http://www.ictnews.ir/
http://ictnews.ir
دوشنبه 20 شهريور 1396
بررسی مشکلات گمرکی بازرگانان حوزه ICT
بررسی مشکلات گمرکی بازرگانان حوزه ICT

کمیسیون فناوری اطلاعات ارتباطات و اقتصاد رسانه اتاق بازرگانی ایران با همکاری کمیسیون حمل و نقل و لجستیک و گمرک و معاونت فنی و خدمات بازرگانی نشستی برای بررسی قوانین و مقررات واردات و صادرات ICT با حضور مسوولان و متولیان حوزه برگزار کردند.

کمیسیون فناوری اطلاعات ارتباطات و اقتصاد رسانه اتاق بازرگانی ایران با همکاری کمیسیون حمل و نقل  و لجستیک و گمرک و معاونت فنی و خدمات بازرگانی نشستی برای بررسی قوانین و مقررات واردات و صادرات ICT  با حضور مسوولان و متولیان حوزه برگزار کردند.
به گزارش روابط عمومی‌فدراسیون ICT اتاق بازرگانی ایران، در این نشست که بر اساس مسئولیت کمیسیون فناوری اطلاعات، ارتباطات و اقتصاد رسانهی اتاق ایران در راستای پایش مستمر فضای کسب و کار حوزهی ICT برگزار شد، نمایندگان مرکز پژوهشهای مجلس، وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، وزارت صنعت، معدن و تجارت، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، نمایندگان تشکلهای فعال حوزه ی فاوا و نمایندهی بانکهای متولی این حوزه حضور داشتند.
در این نشست محمدرضا طلایی رئیس کمیسیون ICT اتاق بازرگانی ایران، مظفر علیخانی معاون فنی و خدمات بازرگانی اتاق ایران، مهدی پور معاون دفتر توسعه خدمات سازمان تجارت، خداکرم اسکندری مدیر کل ارزش و تعرفه گمرک، علی اکبر شامانی مدیرکل دفتر صادرات گمرک و جمعی از فعالان حوزه فناوری اطلاعات اتاق بازرگانی ایران حضور داشتند.
محمدرضا طلایی رئیس کمیسیون ICT اتاق بازرگانی ایران در این جلسه با ذکر این که  حوزه ICT  می‌تواند به عنوان موتور محرکه اقتصاد عمل کند گفت: توسعه فناوری در دنیا با رشد سریعی روبهرو است و ما باید قوانین کلی کشور را برای تسهیل فعالیت‌ها در حوزه ICT  فعال کنیم.وی افزود: ما به عنوان مشاور این حوزه سعی داریم کمک کنیم که فعالان حوزه ICT  با مشکلات فعلی درگیر نباشند و امیدواریم که با همکاری گمرک، وزارتخانه‌های متولی، مرکز پژوهشهای مجلس و سازمان توسعه تجارت موانع حوزه صادرات را مرتفع کنیم.
مظفر علیخانی معاون فنی و خدمات بازرگانی اتاق ایران نیز در این جلسه با پرداختن به اهمیت وزارت اقتصاد این وزارتخانه یک وزارتخانه فرابخشی دانست و گمرک را یکی از زیرمجموعههای مهم آن قلمداد کرد که باتوجه به حضور مسوولان آن در اتاق میتوان امیدوار بود که مشکلات بخش خصوصی راحتتر مطرح شده وفعالان حوزه ارتباط بهتری با مسوولان برای حل مسایل گمرکی خود داشته باشند.
وی در خصوص مشکل کارتهای بازرگانی اجارهای و یکبار مصرف که با انتقاد مسوولان گمرک و یکی از فعالان خصوصی روبهرو شده نیز ضمن رد این شیوه گفت: واقعیت این است که نحوه فعالیت سازمانهای مختلف و ناهماهنگیها و نامساعد بودن فضا باعث شده که برخی به این شیوه روی آورند.
وی در ادامه خاطرنشان ساخت که بهترین راه حل این مشکل و مشکلات دیگر در حوزه گمرکی برگزاری همین نشستها و جلسات دانست و دستاورد این نشستها را بزرگ قلمداد کرد.
در این جلسه اسکندری مدیر کل ارزش و تعرفه گمرک پس از استماع نظرات فعالان بخش خصوصی و آگاهی از مشکلات آنها گفت: اولین قدم ما در دولت یازدهم این بود که تشکل‌ها را در ارزش گذاری همگام با گمرک ایران کنیم.
 وی ادامه داد: در سامانه گمرکی 300هزار رکورد ثبت و ارزش گذاری شده است که با توجه به این تعداد بالای رکوردها طبیعی است که امکان بروز خطا نیز وجود دارد اما ما آماده هستیم هر مشکلی که وجود داشته باشد و فعالان حوزه ICT  به ما اطلاع دهند را بررسی و اصلاح کنیم.
اسکندری ادامه داد: ما این آمادگی را داریم که تشکلها با ما در ارتباط باشند و برای اصلاح مشکلات ارزش‌گذاری به ما نامه بزنند.همچنین در بحث موانع غیر تعرفهای، تشکلها تا آبان ماه میتوانند در زمینه مشکلات قاچاق به ما اطلاع رسانی کنند واگر لازم باشد 9درصد مالیات بر ارزش افزوده برای آنها حذف می-شود.
وی افزود: شاید برای کالاهایی که ریسک قاچاق بالایی دارند این مالیات حذف شود که البته اتاق بازرگانی میبایست پیشنهاد مربوطه را به ما در این زمینه ارائه دهد.
