http://www.ictnews.ir/
http://ictnews.ir
دوشنبه 24 مهر 1396
شکایات مشکوک از تاکسی‌های اینترنتی
شکایات مشکوک از تاکسی‌های اینترنتی

دعوای سازمان تاکسیرانی و شهرداری با تاکسی‌های اینترنتی در یکی دو سال اخیر فراز و فرودهای زیادی به خود دیده است؛ از مواضع تند و شکایت و تهدید به شکایت و توقف فعالیت و الزام دریافت مجوز گرفته تا چانه زدن بر سر کرایه‌هایی که به اعتقاد تاکسیرانی قیمت‌شکنی و دامپینگ بود، اما این بالا گرفتن‌ها با فروکش کردن‌های سریع و آنی هم همراه بوده است.

هلیا ظهیری
دعوای سازمان تاکسیرانی و شهرداری با تاکسی‌های اینترنتی در یکی دو سال اخیر فراز و فرودهای زیادی به خود دیده است؛ از مواضع تند و شکایت و تهدید به شکایت و توقف فعالیت و الزام دریافت مجوز گرفته تا چانه زدن بر سر کرایه‌هایی که به اعتقاد تاکسیرانی قیمت‌شکنی و دامپینگ بود، اما این بالا گرفتن‌ها با فروکش کردن‌های سریع و آنی هم همراه بوده است.
‌میثم مظفر، ريیس سازمان تاکسیرانی شهرداری تهران، بیش از یک سال پیش در یکی از نخستین موضع‌گیری‌های خود علیه تاکسی‌های اینترنتی گفته بود: «قانون صراحتا اعلام کرده است که باید حمل‌ونقل درون‌شهری اعم از آژانس‌های خودرو و تاکسی‌ها زیر نظر شهرداری تهران فعالیت کند. از سوی دیگر، نحوه جذب و فعالیت رانندگان این خودروها مشخص نیست و از آنجا که هیچ‌گونه مجوز فعالیتی ندارد، لازم است ارگان‌های ذی‌ربط به این مساله ورود کنند.»
در همین حال و از بعدی دیگر، رييس پلیس راهور ناجا گفته بود: فعالیت تاکسی‌های اینترنتی که فاقد مجوز از سوی شهرداری‌ها و وزارت راه و شهرسازی است، ممنوع بوده و در صورت تردد به‌عنوان مسافربر شخصی جریمه می‌شوند.
تخلفاتی که مجاز می‌شوند
همین چندی قبل بود که در گزارشی با عنوان «تاکسی‌های اینترنتی و تخلفاتی که مجاز شد» به بررسی دو دلیل مغایرت قانونی فعالیت برخی از این کسب‌وکارهای جدید پرداختیم.
به‌طور خلاصه تخلف نخست، عبارت است از ممنوعیت کار خودروهای شخصی بر اساس مقررات پلیس راهور که در مرحله نخست در صورت مشاهده 40 هزارتومان جریمه و در صورت تکرار به توقیف خودرو منجر می‌شود. درحالی‌که این قانون به گفته پلیس راهور پابرجا است و در صورت مشاهده مسافربرهای شخصی در سطح خیابان با آنها برخورد خواهد شد، شاهد برخوردی با مراکز ساماندهی این تخلف یعنی برخی تاکسی‌یاب‌های اینترنتی نیستیم!
تخلف دوم به مصوبه سال گذشته هیات دولت مربوط می‌شد که به موجب آن پروانه کسب در امور مربوط به آژانس‌های حمل‌ونقل عمومی‌بار و مسافر درون‌شهری برابر قوانین و ضوابط اتحادیه‌های صنفی انجام می‌شود و نظارت بر چگونگی فعالیت آنها در درون شهرها توسط شهرداری‌ها صورت می‌گیرد.
درحالی‌که ظاهرا این مقررات و مصوبات پابرجا هستند، شاهد فعالیت اپلیکیشن‌های تاکسی‌یاب و البته همزمان شکایت‌هایی هستیم که در رسانه‌ها مطرح می‌شوند و به یکباره و به شکلی جادویی حل می‌شوند.
شرط و شروط تاکسیرانی برای آنلاین‌ها
علاوه بر کش‌وقوس‌هایی که سال گذشته سازمان تاکسیرانی و رانندگان تاکسی با این کسب‌وکارها داشت که در نهایت به مداخله وزرای دولتی و موضع‌گیری رسمی آنها منتج شد، در همین شهریورماه شاهد بودیم که معاون جدید شهردار تهران به فعالیت تاکسی‌های آنلاین در پایتخت واکنش نشان داد.
محسن پورسید آقایی، معاون حمل‌ونقل ترافیک شهرداری تهران درباره افزایش حضور تاکسی‌های آنلاین در شهر تهران گفت: آنها فقط یک برنامه یا نرم‌افزار نیستند، بلکه در شهر ترافیک ایجاد کرده‌اند. وی افزود: ما خواستار افزایش فعالیت آنها هستیم، اما باید تمام آنها زیر نظر تاکسیرانی شهرداری تهران فعالیت کنند.
