خودپرداز یکی از پرکاربردترین تجهیزات بانکداری الکترونیکی است که در تمام دنیا طرفداران خود را دارد.
بسیاری از مردم بانکداری الکترونیکی را با خودپرداز میشناسند؛ اما باید به مشتریان بانکها درباره خطرات احتمالی استفاده از خودپرداز اطلاعرسانی کرد و همچنین راههای محافظت در برابر این خطرات را معرفی کرد.
مشتریان بانکها به استفاده از خودپرداز اطمینان کرده و همچنین به آن وابسته شدهاند و این دستگاهها نیازهای مختلفی از آنها را برطرف میکنند که میتوان به خدماتی نظیر برداشت وجه، انتقال وجه، کنترل ماندهحساب، دریافت صورتحساب و سایر موارد اشاره کرد اما درعینحال این ابزارها میتوانند در معرض خطر و ریسک تقلب قرار گیرند.
انواع تکنیکهای تقلب در خودپرداز شامل سرقت کارت و دستکاری دستگاه است.
روش اول: سرقت کارت
درروش اول سارقان از روشهای مختلفی بهمنظور سرقت کارت مشتریان استفاده میکنند که میتوان به تکنیکهای زیر اشاره کرد:
بعضی از سارقان از قلابی در خودپرداز بهمنظور جلوگیری از برگشت کارت به مشتریان استفاده میکنند.
در برخی مواقع وسیلهای را در بخش کارتخوان دستگاه قرار داده و از برگشت کارت به مشتریان جلوگیری میکنند.
معمولا سعی میکنند که تا حد ممکن به مشتریان نزدیک شده تا رمز عبور واردشده را ببینند.
برخی از این سارقان به مشتریان پیشنهاد کمک میکنند و در حین کمک به مشتریان رمز آنها لو میرود.
سارقان سعی میکنند مشتریان را متقاعد کنند که کارت آنها توسط دستگاه ضبط شده است.
راههای جلوگیری از به سرقت رفتن کارت
بانکها میتوانند از طریق نظارت بر دستگاههای خودپرداز و مانیتورکردن کدهای خطای ایجادشده تا حد زیادی جلوی این تقلب را بگیرند.
افزایش تعداد خطاهای مربوط به دستگاه خودپرداز در بخش کارتخوان میتواند نشان از وقوع تقلب در این دستگاه داشته باشد.
بانکها میبایستی آگاهی و اطلاعات مشتریان و کارمندان خود را درزمینه تقلبها و نحوه جلوگیری از آنها افزایش دهند.
مشتریان نبایستی هرگز رمز خود را در مقابل سایر افراد وارد کنند.
روش دوم تقلب: دستکاری دستگاه
درروش دوم سارقان از روشهای مختلفی بهمنظور کپی کردن اطلاعات کارت مشتریان استفاده میکنند که میتوان به تکنیکهای زیر اشاره کرد:
این روش بهصورت متداول استفاده میشود و بهمنظور خواندن و کپی کردن اطلاعات کارت استفاده میشود.
دستگاهها و ابزارهایی توسط سارقان بهمنظور خواندن و کپی کردن اطلاعات بخش مغناطیسی کارت استفاده میشود.
دستگاههای استفادهشده بدین منظور دارای اندازه کوچکی بوده و به اندازه کارت هستند.
این دستگاهها میتوانند اطلاعات حدود ۲۰۰ کارت را نگهداری کنند.
اطلاعات مربوط به شماره کارت و همچنین کدهای تاییدکننده را نگه میدارند.
مشتریان فکر میکنند که این دستگاه بخشی از دستگاه خودپرداز است.
راههای جلوگیری از تقلب و دستکاری دستگاه خودپرداز
افزایش آگاهی مشتریان، کارمندان شعبه و تکنسینهای خودپردازها، توجه به جزيیات دستگاه خودپرداز مانند نوارچسب و یا مورد مشکوکی در نزدیکی کارتخوان مربوط به دستگاه خودپرداز.
مشتریان و کارمندان بانک میبایستی به نکاتی مانند سرعت حرکت کارت در کارتخوان، یا صدای دستگاه و لرزش در حین ورود کارت توجه کنند ضمن این که وجود علایم غیرطبیعی میتواند نشان از تقلب دستگاه خودپرداز داشته باشد.
نصب یک سیستم هشداردهنده برای اعلام هشدار در صورت وجود موارد مشکوک.
استفاده از کارتهای دارای تراشه بهجای استفاده از کارتهای دارای نوار مغناطیسی.