اسکندری در خصوص بحث کم اظهاری نیز گفت: در بحث کم اظهاری روند خوبی در گمرکات جریان دارد و گرچه تا پیش از این به صورت سلیقه ای عمل می‌شده اما هم اکنون در سامانه جامع گمرک امکان ویرایش وجود دارد پس اگر لازم باشد مواردی تغییر کند در صورتی که به ما اعلام کنند این مکان مهیا است.
اسکندری خاطرنشان کرد: اگر تشکل‌ها به همراه فهرست قیمت‌ها وزن کالا را هم به گمرک اعلام کنند، جلوی بروز بسیاری از اشتباهات گرفته می‌شود.همچنین بر اساس آنچه که در دست انجام است در آینده برای ترخیص کالا نیازی به حضور وارد کننده نیست بلکه گمرک با استناد به پیش اظهاریه واردکننده کار ترخیص را انجام خواهد داد.
 اسکندری در پایان در پاسخ به مشکلی که یکی از فعالان حوزه ICTمطرح کرده بود گفت: در زمینه واردات کالاهای جانبی کامپیوتر مانند ماوس،  اگر در زمینه ارزشگذاری و اظهارنامه کامل کالا و برند کالا دقیق شفاف و صحیح عمل شود، در نتیجه قیمتگذاری دقیقتری هم صورت میگیرد.
اسماعیلی معاون مرکز واردات گمرک ایران نیز در این نشست به ارایه دیدگاه‌های خود پرداخت و گفت:  سال گذشته ما 500 واحد تولیدی داشتیم که در مسیر سبز تعریف شدند.بر این اساس اگر اتحادیه یا واحد تولیدی یا اتاق بازرگانی ایران تقاضای خود را به مرکز گمرکات اظهار کنند و شواهدی ارایه دهند که در مسیر سبز هستند میتوانند از تسهیلات واحد‌های تولیدی استفاده کنند.این مسیر سبز در واقع در حکم چک سفید امضایی است که در اختیار تولید کننده واقعی قرار داده می‌شود.
اسماعیلی همچنین متوسط زمان ترخیص نوتبوک در مرکز گمرکات کشور را 7 روز اعلام کرد و خاطرنشان ساخت: اگر می‌بینید کالایی در مدت زمان طولانیتر از سه روز ترخیص  می‌شود می‌بایست به مدیر کارشناس مربوطه در گمرک مراجعه کرده، مشکلات خود را از این طریق پیگیری کنید.وی افزود: مشکلات ترخیص کالاهای ICTدر بندرلنگه نیز به زودی حل شده و بندر دیگری برای این کار اختصاص خواهد یافت.
در این جلسه عبدالرضا نوروزی نائب رئیس کمیسیون ICT اتاق بازرگانی ایران و رئیس اتحادیه لوح فشرده هم به ارائه دیدگاههای خود پرداخته و گفت: تولیدکنندگان لوح فشرده در بخش قطعات یدکی با مشکل گمرکی روبهرو هستند.در گذشته ما از طریق پست DHL قطعات کوچکی که برای لوازم یدکی ابزار تولید مان لازم بود را دریافت میکردیم اما الان یک قطعه کوچک  ۲ تا ۳ ماه زمان می‌برد که به دستمان برسد و همبن باعث می‌شود عملاً خط تولید متوقف شود.از سوی دیگر همین توقف تولید طبیعتاً باعث افزایش قاچاق کالا نیز خواهد شد.
نوروزی ادامه داد: در گذشته ما کالاها را دپو می‌کردیم اما حالا این مکان هم همچون گذشته میسر نیست و لذا خواستار توجه مسئولان گمرک به این مشکل هستیم.
مسعود شنتیایی رئیس اتحادیه سخت افزار و سیستمهای امنیتی نیز در این جلسه به صحبت پرداخت و گفت: اگر ما بازگشته و به واحدهای تجاری رجوع کنیم و پای صحبت واردکنندگان مجاز بنشینیم  می‌بینیم علی رغم تلاش‌های صورت گرفته برای روان سازی امور  همچنان شرایط مطلوب نیست. در واقع به دلیل ایستگاههای مختلف و متفاوتی که شکل گرفته و ناهماهنگی  بین بخشهای مختلف به خواسته‌های خود در عمل نرسیدهایم.
وی افزود: به صورت عملی میبینیم که در سه روز اجناس در گمرک ترخیص نمیشوند که علت ممکن است کمبود مدارک، مساله استاندارد و ناهماهنگیهایی باشد که بین دستگاهها وجود دارد و باعث می‌شود که اجناس وارد کننده در گمرک بماند.توقف کار به دلیل بوروکراسی و عدم هماهنگیها باعث شده هزینههایی که میبایست بابت انبارداری به شرکتهای خارجی داده شود گاه از خود جنس بیشتر شود و همین قیمت تمام شده کالا را افزایش داده و نارضایتی مصرف کننده را در پی دارد.
وی ادامه داد: از سوی دیگر مشکل کنترل قاچاق تولیدکنندگان ما را هم دچار مشکل کرده و کنترلهای بین راه و استعلام‌های مختلف از سازمان‌های مختلف نیز  گاه بین ۳۰ تا ۴۵ روز طول می‌کشد.

 


مطالب مرتبط
نظرات کاربران

ارسال نظر در مورد این مطلب:
نام شما : *
آدرس ایمیل : *
متن نظر : *
کد امنیتی :
Refresh Code

لطفا عبارت درج شده در تصویر بالا را در کادر زیر بنویسید

*
 


کليه حقوق اين سایت متعلق به ICTNEWS است.
انتشار مطالب با ذکر منبع و لینک به سایت مجاز است.
تماس با ما: 88946450  فرم تماس با ما
این پرتال قدرت گرفته از :
سیستم مدیریت پرتال و خبرگزاری دیاسافت
ارتباط با ما : 1000030200