شکایت سازمان تاکسیرانی علیه دو شرکت حمل‌ونقل اینترنتی به شورای رقابت، به‌دلیل دامپینگ مورد دیگری است که در همین شهریور‌ماه خبر آن منتشر شد، اما شورای رقابت این موضوع را مشمول دامپینگ یا قیمت‌شکنی ندانسته و آن را رد کرد. یک منبع آگاه در شورای رقابت اشاره کرده بود که تاکسیرانی مدتی پیش قانع شد که تاکسی‌های اینترنتی به فعالیت خود ادامه دهند و حتی خود تاکسیرانان نیز به تاسیس یک شرکت حمل‌ونقل اینترنتی مسافر اقدام کردند، اما اکنون دوباره بحث بر سر نوع فعالیت آنها بالا گرفته است.
در موردی دیگر هم اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران به‌دلیل اینکه این تاکسی‌های اینترنتی جواز متفاوتی نسبت به فعالیت خود دارند، در نامه‌ای درخواست پلمب این واحدهای صنفی را کرده بود که به قاعده پیشین بی‌نتیجه ماند.
تاکسی‌یاب‌های آنلاین در شهرستان‌ها؛ شکایت، تهدید و رفع مشکل
وضعیت این تاکسی‌یاب‌ها در استان‌ها و شهرستان‌های دیگر هم شکلی مشابه داشت و فراز و فرودهای شبیه به همین. در ابتدا شکایت و توقف و بعضا پلمب و بلافاصله رفع مشکل.
بیستم شهریور‌ماه سال جاری بود که دادستان کرج گفت: سازمان حمل‌ونقل و شهرداری‌های کرج شکایتی مطرح کرده‌اند مبنی بر اینکه دو شرکت تاکسی‌یاب اینترنتی مطابق ماده ۹ قانون سازمان حمل‌ونقل شهری از شهرداری کرج مجوز قانونی اخذ نکرده‌اند و لذا فعالیتشان غیرقانونی است.
البته شاکرمی دادستان کرج اعلام کرد در خصوص نرم‌افزارهای مسافربری اینترنتی شهری دستوری صادر نکرده است، بلکه فقط شکایت مطرح شده و مقام قضایی صرفا دستور داده است که اسناد و مدارک ارايه و موضوع بررسی شود.
درست 11 روز بعد (31 شهریور ماه) به یکباره ظاهرا ورق برگشته و مشکل رفع می‌شود! ريیس سازمان مدیریت حمل‌ونقل و مسافر شهری شهرداری کرج گفت: درجلسه روز دوشنبه که با حضور مدیران دو شرکت اینترنتی انجام شد، به نتایج بسیارخوبی رسیدیم و مقرر شد با انعقاد تفاهم‌نامه‌ای همکاری مشترک برای خدمات‌دهی به مردم صورت پذیرد!
به گفته او شرکت‌های حمل‌ونقل تاکسی‌های اینترنتی با ناوگان حمل‌ونقل عمومی کرج همکاری خواهند کرد. با توافق صورت‌گرفته قرار شد، راننده‌های تاکسی و آژانس‌ها اولویت اول و راننده‌های شخصی برای استفاده از سرویس‌دهی تاکسی‌های اینترنتی به‌کارگرفته شوند.
پیش از این‌ هم در ماه‌های گذشته فعالیت یکی از این تاکسی‌های آنلاین در مشهد از سوی مسوولان این شهر به‌دلیل نبود مجوزهای لازم متوقف شد، اما در آن مورد هم به‌سرعت مشکل برطرف شد.
مدیرعامل سازمان تاکسیرانی شهرداری مشهد در این مورد گفته بود: در حال حاضر هزار و ۸۰۰ آژانس در سطح شهر مشهد فعالیت دارند که دستیابی آنان به اپ موبایلی راحت است، اما قطعا باید مجوز آن را دریافت کنند.
حالا شهرداری بندرعباس
21 شهریور ماه هم خبر از شکایت مدیرعامل سازمان تاکسیرانی بندرعباس از این تاکسی‌یاب‌ها رسید‌. او با بیان اینکه در حال حاضر سه شرکت تاکسی اینترنتی در این شهر فعال است، گفت: دیگر شرکت‌های اینترنتی که در این زمینه در حال عضوگیری و فعالیت هستند، غیرقانونی بوده و حق پیگیری قانونی برای سازمان تاکسیرانی با آنها محفوظ است.
اخلاقی با اشاره به اینکه همه رانندگان مورداستفاده در شرکت‌های تاکسی اینترنتی مجاز با تشکیل پرونده و طی مراحل قانونی احراز صلاحیت در سازمان تاکسیرانی مجوز فعالیت یافته‌اند، عنوان کرد: این در حالی است که شرکت‌های تاکسی اینترنتی غیرمجاز اساسا اقدامی در این زمینه نداشته و مراحل قانونی در این زمینه را نیز طی نکرده‌اند.
باز هم وعده نظارت و ساماندهی و سرنوشتی که معلوم است
