http://www.ictnews.ir/
http://ictnews.ir
آرشیوی
تکه‌باندهای 30 هزار میلیارد تومانی، موضوع کشمکش واعظی و سرافراز
تکه‌باندهای 30 هزار میلیارد تومانی، موضوع کشمکش واعظی و سرافراز

میان وزیر ارتباطات و رییس جدید سازمان صداوسیما، برسر مالکیت تکه‌باندهایی به ارزش ده‌ها هزار میلیارد تومان، اختلاف نظر جدی وجود دارد که باید به نفع مردم، حل و فصل شود...

میان وزیر ارتباطات و رییس جدید سازمان صداوسیما، برسر مالکیت تکه‌باندهایی به ارزش ده‌ها هزار میلیارد تومان، اختلاف نظر جدی وجود دارد که باید به نفع مردم، حل و فصل شود؛ زیرا این تکه‌باندها، بخشی از طیف فرکانس هستند و طیف فرکانس هم منبعی ملی است، که از سال 1920 میلادی به بعد، با آغاز بهره‌برداری از فرکانس رادیویی (RF)، اصل «دکترین کمیابی» یا doctrine of spectrum scarcity بر آن، حاکم است، و این یعنی طیف فرکانس ازآن ِهمه شهروندان کشور است و باید به درستی و به عدالت مدیریت شود.
نظر واعظی
وزیر محترم ارتباطات و فناوری اطلاعات راجع به اختلاف نظرش با سازمان صداوسیما در مورد آزادسازی باند فرکانسی 700 تا 800 مگاهرتز معتقد است: 15 سال پیش تمام کشورهای دنیا تصمیم گرفتند با توجه به پخش دیجیتالی شبکه‌های تلویزیونی، باندهای فرکانس مازاد را به پروژه‌های دیگری اختصاص دهند. این موضوع در کنفرانس‌های اتحادیه بین‌المللی مخابرات نیز مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت زیرا تمام شبکه‌های تلویزیونی دنیا به سمت دیجیتالی شدن پیش می‌روند و از طرفی ارتباطات موبایلی هم توسعه می‌یابد. طیف فرکانس، منبعی کمیاب در کشورهای دنیا است که به سرعت پایان می‌یابد. تنها چیزی که خلق نمی‌شود، طیف فرکانس است. بنا بر چنین ماهیتی، تصمیم گرفته شد، باند فرکانسی که در گذشته به (پخش آنالوگ برنامه‌های رادیو) تلویزیون (اختصاص) داده شده بود در تمام کشورهای دنیا آزاد شود و در اختیار سرمایه‌گذاری‌های دیگر قرار گیرد. (پایان نقل قول)
نظر سرافراز
آنچه «نظر سرافراز» نامیده شده، در واقع نظری است که در دوران ضرغامی حاکم بود و ممکن است از دوران ضرغامی به دوران پساضرغامی به ارث رسیده باشد. در هر صورت، نظر حاکم بر معاونت فناوری سازمان صداوسیما این است که تخصیص جهانی باند 700 مگاهرتز به پخش رادیوتلویزیونی و تفویض آن در ایران به سازمان صداوسیما، یعنی این سازمان باید مقررات‌گذاری و مدیریتش را در اختیار بگیرد.
نظر کارشناسی
از منظر کارشناسی صرف، این توضیح واجب است که:
باندهاي ششصدو نود و چهار (694) مگاهرتز تا هفتصدو نود (790) مگاهرتز و از هفتصدو نود مگاهرتز (790) مگاهرتز تا هشتصدو شصت و دو (862) مگاهرتز در باندUHF ، مربوط به کانالهاي شماره چهل‌وهشت (48) تا شماره هفتاد (70) این باند می‌شوند. این باندها براي پخش آنالوگ اختصاص یافته بودند و از سوی دولت ایران، نخست به سازمان رادیوتلویزیون ملی ایران و سپس به سازمان صدا و سیما تفویض شدند. بر اساس توافق‌نامه GE06که در سال 2006 میلادي