http://www.ictnews.ir/
http://ictnews.ir
يكشنبه 21 آذر 1395
چگونه در شبکه‌های اجتماعی اخبار جعلی و واقعی را تشخیص دهیم؟
چگونه در شبکه‌های اجتماعی اخبار جعلی و واقعی را تشخیص دهیم؟

شرکت‌های اینترنتی بزرگ مانند گوگل و فیس‌بوک تمایل ندارند به‌دليل حذف اخبار غیرواقعی الگوریتم‌های تبلیغاتی خود را تغییر دهند. با این سناریو بسیاری از کارشناسان سیاسی می‌گویند انتشار خبرهای دروغین در شبکه‌های اجتماعی مهم‌ترین عاملی بود که به پیروزی دونالد ترامپ در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا کمک کرد.

میثم لطفی
شرکت‌های اینترنتی بزرگ مانند گوگل و فیس‌بوک تمایل ندارند به‌دليل حذف اخبار غیرواقعی الگوریتم‌های تبلیغاتی خود را تغییر دهند. با این سناریو بسیاری از کارشناسان سیاسی می‌گویند انتشار خبرهای دروغین در شبکه‌های اجتماعی مهم‌ترین عاملی بود که به پیروزی دونالد ترامپ در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا کمک کرد. نکته مهم این است که حذف اخبار غیرواقعی از شبکه‌های اجتماعی کار چندان پیچیده‌ای نیست و فقط کافی است شرکت‌های اینترنتی بدانند که چه هدفی را در این زمینه دنبال می‌کنند.
اول؛ شناخت انواع مختلف اخبار گمراه‌کننده و نادرست
*اخبار جعلی: این ساده‌ترین روش شایعه‌پراکنی محسوب می‌شود و حتی سایت‌های شناخته‌شده هم گاهی به انتشار این خبرها می‌پردازند. در بسیاری از موارد دیده می‌شود خبرگزاری‌های مطرح با طراحی‌ها و برنامه‌ریزی‌های قبلی اقدام به انتشار این خبرها می‌کنند. در این خبرها معمولا تصاویر و تیترهای گمراه‌کننده توجه مخاطب را به خود جلب می‌کند تا ظاهر آنها کاملا درست به‌نظر برسد.
*اخبار گمراه‌کننده: شناسایی این خبرها بسیار دشوار است، زیرا معمولا هسته مرکزی این خبرها را یک اتفاق حقیقی تشکیل می‌دهد. در اصل می‌توان گفت این مطالب مبتنی بر یک اتفاق یا خبر واقعی، مخاطبان را گمراه می‌کنند. براي مثال می‌توان به خبرهایی اشاره کرد که تیتر آنها با محتوای آنها همخوانی چندانی ندارد.
*اخبار حزب‌گرایانه: نوعی از خبرهای گمراه‌کننده محسوب می‌شوند که برای تفسیر یک رویداد واقعی به‌کار می‌روند و البته، حقایق بسته به نیاز و شرایط در آنها دستکاری می‌شود.
*خبرهای جذاب برای کلیک کردن: تیترهای تکان‌دهنده یا اثرگذار برای فریب دادن کاربران در این دسته از خبرها قرار می‌گیرند. این خبرهای به‌اصطلاح زرد با ظاهر خود کاربران را ترغیب می‌کنند روی آنها کلیک کنند.
*اخبار طنز: این یکی از سخت‌ترین اخبار غیرواقعی برای تشخیص محسوب می‌شود. خبرهایی که با ادبیات طنزآمیز نوشته می‌شوند، معمولا جدی گرفته نمی‌شوند و ظاهر قضیه نشان می‌دهد که هدف از انتشار آنها سرگرمی بوده است. این قالب می‌تواند کاربران را ترغیب کند اخبار غیرواقعی را به‌راحتی به‌اشتراک بگذارند.
دوم؛ تقویت مهارت حقیقت‌یابی اخبار
الکسیس مانزارلیس به‌تازگی در کشور آمریکا دوره‌های حقیقت‌یابی اخبار را برگزار می‌کند. او بر این مساله تاکید دارد که مقدار مورد نیاز از شک و تردید همواره باید وجود داشته باشد تا کاربر مجبور به تفکر شود و قبل از به‌اشتراک گذاشتن خبر در مورد آن به‌خوبی فکر کند.
او می‌گوید: **«اگر ما سرعت به‌اشتراک‌گذاری و بازنشر اخبار در شبکه‌های اجتماعی را اندکی کندتر می‌کردیم، اتفاقات بهتری می‌افتاد. اینکه فقط بر اساس تیتر اخباری که مشاهده می‌کنیم آنها را به‌اشتراک می‌گذاریم می‌تواند عواقب فراوانی را به همراه داشته باشد. این یکی از بهترین راه‌ها برای جلوگیری از انتشار اخبار غیرواقعی محسوب می‌شود».**
ملیسا زیمدارس، یکی دیگر از کارشناسان این حوزه معتقد است حتی آن‌دسته از افرادی که بخش اعظم زندگی خود را به حضور در دنیای مجازی اختصاص می‌دهند هم از ترکش اخبار جعلی در امان نیستند. او می‌گوید: «مردم فکر می‌کنند اخبار جعلی فقط می‌تواند سالخوردگان را فریب دهد. من فکر می‌کنم حتی دانشجویان و افراد جوان هم باید به‌خوبی آموزش ببینند تا شيوه تشخیص اخبار درست و غلط برای آنها نمایان شود. **شبکه‌های اجتماعی این بستر را فراهم کرده‌اند که همه اقشار جامعه در معرض خبرهای دروغین قرار بگیرند**».
در اینجا 10 سوال اساسی مطرح شده است که با پاسخگویی به آنها می‌توانید درست یا غلط بودن خبري را که روی شبکه‌های اجتماعی به‌اشتراک گذاشته می‌شود تشخیص دهید.

