http://www.ictnews.ir/
http://ictnews.ir
دوشنبه 10 مهر 1396
فیلترینگ؛ فلسفه یا ایدئولوژی (قسمت چهارم-بخش نخست)
فیلترینگ؛ فلسفه یا ایدئولوژی (قسمت چهارم-بخش نخست)

مجموعه قوانین، مقررات و نهادهای سیاست‌گذار در فضای سایبر

سیامک قاجار قیونلو
sgghionloo@gmail.com
 
در قسمت‌های قبل “فیلترینگ” را در یک ساختار استاندارد و در مفهوم صحیح آن یعنی اراده “کنترل اینترنت” در نظم حقوقی آمریکا، اروپا و کشورهای آسیایی تحقیق و بررسی کردیم. مشخص شد کشورهای پیرو سیستم “حداقلی”ضمن احترام به اصل “جریان آزاد اطلاعات”، استثنائات دسترسی را برای حمایت از حریم خصوصی، مالکیت فکری، سلامت روحی و روانی کودک (پورنوگرافی کودک)، نفرت‌پراکنی (بیگانه‌هراسی و نژادپرستی)، مقابله با جرایم سازمان یافته و تروریسم، در یک نظامِ قانونمندِ قابل پیش‌بینی و با حفظ تناسب براساس کنوانسیون جرایم سایبری و الزامات حقوق بشر و دادرسی عادلانه، مدون کرده‌اند.
در مقابل، **کشورهای پیرو سیستم حداکثری، اصل “جریان آزاد اطلاعات” را با قید استثنا به سیاست و مرتبط با سیاست و بدون الزام به رعایت قواعد دموکراسی، اما سعی بر انطباق با میثاق‌های حقوق بشری، پذیرفتند. این گروه از کشورها، برای اجتناب از توقف یا کند شدن رشد و توسعه اقتصادی کشور به شیوه‌ای کاملا تخصصی به ماهیت اطلاعات ورود کرده، و اگرچه وسواس زیادی برای کنترل جریان اطلاعات سیاسی و مرتبط با سیاست نشان دادند اما تلاش کردند تا به “جریان آزاد اطلاعات اقتصادی” و دولت الکترونیکی لطمه وارد نشود. **
در مقالات قبل نشان دادیم که این عدم لطمه به جنبه‌های اقتصادی فضای سایبر نتیجه قطعی آزادی‌های اجتماعی و فرهنگی است؛ آزادی نشات گرفته از حریم خصوصی اشخاص که جز با حرمت داشتن آن، امکان شکوفایی و رشد در این فضا غیرمتصور است. همچنین سعی شد به‌نحوی منطقی از لایه‌ها و پلتفرم‌های فضای سایبر پرده‌برداری کرده و رویکرد گروه کشورهای حداکثری را در هر لایه جداگانه تحقیق کنیم (ضرورتی به این کار برای کشورهای حداقلی وجود نداشت) و بدین منظور، بهترین نمونه و مصداق آن را در سیاست‌های کشور چین به عنوان دشمن شماره یک آزادی اینترنت در این لایه‌ها به محک آزمون و آمارهای بین‌المللی مورد تجزیه و تحلیل قرار دادیم.
**دستاوردهای این کشور پهناور با جمعیت میلیاردی این “گزاره” را به اثبات رساند که گروه کشورهای پیرو سیستم حداکثری و متمایل به حداکثر، برای مدیریت فضای سایبر، نه تنها آن بخش از محتوای غیرسیاسی و مرتبط با سیاست (از جمله آزادی‌های مدنی) را مانع نشدند بلکه به‌گونه‌های مختلف آن را تقویت کرده، باعث شکوفایی اقتصاد، اقتصاد دیجیتال، دولت الکترونیکی و بهره‌برداری از دریای بیکران فرصت‌های اینترنت شدند.** توضیح داده شد چرا با وجود آنکه وضع مرتبط با سیاست در ایران بهتر از بسیاری از کشورهای سیستم حداکثری است، اما در رده‌بندی آمارهای بین‌المللی رتبه بسیار پایینی کسب کرده‌ایم از آن جهت که در ایران “اختلاط” در “جریان اطلاعات” حاکم است و هیچ تفکیک روشنی بین لایه‌های مختلف، و بالطبع تفکیک در ماهیت جریان اطلاعات وجود ندارد.
ماهیت اطلاعات “سیاسی” و رابطه آن با پلتفرم‌های اجتماعی و فرهنگی و اینکه “سیاست” اساسا محتوایی نیست که قابلیت تبدیل به اقتصاد دیجیتال را داشته باشد و تنها یک “قابلیت‌ساز”و طریقتی است که به سایر روابط اجتماعی و فرهنگی موضوعیت می‌دهد تا در نهایت، -اگر آن روابط آزادانه شکل بگیرد، تبدیل به “محصول”ی شود که جمعشان بخش بزرگی از اقتصاد دیجیتال را می‌سازد.