در اتحادیه بین‌المللی مخابرات امضا شد،120 کشور عضو اتحادیه بین‌المللی مخابرات، از جمله ایران، متعهد شدند که تا ژويیه سال 2015 (و دقیقا تا 27 خردادماه سال 1394) پخش آنالوگ برنامه‌های رادیوتلویزیون خود را متوقف و همه شبکه‌های رادیوتلویزیونی خود را دیجیتالی پخش کنند. در پایان این فرایند، تکه‌باندهای گرانقیمتی آزاد می‌شوند که مورد نیاز اُپراتورهای همراه برای عرضه خدمات تلویزیون همراه هستند. براساس اظهارات مدیرکل محترم صدور پروانه خدمات رادیویی سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، با اتمام دوره گذار از پخش آنالوگ به پخش دیجیتالی و تخلیه به موقع تکه‌باندهاي آزاد شده، امکان استفاده از این منبع ملی براي سایر شبکه‌هاي مخابراتی رادیویی فراهم می‌شود.
تفکیک ظرف از مظروف
گیر کار اینجا است که سازمان صداوسیما، ظرف و مظروف رسانه ملی را یکی می‌پندارد؛ لذا حتی اگر به‌دلایلی نتواند از بخش‌های آزادشده طیف به درستی استفاده کند، در اختیار داشتن باندهای مذکور را حق انحصاری و مـِلک طـِلق خود می‌داند. این شبهه از آنجا ناشی شده است که کارشناسان صداوسیما به روسای خود 2 نکته را اشتباه القا کرده‌اند و درستش این است که:
تخصیص فرکانس و واسپاری آن به صداوسیما، برای این سازمان مالکیت ایجاد نمی‌کند؛
انحصار قانونی رسانه ملی، محدود است به انحصار مظروف یعنی محتوای کانال‌ها؛ ولی انحصار ظرف یعنی طیف را شامل نمی‌شود.
اهمیت باند فرکانس 700 مگاهرتز
در اهمیت باند فرکانس 700 مگاهرتز بایدگفت؛ برای عرضه خدمات تلویزیون همراه در شبکه‌های نسل سوم و نسل چهارم سیار، به کانال‌های آزادشده در باند 700 مگاهرتز نیاز مبرم است. مراجع مقررات‌گذاری مخابرات در کشورهای جهان، پس از آزادسازی تکه‌باندهای آزادشده در دوران گذار از پخش آنالوگ به پخش دیجیتالی برنامه‌های رادیوتلویزیونی، آنها را به مزایده می‌گذارند و میلیاردها دلار سود می‌برند. لذا اگر تکه‌باندهای آزادشده در فرایند تبدیل پخش آنالوگ به دیجیتال در سازمان صداوسیما واقعا آزاد شوند و به دست سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی برسند، دهها هزار میلیارد تومان ارزش دارند. این درحالی است که سازمان صداوسیما برخلاف دکترین کمیابی طیف و ضرورت مدیریت آن از سوی مرجع مقررات‌گذاری مخابرات کشور، آنها را مایملک انحصاری خود می‌داند و حاضر نیست حتی دست از تکه‌باندهای آزاد شده بردارد.
برای آن که ارزش این تکه‌باندهای آزادشده بر خواننده محترم معلوم شود، باید رجوع کند به مزایده 73 اف.سی.‌سی.
مزایده شماره 73 اف.سی.سی
کمیسیون فدرال ارتباطات آمریکا، اف.سی.سی، در مزایده شماره 73 خود، پنج بلوک از تکه‌باندهای آزادشده طی فرایند دیجیتالی‌سازی پخش رادیوتلویزیونی در ایالات متحده را به مبلغ اولیه 10 میلیارد دلار به مزایده عمومی گذاشت؛ این پنج بلوک عبارت بودند از:
[بلوک A] : با 12 مگاهرتز پهنای باند (698–704 MHz) و (728–734 MHz)
[بلوکB ]: با 12 مگاهرتز پهنای باند (704–710 MHz) و ( 734–740 MHz)
