مشابه این برنامه در ماه جولای توسط همین شرکت به نام «گوگل برای نیجریه» برای کمک به آفریقایی‌ها در یادگیری مهارت‌های اینترنت و کامپیوتر به‌منظور بهبود فرصت‌های شغلی، انجام شد. در این برنامه حدود 10 میلیون آفریقایی و 100 هزار توسعه‌دهنده نرم‌افزار در کنیا، آفریقای جنوبی و نیجریه این آموزش‌ها را دریافت کردند.
گوگل اعلام کرده یکی از کمک‌های اولیه این شرکت، ‌کمک به شرکت Goodwill است که به‌تازگي 10 میلیون دلار کمک مالی و هزار نفر داوطلب گوگل برای آموزش را دریافت کرده و قرار است پلتفرم خود را برای کمک به آمریکایی‌ها در زمینه توسعه مهارت‌های دیجیتالی آماده کند.
تجربه‌ موفق داخلی
در کشور ما و در حوزه فاوا نهاد یا آموزشگاه شناخته‌شده‌ای برای سفارش کار از سوی شرکت‌هایی که نیازمند آموزش کارکنان خود هستند یا داوطلبان مستقلی که خارج از مسیر دانشگاه به‌دنبال کسب مهارت‌های لازم براي جذب به مشاغل حوزه ICT هستند، وجود ندارد. اما در حوزه آموزش‌های روزنامه‌نگاری در کشور یک تجربه موفق در این عرصه داریم.
دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی رسانه‌ها
«مرکز مطالعات و تحقیقات رسانه‌ها» در راستای سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی‌های کلان دولت در حوزه مطبوعات، در سال 1368 زیر نظر معاونت امور مطبوعاتی و تبلیغاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تاسیس شد. پس از آن همگام با سیاست‌های کلی دولت برای تمرکز و هماهنگی بیشتر بین نهادهای آموزشی و پژوهشی، مرکز گسترش آموزش رسانه‌ها با این مرکز در سال 1375 ادغام شد و با عنوان مرکز مطالعات و تحقیقات رسانه‌ها به فعالیت خود ادامه داد. این مرکز‌ در سال 1383 به‌دنبال سیاست‌های جدید دولت و با توجه به تغییر و تحولات در حوزه تکنولوژی‌های نوین ارتباطی و اطلاعاتی، به «دفتر مطالعات و توسعه رسانه‌ها» و در سال 1385 به «دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی رسانه‌ها» تغییر نام داد.
اهداف
فعالیت دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی رسانه‌ها بر حمایت از تحقیقات نظری، کاربردی و توسعه‌ای، گسترش آموزش در حوزه رسانه‌ها با تاکید بر مطبوعات و خبرگزاری‌ها، انتشار کتاب در حوزه مطبوعات و اطلاع‌رسانی و کمک به رشد و گسترش فعالیت‌های رسانه‌ای و خبری و تدوین سیاست‌های مطبوعاتی و رسانه‌‌‌ای و... متمرکز شده است. (اطلاعات بیشتر rasaneh.org/fa/aboutus)
نکته قابل توجه آنکه رسانه‌های کشور در انتخاب یک فرد دارای مدرک کارشناسی ارشد و یک فارغ‌التحصیل از مرکز مطالعات رسانه‌ها، بدون تردید فارغ‌التحصیل این مرکز را جذب می‌کنند.
نکته دیگر آنکه این مرکز شرایط خاصی را نیز برای پذیرش متقاضیان داشت. یکی از شرایط ورود و کسب آموزش در این مرکز، داشتن مدرک کارشناسی روزنامه‌نگاری از دانشگاه‌ها یا داشتن چهار سال سابقه کاری در رسانه‌ها یا معرفی‌نامه از سوی روابط عمومی نهادهای متقاضی دولتی و غیردولتی بود.
این مرکز با در اختیار داشتن اساتید خبره و نامدار حرفه روزنامه‌نگاری و ارتباطات کشور (فارغ از مدرک تحصیلی ایشان)، یکی از نمونه‌های موفق در تربیت نیروی مورد نیاز برای رسانه‌های کشور به‌شمار می‌رود.
لیکن در حوزه فاوا فاقد نهادی در این سطح هستیم که با به‌کارگیری مدیران بازنشسته و توانمند و جذب آنها به‌عنوان مدرس حوزه ICT به انتقال تجربه و دانش روز و مورد نیاز بازار به متقاضیان اقدام کند. در عوض بيشتر مراکز آموزشی کشور با هدف کسب سود بیشتر در کوتاه‌مدت، عمدتا به جذب دانشجویان خود به عنوان استاد اقدام می‌کنند که طبعا خروجی کار هیچ سنخیتی با نیازهای روز بازار ندارد و صرفا انبوهی از متقاضی مدرک ‌به‌دست روانه بازار کار می‌کنند که قاعدتا ضرورتی برای جذب آنها وجود ندارد.
یک تجربه مقطعی در حوزه فاوا
در حوزه فاوا اما یک طرح آموزشی ویژه داشتیم که مقطعی بود و تداوم نداشت. پروژه «صد مدیر» در دهه 60 در صاایران کلید خورد و اکنون آن صد مدیر تربیت‌شده، تقریبا تمامی حوزه مهم اپراتوری، فناوری، بانک‌ها و حتی در دوره‌ای وزارت ارتباطات را اداره می‌کنند.
از آن زمان تا‌کنون فارغ از این طرح آموزشی «محدود و استراتژیک» که تا سال‌های اخیر نیز اطلاعاتی از جزيیات آن منتشر نشده بود، شاهد رویداد مشابهی در عرصه آموزشی کشور نبودیم.

 


مطالب مرتبط
نظرات کاربران

ارسال نظر در مورد این مطلب:
نام شما : *
آدرس ایمیل : *
متن نظر : *
کد امنیتی :
Refresh Code

لطفا عبارت درج شده در تصویر بالا را در کادر زیر بنویسید

*
 


کليه حقوق اين سایت متعلق به ICTNEWS است.
انتشار مطالب با ذکر منبع و لینک به سایت مجاز است.
تماس با ما: 88946450  فرم تماس با ما
این پرتال قدرت گرفته از :
سیستم مدیریت پرتال و خبرگزاری دیاسافت
ارتباط با ما : 1000030200