شکست اقتصاد دیجیتال در امتداد شکست اقتصاد سنتی و آن نیز در نبود “محتوا” (آثار ناشی از فکر) و “نبود” محتوا در اثر نبود پلتفرم‌های اجتماعی و فرهنگی، محملی برای بالندگی جنبه‌های مختلف و متنوع زندگی به وجود نمی‌آورد تا موضوعیتی برای مبادله و ایجاد ارزش افزوده و اقتصاد دیجیتال به وجود آید.
**نگاهی به فهرست قوانین و مقررات فضای سایبر و تاسیس شوراهای‌عالی و ملی برای مدیریت انفورماتیک و فضای سایبر در “کنترل” و “محدودیت” جریان اطلاعات برای “سالم”سازی فضای سایبر، تحقیقا در مقایسه با طرح‌های سالم‌سازی در گذشته نباید باعث تعجب شود اگر بعد از چند سالی، نهایتا چند پلاژ متروکه خروجی آن باشد، و خودِ “دریا” را با آن همه پتانسیل اقتصادی نهایتا نصیب رقبایمان در همسایگی‌، به نظاره بنشینیم. **
بدون وجود آزادی‌های اجتماعی (نه حتی آزادی‌های مدنی مانند اعتراضات مسالمت‌آمیز، وجود نهادهای غیردولتی و...) و فرهنگی هیچ تعریف مفیدی از روابط اقتصادی ممکن نبوده و قرار نیست هیچ ارزش افزوده‌ای به وجود آید تا موضوعی برای مبادله و شکوفایی اقتصاد باشد. اجمالا، جمع رفتارهای ملی (دولت داخلی) و فراملی (دولت‌های خارجی) شمشیر دولبه‌ای ساخته که اگر شبکه‌وند ایرانی مشمول رفتار محدودکننده ملی نشود، دیر یا زود شکار رفتار فراملی بازیگر خارجی خواهد شد و ناگهان متوجه می‌شود همه بنا و کسب و کاری که با خون دل در فضای سایبر ساخته بود، با تصمیم یک فرد، از اپ‌استور حذف شده و نه تنها هزاران کسب و کار در معرض نابودی قرار گرفته، میلیون‌ها مصرف‌کننده ایرانی باید محصولی را بدون وجود پشتیبانی‌های معمول و مرسوم تحمل کنند؛ و **بدتر از آن، در حوزه دامین، هاستینگ، دیتاسنتر و پرداخت اینترنتی جهانی و سایر خدمات مرتبط با وب‌مستری، یکی از بزرگ‌ترین و اصلی‌ترین شرکت‌های خارجی (ریسلو) در سلب مالکیت فضای میزبانی، طومار موجودیت و هویت ایرانی را در هم می‌پیچد و از این همه متولی بزرگ مدیریت فضای سایبر که حتی در مقام قانون‌گذاری به موازات مجلس قانونی کشور عرض اندام کرده، اعتراضی برنمی‌آید، چون قدرت بر اعتراض وجود ندارد. **
ما این موضوعات را در بخش‌های بعدی در تعریف دقیق “کنترل”، “محدودیت” و “منع” تحت عنوان نتایج قطعی “سیاست” سایبری و نماد آن: فیلترینگ، انسداد و معدوم‌سازی مفصل بحث خواهیم کرد. اجمالا برای اینکه “وضع موجود” و وضعیت حقوقی ایران را بررسی کنیم، لازم است تا قدری عمیق‌تر از خطوط مختلف راهبردها و سیاست‌ها و پلتفرم‌ها لایه‌برداری کنیم که به کُنه “باورها” و “رفتارها”یی برسیم تا هرکس و با هردرجه از آگاهی، متوجه تضاد آنتاگونیستی وضع موجود با عناصر اصلی “اقتصاد دیجیتال” و “دولت الکترونیکی” بشود...
قبل از آغاز بحث اصلی، با قوانین و مقررات و ساختار فضای سایبر در ایران آشنا می‌شویم:

قوانین و مقررات مهم فضای سایبر با تاکید بر محتوا یا منع

ماده 3 قانون نحوه مجازات اشخاصی که در امور سمعی و بصری فعالیت‌های غیرمجاز می‌کنند مصوب 1372؛ مواد 9، 10، 11 و 12 قانون حمایت از حقوق پدیدآورندگان نرم‌افزارهای رایانه‌ای مصوب 1379؛ قانون تجارت الکترونیکی ایران در سال 1382 (صرفا مجازات‌های متعارف و بدون وجود مقررات محدودکننده)؛ مواد 2 تا 6 و 9 تا 12 قانون نحوه مجازات اشخاصی که در امور سمعی و بصری فعالیت‌های غیرمجاز می‌کنند مصوب 1386؛ ماده 8، تبصره ماده 10 و ماده 13 (تعارض آنتاگونیستی قانون مجازات انتشار و افشای اسناد محرمانه و سری دولتی مصوب 1353 با این ماده) قانون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات مصوب 1387-1388؛ ماده 3 (در تعارض کامل با قانون انتشار و دسترسی آزاد) 14، 18 به ویژه مواد 21 و 22 و 23 قانون جرایم رایانه‌ای 1388.

متولیان فضای سایبر - نهادها و دستگاه‌های متولی محتوا، انفورماتیک و سایبر

- ستاد انقلاب فرهنگی در سال 1359 تاسیس شد تا «انقلاب اسلامی در تمام دانشگاه‌های سراسر ایران به وجود آید و اساتیدی که در ارتباط با شرق یا غرب‌اند تصفیه گردند و دانشگاه محیط سالمی برای تدریس علوم عالی اسلامی شود».
- در سال 1359 شورای‌عالی انفورماتیک کشور به منظور ساماندهی به امور انفورماتیک کشور تاسیس و زیرمجموعه سازمان برنامه و بودجه قرار گرفت.
- شورای‌عالی انقلاب فرهنگی در ۱۹ آذر ۱۳۶۳ تاسیس و هدف از تاسیس آن: «خروج از فرهنگ بدآموز غربی و نفوذ و جایگزین شدن فرهنگ آموزنده اسلامی، ملی و انقلاب فرهنگی در تمام زمینه‌ها و مبارزه با نفوذ عمیق ریشه‌دار غرب» عنوان شد.
- شورای‌عالی فناوری اطلاعات بر اساس ماده ۴ قانون وظایف و اختیارات وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات مصوب ۱۳۸۲ مجلس شورای اسلامی، به منظور سیاست‌گذاری و تدوین راهبردهای ملی در قلمرو فناوری اطلاعات، تدوین برنامه‌های میان‌مدت و بلندمدت برای توسعه پژوهش‌های کاربردی در قلمرو فناوری اطلاعات و همچنین گسترش کاربری فناوری اطلاعات و ارتباطات در کشور و برنامه توسعه بخش‌های مختلف تشکیل شد.
- مصوبه هیات وزیران 1387 در خصوص تعیین سند راهبردی امنیت فضای تولید و تبادل اطلاعات کشور.
- تاسیس پلیس فضای تولید و تبادل اطلاعات ایران یا پلیس سایبری ایران با نام مختصر فتا در سال 1387.
- در اسفند 1390 به فرمان رهبری، شورای‌عالی فضای مجازی کشور با اختیارات کافی به ریاستِ رییس‌جمهور تشکیل و مرکزی به نام مرکز ملی فضای مجازی کشور ایجاد شد تا اشراف کامل و به‌روز نسبت به فضای مجازی در سطح داخلی و جهانی و تصمیم‌گیری نسبت به نحوه مواجهه فعال و خردمندانه کشور با این موضوع از حیث سخت‌افزاری، نرم‌افزاری و محتوایی در چارچوب مصوبات شورای‌عالی و نظارت بر اجرای دقیق تصمیمات در همه سطوح تحقق یابد.
در سال 1395 شوراهای عالی انفورماتیک، اطلاع‌رسانی و امنیت فضای تبادل اطلاعات (افتا) منحل و تمامي وظایف راهبردی “سیاست‌گذاری” نظارت و هماهنگی آنها در سطح ملی به شورای‌عالی فضای مجازی منتقل شد. شورای‌عالی فناوری اطلاعات به شورای اجرایی فناوری اطلاعات تغییر نام یافت و تمامی وظایف راهبردی “سیاست‌گذاری” نظارت و هماهنگی آن در سطح ملی به شورای‌عالی فضای مجازی منتقل شد. شورای مذکور در چارچوب سیاست‌های کلی نظام و مصوبات شورای‌عالی فضای مجازی فعالیت می‌کند. همچنین، تمامی وظایف و مسوولیت‌های اجرایی قانونی “اموال” “دارایی‌ها” حقوق “تعهدات” امکانات و تجهیزات دبیرخانه شورای‌عالی اطلاع‌رسانی برای خاتمه فعالیت به وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات منتقل شد.

