http://www.ictnews.ir/
http://ictnews.ir
دوشنبه 20 شهريور 1396
ICT ايراني در هفته‌اي که گذشت
ICT ايراني در هفته‌اي که گذشت

رواج روزافزون استفاده از فناوري در ايران، بدون ترديد روندي رو به رشد و البته مثبت به شمار مي‌رود. اما جنبه غم‌انگيز و تراژيک جريان اين است که نگرش استفاده از فناوري‌هاي جديد در ايران، بمانند کشورهايي است که حتي در مرحله‌اي بحراني‌تر از جهان سوم به سر مي‌برند. به عبارت ديگر، کشور ما از ظرفيت قابل توجه و بازار گسترده‌اي جهت استفاده از تمام آنچه است که در حوزه‌هاي مختلف فناوري اطلاعات و ارتباطات در دنيا عرضه مي‌شود و اين گستردگي از استفاده و خريد گوشي‌هاي هوشمند با قيمت‌هاي چند صد دلاري گرفته تا نصب انواع و اقسام اپليکيشن‌هاي روز دنيا را شامل مي‌شود که فعلا در ايران فيلتر نشده‌اند.

خريد و فروش هويت فقط با 10 دلار
                             پريسا خسروداد

رواج روزافزون استفاده از فناوري در ايران، بدون ترديد روندي رو به رشد و البته مثبت به شمار مي‌رود. اما جنبه غم‌انگيز و تراژيک جريان اين است که نگرش استفاده از فناوري‌هاي جديد در ايران، بمانند کشورهايي است که حتي در مرحله‌اي بحراني‌تر از جهان سوم به سر مي‌برند. به عبارت ديگر، کشور ما از ظرفيت قابل توجه و بازار گسترده‌اي جهت استفاده از تمام آنچه است که در حوزه‌هاي مختلف فناوري اطلاعات و ارتباطات در دنيا عرضه مي‌شود و اين گستردگي از استفاده و خريد گوشي‌هاي هوشمند با قيمت‌هاي چند صد دلاري گرفته تا نصب انواع و اقسام اپليکيشن‌هاي روز دنيا را شامل مي‌شود که فعلا در ايران فيلتر نشده‌اند.
اما متاسفانه اين بازار، همچون ساير بازارهاي ديگر در ايران صرفا مصرف‌گرايانه است و صدالبته اين بار مردم نيستند که مي‌بايست با استفاده از توليدات داخلي از صنعت کشورشان حمايت کنند. زيرا که ممکن است راهکار موجود جهت خروج از اين وضعيت صرفا به راه انداختن توليد ملي و بومي‌سازي نباشد! بلکه مسوولان هستند که بايد از طريق مذاکره با برندهاي خارجي پرفروش در ايران و الزام آنها براي راه‌اندازي خط توليد و يا حداقل مونتاژ در داخل کشور، نظير آنچه که در کشورهايي همچون مالزي و هند در حوزه رايانه، لپ‌تاپ و موبايل روي داده است، به فکر ايجاد اشتغال و حتي انتقال دانش فناوري باشند. اين وضعيت به شکل ديگري در مورد بازارهاي ديگر اين حوزه مانند اپليکيشن‌ها که چندي است براي صاحبان خود بسيار پولساز شده‌اند نيز صدق مي‌کند و پرواضح است که اعمال نظر مسوولان ايراني، صرفا براي فيلتر کردن چند کانال و يا گروه، نمي‌تواند تمام توقع و مطالبه از اپليکيشني باشد که بيشترين کاربران آن را در دنيا ايراني‌ها تشکيل مي‌دهند. با اين رويکرد، به ارزيابي و تحليل اهم اخبار ICT ايراني در هفته‌اي که گذشت، مي‌پردازيم.

