http://www.ictnews.ir/
http://ictnews.ir
دوشنبه 8 آبان 1396
نقدی به شیوه اجرای طرح رجیستری و مهار پیامک‌های تبلیغاتی
نقدی به شیوه اجرای طرح رجیستری و مهار پیامک‌های تبلیغاتی

قبل از اجراي طرح رجيستري، مسوولان این طرح گفته بودند نمی‌گذارند مشکلی از بابت اجرای این طرح ایجاد شود. اما حالا در گام اول اجراي اين طرح، بازار راکد شده، قیمت‌ها بالا رفته و اجناس نیز کم شده است.

مردم را مقصر شکست طرح‌ها نکنیم
کاوه درفشاني
قبل از اجراي طرح رجيستري، مسوولان این طرح گفته بودند نمی‌گذارند مشکلی از بابت اجرای این طرح ایجاد شود. اما حالا در گام اول اجراي اين طرح، بازار راکد شده، قیمت‌ها بالا رفته و اجناس نیز کم شده است.
علاوه بر اين‌ها برخي گزارش‌ها حاکي از افزايش کلاهبرداري‌ها همزمان با اجراي طرح رجيستري است، به اين صورت که برخي فروشندگان سودجوي گوشي‌هاي موبايل با اعلام اين که براي رجيستر کردن گوشي پک آن را باز کرده‌اند، اقدام به فروش کالاي دست دوم به عنوان نو به خريداران مي‌کنند.
از سوی دیگر بعضا قيمت برخي گوشي‌هاي لوکس تا 400 هزار تومان هم افزايش داشته است. البته پيشنهاد جهرمي وزير ارتباطات هم براي حل مشکل اين بوده که "فعلا مردم گوشي نخرند".
اين اظهار نظر وزير ارتباطات به معني آن است که عملا بار اصلی اجراي طرح رجيستري بر دوش مردم است. حرف‌هاي جهرمي در خصوص اين که مردم گوشي نخرند اما با واکنش منفي و طعنه‌آمیز برخی رسانه‌ها و کاربران شبکه‌هاي اجتماعي همراه شد. برای مثال گفته شد که بر مبناي این استدلال، مردم فعلا کنسرت نروند، مردم فعلا مریض نشوند، مردم فعلا ماشین نخرند و ....
اگرچه برخي افزایش اخیر قیمت‌ها در بازار گوشی را ناشی از قطع تخصیص ارز مبادله‌ای برای واردات موبایل، بی‌ثباتی در مرز کردستان، افزایش نرخ ارز و پیچیده شدن روال ترخیص واردات قانونی از گمرک عنوان مي‌کنند و معتقدند که گراني موبايل مربوط به ابر و باد و مهم و خورشيد و فلک بوده اما مربوط به رجيستري نيست.
اما پر واضح است که موضوع کردستان مساله جديدي نيست و اگر گراني گوشي به بسته بودن اين مرز و تحولات منطقه مربوط بود مي‌بايست پيش از اين گراني اتفاق مي‌افتاد. قطع تخصیص ارز مبادله‌ای هم مساله جدیدی محسوب نمی‌شود.
نبايد فراموش کرد که طرح رجيستري تنها طرحي نیست که بخش اصلی بار اجراي آن بر دوش مردم گذاشته شده است بلکه حل مشکل پيامک‌هاي تبلیغاتی نیز به عهده مردم گذاشته شده است. به این ترتیب که وزارت ارتباطات به جاي آنکه راسا شماره‌هايي را که اقدام به ارسال پيامک انبوه مي‌کنند شناسايي و مسدود کند از کاربران موبايل خواسته که هر روز شماره‌هايي که پيامک‌هاي مزاحم ارسال مي‌کنند را در سامانه 195 ثبت و از آنها شکايت کنند.
وزارت ارتباطات دو هفته قبل اعلام کرد وعده حل مشکل پیامک‌های تبلیغاتی که قرار بود تا پایان مهر ماه به سرانجام برسد، به سبک خاص ایشان عملیاتی شد! بر این اساس اعلام شد سامانه پیامکی 195 راه‌اندازی شده و کاربران می‌توانند در صورت دریافت پیامک تبلیغاتی از شماره شخصی، آن شماره را به این سامانه پیامک کرده و از آن شکایت کنند. وزارت ارتباطات هم پس از بررسی موضوع، اقدام به مسدودسازی شماره تلفن متخلف خواهد کرد!