اهم و رئوس مصوبات و احکام شورای‌عالی فضای مجازی کشور

- سیاست‌های ساماندهی خدمات پیامکی ارزش‌افزوده و پیامک انبوه در شبکه‌های ارتباطی - 1393
هرگونه محتوا در خدمات پیامکی انبوه و ارزش‌افزوده پیامکی باید با رعایت قوانین و مقررات کشور و عدم مغایرت با ارزش‌های ایرانی ـ اسلامی باشد. به منظور پایش محتوا کار گروهی ...
هرگونه فعالیت برای ارایه خدمات محتوایی پیامکی در چهارچوب قوانین و مقررات با اخذ مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی امکان‌پذیر است... وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مکلف است درصورت وجود خلا قانونی و یا مقرراتی پیشنهادهای لازم را تهیه و به تصویب مراجع ذی‌ربط برساند. نحوه برخورد با تخلفات براساس آیین‌نامه‌ای خواهد بود که به تایید کارگروه می‌رسد.
به‌منظور حفظ و صیانت از اطلاعات خصوصی مخاطبان پیام و براساس قوانین به ویژه قانون جرایم رایانه‌ای... حق واگذاری فروش و یا دراختیار قراردادن این اطلاعات به دیگران را ندارند. استفاده از فهرست مخاطبان خدمات پیامکی صرفا با رعایت حریم خصوصی کاربران مجاز است...
پایش و ممیزی محتوایی که در خدمات ارزش‌افزوده پیامکی استفاده می‌شود به صورت قبل از انتشار و محتوایی که در خدمات پیامک انبوه استفاده می‌شود به صورت پس از انتشار خواهد بود...
- مصوبه جلسه پانزدهم – 1393
مصوبه اول: تعریف شبکه ملی اطلاعات، شبکه ملی اطلاعات “به عنوان زیرساخت ارتباطی فضای مجازی کشور” شبکه‌ای مبتنی بر قرارداد اینترنت به همراه سوییچ‌ها و مسیریاب‌ها و مراکز داده‌ای است به صورتی که درخواست‌های دسترسی داخلی برای اخذ اطلاعاتی که در مراکز داده داخلی نگهداری می‌شوند به هیچ وجه از طریق خارج کشور مسیریابی نشود و امکان ایجاد شبکه‌های اینترانت و خصوصی و امن داخلی در آن فراهم شود.
مصوبه دوم: الزامات حاکم بر تحقق شبکه ملی اطلاعات به عنوان زیرساخت ارتباط فضای مجازی کشور...
- مصوبه شورای‌عالی فضای مجازی کشور با موضوع «توسعه فضای مجازی سالم مفید و ایمن» -1394
تعریف فضای مجازی سالم، مفید و ایمن؛ فضایی است متشکل از شبکه‌های ارتباطی که در آن محتوا و خدمات مفید در چارچوب مبانی و ارزش‌های اسلامی و قوانین و مقررات کشور ارایه ... و حتی‌الامکان در برابر محتوا و رفتارهای آسیب‌زا محفوظ بمانند. هدف ایجاد و توسعه داوطلبانه، مشارکتی و قابل مدیریت در جهت: الف) تولید و توزیع محتوا و خدمات سالم، مفید و ایمن مورد نیاز؛ ب) ممانعت از نشر محتوا و خدمات مضر و ناسالم و ناایمن...
- سیاست‌های حاکم بر برنامه ملی بازی‌های رایانه‌ای - 1394
ماده۱ :سیاست‌ها ۱ .اولویت‌بخشی به محتوا، فرهنگ‌سازی عمومی و جریان‌سازی فرهنگی در داخل کشور و در عرصه بین‌الملل و مقابله موثر با تهاجم فرهنگی با تکیه بر اندیشه‌ها و ارزش‌های اسلامی و سبک زندگی ایرانی-اسلامی؛ ۲ .تقویت و ارتقای ...؛ ۳ .ایجاد فضای رقابتی... تقویت زمینه‌های مشارکت موثر و حداکثری بخش خصوصی و تعاونی در جهت گسترش تولید، سرمایه‌گذاری داخلی و فعالیت‌های مشترک بین‌المللی؛ ۴ .توسعه برنامه‌های پژوهشی، رصد و آینده‌نگری؛ ۵ . حمایت از نخبگان، شرکت‌ها و موسسات دانش‌بنیان و ارتقای حمایت از مالکیت آثار؛ ۶. کسب خودکفایی صنعتی، گسترش بازار و افزایش صادرات محصولات بازی‌های رایانه‌ای داخلی و ایجاد فرصت‌های جدید شغلی. ماده۲ :نگاشت نهادی ماده۳: سایر اقدامات ۱ .کلیه بازی‌های رایانه‌ای داخلی و خارجی برای انتشار در کشور می‌بایست از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مجوز دریافت کنند. ۲ .سازمان صدا و سیمای ج.ا.ا و ... .

