http://www.ictnews.ir/
http://ictnews.ir
شنبه 4 شهريور 1396
شبکه‌های اجتماعی با دختران چه می‌کند؟
شبکه‌های اجتماعی با دختران چه می‌کند؟

آنچه که این روزها در قالب شبکه اجتماعی خود را به نوجوانان معرفی می‌کند صفحات افراد مشهور و سلبریتی‌ها است که افراد در آنها با لباس‌های گران و اندام متناسب خود را به نمایش می‌گذارند. این عکس‌ها از زوایای خاص با دوربین‌های ویژه گرفته می‌شود و به کمک فیلترهای مخصوص و ویرایش‌های متعدد، تصویر نهایی به نمایش درمی‌آید. ولی به نظر شما عکس‌های مذکور می‌تواند چه تاثیری روی اعضای شبکه‌های اجتماعی برجا بگذارد؟

میثم لطفی
آنچه که این روزها در قالب شبکه اجتماعی خود را به نوجوانان معرفی می‌کند صفحات افراد مشهور و سلبریتی‌ها است که افراد در آنها با لباس‌های گران و اندام متناسب خود را به نمایش می‌گذارند. این عکس‌ها از زوایای خاص با دوربین‌های ویژه گرفته می‌شود و به کمک فیلترهای مخصوص و ویرایش‌های متعدد، تصویر نهایی به نمایش درمی‌آید. ولی به نظر شما عکس‌های مذکور می‌تواند چه تاثیری  روی اعضای شبکه‌های اجتماعی برجا بگذارد؟
بر اساس آخرین بررسی صورت گرفته توسط مرکز «گرلگایدینگ» که مدتی پیش انجام شده بود، 36 درصد کودکان 7 تا 10 سال اعلام کردند مهم‌ترین نکته در مورد آنها شکل ظاهری‌شان است و می‌بایست شبیه افراد مشهور شوند. همچنین 23 درصد کودکان این گروه سنی توضیح دادند که احساس می‌کنند می‌بایست به بهترین شکل در مقابل بقیه ظاهر شوند و اگر نتوانند شکل ظاهری خود را شبیه به سلبریتی‌ها کنند، احساس کمبود دارند.
نتایج حاصل از این بررسی به قرار زیر اعلام شد:

  • یک‌سوم کودکان 7 تا 10 سال معادل 36 درصد آنها اعلام کردند مهم‌ترین نکته شکل و آرایش ظاهری‌شان است تا شبیه افراد مشهور باشند.
  • یک‌چهارم یا 24 درصد کودکان 7 تا 10 سال احساس کردند مهم‌ترین نیاز آنها این است که کامل و بی‌نقص باشند و به بهترین شکل در مقابل دیگران ظاهر شوند.
  • حدود یک‌ششم یا 15 درصد کودکان 7 تا 10 سال از شکل ظاهری خود خجالت می‌کشند.
  • از هر سه دختر 7 تا 10 ساله یک نفر فکر می‌کند اصلا زیبا نیست.
  • 35 درصد کودکان این گروه سنی بر این باورند که زن‌ها بیشتر بر اساس زیبایی‌شان قضاوت می‌شوند تا بر اساس توانایی‌شان.
آنچه که برای کارشناسان ثابت شده این است که کاربران شبکه‌های اجتماعی به خصوص دختران جوان از عکس‌های فتوشاپی مدل‌ها که به صورت گسترده در این پلتفرم‌ها به اشتراک گذاشته می شود تاثیر می‌پذیرند و در بیشتر موارد سبک زندگی خود را بر اساس همین عکس‌ها تغییر می‌دهند. این دختران تصور می‌کنند اگر محصول ویژه‌ای را خریداری کنند یا از یک برند خاص لباس مورد نظر خود را بخرند می‌توانند شبیه شخصی شوند که در تصویر می‌بینند و همین مساله باعث می‌شود آنها از خریدهای خود در شبکه‌های اجتماعی احساس رضایت کنند. ولی نکته مهم اینجاست که فرایند مذکور هرگز رضایت واقعی را برای دختران جوان به همراه نمی‌آورد و در بیشتر موارد تاثیر برعکس دارد.
مطالعات اخیر نشان داده است دخترانی که با اضافه وزن و چاقی همراه هستند و در شبکه‌های اجتماعی حضور فعال دارند، بیش از همسن و سالان خود به افسردگی مبتلا می‌شوند. همچنین مشخص شد دختران چاق به دخترانی که چاقی یا افسردگی ندارند به مراتب سطح تحصیلی پایین‌تر داشته‌اند و پس از گذشت مدتی حضور در شبکه‌های اجتماعی را کنار گذاشته‌اند. به عبارت دیگر می‌توان گفت:
  • شبکه اجتماعی در زندگی امروزی جایگاه بسیار پرنفوذی دارد و در زمینه بروز افسردگی بین دختران جوان تاثیرات قابل ملاحظه برجا می‌گذارد.
  • در دختران جوان افسردگی با چاقی در ارتباط است.
  • چاقی همچنین با سطح پایین تحصیلات در دختران جوان در ارتباط است.
  • شبکه اجتماعی می‌تواند روی سلامت و تحصیلات دختران جوان تاثیرات قابل ملاحظه برجا بگذارد.
بر این اساس کارشناسان می‌گویند بهترین و تاثیرگذارترین راهکار برای دختران جوان آگاهی‌دادن به آنها است تا بتوانند اثرات شبکه‌های رسانه‌ای و پلتفرم‌های اینترنتی را کنترل کنند و به جای آنکه از تبلیغات و فعالیت شرکت‌های تولیدکننده در فضای مجازی تاثیر بپذیرند، ارتباطات اجتماعی خود را مدیریت کنند.
خشونت‌های مجازی
دکتر «سوزان مک‌لین» رییس پلیس سایبری کالیفرنیا بر این باور است که ماجرا به تاثیرپذیری بد دختران جوان از شبکه‌های اجتماعی ختم نمی‌شود و مشکلات در این زمینه بسیار گسترده‌تر است. او گفت: «شغل من به گونه‌ای است که متاسفانه هر روز ده‌ها دختر جوان را که در فضای مجازی مورد سوءاستفاده و خشونت‌های مجازی قرار گرفته‌اند مشاهده می‌کنم. بسیاری از این دختران در سنین نوجوانی به سر می‌برند. من کودکانی را دیدم که با نام دوستان خود صفحه اجتماعی ایجاد کردند تا افراد مورد نظر خود را اذیت کنند و از آنها سوءاستفاده کنند. مشکل اینجاست که این فرایند به گروه سنی کودکان هم سرایت کرده است. در این زمینه حتی مواردی مشاهده شده است که کودک کمتر از 7 سال دست به چنین اقدامی زده است».
این مساله نشان داده است که **هم‌اکنون دختران زیر 10 سال بیش از دیگر افراد مورد سوءاستفاده‌های اینترنتی قرار می‌گیرند و این در حالی است که سال 2010 میلادی دختران زیر 17 سال مهم‌ترین گروه هدف برای سوءاستفاده‌گران بودند. **
دکتر «کار گرِگ» رییس بیمارستان روانشناسی سیدنی بر این باور است طی یک دهه گذشته تعداد کودکان پیش‌دبستانی که تلفن همراه در اختیار دارند بسیار افزایش یافته و حضور آنها در شبکه‌های اجتماعی پررنگ‌تر شده است. چهار سال قبل سازمان ارتباطات و رسانه‌های استرالیا (ACMA) اعلام کرده بود 35 درصد کودکان پیش‌دبستانی در این کشور تلفن همراه دارند که این رقم هم‌اکنون به بیش از 50 درصد رسیده است. این کودکان سکان شبکه‌های اجتماعی را در دست گرفته‌اند و با حداکثر سرعت به جلو حرکت می‌کنند. آنها بیش از یک‌سوم زمان خود را در طول شبانه‌روز به تلفن همراه اختصاص می‌دهند.
این طور که بررسی‌ها نشان داده است، حدود چهار سال قبل تنها 45 درصد کودکان 8 تا 11 سال در شبکه‌های اجتماعی برای خود صفحه اختصاصی داشتند. با این وجود هم‌اکنون دستکم 60 درصد کودکان بین 10 تا 11 سال 3 ساعت از هر روز خود را به گشت‌وگذار در این پلتفرم‌ها اختصاص می‌دهند و دختران بیش از پسرها به این نوع وبگردی علاقمند هستند. ولی به نظر شما چرا والدین از حضور گسترده این کودکان در شبکه‌های اجتماعی احساس نگرانی نمی‌کنند؟
پاسخ کارشناسان این است که بخش اعظم والدین از خطرات حضور کودکان در شبکه‌های اجتماعی اطلاع ندارند و نمی‌دانند دختر نوجوان و جوان آنها پس از حضور در این پلتفرم‌ها با چه مشکلاتی می‌تواند مواجه شود. آنها معمولا برحسب تجارب قبلی خود با فرزندان‌شان برخورد می‌کنند و اگر در این قبیل فضاها با مشکل مواجه نشده باشند، آن را برای دخترشان کاملا ایمن می‌دانند.
کارشناسان همچنین دریافته‌اند هرچه میانگین سن والدین کمتر می‌شود میزان آگاهی آنها در مورد خطرات شبکه‌های اجتماعی برای دختران جوان افزایش می‌یابد و به همین نسبت والدینی که سن بیشتری دارند، یک پلتفرم اجتماعی شبیه اینستاگرام را فضایی برای انتشار عکس‌های غذا و رستوران‌ها می‌دانند. کارشناسان پیش‌بینی کرده‌اند که اگر آگاهی والدین افزایش نیابد و کودکان بدون هرگونه کنترل به حضور خود در شبکه‌های اجتماعی ادامه دهند، در سال 2020 میلادی از هر سه دختر نوجوانی که در این پلتفرم‌ها حضور دارند یک نفر مورد آزار و اذیت قرار گرفته است.
 


مطالب مرتبط
نظرات کاربران

ارسال نظر در مورد این مطلب:
نام شما : *
آدرس ایمیل : *
متن نظر : *
کد امنیتی :
Refresh Code

لطفا عبارت درج شده در تصویر بالا را در کادر زیر بنویسید

*
 


کليه حقوق اين سایت متعلق به ICTNEWS است.
انتشار مطالب با ذکر منبع و لینک به سایت مجاز است.
تماس با ما: 88946450  فرم تماس با ما
این پرتال قدرت گرفته از :
سیستم مدیریت پرتال و خبرگزاری دیاسافت
ارتباط با ما : 1000030200