فارغ از اين که قرار بود طبق اعلام وزارت ارتباطات هزينه ارسال اين پيامک رايگان باشد که اينطور نشد اصل موضوع واگذار کردن ثبت تک‌تک شکايات به مردم منطقي به نظر نمي‌رسد و مي‌بايست رگولاتوري خود شماره‌هايي را که پيامک انبوه ارسال مي‌کنند شناسايي و مسدود کند.
با اين وجود کاربران موبايل به قدري از پيامک‌هاي تبليغي و مزاحم خسته شده بودند که بدون اطلاع‌رسانی گسترده از سوی وزارت ارتباطات و تنها در 5 روز اوليه اعلام اين موضوع حدود 40 هزار شکايت توسط مردم ثبت شد.
نکته قابل تامل دیگر آنکه از این 40 هزار شماره مزاحم، به علت عدم اطلاع‌رسانی صحیح، 20 هزار شکایت در مرحله اول رد شد! کمی بعد یکی دو رسانه تازه روش ارسال پیامک برای شکایت را توضیح دادند!
این روش پاس دادن مشکلات به سمت خود مردم و در خواست از ایشان برای ثبت روزانه چندین شماره در سامانه 195 وزارت ارتباطات در حالی در دستور کار این وزارتخانه قرار گرفته و احتمالا آن را تمام شده می‌دانند، که پیش از این و در گزارش‌های متعدد بارها اعلام شده که از سیم‌کارت‌های شخصی حداقل یکبار برای ارسال هر پیامک انبوه استفاده می‌شود و بعد از آن سیم‌کارت برای همیشه دور انداخته می‌شود.
یکی از همکاران ما در حال حاضر به تنهایی اقدام به مسدودسازی 600 شماره پیامک تبلیغاتی کرده که این رویه البته همچنان نیز ادامه دارد. نکته جالب‌تر آنکه در مراجعه به قسمت پیامک‌های مسدودشده از طریق گوشی این کاربر، هیچ پیامکی حتی دوبار نیز از طریق یک سیم‌کارت ارسال نشده است.
به این ترتیب حتی اگر ده‌ها هزار سیم‌کارت هم با روش گزارش‌های دانه به دانه مردمی بخواهد مسدود شود، اولا سال‌ها به طول خواهد انجامید و ثانیا میلیون‌ها سیم‌کارت در بازار موجود است. از سوی دیگر حتی اگر سیم‌کارت‌ها بلااستفاده به گوشه‌ای رها شوند، بار دیگر از سوی اپراتورها روانه چرخه فروش خواهد شد و این جریان ظاهرا به شکل ابدی ادامه خواهد یافت.
**مخلص کلام اینکه اگر قرار است مشکلات به این سبک حل شود که به مردم گفته شود فعلا گوشی نخرید و یا اینکه هر روز شماره سیم‌کارت‌های مزاحم را ارسال کنید، همان بهتر که اصلا طرحی اجرا نشود.**
زیرا بعد از آن خیلی راحت مسوولان مربوطه می‌توانند عدم همکاری مردم را عامل شکست این طرح‌ها اعلام کنند.
قدر مسلم مردم خواستار کمک به حل مشکلات هستند، اما قبل از آن وظیفه پیشگیری از شکل‌گیری مشکلات به عهده مسوولان است نه مردمی که قدرت اجرایی، قانونی و قضایی ندارند.
 


مطالب مرتبط
نظرات کاربران

ارسال نظر در مورد این مطلب:
نام شما : *
آدرس ایمیل : *
متن نظر : *
کد امنیتی :
Refresh Code

لطفا عبارت درج شده در تصویر بالا را در کادر زیر بنویسید

*
 


کليه حقوق اين سایت متعلق به ICTNEWS است.
انتشار مطالب با ذکر منبع و لینک به سایت مجاز است.
تماس با ما: 88946450  فرم تماس با ما
این پرتال قدرت گرفته از :
سیستم مدیریت پرتال و خبرگزاری دیاسافت
ارتباط با ما : 1000030200