اهداف و سیاست‌های مرکز ملی فضای مجازی به شرح زیر است :

1. مواجهه فعال و مبتکرانه با فضای مجازی در سطح ملی و جهانی و توسعه آن به میزان آمادگی قطعی نظام (از نظر فنی و محتوایی) برای استفاده از فرصت‌ها و مقابله با تهدیدات آن
2. به حداقل رساندن اتکای کشور به کشورهای دیگر در استفاده از فضای مجازی و توابع آن در عرصه‌های فنی
3. جذاب‌سازی و غنی‌سازی محتوا و خدمات بومی جهت پاسخگویی حداکثری به نیازهای داخلی
4. آموزش عمومی و فرهنگ‌سازی در جهت بالابردن سواد اینترنتی، هوشیارسازی مردم در مورد مخاطرات فضای مجازی و انگیزه دادن به مردم برای مقابله با مخاطرات آن در زندگی فردی و اجتماعی
5. مقدم داشتن محتوا نسبت به زیرساخت‌ها، قالب‌ها و خدمات اینترنتی و سرمایه‌گذاری بالا و مستمر در زمینه تولید وسیع و زاینده محتوای جذاب بر اساس اسلام ناب محمدی و گفتمان انقلاب اسلامی
6. مشارکت حداکثری نیروها و تشکل‌های مردمی متعهد در یک فضای رقابتی جهت بهره‌‌برداری بهینه از فرصت‌ها
7. حضور خلاقانه جمهوری اسلامی ایران در فضای مجازی در دو عرصه سخت‌افزاری و نرم‌افزاری خصوصا در جهت ابداع خدمات نو، قوی و جذاب
8. ساماندهی تبادل اطلاعات با شبکه جهانی
9. فراهم آوردن شرایط لازم برای دستیابی فضای مجازی کشور به بالاترین سطح از امنیت و سلامت برای آحاد مردم، نظام و کلیه نقش‌آفرینان در فضای مجازی
10. در نظر گرفتن شرایط جنگ فرهنگی و به تبع آن حاکم کردن روحیه جهادی و گسترش تعامل و هم‌افزایی بین کلیه دستگاه‌ها و نیروهای مردمی در عالی‌ترین سطح از هماهنگی و انسجام
11. ایجاد آمادگی لازم در عالی‌ترین سطح به منظور صیانت از زیرساخت‌های حیاتی در برابر حملات اینترنتی و دفاع مناسب در برابر هرگونه حمله
12. استفاده حداکثری از فضای مجازی به منظور ارتباط و همکاری وسیع و هدفمند با ملت‌ها خصوصا ملل مسلمان در جهت ترویج و تحقق گفتمان انقلاب اسلامی
13. حضور قوی و هدفمند نظام در مجامع و سازمان‌های جهانی و ایجاد ائتلاف‌های قوی مرکب از ملت‌ها و دولت‌ها در جهت کاهش حاکمیت قدرت‌های بزرگ در عرصه اینترنت و به‌وجود آمدن بستر عادلانه و اخلاقی برای استفاده از این ابزار توسط همه ملت‌ها و دولت‌ها و همچنین تامین حقوق ملت ایران در این عرصه.