به‌تازگی رييس کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورای شهر تهران از لزوم ساماندهی و نظارت بر شرکت‌های حمل‌ونقل اینترنتی در سازمان تاکسیرانی خبر داده و گفته است: **تاکسی‌های برخط یا اینترنتی ابداع بسیار خوبی است که مخالف آن نیستیم، اما باید ضمن ساماندهی تحت نظارت نیز قرار گیرند. یکی از مواردی که باید مورد تاکید قرار بگيرد بررسی صلاحیت رانندگان است؛ چراکه احتمال هرگونه تخلف و یا مشکل وجود دارد و باید پيش از وقوع، بر آن نظارت شود.**
حالا گویا وزارت کشور هم آيین‌نامه‌ای را با محوریت تاکسی‌های اینترنتی در دست تدوین دارد و معاونت حمل‌و‌نقل ترافیک شهرداری نیز به‌دنبال ساماندهی تاکسی‌های اینترنتی است.
ريیس کمیسیون عمران شورای شهر می‌گوید: در صورت موافقت نکردن این شرکت‌ها مدیریت شهری ابزارهایی دارد و می‌تواند با این شرکت‌ها برخورد کند.
شکایات بی‌نتیجه و چند پرسش
اینکه مدتی یک‌بار اعلام شود این کسب‌و‌کارها امن نیست، مجوز دارد یا ندارد، چه بر سر کسب‌وکارهای سنتی آورده، شکایت شود یا تهدید شود که ابزارهایی برای برخورد با آنها وجود دارد، هیچ‌کدام هیچ ضمانت اجرایی برای به‌سرانجام رسیدن این شکایت‌ها به‌همراه نداشته و با قاطعیت می‌توان گفت که تاکنون هیچ‌یک از شکایت‌های مطرح شده از سوی نهادهای مختلف از اپلیکیشن‌های تاکسی‌یاب به سرانجامی نرسیده است.
اکنون اگر عبارت شکایت از تاکسی‌های اینترنتی را در اینترنت جست‌وجو کنید، با انبوهی از اخبار و شکایت از سوی نهادهای متخلف در شهرهای مختلف کشور مواجه می‌شوید که هیچ‌کدام به سرانجامی مبنی بر توقف فعالیت این کسب‌وکارها منجر نشده و در بسیاری موارد به‌رغم اعلام اینکه اقدامی غیرقانونی در حال انجام است، به طرزی عجیب در نشستی کوتاه و غیرخبری توافقی هم حاصل می‌شود.
در این مورد اما پرسش‌هایی باقی می‌ماند: نخست آنکه **شهرداری‌ها چگونه با اپلیکیشن‌های تاکسی‌یاب به توافق می‌رسند؟ اگر قانونی نقض می‌شود، آیا ایشان خود مشکل نقض قانون را حل می‌کنند؟ مقررات پلیس راهور مبنی بر تخلف تاکسی‌های شخصی به چه ترتیبی بی‌اهمیت و بي‌اثر شده است؟ پرسش دیگر اینکه آیا این درست است که پلیس راهور مانع کسب‌وکار سایر خودروهای حمل‌ونقل شخصی در سطح شهر شود؟
پرسش دیگر آنکه اگر قانون کشوری است، چطور هر شهر به سبک خاص خود مشکل را رفع می‌کند؟ و در نهایت اینکه آیا این شکایت‌ها سوال‌برانگیز نیستند که چرا و با چه هدفی با شور و هیجان مطرح می‌شوند و چند روز بعد به صلح و صفا می‌رسد؟
پرسش دیگر اینکه در این میان تا چه حد درآمدهای افسانه‌ای این شرکت‌ها انگیزه در طرح شکایت و پس از آن توافق زودهنگام تاثیر گذاشته است؟** در یک حساب سرانگشتی از شهریور 93 تا آبان 95، یکی از این شرکت‌ها‌ 5 میلیون مسافر را جابه‌جا کرده است و‌ اگر 10 هزار تومان را رقم میانگین سفرهای درون‌شهری بگیریم‌، در ماه یک میلیارد و 790 میلیون تومان گردش مالی داشته است که این عدد در سال به 21 میلیارد و 480 میلیون تومان می‌رسد. البته این درآمد مربوط به دوره‌ای است که این اپلیکیشن‌ها هنوز در مرحله بازاریابی بودند نه در مرحله سیطره بر بازار حمل‌ونقل.

منبع:عصر ارتباط


مطالب مرتبط
نظرات کاربران

ارسال نظر در مورد این مطلب:
نام شما : *
آدرس ایمیل : *
متن نظر : *
کد امنیتی :
Refresh Code

لطفا عبارت درج شده در تصویر بالا را در کادر زیر بنویسید

*
 


کليه حقوق اين سایت متعلق به ICTNEWS است.
انتشار مطالب با ذکر منبع و لینک به سایت مجاز است.
تماس با ما: 88946450  فرم تماس با ما
این پرتال قدرت گرفته از :
سیستم مدیریت پرتال و خبرگزاری دیاسافت
ارتباط با ما : 1000030200