  • ميعاد شبانه ايراني‌ها در تلگرام چه ساعتي است؟
بيش از چهار سال است که از کوچ کاربران ايراني از پيام‌رسان وايبر به تلگرام مي‌گذرد و در طول اين سال‌ها در حالي که اين پيام‌رسان حتي جزو ده‌تاي برتر و پرطرفدار در هيچ کجاي دنيا نبود، ناگهان صاحب 40 ميليون کاربر از کشور ايران شد. همواره اين پرسش مطرح بوده که چه شد کاربران ايراني به سمت اين اپ سوق داده شدند و آيا اراده‌اي سازمان‌يافته در پس رواج قطره‌اي اين پيام‌رسان در موبايل کاربران ايراني وجود داشته است و يا ايراني‌ها ناغافل و کاملا تصادفي اين اپليکيشن را انتخاب کردند؟ بدون ترديد فرضيه‌هاي بسياري در خصوص اين مهم مطرح است که به دليل عدم اثبات قطعي و نبود مستندات کافي نمي‌توان به انتشار آنها پرداخت. اما آنچه که در هفته اخير به وقوع پيوست، انتشار گزارشي ديرهنگام در خصوص آمار فعاليت روزانه کاربران ايراني در تلگرام توسط پژوهشگاه متعلق به مرکز ملي فضاي مجازي بود.
طبق اين گزارش، میزان انتشار مطالب توسط کاربران ایرانی در کانال‌های تلگرام در ساعت ۲۲ به اوج می‌رسد و در عرض این ساعت، نزدیک به ۲۵۰ k مطلب در کانال‌های تلگرام منتشر می‌شود. این درحالی است که کمترین زمان انتشار مربوط به ساعت ۴ صبح است و در این زمان، انتشار مطلب به کمتر از ۲۵ k می‌رسد. درهمین حال میزان انتشار مطلب از ساعت ۱۰ صبح تا ۲۰ روند ثابتی داشته و حدود ۱۵۰ K است. همچنين آمارها حاکی از آن است که به طور متوسط در هر کانال ۱۲.۸ مطلب منتشر می‌شود که در روزهای تعطیل افزایش یافته و به بالای ۱۳.۲ مطلب می‌رسد. در همین حال، تعداد کل بازدید از کانال‌های تلگرام در یک روز، یک میلیارد و ۹۴۴ میلیون و ۵۰۰ هزار بار عنوان شده و متوسط بازدید هر مطلب در کانال نیز ۷۱۷ بار است. از سوی دیگر، بررسی روند ایجاد کانال‌های تلگرامی ‌نیز نشان می‌دهد که در طول یک هفته حدود ۱۲ هزار کانال، به تعداد کانال‌های فارسی افزوده شده است و آخرین آمار از وجود ۵۸۶ هزار و ۹۴۰ کانال تلگرامی‌حکایت دارد.
گفتني است، اين گزارش که بارها انتشار اطلاعات آن توسط رسانه‌ها از مسوولان درخواست شده بود، به دلايلي نامعلوم شبه‌محرمانه تلقي مي‌شد و همواره از افشاي آن ممانعت به عمل مي‌آمد. اما ظاهرا از اين پس قرار است به صورت روزانه بر روي سايت مرکز ملي فضاي مجازي قرار گيرد.
  • بازگشايي دو پرونده قديمي
هفته گذشته، انتشار خبري کوتاه باعث بازگشايي پرونده‌اي کهنه و خاک‌گرفته در حوزه ICT ايراني شد. اين خبر، دستور جهرمي، وزير جديد ارتباطات به کشف و تحليل دلايل نزول کارایی دو شرکت به نام کارخانجات مخابراتی ایران و صنایع مخابراتی راه دور ایران از طريق تعريف يک ماموريت جديد براي يکي از معاونان وزارت ارتباطات واعظی یعنی علی اصغر عمیدیان، رییس سازمان تنظیم مقررات بود که البته بیشترین حجم انتقادات را نیز داشت. اما ماجراي اين دو کارخانه چه بود؟ اين دو کارخانه که زماني از غول‌هاي بزرگ مخابراتي در کشور محسوب مي‌شدند، هر يک به تنهايي بالغ بر 300 هزار کارمند و کارگر داشتند. اين دو کارخانه که زماني از برندهاي مطرح در حوزه مخابرات ايراني بودند، شرکايي نيز داشتند که معروف‌ترين آنها زيمنس آلمان با دردست داشتن 20 درصد از سهام کارخانجات مخابراتي ايران تا قبل از سال 86 بود. اما به‌تدريج و بنا به دلايلي که برخي از کارشناسان آن را ناشي از آغاز تنش‌هاي جهاني عليه ايران و آغاز تحريم‌ها و از سوي ديگر واردات بي‌رويه و بدون مرز تجهيزات مخابراتي چيني توسط فعالاني مي‌دانند که دستي در آتش داشتند، روزهاي غم‌انگيز نزول اين دوکارخانه آغاز شد. به طوري که سهام اين کارخانجات که زماني براي خريد آن، صف‌هاي طولاني تشکيل مي‌شد، ديگر طرفداري نداشت و جاي خود را به اين داد که هر کس در بازار بورس ايران داراي سهامي ‌از اين کارخانجات بود، ترجيح مي‌داد در اولين فرصت آن را واگذار کند و خود را از کابوس از دست دادن سرمايه‌اش، خلاص کند.