وظایف و اختیارات مرکز ملی فضای مجازی

1. انجام وظایف دبیرخانه‌ای شورای‌عالی؛
2. تحقق بخشیدن به اهداف و سیاست‌های مرکز و نظارت بر حسن اجرای آنها طبق مصوبات شورای‌عالی؛
3. تحقق بخشیدن به اقدامات و پروژه‌های مندرج در پیوست حکم (بند هـ ) ونظارت بر حسن اجرای آنها در چارچوب مصوبات شورای‌عالی؛
4. نظارت و ارزیابی در همه­ ابعاد فضای مجازی کشور در چارچوب طرح مصوب شورای‌عالی؛
5. تقسیم کار ملی، هماهنگی و هم‌‌افزایی در فضای مجازی کشور در همه­ ابعاد، طبق مصوبات شورای‌عالی؛
6. پایش و رصد نظام‌مند و مستمر فرصت‌ها و تهدیدهای فضای مجازی برای کشور؛
7. برنامه‌ریزی برای حضور قوی و مستمر در مجامع جهانی مرتبط با فضای مجازی به منظور صیانت از حقوق و منافع ملی، به‌دست‌گیری ابتکار عمل و گسترش تعاملات میان دولت‌های همسو در جهت سالم و امن‌سازی فضای مجازی و امکان بهره‌گیری همه کشورها از این فضا بر اساس حاکمیت ملی و عدالت در چارچوب مصوبات شورای‌عالی؛
8. مدیریت تشخیص حملات سایبری به کشور و همچنین دفاع از زیرساخت‌های حیاتی در برابر حملات سایبری؛
9. انجام مستمر مطالعات راهبردی و آینده‌پژوهی در جهت مواجهه عالمانه و پیشتاز با تحولات فضای مجازی ایران و جهان؛
10. تدوین نقشه جامع توسعه فاوا، برنامه‌‌های پنج­ ساله توسعه فضای مجازی و تعیین اولویت‌های علمی و فناوری فضای مجازی؛
11. تسهیم و توزیع بودجه طرح‌های کلان یا فرادستگاهی مصوب شورای‌عالی از طریق ابلاغ اعتبار یا سایر روش‌های مصوب شورای‌عالی یا قوانین کشور؛
12. تحقق بخشیدن به مصوبات کمیسیون‌های تعریف‌ شده در چارچوب مصوبات شورای‌عالی و نظارت بر حسن اجرای آنها.
تبصره: انجام این وظایف، با اولویت استفاده­ حداکثری از ظرفیت‌های دستگاه‌های کشور است.

