http://www.ictnews.ir/
http://ictnews.ir
دوشنبه 16 آذر 1394
توسعه بانکداري الکترونيکي با جيب مردم
 توسعه بانکداري الکترونيکي با جيب مردم

سال گذشته بود که بانک ملي در پي ارسال پيامکي به مشتريان خود اعلام کرد که از اين پس، ارايه خدمات پيامکي از طريق این بانک رايگان نخواهد بود و مستلزم پرداخت هزينه است.

 اما در حالي به سالگرد این رویداد جالب توجه بانکی نزدیک می‌شویم، که هر روز بانک‌هاي بسياري به اين نتيجه مي‌رسند که ارايه خدمات رایگان به مشتريان کافی است و بايد فکري به حال هزينه‌هاي خود کنند! هفته گذشته، اقدام چند بانک خصوصي و دولتي در خصوص دريافت هزينه بابت ارسال پيامک، باعث ايجاد موج گسترده‌اي از مخالفت‌ها شد. اين گام که در پي مصوبه شوراي پول و اعتبار صورت گرفته است، به بانک‌ها اجازه مي‌دهد که به‌طور ساليانه هزينه‌اي معادل 10 هزار تومان از حساب مشتريان کسر کنند تا بودجه‌اي که در ازاي اين اقدام از دست مي‌دهند را جبران کنند.
اما در حالي که بانک‌ها مشغول انداختن چرتکه براي مشتريان خود هستند، از اين واقعيت که مشتريان هم مي‌توانند براي آنها چرتکه بيندازند، غافل هستند. صرفنظر از اين که برخی معتقدند توسعه بانکداري الکترونيکي با اخذ هزينه از جيب مردم به هيچ روي پذيرفته نيست، يک محاسبه ساده نشان مي‌دهد با احتساب تخفيف‌هايي که شرکت‌هاي ارسال‌کننده پيامک به مشتريان کلان خود از جمله بانک‌ها مي‌دهند مبلغ تمام شده براي بانک‌ها از آنچه که به‌طور ساليانه از مشتريان دريافت مي‌شود، می‌تواند در خصوص مشتریانی که تراکنش زیادی ندارند کمتر باشد. البته برخی نیز اینطور عنوان می‌کنند که دریافت این وجه اجباری نبوده و در صورت عدم تمایل، خبری هم از خدمات پیامکی نخواهد بود.
موافقان اخذ هزینه از خدمات بانکی همچنین معتقدند، در تمام دنیا ارایه اینگونه خدمات مستلزم هزینه‌ است و تداوم ارایه خدمات رایگان بانکی می‌تواند موجب خلق پول کاذب و افزایش تورم شود.
فارغ از نظرات مخالفان و موافقان، اما دو نکته در خصوص موضوع دریافت هزینه ارایه خدمات بانکی همچنان محل پرسش است. نخست این که در مورد هزینه پیامک‌های بانکی، هنوز معلوم نیست که مشخصا بانک‌ها متحمل چه مقدار هزینه شده‌اند که حالا به عدد 10هزار تومان به ازای هر حساب بانکی رسیده‌اند. آیا با رقم مذکور این هزینه‌ها پوشش داده می‌شود یا اینکه بانک‌ها از این محل سوددهی هم خواهند داشت؟ با توجه به این نکته که گاه هر ایرانی 4 تا 8 حساب بانکی هم می‌تواند داشته باشد.
نکته دیگر این که اگرچه رقم هزینه‌کرد قبلی بانک‌ها و درآمد فعلی ایشان از ارایه خدمات پولی هنوز روشن نیست، لیکن آیا می‌توان در قبال دریافت این هزینه‌ها که مخالفان کمی هم ندارد، انتظار بهبود و ارایه خدمات بیشتر و بهتر را داشت یا این که در بر همان پاشنه سابق خواهد چرخید؟ موضوعی که همکاران حوزه بانکی ما باید به دنبال آن باشند.


مطالب مرتبط
نظرات کاربران

ارسال نظر در مورد این مطلب:
نام شما : *
آدرس ایمیل : *
متن نظر : *
کد امنیتی :
Refresh Code

لطفا عبارت درج شده در تصویر بالا را در کادر زیر بنویسید

*
 


کليه حقوق اين سایت متعلق به ICTNEWS است.
انتشار مطالب با ذکر منبع و لینک به سایت مجاز است.
تماس با ما: 88946450  فرم تماس با ما
این پرتال قدرت گرفته از :
سیستم مدیریت پرتال و خبرگزاری دیاسافت
ارتباط با ما : 1000030200