[بلوک C]: با 22 مگاهرتز پهنای باند (746–757 MHz) و ( 776–787 MHz)
[بلوک D]: با 10مگاهرتز پهنای باند (758–763 MHz) و (788–793 MHz)
[بلوک E]: با 6 مگاهرتز پهنای باند (722–728 MHz)
در پایان مزایده، اف.سی.سی 2برابر مقدار پیش‌بینی شده یعنی 19 میلیاردوپانصدونوددو میلیون دلار یا تقریبا60 هزار میلیارد تومان درآورد و به خزانه دولت واریز کرد (برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه، رجوع شود به ویکی‌پدیا):
http://en.wikipedia.org/wiki/United_States_2008_wireless_spectrum_auction
حال برای آن که بزرگی این مبلغ را لمس کنید، آن را مقایسه کنید با قیمت حدودا 8 هزار میلیارد تومانی شرکت مخابرات ایران به هنگام ورود به بورس. به عبارت دیگر، اگر ارزش تکه‌باندهای آزادشده در فرایند دیجیتالی‌سازی صداوسیما، در بازار ایران را حتی نیمی از ارزش آنها در ایالات متحده بدانیم، قیمت آنها در ایران حداقل سی هزار میلیارد تومان، برابر با ارزش سه شرکت به بزرگی و عظمت شرکت مخابرات ایران به هنگام ورود به بورس است.
آزادسازی واقعی این تکه‌باندها می‌تواند کسب‌وکارهای مخابراتی کشور را به نفع همگان دگرگون کند.
حوزه رادیوتلویزیون منهای محتوا، در هر کشوری و در جهان، قلمرو مهندسی ارتباطات و بخشی از مخابرات است و براساس دکترین کمیابی طیف، این منبع ملی باید یکجا و توسط مرجعی واحد در کشور مدیریت شود.
پیشنهاد به آقای سرافراز
به آقای سرافراز باید پیشنهاد کرد:
یا کمیسیون و سازمان تنظیم مقررات را منحل کنید و تمام وظایف آنها را به عهده بگیرید، هدفی که سازمان تحت نظارت ضرغامی آن را با شعار «گذار از broadcast به broadband » عنوان و با ارایه لایحه‌ای همسو با این شعار، به مجلس دنبال می‌کرد؛
یا بیایید دست از انحصارگری طیف بردارید.
وظیفه شورای عالی فضای مجازی
اگر فضای ارتباطی رادیوتلویزیون کشور را جزو فضای سایبری بدانیم (که درستش نیز همین است) اکنون نوبت شورای عالی فضای مجازی است که در مورد حل وفصل اختلاف‌نظر میان وزارت ارتباطات و سازمان صداوسیما، پا پیش گذارد و پادرمیانی و سیاستگذاری کند، تا تکلیف همه روشن شود. حکم شورای عالی فضای مجازی، مصداق حکم حکومتی است و حکم حکومتی در هر کشوری، قانون برتر است. اکنون ما به این قانون برتر نیاز داریم تا از تکه‌باندهای طیف فرکانس، رفع انسداد شود. اما پیش‌نیاز حل و فصل این معضل و سایر معضلات مشابه، اجماع‌سازی در پذیرش احکام سیاستی شورای عالی فضای مجازی است.


مطالب مرتبط
نظرات کاربران

ارسال نظر در مورد این مطلب:
نام شما : *
آدرس ایمیل : *
متن نظر : *
کد امنیتی :
Refresh Code

لطفا عبارت درج شده در تصویر بالا را در کادر زیر بنویسید

*
 


کليه حقوق اين سایت متعلق به ICTNEWS است.
انتشار مطالب با ذکر منبع و لینک به سایت مجاز است.
تماس با ما: 88946450  فرم تماس با ما
این پرتال قدرت گرفته از :
سیستم مدیریت پرتال و خبرگزاری دیاسافت
ارتباط با ما : 1000030200