شرح وظایف و اختیارات کمیسیون عالی تنظیم مقررات

 
کمیسیون عالی تنظیم مقررات؛ کمیسیون عالی ارتقاي تولید محتوا؛ کمیسیون عالی امنیت
در هشتمین جلسه مورخ 25/6/1391، بر اساس ماده ٩ اساس‌نامه‌ مرکز ملی فضای مجازی، شرح وظایف و اختیارات و اعضای «کمیسیون عالی تنظیم مقررات فضای مجازی کشور» را به این شرح تصویب کرد:
- کمیسیون عالی تنظیم مقررات فضای مجازی کشور جهت تنظیم سیاست‌ها، نظارت‌، هدایت، هماهنگی و تصویب مقررات و آیین‌نامه‌های کلان در همه ابعاد فضای مجازی در چارچوب مصوبات شورای‌عالی فضای مجازی تشکیل می‌شود و وظایف و اختیارات این کمیسیون به این شرح است:
- تصویب معیارها سیاست‌ها و نظام‌های کنترل کیفی و فنی در همه زمینه‌های فضای مجازی از جمله امنیت و محتوایی و همچنین
- سیاست‌گذاری هماهنگی و تصویب ضوابط کلی صدور مجوز فعالیت و بهره‌برداری در چارچوب مصوبات شورای‌عالی برای ارایه هرگونه فعالیت در فضای مجازی شامل محتوا (اعم از داده، متن، صوت و تصویر) خدمات و زیرساخت‌های فنی و ارتباطی.
- تدوین و ارایه‌ پیشنهاد در خصوص تعیین نوع فعالیت‌ها و بهره‌برداری‌های غیر مجاز در فضای مجازی و تعیین جریمه و مجازات در موارد نیاز جهت تصویب در شورای عالی و عندالزوم ارجاع به مراجع قانون‌گذاری.
- سیاست‌گذاری در زمینه‌ نرخ‌گذاری برای تمامی خدمات فضای مجازی در چارچوب مصوبات شورای‌عالی.
- ایجاد هماهنگی و نظارت بر عملکرد دستگاه‌های صادرکننده‌ مجوزهای ارایه خدمات محتوا در فضای مجازی در چارچوب مصوبات شورای‌عالی.
- تدوین سیاست‌ها و تصویب مقررات کلان مورد نیاز فضای مجازی کشور از جمله توافق‌نامه‌های ، حمایت از حقوق کاربران فضای مجازی و تنظیم روابط فعالان فضای مجازی در چارچوب مصوبات شورای‌عالی.