  1. آیا خبر منتشرشده یک آدرس اینترنتی مشخص دارد یا از سوی یک سایت ناآشنا ارایه شده است؟
سایت‌هایی که پسوندهای اینترنتی نامشخص از جمله co. یا su. را دارند، احتمال دارد صحت چندانی نداشته باشند. بسیاری از سایت‌های اینترنتی مانند National Report نام و ظاهر قابل قبول دارند و با این وجود، یک بنگاه شایعه‌پراکنی محسوب می‌شوند.
  1. آیا تیتر خبر با اطلاعاتی که در آن ارایه شده است، همخوانی دارد؟
یکی از مهم‌ترین دلایل انتشار اخبار جعلی تیتر جذاب آن است که البته وقتی روی خبر کلیک می‌کنید، متوجه می‌شوید متن اصلی با تیتر مغایرت دارد. بر این اساس بهتر است پیش از انتشار خبر متن آن را بخوانید تا از صحت قضیه مطمئن شوید.
  1. آیا این یک خبر جدید است، یا اینکه این اتفاق در گذشته صورت گرفته و به‌نوعی با شرایط کنونی ارتباط دارد؟
برخی اخبار کاملا درست هستند و مشکلی در جعلی بودن آنها دیده نمی‌شود، ولی نکته اینجاست که خبر مذکور مربوط به قبل می‌شود و انتشار آن در زمان کنونی می‌تواند کاربران را گمراه کند.
  1. آیا فیلم یا عکسی که به خبر ضمیمه شده، قابل اثبات است؟
عکس‌ها و ویدیوهایی که همراه با اخبار در شبکه‌های اجتماعی به‌اشتراک گذاشته می‌شوند، در بسیاری از موارد صحت ندارند و می‌توان از آنها به‌عنوان تصاویر جعلی برای فریب دادن کاربران یاد کرد.
  1. آیا این خبر از منبع اصلی نقل شده است؟
باید به این نکته توجه کرد که فقط در زمینه سیاست اخبار جعلی منتشر نمی‌شود و در دیگر حوزه‌ها هم این اتفاق می‌افتد. در این موارد بايد مطمئن شد که خبر از سوی منبع اصلی منتشر شده است تا از صحت آن اطمینان حاصل کنیم.
  1. آیا در این خبر از سوی شخصی نقل قول شده و این نقل قول قابل ردیابی است؟
در بسیاری از خبرهای فیس‌بوک دیده شده که نقل‌های جعلی و غیرواقعی از ‌دونالد ترامپ‌ به‌اشتراک گذاشته می‌شود که هیچ‌کدام از آنها صحت نداشت و البته برای جلوگیری از بازنشر آنها اقدامی صورت نگرفت.
  1. آیا تنها مرکزی که این خبر را منتشر کرده، همین سایت است؟
این مساله در طول جریان انتخابات ریاست‌‌جمهوری آمریکا بارها دیده شده که در شبکه‌های اجتماعی اخباری به‌اشتراک گذاشته می‌شود که فقط یک سایت اینترنتی آن را نقل کرده‌ و به‌عبارت دیگر از این طریق می‌تواند متوجه شد که خبر مذکور ساختگی بوده است.
  1. آیا تعصبات شما روی به‌اشتراک‌گذاری اخبار تاثیر می‌گذارد؟
در بسیاری از موارد این مساله مشاهده می‌شود که کاربر به‌واسطه تعصبات شخصی خود اخباری که شاید هیچ صحتی هم ندارند را با دیگران به‌اشتراک می‌گذارد.
  1. آیا خبر مذکور توسط یک سازمان معتبر حقیقت‌یابی شده است؟
معمولا در خبرهای مهم اعلام می‌شود که یک سازمان شناخته‌شده یا مرکز صاحب‌نام آن را تایید کرده است تا بتوانید از صحت آن اطمینان حاصل کنید.
10- آیا این خبر از سوی سایت‌های میزبان غیرمعتبر به انتشار رسیده است؟
ميان اخبار گمراه‌کننده و جعلی تفاوت زیادی وجود دارد. بسیاری از سایت‌های غیرمعتبر سعی می‌کنند با انتشار اخبار گمراه‌کننده، کاربران را فریب دهند و بر اعتبار خود بیفزایند.

منبع: عصر ارتباط
 


مطالب مرتبط
نظرات کاربران

ارسال نظر در مورد این مطلب:
نام شما : *
آدرس ایمیل : *
متن نظر : *
کد امنیتی :
Refresh Code

لطفا عبارت درج شده در تصویر بالا را در کادر زیر بنویسید

*
 


کليه حقوق اين سایت متعلق به ICTNEWS است.
انتشار مطالب با ذکر منبع و لینک به سایت مجاز است.
تماس با ما: 88946450  فرم تماس با ما
این پرتال قدرت گرفته از :
سیستم مدیریت پرتال و خبرگزاری دیاسافت
ارتباط با ما : 1000030200