در اين ميان، اواخر سال 86 بود که نام کارخانجات مخابراتي ايران با توليد گوشي ملي گره خورد. در آن زمان که تب ملي‌سازي در بازار ICT ايراني به شدت داغ بود، وزارت صنايع تصميم گرفت تا علي‌رغم تمام مخالفت‌ها و انتقادات، گوشي وطني توليد کند و بخش اعظمي‌ از اين ماموريت را به کارخانجات مخابراتي ايران سپرد. غافل از اين که نه تنها چنين نشد، بلکه زمينه ورشکستگي و مشکلات مالي روزافزون اين دو کارخانه را بيش از پيش فراهم کرد.
  • دوکساگرام و افشاي هويت ايراني‌هاي اينستاگرام
هفته گذشته خبر رسيد به دليل نقص امنيتي، حساب کاربري شش ميليون نفر در اينستاگرام لو رفته است. اين اطلاعات شامل شماره تلفن و ايميل کاربران اينستاگرام بود. لذا از آنجا که در ميان اين قربانيان، افراد سرشناس  همچون هنرپيشگان، خواننده‌ها و ورزشکاران نيز وجود داشتند، حساسيت خطر افشاي اطلاعات همچون دسترسي به اطلاعات حساب اینستاگرام از طريق تکنیک‌های مهندسی اجتماعی براي اين گونه افراد بيشتر از کاربران معمولي اعلام شد. اين اقدام زماني از حالت هشدار خارج و شکل جدي‌تر به خود گرفت که هکرها چندساعت پس از افشای این موضوع یک پایگاه داده قابل جستجو از داده‌های سرقت‌شده به نام دوکساگرام راه‌اندازی کردند و اطلاعات تماس هر فرد قربانی را با پرداخت 10 دلار در اختیار متقاضیان قرار دادند که در اين فهرست، شماري از ايراني‌هاي معروف و کاربران عادي نيز حضور داشتند. گرچه ساعاتي بعد، دوکساگرام از دسترس خارج شد، اما در نهايت اطلاعاتي که افراد سودجو و فرصت‌طلب در پي کشف آن بوده و هستند در فضاي مجازي منتشر شد.
به دنبال اين اقدام، پليس فتاي ايران و وزير ارتباطات نيز واکنش نشان دادند و کاربران ايراني را به انتخاب رمزهای عبور مجزا برای هر حساب کاربری و همچنین الگوبرداری از الگوریتم‌های پیشرفته رمزنگاری تشويق کردند. واکنش اين مقامات، حکايت از گستردگي ابعاد افشاي هويت کاربران ايراني در اينستاگرام دارد.
  • پاساژعلاءالدين و دست‌فروشان قمه به دست
عموما اخبار بسياري از آشفتگي و وقوع اتفاقات غيرمترقبه نظير آتش‌سوزي به صورت گاه و بيگاه در پاساژ علاءالدين منتشر مي‌شود. در ادامه اين روند، هفته گذشته در ابتدا خبر رسيد که مرکز مذکور به علت وجود طبقه هفتم که به صورت غیر قانونی مورد ساخت و ساز قرارگرفته است، پلمب شده است. اين خبر که بازتاب بسياري را به خود اختصاص داد، پس از اندکي با فاش شدن اصل ماجرا، تکذيب شد و شکل جديدي به خود گرفت. بر اساس اين گزارش، همواره ورودي پاساژ علاءالدين مملو از دست‌فروشاني است که اقدام به خريد و فروش انواع و اقسام گوشي دست دوم و به صورت غالب سرقتي و قاچاق مي‌کنند. حضور و فعاليت اين افراد ظاهرا چند وقتي به دليل اصلي کينه و ناراحتي مغازه‌داران اين پاساژ به ويژه در طبقه اول شده بود، به طوري که هر از چندگاهي زد و خوردهايي نيز در اين زمينه گزارش مي‌شد. تا اين که دست‌فروشان مقيم فضاي اطراف پاساژ، تصميم مي‌گيرند طي يک اقدام غافل‌گيرانه با آوردن قمه به اعتراض مغازه‌داران پاسخ دهند و به قول خودشان به دفاع از کاسبي خود بپردازند که نتيجه آن دخالت مردم و نيروي انتظامي‌جهت پايان اين درگيري بود. گفتني است پاساژ علاءالدين معضلات بسياري دارد که يکي از آنها وجود دست‌فروشان است.
 


مطالب مرتبط
نظرات کاربران

ارسال نظر در مورد این مطلب:
نام شما : *
آدرس ایمیل : *
متن نظر : *
کد امنیتی :
Refresh Code

لطفا عبارت درج شده در تصویر بالا را در کادر زیر بنویسید

*
 


کليه حقوق اين سایت متعلق به ICTNEWS است.
انتشار مطالب با ذکر منبع و لینک به سایت مجاز است.
تماس با ما: 88946450  فرم تماس با ما
این پرتال قدرت گرفته از :
سیستم مدیریت پرتال و خبرگزاری دیاسافت
ارتباط با ما : 1000030200