پژوهشگاه فضای مجازی ...Top of Form

و نمونه‌ای از یک فراخوان عمومی مشارکت:

فراخوان پروژه تولید محتوای داخلی

توسعه تولید محتوای فارسی در فضای مجازی، موضوعی است که در اسناد بالادستی نظام از جمله در برنامه پنجم توسعه نیز مورد تاکید قرارگرفته است؛ بر این اساس، در فصل اول قانون برنامه پنج ساله توسعه و در بخش «فرهنگ اسلامی – ایرانی» موضوع لزوم توسعه تولیدات و فعالیت‌های رسانه‌ای، فرهنگی و دیجیتال مورد تاکید قرار گرفته است. همچنین در یکی از بندهای سیاست های کلی فضای مجازی ابلاغی مقام معظم رهبری،  ایشان بر ضرورت  «مقدم داشتن محتوا نسبت به زیرساخت‌ها و قالب‌ها و خدمات اینترنتی و سرمایه‌گذاری بالا و مستمر در زمینه تولید وسیع و فزاینده محتوای جذاب براساس اسلام ناب محمدی و گفتمان انقلاب اسلامی» تاکید کردند.
لذا در راستای تولید محتوای دیجیتال در فضای وب پروژه‌ای با عنوان تولید محتوای داخلی در سازمان فناوری اطلاعات ایران تعریف شده است که در این پروژه برنامه‌هایی نظیر تولید بازی‌های رایانه‌ای، محتوای آموزشی، فیلم و چندرسانه‌ای و ... مورد حمایت قرار می‌گیرند لذا شرکت‌های علاقه‌مند و فعال در این حوزه که توانایی انجام پروژه‌های مرتبط با موضوعات ذکر شده را دارا هستند، می‌توانند با ارایه پیشنهاد در این حوزه از تسهیلات پیش‌بینی شده در قالب حمایت مالی، عقد قرارداد خرید خدمات، انجام کار، مشاوره و ....  بهره‌مند شوند، عنوان برخی از زیرپروژه‌های تصویب شده در این پروژه به شرح ذیل است:
1-  نرم‌افزار شبکه اجتماعی اختصاصی بانوان و مادران - «من مامانم»
2- پایگاه اطلاعات مشاغل ایران
3- تولید و بارگذاری 1000 ساعت محتوای دیجیتالی کارآفرینی در قالب راه‌اندازی درگاه ملی شتاب‌دهی کارآفرینی
4- پروژه سامانه امداد کشاورز
5- مرکز زنجیره‌ای سرگرمی‌های مبتنی بر واقعیت مجازی
6- طراحی آزمون‌های زبان انگلیسی
7- تهیه محتوای درسی بهترین استادان دانشگاه‌های کشور و نشر آن در فضای سایبری
8- طرح جامع فروشگاه اینترنتی محتوای پارسی با فناوری‌های روز دنیا با هدف کسب‌وکار دیجیتالی بین‌المللی.
...هفته بعد فرصتی خواهد بود تا بررسی شود آیا ممکن است از مجموعه قوانین، مقررات و نهادهای سیاست‌گذار در فضای سایبر، لایه‌ها و پلتفرم‌های سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی را از هم تفکیک کرد؟

منبع:عصر ارتباط


مطالب مرتبط
نظرات کاربران

ارسال نظر در مورد این مطلب:
نام شما : *
آدرس ایمیل : *
متن نظر : *
کد امنیتی :
Refresh Code

لطفا عبارت درج شده در تصویر بالا را در کادر زیر بنویسید

*
 


کليه حقوق اين سایت متعلق به ICTNEWS است.
انتشار مطالب با ذکر منبع و لینک به سایت مجاز است.
تماس با ما: 88946450  فرم تماس با ما
این پرتال قدرت گرفته از :
سیستم مدیریت پرتال و خبرگزاری دیاسافت
ارتباط با ما : 1000030200